HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Någon som har koll på Krell Showcase Processor?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
ryst Posted - 2005/12/22 : 19:49:46
har hittat en till bra pris men vet inte så mycket om den.
Har någon erfarenhet eller lyssnat på den?

Om köpet blir av så kommer den att ersätta en Thule PR350b och frågan är då om det verkligen blir en uppgradering eller bara ett steg åt sidan.

Så ni som har lyssnat kom med kommentarer. Är framförallt intresserad om den brusar eller inte samt om den är lätt att konfigurera.
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ryst Posted - 2006/06/19 : 12:57:56
skryt och skryt, alltid roligt när man får bättre ljud
Missförstå mig inte, jag gillar min Krell men jag tyckte även att Thulen var en bra processor.
kimbye Posted - 2006/06/19 : 12:10:03
Ja jeg bruker digitalkabel fra dvd til showcase.
Det høres selvfølgelig ut som skryt, men kvalitetsforskjellen mellom rotel og krell er som natt og dag. Musikken kommer liksom nermere hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg har jo stort sett merket positive egenskaper når jeg har oppgradert, men ingen ting har vert like markant som bytte av prosessor.
ryst Posted - 2006/06/19 : 10:27:03
Roligt att du är nöjd med den, intressant att du tycker den är så mycket bättre än Rotelburken du hade tidigare.

Använder du även DACarna i den när du lyssnar på musik ?

Hade som sagt en Thule PR350b innan och tyckte inte att Krellen var bättre, bara annorlunda samt fler inställningsmöjligheter.
kimbye Posted - 2006/06/19 : 04:48:41
Sånn da er Krellen i hus. Den er veldig lett å sette opp takket vere enkel onscreen meny. Lyden er vanvittig bra i forhold til min gamle rotel 1066. den er raskere, klarere og langt mer stille, hørte på musikk i nesten tre timer etter at jeg satte den opp, på mange av cdene var det somm å høre musikken for første gang, bassen ble også ekstremt mye bedre.
de eneste bakdelene er fjernkontrollen og at den blir veldig varm.
Alt i alt et MEGET bra produkt.
kimbye Posted - 2006/06/11 : 01:06:42
Jeg får min Showcase i løpet av uken (14.06.06) Og kan komme med en mere utfyllende rapport da.
Showcase tar alt av formater uten PLLxII
Det er forøvrig en lang tråd om showcase på avsforum http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=523245&highlight=krells howcase

Kim
JAWEN Posted - 2006/02/16 : 00:54:44
En annan viktig funktion du också får om du med bild går igenom processorn, är att du direkt kan gå in i OSD-meny'n och ställa om inställningar för hela systemet, genom att du då automatiskt får tv'n som display så att du ser vilka ändringar du gör.

Ryst....precis min typ av affär också, snabbt och prisvärt ska de 'va, swisssscccccchhhhhhh bara

MvH jawen
Terminator Posted - 2006/02/15 : 22:58:47
Smidigare hantering när man byter källa (bild och ljud byter samtidigt) samt att det numer går att "fixa till" bilden genom att köra in t ex s-video och ut kommer det prog. komponent i 720p. Typ.
Carlos Posted - 2006/02/15 : 22:49:19
Hej

Jag undrar överhuvettaget varför man skall köra bildkabeln genom surroundförstärkaren och inte direkt från dvd till tv. Det finns väl absolut ingenting att vinna på det eller är det nåt jag har missat, någon som vet?
ryst Posted - 2006/02/14 : 19:30:29
hehehe
tja det var inte så svårt, då det där energiska tickande inte hördes i varken diskant eller i basen.

Höll på att bli galen av ljudet iaf

Passar även på att tacka dig JAWEN för en smidig affär. precis min stil
JAWEN Posted - 2006/02/14 : 00:23:38
Tjena Ryst, känndes skönt att det inte blivit fel på processor'n jag sålde till dig, sen undrade jag i.o.f.s hur du kunde urskillja ljudet som kom från mellanregistren ,-)

Hoppas du är nöjd med den,jag är i alla fall sten nöjd med min.

MvH John
ryst Posted - 2006/02/11 : 14:04:41
Uppdaterar mig själv.
Det tickande ljudet kom från den lånedvd jag hade hemma, så mao inga fel på processorn.

Passar även på att tacka Audionord/Krell för deras hjälp med att felsöka.
ryst Posted - 2006/02/07 : 23:00:05
Yve, intressant.
Själv så åker nog min in på reparation, har ett tickande ljud vid uppspelning av DD/DTS i mellanregistret

Får väl se vad det kostar att åtgärda.
Yve Posted - 2006/02/03 : 15:35:00
Du lär väl vid det här laget ha skaffat dig en uppfattning om Showcasen, så jag vet inte om du fortfarande är intresserad av mina intryck.

Jag har nu ägt en i ca 4 år och först i början hade jag problem med ett högt tjut i bakkanalerna. Det visade sig vara en underklockning av någon D/A-omvandlare och fick en del hårdvara och mjukvara utbytt på garanti. De gånger jag senare har hört brus har det varit programmaterialet som har tillfört detta.

Min anläggning består av Primare V10 som drivare, Showcasen som D/A och försteg, Grendel som slutsteg och mina högtalare är Sonus Faber Electa Amator 2. Trots att Sonus Faber Electa Amator 2 är mycket trevlig högtalare är det den som jag tycket är den mest begränsande i mitt system, samt så vill jag få ett enhetligt frontsystem.

Jag har tyvärr inte jämfört den med någon annan processor och inte så många andra anläggningar i bra miljöer, men de anläggningar som har varit bättre än min har varit i mycket högre prisklasser. Det som slår mig i denna anläggning är dynamiken, artikulationen (i brist på bättre ord) och djupet i ljudbilden. Första gången jag tittade på ”Master And Commander” är det ju lite tyst i dimman i början så jag höjde tills bredsidan från det franska fartyget slog ned, då trodde jag med säkerhet att jag hade sprängt något element och hur grannarna reagerade vill jag inte ens tänka på. Tyvärr låter vissa filmers våldsamma avsnitt lite för hårt/vasst när man har en hygglig nivå på dialogen men detta är enbart programmaterialet eftersom jag aldrig har hört detta för de klassiska inspelningarna jag har.

Vad gäller djupet så är ”Sagan om ringen” ett bra exempel där dialogen ligger i nivå med TV-bilden medan symfoniorkestern befinner sig någon meter bakom TV:n och man hör ljudproduktionens olika lager. Detta senare är för att artikulationen är så bra att man hör var ljudet är inspelat och hur det är processerat så hur inspelningarna är producerad hörs väl. Detta analytiska ljud kan säkert vara tröttande och irriterande i vissa fall men jag har aldrig reflektera över det mer än att man lätt hör om två instrument inspelades i samma rum eller har processerats på samma sätt. Trots att vissa produktioner har varit långt ifrån optimala har inte de musikaliska kvaliteterna (timingen mellan musikanterna) gått förlorad så att jag ändå kan uppskatta musiken.

Detta är hur jag upplever min anläggning och som du kanske förstår är jag mycket för perspektiv, artikulation och dynamik. Jag har haft abonnemang på Göteborg Konserthus i ca 9-10 år så det kan vara därför jag uppskattar dessa egenskaper i en anläggning.
ryst Posted - 2005/12/30 : 16:15:30
EngelholmAudio: det har du så rätt i
EngelholmAudio Posted - 2005/12/30 : 15:08:17
Då får du väll uppdatera din signatur, Ryst!??

TBA Posted - 2005/12/30 : 14:19:06
ryst:

Jag är väldigt intresserad av vad du tycker om ljudet, då jag funderar på att köpa en själv.
ryst Posted - 2005/12/30 : 13:36:33
Har nu varit och hämtat apparaten och det där med basproblem kan man ju avskriva direkt.
Finns lite mer att mecka med jämfört med Thulen får väl se/höra vad man tycker om några dagar.
ryst Posted - 2005/12/24 : 10:19:25
Bildelen är helt ointressant för min del.
Den verkar annars ha alla in/ut-gångar jag behöver, det är en 7.1 för övrigt.
Det jag läst om den är att den är lite svag i basområdet, vet dock inte om det är löst med senare mjukvara.

crion Posted - 2005/12/24 : 00:14:45
Jag har hört lite varierande kommentarer om Showcase. Är det ljudet som bara är frågan, jag antar att du har kollat upp att den klarar det du vill att din nästa processor skall klara av?

Bild delen är sisådär, 80Mhz bandbredd.

Min spontana reaktion är väl att du i mitt tycke först och främst vinner utseende. Givetvis borde du jämföra den direkt mot din Thule. Lite surt om du köper den i säcken....

Ta en titt på Arcam AVP700 eller Meridian G61 för aktuella konstruktioner.

http://www.arcam.co.uk/prod_diva_AVP700_intro.cfm
http://media.meridian-audio.com/datasheets/g_series/G61ds.pdf

Min tanke är AVP700 om du behöver video switching inkl HDMI och G61 om du vill ha pure audio performance.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000