HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 ES ljudsystem

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
KingX Posted - 2005/10/15 : 22:07:43
halloj!

har funderingar på att köpa till en extra bak kanal så jag kan köra ES format (DD ES eller DTS ES)

vad ska man igentligen tänka på till mitt kanalen bak?
ska man köra på samma typ av högtalare man har till surround högtalarna eller ska man satsa på nått i stil med en center högtalare fast bak då?

eller spelar det inte så stor roll kanke?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
EuphoniC Posted - 2005/11/04 : 10:47:06
Det är väldigt få titlar som har ES Discrete, du kan t.ex. göra en avancerad sökning på Discshop och ange DTS ES som ljudformat. Den kommer att lista både Matrix och Discrete men de skriver ut DTS 5.1 ES och det måste ju vara deras sätt att markera att det är Matrix-formatet och sedan DTS 6.1 ES för Discrete-formatet.

"Hela" 27 träffer får man.

Leta efter DTS ES-logga på fodralet

DTS ES "5.1" Matrix



DTS ES "6.1" Discrete



Om det slarvas med loggan så att den enkla utan Discrete-texten används på DVD-fodral även om ljudet är Discrete vet jag inte, men det låter inte otroligt
KingX Posted - 2005/11/04 : 10:18:15
jag kör med direktstrålande bakkanaler idag.. tänkte införskaffa biopolära och ha som surround högtalare och sedan sätta de idag direktstrålande till bakkanalerna.. kanske inte en ultimal lösning men det jag har råd med för tillfället, annars åker jag juh på att köpa 4a nya högtalare och det e ingen höjdare.

btw, DTS ES matrix och DTS ES Discrete, är filmbolag skyldiga att skrivaut vilken typ av DTS ES spår dom har med? för ibland står det juh bara ljudspår DTS ES 6.1 och borde då kunna vara vilket utav dom som helst, och min reciver säger juh bara om det är DD eller DTS spår inte vilken typ det är...
om inte annat lär man väll iofs höra skillnaden kanske =)
känns som om discrete (om de lägger ett bra ljudspår borde låta öppnare och luftigare bak)
EuphoniC Posted - 2005/11/03 : 13:18:03
Dock inte förväxla DTS ES med DTS ES för det finns två olika, ett som heter DTS ES Matrix vilket motsvara Dolby Digital 5.1 EX där ljudinformation till de bakre centerkanalerna finns inbakade i surroundkanalerna likt centern som finns inbakad i frontarna vid Pro Logic kodning.

THX Surround EX är som sagt Dolby Digital 5.1 EX, man bestämde sig tidigt för att använda Dolby-namnet istället.

Det "äkta" formatet heter DTS ES Discrete.

Rekommendationen vid 6.1 uppställning är att man inte använder direktstrålande högtalare utan di/biopolära konstruktioner vilka också blir allt vanligare från de flesta tillverkare just för ändamålet.
Creative Audio Posted - 2005/11/03 : 12:33:54
varför inte en Bipolär högtalare bak ??
whiskyman Posted - 2005/11/03 : 12:20:01
Ja det är ett fejkat ljudspår när det gäller Dolby Digital EX, även kallat THX EX. Dock så när det gäller DTS Es så är det det första ljudspår som faktiskt har 6.1 kanaler. Mvh Kristofer
KingX Posted - 2005/10/16 : 21:32:47
oki! tack än en gång!

då blir det till att pyssla lite här framöver i höstmörket =)

btw, vad gäller de två bakkanalerna.. om sätter i ett 7.1 system (ja om recivern kan hantera sånt ja)
Är det bara som, Internet säger =), att man upplever endast den största killnaden om man kör ett 7.1 system med DTS ES ljudspåret och inte så mkt nämnvärt om man har Dolby Digital EX.Det är väll lixom ett "fejkat" 6.1 spår... eller ja det e väll ett 5.1 spår fast det avkodas som ett 6.1 i recivern, om jag förstått det rätt?!


Bubben Posted - 2005/10/16 : 20:36:23
Stämmer bra. "Surround" rakt från sidorna eller lite framför lyssninspossitionen, och "surround back" på bakväggen (minst 0,5m från sidoväggen).
Höger och vänster främre ställer du med cirka 30 grader mellan frontarna och center....ungefär.
KingX Posted - 2005/10/16 : 18:51:26
hej

tack för ditt svar

jag har väggmonterade bakhögtalare i nuläget och har inga planer på och byta till ngt annat än på ett tag (bor i lägeneht och får anpassa sig lite därefter.. hehe)
ska se om jag kan få tag på några likvärdiga högtalare (eller helst då samma) som nu och sätta upp bak...

antar att bästa postion av surround högtalarna (när man kör med ett ES sytem) blir till och sätta rakt in från sidan mot lyssningsplatsen då eller?
det låter mest vettigt aif, ifall man har 2 bak och två från sidan.. sedan 2 fram + center

eller är jag helt ute o cyklar?


Bubben Posted - 2005/10/16 : 18:19:42
Beror lite på vad du har för bakhögtalare i övrigt.
Grundidén är att ha likadana högtalare till bakre centern, men det kanske inte är så lämpligt om du exempelvis har en pelarhögtalare med 12:a i botten som bakre (Jo, det finns de som har det).
Så, har du någon form av väggmonterade direktstrålande högtalare bak, blir det nog bäst att kombinera med två likadana till att använda som bakre center, och seriekoppla.
Har du därimot diffuserande bakhögtalare finns det olika skolor om bakre centern ska vara diffuserande eller direktstrålande.
Jag tycker dock fortfarande att de ska vara likadana.
Att använda en center på samma sätt som vid de främre kan väl iofs fungera, men syftet med cenerhögtalaren vid frontarna är att skapa en punktformig ljudkälla. Det vill man absolut inte ha där bak.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000