HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Parametrisk EQ via HTPC?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Hardseq Posted - 2005/09/10 : 14:24:39
Jag söker ett program som kan göra följande på en dator:

Ta emot en bitström (DD eller DTS) och sedan lägga på diverse filter (via en parametrisk equalizer) på denna bitström. Gärna på alla 6 kanalerna, men åtmindstonde på LFE och sen skicka ut resultatet via SPDIF och naturligtvis allt i realtid.

Finns ett sådan program?

21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
f95toli Posted - 2005/10/28 : 15:58:29
Harry_up: Jag tror inte det finns något ljudkort som klarar att skicka högupplöst data digital eftersom det tills nyligen inte var tillåtet pga bristen på kopieringskydd.
Det finns väl fortfarande bara en handfull processorer/DVD-spelare som klarar av att skicka DVD-A data digitalt, och de har väl alla kommit det senaste året.

Vanlig DD och DTS kan du skicka digitalt till processor med vilket ljudkort som helst. Det räcker med att uppspelningsprogrammet stödjer det (ex. WinDVD).
Hardseq Posted - 2005/10/28 : 13:19:30
Det ser ut som att jag nästan kan sluta upp att hålla andan nu. Denons nya 3806 ska tydligen innehålla parametrisk EQ från Audyssey med autofunktion. Någon som känner till någonting om deras lösning och hur den är jämfört med exempelvis Meridians eller Tacts? Priset på 12000 är i sammanhanget riktigt snorbilligt?

Harry_up Posted - 2005/10/28 : 09:30:32
Nån som sett något ljudkort där det går att skicka ljudet digitalt 24/96 AES/EBU 6-8 kanaler ut? Avkodat från AC-3 och DTS förstås men också helst DVD-A och SACD.

Sorry om det är OT
d_kay Posted - 2005/10/27 : 17:31:28
Kolla in det här :
http://www.audiotrak.net/prodigy7.1LT.htm

DirectWire
d_kay Posted - 2005/10/27 : 17:26:21
Det finns ju ljudkort som tillåter filtrering av separata kanaler, fast då måste man skicka ut ljudet över analogutgångarna. Kommer inte ihåg vilket ljudkort, fast det koola var att man kunde sätta in VST plugins emellan ingången till drivrutinen och utgången. Då behöver man inte ett speciellt DVD-program. Alltså teoretiskt skulle det fungera eftersom ASIO drivrutinerna fixar typ "realtid" även under Windows XP. Dumma är att det blir tidsfördröjning, och ifall TV/Beamern är "snabbare" än filtrerna så är det kört, eftersom ljudet kan man fördröja men inte bilden (vad jag vet)

Funderade själv på ifall man skulle kunna köra ett aktivt digitalt delningsfilter till ett par bi-ampade högtalarna med ett sådant ljudkort .
Hardseq Posted - 2005/10/26 : 20:32:48
Då tänker jag hålla andan tills jag kan få köpa ett program som jag gör vad jag vill att det ska göra enligt första inlägget :)
f95toli Posted - 2005/10/26 : 08:58:13
För att kommentera mitt eget inlägg angående prestanda:
Hittade detta om DRC med BruteFIR

"The PC configuration is really simple (Intel Celeron CPU running at 800 MHz, 64 Mb of RAM, old 1.6 Gb Hard Disk) but it is more than adequate for real time correction of two channels at 44.1 KHz. With this configuration BruteFIR uses just about 15% of the CPU power."

Så även 5 kanaler borde fungera på en vanlig PC (det verkar som om BruteFIR optimerats en hel del på sistone).
Frågan som sagt var är om det skulle fungera under windows.

En annan fråga är hur effektiva konvolutionsrutinera är i Foobar2000?
Uppenbarligen fungerar det(?) i alla fall för 2 kanaler även under windows.
f95toli Posted - 2005/10/26 : 08:43:39
Jag tänkte mig en samling FIR filter. Dessa är ju som sagt rätt rätt beräkningsintensiva.
Vanliga IIR filter borde inte vara något problem att implementera med en dator men då har man ju å andra sidan missat en del av poängen.
edit: Har förresten någon provat

http://drc-fir.sourceforge.net/

?
Harry_up Posted - 2005/10/26 : 05:47:51
f95toli:
Menar du att filtreringen hela tiden ändras i realtid utifrån ljudtryck, efterklang etc med en fast mikposition eller menar du en mjukvaru eq med fasta parametriska inställningar?
BosseBula Posted - 2005/10/09 : 13:19:33
En portning av BruteFIR till windows kanske, eller ett skal ovanpå det i linux så man hyffsat lätt kan ställa parametrarna kanske vore något.

Men om man ser till att spela upp film så man får antingen kunna synka med något uppspelningsprogram för bilden eller göra uppspelningen av bilden i sitt program oxå.

Om det inte finns något annat program som kan göra det (för rimlig peng) så är jag kanske intresserad av att titta på det.
f95toli Posted - 2005/10/09 : 12:44:12
Nja, så långt skulle jag inte sträcka mig. Om man tillåter någon sekunds buffring och inte behöver synka med något så borde det gå.
En annan möjlighet är väl att det så småningom kommer något ljudkort som har tillräckligt avancerad programmerbar hårdvara för att kunna göra detta (det kanske till och med är möjligt med något av de nyare ljudkorten?), det borde bli betydligt billigare än en TacT.

Det ska tilläggas att jag definitivt inte är någon expert på just ljud. Däremot sysslar jag ju med mätteknik och jag har tillbringat en hel del tid med att försöka synka vad datorn gör med externa mätintrument, både med Labview och andra program och med olika bussar. I praktiken fungerar det väldigt dåligt och i realitet är man tvungen att buffra all I/O.




Hardseq Posted - 2005/10/09 : 12:28:53
f95toli: Det borde med andra ord i praktiken innebära att jag kan sluta hoppas att det kommer ett program som gör vad jag vill att det ska göra? Isåfall kan jag ju börja spara till en Tact direkt ...
f95toli Posted - 2005/10/09 : 12:22:07
Naturligtvis behöver man inte göra detta i realtid, i princip kan man ju "förfiltrera" allt innan man ens börjar spela. Poängen med BruteFIR och liknande är mest att man inte behöver göra det utan kan ansluta vilken källs som helst; släpper man det kravet blir det enklare.

Det ska påpekas att problemet inte att detta måste göras i realtid; anledningen till varför ett realtids-OS är bättre är att de är "förutsägbara" i den meningen att att om man gör två likadana operationer så tar de lika lång tid; det stämmer INTE under Windows eftersom tiden delas mellan olika processer på ett sätt som inte går att förutsäga. Det finns också vissa inbyggda begränsningar i Windows som gör att minsta precision för en timer är ungefär 1 ms.

Sammantaget får man alltså stora problem om man vill kunna synka ljudet med något annat; i värsta fall så kan man nog också råka ut för att ljudet hackar en del om datorn bestämmer sig för att ex. börja swappa mot hårddisken.
Som jag redan påpekat är denna typ av filtrering extremt krävande, vill man göra det för 5.1 så lär även en modern PC ha fullt upp.
DPS processorer är designade enbart för denna typ av uyppgift så de är enormt mycket snabbare, det är ungeför som skillnaden i hastighet mellan ett dedikerat 3D-grafikkort och mjukvaru-renderad grafik.
Hardseq Posted - 2005/10/09 : 09:38:12
f95toli: Att använda XP är lite grundförutsättning för mig. Alla konfigureringar jag gjort på bildsidan i exempelvis ffdshow och så vidare vet jag inte ens om de finns till linux.

Måste det köras i realtid? Kan man inte buffra och ge datorn ett par sekunders marginal?
f95toli Posted - 2005/10/08 : 21:36:34
Mjo, fast å andra sidan kan du ju redan idag köpa en rätt billig dator och köra BruteFIR under Linux. Jag ser inte poängen med att köra Windows XP i det här fallet (förutom att det blir enklare att använda), problemet är ju som sagt var att Windows inte är något realtids-OS vilket innebär att om man vill köra program typ BruteFIR så kan man glömma att göra något mer samtidigt; och det nästan oavsett hur kraftig dator man har.

Man kommer inte undan att man måste använda en dedikerad dator alternativt ett realtids-OS till den här typen av uppgift.
Hardseq Posted - 2005/10/08 : 21:02:59
f95toli: Ok, men antag att det går att göra via dator förutsatt att man har tillräcklig med "hästkrafter". Den summan pengar som exempelvis Tact hemmabioprocessor kostar (runt 100k) köper en Pentium EE med någon form av extremkylning vilket tillåter rätt hård överklockning och då har man ändå sparat in en rejäl summa med pengar.
Visst, det blir dyrare än de 1000-2000kr jag föreslog men det skulle vara ett alternativ till de otroligt dyra alternativen som finns.

Att det sen inte ens finns något program som tillåter mig att gå in i DD-strömmen och justera delningsfrekvenser och så vidare tycker jag är konstigt. Men vad vet jag om sånt här...

f95toli Posted - 2005/10/08 : 17:08:56
Problemet är nog i alla fall delvis att till alldeles nyligen så var datorerna helt enkelt inte tillräckligt kraftfulla för denna typ av realtids-DSP. Riktigta DSP-chip från ex. Texas Instruments är enormt mycket bättre på denna typ av uppgifter än en vanligt processor.

När jag för första gången läste om BruteFIR för några år sedan (två? tre?) så krävdes en "extrem" dator som körde en väldigt slimmad Linux-version utan några andra processer i bakgrunden, alltså i praktiken en dedikerad maskin som enbart körde BruteFIR. Jag tror inte det ens hade varit möjligt på en Windows burk.
Med en modern dator skulle det nog gå att göra under Windows XP men fortfarande är nog ett realtids-OS (jag tror det finns några RTOS distar av Linux, men även en vanlig en slimmad Linux-dist är väl "nästan" ett RTOS) betydligt lämpligare.
Hardseq Posted - 2005/10/08 : 15:39:47
Jag tycker det är konstigt att ingen utvecklar ett sådant här program. Det borde finnas ett rejält antal htpcanvändare som skulle kunna tänka sig att pröjsa pengar för ett sådant program. Jag skulle lätt betala en tusing eller två för en windowsbaserad "tactkopia"
iffe Posted - 2005/09/11 : 14:15:28
Det är inte helt trivialt att skriva ett sånt program. Linux har ju den stora fördelen att det är lättare att få olika komponenter att samarbeta med varandra. Dessutom finns ett gränssnitt som kallas "jack" där man kan koppla ihop olika ljudkällor med effekter etc. som gör att det blir mycket smidigare och flexiblare än motsvarande windowslösning.

Ska man hålla sig till Windows så finns det möjlighet att lägga på rumskorrektion och delningsfilter via Foobar. Men då är du begränsad till just det programmet, och just de "finesser" som dessa plugins erbjuder.

Du är absolut inte ensam att söka efter något liknande, men i just detta fallet är det smidigare att använda sig av linux som tyvärr är allt utom smidigt på många andra sätt...
Hardseq Posted - 2005/09/11 : 09:31:25
iffe: Och det kostar även linux tydligen. Jag kör med XP så det finns ett hinder redan där. Är ett program enligt ovanstående modell svårt att skriva eller finns det någon annan anledning till att det inte verkar finnas? Är det bara jag som efterfrågar ett sånt program kanske...
iffe Posted - 2005/09/10 : 18:16:16
Med BruteFIR till linux kan du lägga på valfria FIR-filter, fördröjningar, etc. på alla kanaler. Men det kostar tid...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000