HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur länge håller en DVDR-skiva egentligen?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Björn-Ola Posted - 2005/06/22 : 19:14:03
Mina äldsta video-band är snart 20 år och går fortfarande att titta på.
Men jag har råkat ut för CDR-skivor som krånglar redan efter att par år.
Frågan kom upp eftersom vänner börjar fundera på att föra över sina filmer till DVD-R.
Är det klokt?
Någon som läst om något test av DVD-R-skivors hållbarhet?
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
DennisJ Posted - 2006/02/10 : 19:07:44
Undvik noname-skivor iaf.

Jag har en DVD-R som bara är ett halvår gammal, som inte går att
läsa längre. Sen ligger det flera Verbatim CD-R skivor från 1997
1998 och skräpar (några utan fodral). De fungerar fortfarande.
Björn-Ola Posted - 2006/01/22 : 19:04:03
Och mina defekta har stått i ett fodral i hyllan.
Men det är långt ifrån alla som krånglar.
Det kan ju vara så att kvaliten skiftar.
Gemeni Posted - 2006/01/22 : 18:57:29
Dahlberg: Då har du haft tur! Jag har flera CD skivor som har defekta filer, och jag känner flera andra som har problem med CD-R och CD-RW skivor som börjag bli några år gammla.
Dahlberg Posted - 2006/01/22 : 01:30:29
Tycker att det låter väldigt suspekt då jag aldrig har haft några problem med vare sig köpta eller brända skivor. Magnetband har jag däremot många dåliga/urusla erfarenheter av (kassetdäck och video). Har cd-skivor sedan begynnelsen och började bränna skivor så fort det gick att göra. Har iofs alltid köpt märkesskivor TDK, Fuji, Verbatim osv.
Gemeni Posted - 2006/01/22 : 01:15:15
quote:
Jag har en massa bilder som jag gärna vill ha kvar, jag förvarar dem på ett gäng cd skivor.
Det verkar ju inte så bra att de kan försvinna för alltid en vacker dag.
Vad skall jag göra med alla bilder för att säkerställa dess framtida existens.
Att hålla på att kopiera över och över och över hela tiden kan ju inte vara bra eller blir det inga försämringar


Det är nog inte så att efter ett antal år så "dör" hela skivan och blir oläslig, utan att det sker en gradvis försämring, vissa filer går inte att läsa längre.
Jag har märkt på vissa skivor att det kan uppstå problem, då talar vi om skivor som är 5-6 år gammla.
Självklart påverkar hanteringen (repor, soljus osv) livslängden på brända skivor (även vanliga självklart), de skivor som jag har i bilen (brända alltid på grund av stöldrisken) håller inte lika länge som de jag har hemma.

För arkivering använder jag MO skivor.

Har inte upptäckt några svårigheter att läsa från mina MO-Diskar som är upp till 10 år gammla .
Läs mera om MO diskar och hur de fungerar på följande tråd: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=20621
Och:
http://pr.fujitsu.com/en/news/2001/07/5.html
http://www.fujitsu.com/global/services/computing/storage/mo/
edit: förtydligande
Pac Posted - 2006/01/21 : 15:35:46
Om överföringen av data säkerställs så blir det exakta kopior. DVS. ingen försämring.

En lösning på dina problem är att köpa lagringsutrymme i en serverhall alternativt att själv gå och köpa en ny hårddisk med några års mellanrum och kopiera över dina bilder på den nya disken.

levande Posted - 2006/01/21 : 15:22:08
Jag har en massa bilder som jag gärna vill ha kvar, jag förvarar dem på ett gäng cd skivor.
Det verkar ju inte så bra att de kan försvinna för alltid en vacker dag.
Vad skall jag göra med alla bilder för att säkerställa dess framtida existens.
Att hålla på att kopiera över och över och över hela tiden kan ju inte vara bra eller blir det inga försämringar
Björn-Ola Posted - 2006/01/21 : 15:11:21
Vi får skilja lite på inspelningsbara och vanliga.
Jag vet ingen cd-skiva i min samling som börjat krångla.
Däremot CDR-skivor. Tekniken med DVDR-skivor är väl samma och det lovar inte gott.
Pac Posted - 2006/01/21 : 14:23:04
quote:
I så fall vad är det som händer med materialet


Bakterieangrepp och korrosion...


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=33269
levande Posted - 2006/01/21 : 14:06:02
Hur kan en cd skiva föråldras om den ligger skyddad från direckt solljus och inte använs.
I så fall vad är det som händer med materialet
IRONBERG Posted - 2006/01/21 : 13:41:40
2 - 5 år håller ett optiskt medium. Magentiska medium (VHS, Disketter m.m) håller oftast minst en livstid för plast band och upp till 500! år om mediet ligger på metallband.

Läs mer här:

http://www.idg.se/ArticlePages/200601/11/20060111081938_CS/20060111081938_CS.dbp.asp
Andreas A Posted - 2005/08/07 : 00:26:56
Vart Fjärde år bör du kopiera om för att vara säkrast enligt mej
nin Posted - 2005/06/27 : 15:35:26
Ett tips, släng INTE dom gamla VHS banden efter fört över. Risken är stor att VHS-banden kommer funka om 10 år medans DVD-R skivan inte funkar plus att man kommer säkert kunna få ut ännu bättre bild ur VHS'n då när man för över.

Har fullt med VHS-band som är mellan 26-22 år gamla, och stort sett alla funkar perfekt. Dom enda som inte är i fint skick är sådana som hyrts ut till folk med dålig video för 20 år sedan.
Nygga Posted - 2005/06/25 : 15:11:52
Billiga noname CDR-skivor kan krångla beroende på att "aluminium skiktet" kan släppa. Kan lova att det problemet har jag inte haft med Verbatims CDR-skivor i alla fall. Är nog samma problem med DVD R-skivor.

Mvh Nygga
rannagarden Posted - 2005/06/25 : 11:19:27
Hårdvaran är densamma? Mycket knepigt... Man kan misshandla en disc rätt mycket, på många sätt, innan det blir läs-stopp. Beroende på avläsningens känslighet.

M
Björn-Ola Posted - 2005/06/25 : 10:28:44
Det som gör mig osäker är att några av mina CDR-skivor börjat krångla trots att dom behandlats mycket varsamt.
rannagarden Posted - 2005/06/25 : 00:08:56
Jag har för mig att man sa att en cd-skiva inte skulle hålla mer än 5år då det begav sig... Jag antar att det var en försiktighetsåtgärd just för att man inte direkt visste.

Jag tror att de håller ganska längen om man använder dem med en gnutta omsorg. En till en och en halv livstid skall inte vara några problem - rent materialtekniskt.

Fast sen så tillkommer det ju lite annat. Inspelningsteknisk kvalité och hur hårdvaran ändras runt mjukvaran.

M
tommypeters Posted - 2005/06/24 : 19:57:10
Man ska ju också tänka på att huset/lägenheten kan brinna upp, så det kan vara bra att ha några DVD-er med inscannade foton och mest viktiga familjefilmerna någon annanstans - hos en bekant/släkting eller i ett bankfack...
Nygga Posted - 2005/06/23 : 17:16:07
En hårddisk kan ju krascha och då kan mycket försvinna.

Mvh Peter
Björn-Ola Posted - 2005/06/23 : 08:24:17
Är det bättre att köpa en lös hårddisk och använda den för att förvara sina filmer?
tommypeters Posted - 2005/06/22 : 21:24:51
Det skiljer mycket mellan olika fabrikat/material, men man kan räkna med 5-20 år. Har man viktiga filmer så gör man dubbla kopior och gör sedan en ny kopia var femte år, från originalet så länge det håller och sedan från en så tidig kopia som möjligt - och kör varje kopiering med verifiering.

Ja, höll på att glömma - skivorna ska förvaras mörkt
Nygga Posted - 2005/06/22 : 20:20:25
Jag vet inte hållbarheten, men du få göra ett masterex om det är något du verkligen vill behålla och förvara det säkert...

Mvh Nygga

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000