T O P I C R E V I E W |
poppen |
Posted - 2015/10/22 : 15:51:02 David Bowie Honky Dory ny 24/96 rem 2015 1999 släpptes denna CD som 24/96 remastering på EMI Nu släpps den på RCA 24/96 remastering.
Blir det bättre eller sämre.
Jag fruktar att de använt sig av mer komprision 2015 än vad de gjorfde 1999.
Allt handlar om hur duktig man varit på remasteringen samt kvalitetn på banden.
|
11 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
GyroSE |
Posted - 2016/06/05 : 08:25:25 Nja jag håller inte med, remastern från 1997 spöar originalet faktiskt- i alla fall tycker jag det. Originalutgåvan låter bra och har nästan allt men 180g- utgåvan från -97 är strået vassare på alla punkter. Problemet med den sistnämnda är att den tingar ett högt pris om man ska ha tag på den idag...och så är fallet också om man ska ha tag på en tidig pressning på vinyl. Vill man köpa plattan på vinyl till ett mer köparvänligt pris så kan man satsa på den reissue som släpptes på den gröna RCA International labeln i början på 80- talet- den är nog så bra som ett original från 1971 och framförallt mer prisvärd. Dessutom är de oftast i mycket finare skick än originalen som dessvärre i många fall inte har behandlats väl av sina tidigare ägare.
Plattan spelades in i Trident Studios i London, vet inte vilken utrustning de hade vid den här tiden men mitt tips är att man åtminstone bytt ut en del av utrustningen till transistorgrejor. |
poppen |
Posted - 2016/06/04 : 23:34:16 Har man vinylspelare ska man ki ha den på en engelsk press från 1971. band åldras med tiden och jag misstänker att skivmatrisen matades via en revox samt quad riaa föförstärke steg .. Rörteknik...
|
GyroSE |
Posted - 2016/06/04 : 12:17:15 Hunky Dory låter allra bäst på vinyl. Har några olika utgåvor av detta album- bl.a. den ovan nämnda 24/96 remastern som släpptes på CD 1999. Jag tycker den låter skitkasst rent ut sagt- man undrar lite vad som gick fel där. Två år dessförinnan, -97, släppte EMI en nyutgåva på 180g vinyl som är helt igenom analog, den låter fantastiskt- jag har aldrig hört Hunky Dory med bättre ljudåtergivning än på just denna utgåva. Om man hittar ett original på vinyl från -71 eller den vinylreissue som dök upp i början på 80- talet så är man också hemma. Har tyvärr inte hört den vinylutgåva som släpptes i februari i år men vad jag har läst så skall den faktiskt vara helt ok- kan kanske vara ett prisvärt alternativ. |
poppen |
Posted - 2016/06/03 : 23:26:45 Jag har båda nu och den nya har lägre utnivå men upplösningen och detalj rikedomen har inte blivit bättre med åren ... Snarare har man lagt till lite komprision på de senare utgåvorna för att anpassa dem för radiostationerna... men det är onödigt att remastra om 24/ 96 från 1999 till 24 / 96 2015 ..
|
poppen |
Posted - 2015/11/18 : 22:58:44 Bob Katz ogillar komprision. Komprision gör att musiken låter bättre i offentliga miljöer i varhus men dåligt i en bättre anläggning . Det gör ofta att upplösningen blir sämre trummor låter kartongaktiga. Komprisionen har tilltagit sedan år 2000 för att tio år senare bli hårdare. Dessutom har ju masterbanden fått droppouts och tappat skärpa på tio år även om de förvaras i frysrum.
|
Björn-Ola |
Posted - 2015/10/29 : 15:46:00 För hård dynamisk komprimering är något som ger en skrikig karaktär åt ljudet som är direkt obehaglig. Sedan kan överföringar från masterbanden skilja sig åt, naturligtvis. Tekniken har utvecklats sedan 80-talet. Men om digitaliseringen av ansloga inspelningar blivit bättre, så har det ofta förstörts av att man mer och mer har komprimerat ljudet dynamiskt. Hoppas att den trenden vänder. Det finns tecken på det.
När det gäller digitalisering, så lät det inget vidare på 80-talet. Jag tror att cd-spelarna fick oförtjänt dåligt rykte genom att cd-skivorna som släpptes på 80-talet lät dåligt, plastigt och onaturligt. Jag köpte en del klassisk musik på cd på 80-talet som var digitaliseringar av analoga inspelningar, där jag nu har köpt nya överföringar med modern teknik. Det är en väldig skillnad i ljudkvalitet. |
sladdbarn |
Posted - 2015/10/29 : 13:35:52 Tänk på att dynamiken bara är en faktor bland många för välljud. |
Björn-Ola |
Posted - 2015/10/29 : 11:50:13 De skivor som jag upplever låter dåligt p.g.a. hård dynamisk kompression har också dokumenterats så på sajten.
|
coldcut |
Posted - 2015/10/28 : 22:09:15 Hmm.. Det där var ju en intressant sida. Hur tillförlitlig och relevant är informationen? Någon som jämfört olika utgåvor av testade skivor och kommit till en slutsats? |
Björn-Ola |
Posted - 2015/10/26 : 11:23:12 http://dr.loudness-war.info/album/list?artist=&album=Hunky+dory
|
Björn-Ola |
Posted - 2015/10/26 : 11:19:10 Jag håller med. 24/96 riskerar att göra dåligt remastrad musik ännu mer olyssningsbar. Man bör kolla upp innan köp.
http://dr.loudness-war.info
|