HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Bra ljud är övervärderat.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Mathias på Öckerö Posted - 2014/03/11 : 01:07:08
Med denna trådtitel vill jag göra gällande att musiken är så mycket mer värd än ljudet att en jämförelse är löjlig.

Denna insikt blev så klar för mig när jag nu för några minuter sedan hörde en 9-årig flicka sjunga "O Mio Babbino Caro". På min lilla laptop på hotellrummet. Och fick en upplevelse som rörde mig till tårar. Oj, vad oviktigt det vart med det sista 10-20% (50%...) av ljudkvalitet.

Här är videoklippet:

https://www.youtube.com/watch?v=VBMfgLvRZJs

Å andra sidan har jag lätt till tårar av vacker musik.
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2014/03/12 : 16:52:23
Musiken är det viktigaste, självklart. Skulle man ha investerat tusentals pengar i det mest optimala man kan hitta bara för att sedan lyssna på vilken musik som helst (eller sådan där tröttsam demomusik)???

Det har ju hänt att stora musikupplevelser har varit fjärran från HighEnd, kryobehandlade radiorör, Furuträck nätkablar och annat.
Mina största musikuppleveleser är King Crimsons Epitaph spelat ur en transistorradio när solen går ner bortom Kalmar Sund och i en gammal risig bilradio när vi en kväll passerade Vättern på väg mot Linköping. Då spelades Soft Weed Factor av Soft Machine.

Tyvärr hörs inte sådan musik i radion längre utan man får släpa med sig sin iPod ... på tal om vilket ...jag spelade med Pådden på jobet (för att dränka Bruna Mars och Kate Perry) när jag hör Red <Sand spela en liten vacker låt. Jag är så häpen över dess enkelhet och en text jag aldrig lagt märke till förut. Jag kan bara konstatera att det ska mycket till av "oljud" innan den låten blir onjutbar. Men vad är det man bokstaverar?
CAB Posted - 2014/03/12 : 16:20:37
Helt oavsett är bra ljud vad DU tycker inget annat.
Men när man utvecklar sitt hörande börjar det ofta bli dyrt, t.o.m. mycket dyrt.
Sen är ju uppfattningen subjektivt, en violinist sa till mig att den första Stradivarius han hade lät inte så bra som den han har nu och den var till och med en halv miljon billigare.
Och den gammal violinen hamnade hos en överlycklig första violinist som tyckte han arbetsgivare hade gjort ett klipp.
Så innan Du rusar iväg och köper kanske din Kondo rigg, lyssna upp dig är mitt råd, då kan ju spara en slant eller två ;-)
Junepe Posted - 2014/03/12 : 11:14:28
Varför lyssnar jag på musik?!
Hur lyssnar jag på musik?!
Är jag med i en tävling?
Är det verkligen bra med fjärrkontroll?
Vill jag ha beröm?
Gränsöverskridande?
Är det fel med placeboeffekter, förväntanseffekt måste ju trots allt kännas rätt?
Jag har vänner som har förtvinat fyllda av förakt och "sanningar" åt andra, skrattandes högt åt andras ödmjukhet inför sig själva.
Känner jag mindre om jag tror, eller är det tvärtom?
Visar du din visar jag mitt beroende?

Audiofilernas nirvana, detta utomvärldsliga Shangri-La som den ljudapparats beroende musiklyssnandes ljudletande enfaldighets dynamiker jag är sökt med lön och lykta.
Ett eftersträvansvärt apparatsligt slutmål inom audiofilismen.
I audiofilismen kristallkula ser jag nirvana som en fullständig frihet från missljud, skivetiketter och självbedrägeri.
Är inte meningen med en oskriven ekvation att tro på dess existens?
Att uppnå ett ljudåtergivande nirvana är det detsamma som att bli upplyst eller uppvaknad ur ett värdelöst musiklyssnande/ljudåtergivning?
Vilka parametrar signalerar mig angående detta?

White paper, hyllmeter av white papers.
Vart hittar jag mina inre mätare?
Vilka tolkar den grå litteraturen?
Är det 'off the grid' att servera indiskt på en mans... hifimiddag?
Eller är det för kryddstarkt?
När jag bestämmer mig för att vara kritiskt utan några kritiska verktyg vad blir jag då?
Har man konserten alltid inom sig?
Är det vardagshjältens tidskomprimerande tristess som stör 92% av lyssnings tillfällena att hitta samklang med musiken. Är jag endast i fas vid några enstaka tillfällen då ny grunka eller LP/skivetikett införskaffats.
Omotiverat dyr pryl som måste övertyga sin existens genom bekräftelse?
Hur nirvana mossigt duglig den än var för en vecka sedan.
Först stampar jag takten till musiken, men snart stampar jag takten tills min egen rastlöshet.

Är det fel att smörja in sig i en gyllene regnbågsfärgad ormolja om det gör att min musikupplevelse uti min millimeter uträknande NASA cpu precisions sweetspot till en musikalisk resa med konstant gåshud och ett heroin liknande rus?
Måste man vara rationell när man upplever?
För mig handlar det allt som oftast om att dra i den stora tågbromsen, dra ner rutan, andas lugnt och titta på omgivningen i sakta mak.
Känna och avsmaka nuets alla former och aromer.
Måste man vara rationell när man upplever?

Bra ljud är verkligen inte övervärderat, bara svårt att värdera.
Det är den konstanta mångfalden som gör det objektiva subjektivt.
Klassiskt ordspråk "The four most dangerous words in investing are, This time it's different."

Tänk om inte lögnen fanns, då hade man tvingats leva med den tråkiga sanningen.

EDIT: Din frågeställning löste upp min skrivblockering, så jag saxade även in mitt tugg i min tråd, copycatade mig själv.

((( JUNEPE )))
ulfn Posted - 2014/03/11 : 09:33:02
Kan också tänkas att kvaliteten på anläggningen styr vilken musik som talar till en, på båda hållen.
En dålig anläggning blir ett slags filter som styr smaken.
Det krävs mer av artisten och låten/stycket för att det ska nå fram via en dålig anläggning.
Skulle kunna tro, att det är sådan musik som sedan bara blir bättre när lyssning sker genom en vettig anläggning.

Den bättre anläggningen låter fler typer av låtar/artister ge oss det vi vill ha av musiken, genom att fler nyanser och detaljer - och själva flödet - går fram bättre...

...och tweaks behöver inte kosta förmögenheter.
Inte apparaterna, heller.
Varje liten förbättring som höjer nivån och gör att vi börjar känna närheten till "Nirvana" är ju en tillfredsställelse.

Jag håller helt med om att ögonblicket ibland viktigare än musikanläggningen, men det finns inget motsatsförhållande mellan dem.
Ögonblicken blir fler, om anläggningen har kvalitet en (bra?) bit över Elgiganten-nivå.

Allt detta är väl kanske kvasifilosofi, men "jag tänker, alltså är jag" som det har sagts

Ulf
bearwik Posted - 2014/03/11 : 09:15:46
Sladdbarn; visst är det så. Musiken är ju viktigast, jag lyssnar på MP3 med stor behållning om låten är bra. Nu har jag fått det ljud jag vill ha med Tannoy, det går att spela all slags musik och format och det är kul att lyssna.
mostlydiy Posted - 2014/03/11 : 09:08:36
Förstår var du vill komma men om du fick välja att höra en låt du tycker om på en bra anläggning och en dålig anläggning. Vad skulle du välja?
sladdbarn Posted - 2014/03/11 : 08:38:40
"Hellre än bra låt på en dålig anläggning än en dålig låt på en bra anläggning".
HerrD Posted - 2014/03/11 : 06:26:21
Källmaterialets musikaliska kvaliteter får tyvärr stå tillbaka ibland hemma hos audiofiler. Vi fokuserar istället på ljud, ljud och ljud. Därför tycker jag det kan vara uppfriskande att lyssna på Lo-fi där endast budskapet är relevant. Det blir ett återbesök till tiden innan hifi när endast musiken spelade roll. Det underliga är att jag börjar komma tillbaka till starten igen efter en lång resa och nu är musiken åter i fokus, inte prylarna.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000