HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jazzrock - vill hitta nytt

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Vox Posted - 2014/01/01 : 23:36:04
Jag har lyssnat på jazzrock sedan mitten av 70-talet. Det har varit grupper som Chicago, Blood Sweat & Tears, Tower of Power, Weather Report, Egba, Made in Sweden, Kvartetten som sprängde, Chick Corea, Mahawishnu Orchestra för att nämna några.
Nu letar jag efter nya grupper att upptäcka inom jazzrocken. Vilka grupper rekommenderar ni?
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
tordnilsson Posted - 2014/01/23 : 22:53:30
Lenny White !

Testa Who do you love från plattan: Present Tense
NewMount Posted - 2014/01/22 : 22:57:49
Gong efter att Pierre Moerlen tog över rodret vid andra halvan av 70-talet, d.v.s. skivorna Gazeuse!, Expresso 2, etc.

Lyssna även på Allan Holdsworth (som även spelade med just Gong under andra halvan av 70-talet).
soundbrigade Posted - 2014/01/09 : 22:53:19
Glömde bort, Keith Tippett. Kolla speciellt hans supergrupp Centipede med plattan Septober Energy.
coldcut Posted - 2014/01/09 : 22:27:32
Kom på ett till tips:
Poogie Bell Band, här blandas det friskt;
Jazz, soul, funk och nyare influenser varvat med en rockådra.
Tittar man på hans CV är det rena Quincy Jones nivåer på namnen han jobbat med.
AlfaGTV Posted - 2014/01/06 : 10:32:21
Om man vågar närma sig detta område ifrån jazzens perspektiv har du ju också The Bad Plus, Medeski-Martin&Wood m.fl. Liknande experimentella grupper.
Vh Micke
soundbrigade Posted - 2014/01/06 : 10:23:35
Jag lever mycket kvar i det förflutna varför det blir mycket gammalt (men ändå MYCKET aktuellt):
Soft Machine - 70-tals jazz/rock/psychedelia
The Greatest Show On Earth - brittisk jazzrock (70-tal)
King Crimson inte att förglömma
Kolla in den platta McDonald&Giles gjorde!

Om du har lite nerver, kolla ryska grupper som DDT, Neprikasaemie!
Jojje66 Posted - 2014/01/06 : 01:15:18
Dirty loops kanske funkar. Du får nog kolla på Youtube hur sexigt nu det är. Kanske inte heller det rockigast men värt att kolla upp.
Björn-Ola Posted - 2014/01/05 : 14:54:44
http://www.flowerkings.se/discography.php?m=y&p=3rdworldelectric
Björn-Ola Posted - 2014/01/05 : 14:47:03
Renodlat komner jag inte på, men exempelvis Flower Kings kan ha jazzrocklåtar insprängda på sina skivor.
Den senaste plattan Desolation Rose kan köpas med en bonusskiva som innehåller instrumentalmusik.
Stardust we are är en annan platta med gruppen som jag kommer att tänka på med långa partier av instrumentalt godis.

Nu kom jag att tänka på att gänget i Flower Kings har också ett projekt som heter 3rd world electric som kanske är precis det du är ute efter.
Musik inspirerad av Weather Report. Lite för mycket sax för min smak, men det är ju jag det.
coldcut Posted - 2014/01/04 : 22:35:45
Så här på rak arm är nog det enda nyproducerade jag kommer på åt det hållet, gruppen Howlin Rain;

http://open.spotify.com/track/7naE1ERPd6kEQdWwkGtd6a (Spotify)
http://www.youtube.com/watch?v=64zJXfHuS9s (Youtube)

Har gjort en del bra!

Edit: Erik Truffaz har ju också gjort en hel del jazzfusion..
e-robban Posted - 2014/01/03 : 10:38:12
Pat Metheny och Mike Stern har jag lyssnat en hel del på också, båda inom jazzrockfusion spektrat. Intressant diskussion om benämningar :) Diablo Swing Orchestra är ännu ett tips.
guy gadbois Posted - 2014/01/03 : 00:51:40
Scott Henderson och Tribal Tech kan vara värt att kolla upp. Instrumentalt dock och ibland rätt så introvert.
solhaga Posted - 2014/01/03 : 00:31:45
Joyce Cooling och Marcus Miller har jag lyssnat på en del under hösten.
Snudd på hissmusikvarning för Joyce i och för sig.

Hoppsan, ser att Last FM kickat igång sin radio igen, det finns kanske fler tips den vägen.
poppen Posted - 2014/01/02 : 20:55:59
Jeff Lorber Fusion album Hacienda säljer ganska bra just nu i USA.. Tita på Smothjazz katalogen så hittar du en hel del.
Beat Posted - 2014/01/02 : 20:39:46
"Modern" jazzmetal - Rollins band med 'Come out and burn' - Rollins peakede på den här plattan och bandet tog honom långt in i jazzcore vid tillfällen

Svensk jazzrock, och 2012 års bästa jazzplatta var Neneh Cherry & the Thing med plattan "The cherry thing"

Tror att MArs Voltas första 2 plattor räknas som alt-jazz-metal men det har jag själv svårt att höra. Bra är de iaf.

/P
poppen Posted - 2014/01/02 : 19:32:05
Boney James , Titta på Billboard och sök
Bernt Jansson Posted - 2014/01/02 : 18:27:40
Bela Fleck & Flecktones kanske?

Sen finns ju de flesta du nämner i förstainlägget kvar, men kanske inte i samma konstellationer.

Om vi tar Mahavishnu t.ex så har vi
Billy Cobham - t.ex Hope Street och Powerplay
Jonas Hellborg - har gjört flera bra t.ex "Two Doors" från 2006 tillsammans med Shawn Lane och Michael Shrieve.

Chick Corea är ju mer produktiv än någonsin, öser ut bra skivor hela tiden. T.ex så kom Return to Forever med en liveinspelad dubbel-CD 2012 som heter "The Mothership Returns" gammal god stil, men Stanley Clarke har ett mycket tyngre, funkigare sound än på 70-talet.

Sen finns ju alltid Herbie Hancock...
opethic Posted - 2014/01/02 : 15:00:40
Det närmaste jag kan komma på är den musik som ligger mig slälv närmast hjärtat numera.

Progressive Metal

Meshuggah, Opeth, Gojira, Ihsahn, Textures, Ayreon, Edge of Sanity, Mastodon, Riverside, Enslaved, In Vain, Septic Flesh osv...

Ganska långt ifrån Weather Report och Brand X (som jag också gillar) men samma experimentlusta och minst lika mycket energi.
Vox Posted - 2014/01/02 : 14:18:33
Jag tackar så här långt för era förslag.

quote:
Hmm, finns det ens Jazzrock/Fusion idag?

Det är det jag funderar på. Kan det vara så illa att genern har försvunnit? Kanske ersatts av något närbesläktat?
rogerjons Posted - 2014/01/02 : 13:27:26
Kanske kolla in Robben Ford - Tiger Walk? Han brukar befinna sig i gränslandet jazz/blues/rock, denna skivan är väl någon av hans jazzigare...

/Roger
opethic Posted - 2014/01/02 : 13:12:26
Hmm, finns det ens Jazzrock/Fusion idag?
Jag blev lite nyfiken själv.
e-robban Posted - 2014/01/02 : 11:29:50
har du hört Jimmy Ågren Band (bror till trumlegenden Morgan)? Lite bluesigare än ovanstående men helt klart en blandning av jazz och rock. Ett annat tips är Anders Björler, metalgitarrist på soloutflykt i jazzens land.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000