T O P I C R E V I E W |
jonasz |
Posted - 2013/12/11 : 20:17:17 Ja, iaf finns de två första studioalbumen att njuta nu!
|
8 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Jojje66 |
Posted - 2013/12/13 : 12:04:49 Jo. Artisterna skall få betalt för sitt slit och det får de via Spotify. Utan Spotify skulle de vara utan dessa pengar. 70%av all pengar som kommer in till Spotify betalas ut i ersättningar. Sedan tycker nog de flesta av oss här på forat att det vore bra om det såldes fler skivor. |
opethic |
Posted - 2013/12/13 : 11:50:46 Finns ju många sätt att se på Spotify.
De flesta köper ju inte skivor utan lyssnar ju enbart på Spotify. Ska inte artisterna få något betalt för allt slit?
Jaja, stora artister som Bruce Springsteen och Madonna håvar in pengar på allt möjligt, men vanliga halvt okända... |
Jojje66 |
Posted - 2013/12/13 : 11:16:06 Min intällning till spotify är att Daniel Ek tog tag i det som skivbranschen själv skulle ha gjort när detta med nerladdningar började någongång på 90talet. Istället satt man helt passiv och gjorde ingenting. Känns ganska nailvt att tro att problemet skulle lösa sig själv. Ungefär som när vår Margot påstår att detta med internet är en tillfällig fluga. Hade skivbranschen själv sålt nerladdningar redan från start skulle man haft helt annan kontroll över detta. Via spotify kommer det i alla fall in pengar till branschen. En anpassning till verkligheten på 2000talet.
Vänlig hälsning Johan |
CC |
Posted - 2013/12/13 : 08:13:31 I mitt synsätt blir Spotify en bonus för artisterna.
Många av de skivor jag lyssnar på har jag redan (samt redan rippade till FLAC), men då Spotify är smidigt när man inte är hemma (resor, jobbet) så blir det inte att jag behöver tanka in ljudfiler i någon bärbar spelare.
De skivor jag inte har, men lyssnar på, kanske jag senare köper för att använda hemma i stereon. Förutsatt att jag gillar dem tillräckligt.
Fanns inte Spotify så skulle jag lyssna mer på radion eller tanka över mina tidigare köpta skivor. Eller kanske ladda ned av ren nyfikenhet på ny musik...
Så jag ser det som att Spotify är en bonus. Både för artist och mig. Och skivbolagen verkar inte gå tomhänta de heller...). |
MatsE |
Posted - 2013/12/12 : 20:14:16 Det klagas lite väl mycket över Spotify och vad man kan tycka är låg ersättning till artisterna. Tittar man på ören per spelning kan det kanske tyckas så.
Enligt en artikel i DN publicerad i januari 2013 så står Spotify för kanske hälften av Skivbolagens intäkter på 944 miljoner kronor.
Intäkterna från strömmad musik växte med 55 procent. De artister som klagar kanske kan vända sig till sitt skivbolag.
Om jag spelar en enstaka låt med Ugglan av alla hundratals låtar jag spelar varje månad så kan det inte bli annat än ett par öre han får sedan Spotify, skivbolag m.fl. fått sin ersättning. Ugglan får vara nöjd för jag hade aldrig köpt nå´n cd av honom i alla fall.
http://www.dn.se/ekonomi/pengaregn-over-skivbolagen/
|
opethic |
Posted - 2013/12/12 : 13:25:05 Jag är så enormt kluven till Spotify, smidigt som tusan men...
|
CC |
Posted - 2013/12/12 : 11:44:01 yapp :-)
|
DavidS |
Posted - 2013/12/11 : 20:56:03 Gilla! |