T O P I C R E V I E W |
Mey |
Posted - 2013/10/21 : 20:56:25 Den 28/10 släpps The Flower Kings nya album Desolation Rose. Beskrivningen (saxad från www.flowerkings.se ) låter intressant;
"Being somewhat of a political statement, the epic theme of "Desolation Rose" is a logical step in a time where perpetual war, famine, environmental threats, religious conflicts dominate the media and our minds. This is a time to wake up and the music on this album takes you on a journey where you are forced to questions what the mainstream media feed us and to rethink your whole world view on all of the above. This is in many ways a typical Flower Kings album but we have also taken it into another realm where we do take chances and where you may struggle to get into the music - or the lyrics - but trust me when I say that you will be rewarded, as this may be our most involved, important and interesting album ever." (Roine Stolt - Sept 2013)
Följande låtar är med på albumet:
1 Tower ONE 13:39 2 Sleeping Bones 04:16 3 Desolation Road 04:00 4 White Tuxedos 06:30 5 The Resurrected Judas 08:24 6 Silent Masses 06:17 7 Last Carnivore 04:22 8 Dark Fascist Skies 06:05 9 Blood Of Eden 03:12 10 Silent Graveyards 02:52
Det skall bli spännande att höra hur detta låter. Behöver jag tillägga att jag redan lagt en beställning?
Av deras hemsida att döma verkar det även bli en turné nästa år
|
7 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Björn-Ola |
Posted - 2013/11/23 : 10:35:31 Roine Stolt spelade in en ny platta med "supergruppen" Transatlantic samtidigt som han spelade in Desolation Rose med the Flower Kings. Han jobbar hårt! Kaleidoscope släpps i början av nästa år. De kommer att spela på Sweden Rock Festival nästa år. Det blir första gången jag besöker en sådan festival.
|
Björn-Ola |
Posted - 2013/11/17 : 18:25:07 Jag har försökt att beställa fler skivor av Moon Safari från CDON, men det verkar vara problem med det. De dyker inte upp. Samma sak med Magentas senaste. Men tur nog hittade jag: http://moonsafari.bandcamp.com/album/himlabacken-vol-1 Här hittar man både Moon Safaris plattor samt Magentas senaste för köp och nedladdning. Moon Safaris senaste finns även i 24 bitars-format.
|
Björn-Ola |
Posted - 2013/11/17 : 18:17:42 Har också bokat biljett, fast till Göteborgskonserten. Daniel Gildenlöw medverkar. Bara det!
Plattan är riktigt bra.
Inte så långa låtar den här gången, mindre "proggig" på det sättet. Däremot, så har man knytit ihop låtarna genom att blanda in melodislingor i låtarna från andra låtar på skivan. "Desolation Road" exempelvis slutar helt abrupt. Istället, så dyker slutet på låten upp i en helt annan låt och avslutar den istället. En låt kan börja med en melodi från en tidigare låt och sedan transformeras till den nya låten. Läckert, det håller ihop låtarna och får dem att bilda en helhet, ungefär som en svit, samtidigt som det går alldeles utmärkt att lyssna på enskilda låtar.
Det är svårt att plocka ut någon favorit, plattan håller genomgående en hög klass.
Bonusplattan är väl värd att ha. Om Flower Kings ger ut plattor i versioner med bonusplattor, så är det dem man ska köpa, bonusplattorna innehåller alltid pärlor. Den första låten på bonusplattan, Runaway Train, är den mest omedelbara av alla. Vet inte varför den inte hamnade på huvudplattan. För "catchy" kanske. De två följande låtarna håller också hög klass. En vacker instrumental låt, Interstellar Visitations, som förmodligen inte platsade för att den är just instrumental, samt en mycket Beatles-influerad låt, Lazy Monkey,som är alltför positiv och humoristisk för det lite mörkare huvudalbumet. Resten verkar vara resultatet av improvisationer i studion. The Flower Kings fortsätter att vara ett av Sveriges tre bästa band. Vilka de två andra är vet jag inte, men jag har ju inte hört allt som getts ut här i landet, så jag får ju gardera mig. |
Mey |
Posted - 2013/10/24 : 19:51:27 Blommig musik är alltid trevligt och Blomljud var inget undantag. Dessa herrar är flitigare än de ger sken av, rätt vad det är släpper de en ny platta när man minst anar. Lite märkligt att det inte stod något om årets spelningar på deras hemsida, tyckte att det kändes lite långt att åka till Sveriges baksida och efter lite sökningar visade det sig att de faktiskt spelar på hemmaplan. Så nu är biljetten bokad, men var är skivan? Basgitarren kanske måste stämmas på vägen för att kunna fortsätta den långa färden hit? Eller så blev det lite för tungt att släpa på lyxutgåvan med dubbel CD och vinyl.
Den som väntar på något gott.... |
Björn-Ola |
Posted - 2013/10/24 : 19:21:29 Jag beställde plattan från Jonas Reingold och han levererade den personligen. Han kom flygande på sin magiska basgitarr. Jag har alltid haft på känn att det är något magiskt med Jonas basgitarr, men nu vet jag.
Plattan tar några varv att komma in i, men det lossnar ordentligt. Vi får höra lite nya grepp, musiken har tagit ytterligare ett steg bort från det blommiga. Men vill jag ha blommig musik, så kan jag ju alltid lyssna på "blomljud".
Hoppas inte att Roine jobbar ihjäl sig, han spelade ju in en ny platta med Transatlantic parallellt med denna. |
Mey |
Posted - 2013/10/22 : 13:28:08 Ojdå, här gick det undan med leveransen. Får se om jag också får min skiva i veckan.
Tack för tipset om Blomljud, vid en snabb lyssning låter det mycket intressant. Märkligt att man inte sett eller hört något av dem tidigare då de bör stå ganska nära varandra i skivstället om man kategoriindelar. |
Björn-Ola |
Posted - 2013/10/21 : 22:50:54 Ramlade precis ner i brevlådan. Ska definitivt gå och se dom i Göteborg i december. Deras konsert ihop med Neal Morse Band och Transatlantic i Malmö var något av det bästa jag varit med om.
Förresten, så har jag precis börjat att lyssna på Moon Safari och deras platta "Blomljud". Helt underbar och fullt i klass med the Flower Kings. Har lagt in en beställning på fler av deras plattor. |
|
|