HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Musik från Sheffield Lab går att köpa

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
jonas_gbg Posted - 2013/02/24 : 20:58:21
Nån mer som minns detta skivbolaget som satsade på 100% audiofilalbum?
Snubblade in på denna siten: http://www.sheffieldlab.com/
Min första tanke var att någon är nostalgisk och har låtit en gammal sida finnas kvar för beskådan

Efter en stund insåg jag att CD finns till salu. Och varje skiva har en länk till iTunes.
Jag provade att skaffa 3 st album genom iTunes.
Samtliga är i CD upplösning men i formatet AAC och 256 kbps.
Låter inte alls illa med tanke på att AAC är lossy format. Jag har inte provat att beställa några skivor.

Har ni några favoritalbum från detta skivbolaget?
11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
gcs Posted - 2013/03/15 : 14:09:10
Inspelningen med Harry James är inspelad med endast en stereomikrofon. Dave Grusin är omöjlig att spela in med endast en mikrofon och likaså "I've Got The Music In Me" Thelma Houston är också inspelad på vanligt vis med flera mikrofoner direkt på lack. Det finns flera. De flesta musiktekniker använder sällan embart en stereomikrofon eftersom stereobilden inte blir så bred. That#180;s it!
Freddie Boy Posted - 2013/03/15 : 12:47:49
mr: gcs, kanske bra att du kollar upp vad du skriver; på skivorna står det: Direct disc recording from a single-point stereo microphone !!!
gcs Posted - 2013/03/15 : 10:52:07
quote:
Jag tycker dessa på Sheffield lab låter väldigt bra, inspelade med en stereomikrofon dynamiken är helt underbar

Det är knappast någon Sheffieldlab skiva som är inspelad med endast en stereomikrofon.
Freddie Boy Posted - 2013/03/15 : 08:47:29
Jag tycker dessa på Sheffield lab låter väldigt bra, inspelade med en stereomikrofon dynamiken är helt underbar: Stravinsky; Firebird (Lab 24) Wagner; Ride of the Valkyries (Lab 7) Prokofiev ; Romeo ad juliet (Lab 8) dom är värda att letas på vinyl. Annars har jag Michael Ruff- Speaking in melodies, Pat Coil, Clair Marlo på vinyl. tre storbandsjazz med Harry James som spelas ibland. Up Front är lite smörig men har en del bra låtar även THE USUAL SUSPECTS båda dubbel LP. THE NAME IS ADAM MAKOWICZ är en kul jazz platta och Dave Grusin med Lee Ritenour är annars en höjdare.
lindvall Posted - 2013/03/11 : 15:40:14
En hel del av albumen från Sheffield, om än inte alla, finns även på Spotify om någon är nyfiken att lyssna där. (De flesta låtar som rekommenderats här finns...)
jonny99 Posted - 2013/03/04 : 11:24:37
Chesky finns kvar, de står bakom HDTracks så om man har slutat köpa skivor kan man ladda ner en massa av deras musik i losslass format.

Jag har ett par Cheskyskivor med Ana Caram, väldigt fint inspelade, bra musiker men lite tråkiga i längden.
soundbrigade Posted - 2013/02/26 : 18:47:04
Lite Ot, men det fanns (finns?) ett till skivbolag i samma sjanger (genre) - Chesky.
jag har en lite bluesjazzig platta med någon tjej som kallar sig Natasha. Ganska god platta faktiskt även om det inte är min musik.
jonas_gbg Posted - 2013/02/25 : 21:14:35
quote:
Jag har en Clair Marlo och den är faktiskt lyssningsbar. Annars har jag upplevt musiken som ganska trött och slätstruken OM ÄN djefligt nogsamt inspelad.

Jag kan hålla med om det. Skivorna är ojämna. Det kan vara en bra låt som man gillar, och så är nästa låt närmast hissmusik. Det är en svaghet med skivorna från Sheffield.

Vill man så går det i de flesta fallen att köpa enstaka låtar.
Jag kan lista de som jag tycker är bra. Fast med tillägget att ni får stå ut med min musiksmak

Artist/Album: Michael Ruff/Speaking In Melodies
Låt: I Will Find You There
(Fast hela albumet Speaking In Melodies är OK)

Artist/Album: Thelma Houston/I've Got the Music In Me
Låt: I've Got the Music In Me

Artist/Album: Clair Marlo/Let It Go
Låt:'Til They Take My Heart Away
(Och kanske även Låt:Let It Go)

Artist/Album: Tower of Power/Direct Plus!
Låt: You're Gonna Need Me
soundbrigade Posted - 2013/02/25 : 19:30:37
Jag har en Clair Marlo och den är faktiskt lyssningsbar. Annars har jag upplevt musiken som ganska trött och slätstruken OM ÄN djefligt nogsamt inspelad.
lindome Posted - 2013/02/25 : 09:34:48
Jag har en Tower of Power som låter bra!
Men det är på denna platta som Sheffield Lab gör något helt fantastiskt imho! Inspelat live med en(1) mikrofon!

Harry James & his Big Band - The King James Version
Jag har en del jazzplattor men inte mer än 1 st storband och den räcker långt
Läs gärna några av kommentarerna angående inspelningen. Dynamiken är helt otrolig

http://www.amazon.com/James-Version-Sheffield-Direct-Audiophile/dp/B003VSRKMO
Ayn Posted - 2013/02/24 : 21:07:57
Michael Ruff - Speaking in Melodies är den jag kommer på att tänka på direkt. Spelades in live i två kanaler rakt av, låter fantastiskt.

http://www.sheffieldlab.com/sheffield.pl?detail=SL10035

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000