HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hur fort ska Haydn och Mozart spelas?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
to_apeiron Posted - 2013/01/03 : 02:45:12
Finns det någon som kan hjälpa till med lite belysande kunskaper? Bakgrund, etc?

Just nu bor jag på samma ställe som polska radions nationella symfoniorkester är verksm på. Konservatorium på hög nivå. Flera andra städer har också bra orkestrar och konservatorier.

Det som jag emellertid stöter mig på för jämnan är när någon ger sig på att famföra Mozart. Det är då utan undantag i ett hetsigt tempo, på en sorts konstigt upptrissat ekvilibristiskt sätt.

Likaså Haydn. Spelar man honom är det så klart någon av de oräkneligt många symfonierna som ju är ganska träiga. Men fort som bara den, som om vore man ängslig för att någon skulle höra det så som det en gång i tiden måtte ha varit menat.

Lite receptions-historia hade inte varit så dumt!

Goda exempel av motsatt slag kunde vara Martha Arguerich som verkar lika seriös vad hon än tar sig an, t ex Mozarts kammarmusik, eller Angela Hewitt. Med undantag för Harnoncourt, tycker jag nästan alltid om engelska inspelningar av Mozart. Hewitt gör det möjligt att för en stund uppfatta den lekfulla, varma intelligens som hjälper oss att hålla biodukens löjlige Mozart på mattan. Så någonting, måste det ha varit tänkt.
4   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
opethic Posted - 2013/01/03 : 11:35:21
666 bpm

Gubben i Kalmar Posted - 2013/01/03 : 11:07:16
Bernt, vi tekniker måste alltid ha en
"storhet" när vi talar. Och det är tur de.

Det är bar (mig veteligen) psalmerna i
kyrkan som ska ha ett "fix" tempo 110
fjärdedelar per minut.

Bohemer, konstnärer går på hur det känns
och uppfattas.

OT
Tänk om vi på ett balanserat sätt skulle
kunna blanda dessa två "egenskaper",
bohemen och tekniken.
Vilken härlig DIY-ing platform vi skulle få.




Bernt Jansson Posted - 2013/01/03 : 10:11:45
Hur fort är fort?
Hur långt är ett snöre?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tempo_(musik)
Gubben i Kalmar Posted - 2013/01/03 : 09:27:09
Det var en intressant fundering.
Ha själv funderat i liknande banor
utan att vara "Mozart expert".

Min erfarenhet av Mozart är att en
hel del av hans musik "känns nervig".
Spelas den fort, högt tempo, känns
dem mer nervig på gränsen till hysterisk.

Spelas den med lågt tempo, känns den
amatör mässig, åt det löjliga hållet.
Det för tankarna till "kultur-skolan".

Har jag fattat "Morzat rätt ska tempot
förmedla "nerv", men inte "hysteri".


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.06 sekunder. Snitz Forums 2000