T O P I C R E V I E W |
to_apeiron |
Posted - 2013/01/03 : 02:45:12 Finns det någon som kan hjälpa till med lite belysande kunskaper? Bakgrund, etc?
Just nu bor jag på samma ställe som polska radions nationella symfoniorkester är verksm på. Konservatorium på hög nivå. Flera andra städer har också bra orkestrar och konservatorier.
Det som jag emellertid stöter mig på för jämnan är när någon ger sig på att famföra Mozart. Det är då utan undantag i ett hetsigt tempo, på en sorts konstigt upptrissat ekvilibristiskt sätt.
Likaså Haydn. Spelar man honom är det så klart någon av de oräkneligt många symfonierna som ju är ganska träiga. Men fort som bara den, som om vore man ängslig för att någon skulle höra det så som det en gång i tiden måtte ha varit menat.
Lite receptions-historia hade inte varit så dumt!
Goda exempel av motsatt slag kunde vara Martha Arguerich som verkar lika seriös vad hon än tar sig an, t ex Mozarts kammarmusik, eller Angela Hewitt. Med undantag för Harnoncourt, tycker jag nästan alltid om engelska inspelningar av Mozart. Hewitt gör det möjligt att för en stund uppfatta den lekfulla, varma intelligens som hjälper oss att hålla biodukens löjlige Mozart på mattan. Så någonting, måste det ha varit tänkt. |
4 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
opethic |
Posted - 2013/01/03 : 11:35:21 666 bpm
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2013/01/03 : 11:07:16 Bernt, vi tekniker måste alltid ha en "storhet" när vi talar. Och det är tur de.
Det är bar (mig veteligen) psalmerna i kyrkan som ska ha ett "fix" tempo 110 fjärdedelar per minut.
Bohemer, konstnärer går på hur det känns och uppfattas.
OT Tänk om vi på ett balanserat sätt skulle kunna blanda dessa två "egenskaper", bohemen och tekniken. Vilken härlig DIY-ing platform vi skulle få.
|
Bernt Jansson |
Posted - 2013/01/03 : 10:11:45 Hur fort är fort? Hur långt är ett snöre?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tempo_(musik) |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2013/01/03 : 09:27:09 Det var en intressant fundering. Ha själv funderat i liknande banor utan att vara "Mozart expert".
Min erfarenhet av Mozart är att en hel del av hans musik "känns nervig". Spelas den fort, högt tempo, känns dem mer nervig på gränsen till hysterisk.
Spelas den med lågt tempo, känns den amatör mässig, åt det löjliga hållet. Det för tankarna till "kultur-skolan".
Har jag fattat "Morzat rätt ska tempot förmedla "nerv", men inte "hysteri".
|
|
|