HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Marillion

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
R1 T Posted - 2012/07/29 : 14:14:15
Såg att det kom upp en tråd om Bruce, eftersom Marillion hade en konsert i Göteborg samma tid på lördagen så undrar jag om någon mer än jag var på Marillion och vad ni tyckte om konserten.
Själv tycker jag att den var riktigt bra, en blandning av nya och gamla låtar.

Mvh Åke
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2012/09/04 : 20:45:32
Nu måste jag erkänna: jag var väldigt ljum mot den där Krasj Kurs-CDn men jag lyssnar på Anoraknophobia vilken av en slump hamnat på min PC och det här låter inte helt fel och den är ju ganska ny - 2001.
soundbrigade Posted - 2012/08/29 : 21:47:15
Minoman: Jag har gjort en sådan upptäckt med Pink Floyd, bland annat. När jag var yngre gillade jag gamla utflippade PF men dissade nya "anpassade" gruppen. Idag kan jag tycka att Piper At The Gates Of Dawn är snudd på olidlig medan Division Bell är riktigt lyssningsvärd.

Om ens smak förändras och artisters stil likaså kan man ju hitta tillbaka till sin favvogrupp igen, även om man tröttnat på dem.
minoman Posted - 2012/08/29 : 21:38:36
... tack för tipset. Crash Course CD beställd. Under tiden lyssnar jag på Spotify. Jag hade en vag idé om Marillion från ett "tidigare liv" men kan så här i efterhand konstatera att bilden inte riktigt stämde in med vad jag tycker idag.

Det är ju det som är så härligt med musik. Hur ens smak förändras över tiden. Möjligheten att återupptäcka saker som man tidigare förkastat.

mvh/micke
guy gadbois Posted - 2012/08/29 : 15:00:32
Pallar inte riktigt med tidiga Marillion och definitivt inte Fish... däremot är deras "Brave" en höjdare och skivorna runt den IMHO. :)
millenniumking Posted - 2012/08/29 : 13:18:35
Tyvärr är inte Marillion utan Fish riktigt samma sak, men det finns en del guldkorn. Håller dock inte med föregående talare om att förfallet började efter Kayleigh... den absoluta höjdpunkten i Marillions karriär kom ju efter Kayleigh... d.v.s. Cluthing At Straws! I alla fall i mina öron!
AlfaGTV Posted - 2012/08/25 : 08:47:40
Instämmer, Crash Course är Inte vad som skulle intressera mig för bandet om jag inte gillat dem med Fish. Trist,segt och oinspirerat.

En sak som alltid gett mig et mervärde är Fish's underfundiga och för mig, vackra texter!
Han trollar med orden so. Gör att jag lyssnar intensivt till hur han sjunger, för historierna som berättas är inte alltid vackra direkt!

Nä, för mig började förfallet med Kayleigh...

Med vänlig hälsning, Micke
soundbrigade Posted - 2012/08/25 : 08:29:51
Samma här. Tycker iofs att det här är ljusår bättre än all skvalpop som spelas på radion men inte riktigt min stil. Tidiga Marillion var roligare
jonasz Posted - 2012/08/24 : 22:18:28
Har lyssnat igenom Crash Course en gång nu, i bilen, ingen bra idé då jag höll på att somna...

Ska ge den några chanser till men tyckte den fick Kayleigh att framstå som en rockrökare i jämförelse!
soundbrigade Posted - 2012/07/31 : 18:26:41
Tänker osökt på humorprogrammet som gick i våras på Femman; Partaj tror jag visst det hette. Där var det en hårdrockande familj som gillade Heavy metal och favvobandet bland dessa var .... Marillion.
- Men Marillion är väl inget hårdrockband, det är ju ett progband!
R1 T Posted - 2012/07/31 : 16:46:37
Som ni förstår så är det frugan som är den stora Marillion fantasten i vår familj, så nu är hon glad att några har beställt Crash Course

Mvh Åke
Björn-Ola Posted - 2012/07/30 : 19:46:20
Tack, Åkes fru.
jonasz Posted - 2012/07/30 : 08:44:18
Beställde också en cd, har inte lyssnat på Marillion sedan Fishtiden.
Micke Y Posted - 2012/07/29 : 23:16:13
Javisst där är recensionen

Micke
bearwik Posted - 2012/07/29 : 21:49:56
Nu har jag beställt en Crash Course, tack för länken.
R1 T Posted - 2012/07/29 : 21:44:51
quote:
Det finns en recesion här på forumet men jag kan inte länka till den för jag får bara ole sql error när jag skall söka


Så nu har jag brutit loss frugan från tangentbordet
Var det den här du menade?
Det är en tidig Marillion med Fish
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=49662

Mvh Åke
R1 T Posted - 2012/07/29 : 21:04:59
Alla skivorna med Fish är otroligt bra, och det var till att börja med väldigt svårt att vänja sig vid att det inte var han som sjöng.

Men nu har Hogarth varit Marillions sångare i 25 år, och eftersom han är minst lika delaktig i låtskrivandet som Fish, så är hans inflytande på musiken ganska stort. Ändå är det fortfarande Marillion, och minst lika bra, fast på sitt eget sätt. Svårt att beskriva, men vänta dej inte att det ska låta som på Fish´s tid.

Den skiva som många gillar från tidigt 90-tal är "Afraid of Sunlight", som har flera helt otroliga låtar, ex titellåten, och "Out of this world", som finns som video på youtube, en av de absolut bästa marillionlåtarna någonsin. Sen är annan favoritskiva "marillon.com", som har annan stil, och "Somewhere else", ännu lite annorlunda. Alldeles särskilt bra är låtarna "Invisible man" och "Ocean Cloud" på albumet "Marbles". Marbles såldes i skivaffärerna som en enkelcd, men från Racket Records som dubbelcd, och Ocean Cloud finns bara på den dubbla. Skälet till enkelcd:n var att skivaffärerna inte ville ha dubbelcd, de hävdade att det var svårt att sälja. När man köpte enkelcd:n låg det en lapp i den från Marillion, som man kunde skicka till dem, så skickade de dubbelcd:n tillbaka...gratis! Otroligt.

Jag skulle kunna dra upp den ena efter den andra suveräna låten och skivan, för det finns så många. En del fastnar man för direkt, andra efter ett tag, men de allra flesta är omöjliga att tröttna på. Men som sagt, kolla på www.marillion.com de skickar en gratis CD med olika låtar. Just nu väntar jag på en skiva som jag och många andra köpte innan den var klar...nåt Marillion gjort några år är att man kan beställa och betala skivan innan de ens skrivit klart låtarna. Låter väl lite udda, men det är faktiskt rätt kul, man känner sig lite delaktig i skivan i och med att man är med och sponsrar redan från början! Skivan heter Sounds that can´t be made, kommer i September. En försmak på den finns på youtube, låten heter Power.

Ta och surfa in på marillion.com, och lyssna! Och återupptäck Marillion, men tänk på att Fish är ett avslutat kapitel. Troligen hade de kommit så långt de kunde med varandra, och det de gjode var sannerligen nog för en livstid! Nu har livet börjat om, och pågått i 25 år, med Hogarth som en fantastisk låtskrivare och artist. Kolla även intervjuerna på Youtube där Steve Hogarth berättar om albumet Marbles olika låtar. Suveränt.

Nu ångrar Åke att han någonsin släppte in mej på forumet. Men den som tar fan i båten....

/ Åkes fru, igen.
Micke Y Posted - 2012/07/29 : 20:44:51
Det finns en recesion här på forumet men jag kan inte länka till den för jag får bara ole sql error när jag skall söka

Micke
Björn-Ola Posted - 2012/07/29 : 18:27:19
Jag har bara skivor från tiden då Fish var sångare. Då lät de verkligen som Genesis från Gabriel-tiden. Eftersom jag var ett stort fan av 70-tals Genesis, så gillade jag dessa plattor skarpt.
Kan du rekommendera några plattor med Marillion utöver dessa att börja med?

Basisten i Marillion är även med i "supergruppen" Transatlantic. Där har han visat att även han kan skriva musik. De tre pattor de har släppt är väldigt bra.

Jag har också lite plattor med Fish som jag tycker är hörvärda.
R1 T Posted - 2012/07/29 : 15:02:03
Marillion är lite svåra att jämföra med andra band, men visst finns det lite influenser från Genesis, och kanske Pink Floyd, Rush, och andra prog-rockband. Men de är speciella, och inte några avläggare till ovanstående band. Gå in på www.marillion.com där går det att få tag på en gratis(tror jag)crash-course med Marillions musik. Själv har jag varit helfrälst sen -82, då jag hörde första skivan. Musiken har ändrat sig över åren, men ändå behållit "marillion-själen", och de är nu bättre än någonsin. Steve Rothery som är grundare till bandet, och gitarrist, är ett geni. Samtliga musiker i bandet är otroligt duktiga, och samspelta. Skivorna görs av hela bandet, även om Rothery och sångaren Steve Hogarth står som kompositörer. Och, ja, jag är rätt subjektiv, men inte helt insnöad på Marillion, utan rätt förtjust även i Metallica, AC/DC, Sade och Bach....
Med vänliga hälsningar, Åkes fru.
soundbrigade Posted - 2012/07/29 : 14:35:47
Berätta mer! Jag har inte mycket kläm på Marillon mer än att de spelar/spelade musik mer snarlik den Genesis spelade, vilket inte torde vara ett underbetyg.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000