T O P I C R E V I E W |
Gabe |
Posted - 2012/05/23 : 20:31:04 "Let me rephrase my question" som det brukar heta i amerikanska advokat-serier.... Nämn tre i ditt tycke klassiska plattor, må det vara rock, soul, reggae eller något annat. Själv väljer jag Pink Floyd - dark side of the moon Genesis - The Lamb Lies Down On Broadway Simon & Garfunkel - Bridge over troubled water
Vad blir ditt bidrag? |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
DavidS |
Posted - 2012/06/04 : 18:47:25 Oj, detta blir svårt.
1. The Band - Music from the big pink 2. Neil Young - On the beach 3. Leonard Cohen - Songs of Leonard Cohen
Skulle kunna fortsätta ett tag till. :-D |
Rolf-san |
Posted - 2012/06/01 : 16:25:21 Lätt är det inte. Klassiker måste ju ha ett icke föraktligt antal år på nacken. Men det finns ju skivor som alltid kommer tillbaka av kvalitetsskäl. De kan ligga stilla några år och så återupptäcker man dem. Sedan finns det ju även nostalgiklassiker men det är ju något annat, eller...
Carl Orff - Carmina Burana. (Outstanding alla kategorier.) Jan Johansson - Jazz på svenska Lars Gullin - Fäbodjazz
Nostalgiklassikerna får bli en annan gång. |
svejk |
Posted - 2012/06/01 : 14:51:48 Bob Dylan Blond on Blond Ebba Grön Kärlek & Uppror Led Zeppelin 2 |
FalloutBoy |
Posted - 2012/06/01 : 12:58:57 quote: Aphex Twin hur kunde jag missat detta?
Ja, han får man absolut inte missa. Richard D. James (som han heter egentligen) är en av de stora innovatörerna inom elektronisk musik och dessutom grundaren till skivbolaget Warp Records.
Jag upptäckte honom när jag såg videon till låten "On" på MTV i början av 90-talet. Jag hade aldrig hört något liknande förut: http://www.youtube.com/watch?v=B-US91WU8zA
quote: Gjord 1995! Är gammalt bäst?
Just det albumet är min personliga favorit, men han har gjort väldigt mycket bra både innan och efter. Dessutom har han gett ut musik under väldigt många andra alias, t.ex. AFX och Polygon Window.
Kolla även in resten av artisterna som låg på Warp Records vid mitten av 90-talet, t.ex. Autechre, The Black Dog, Seefeel och µ-Ziq.
quote: Tack för tipset FalloutBoy
Varsågod. Alltid kul när folk upptäcker något nytt!
Bra val av "Thaw" förresten. Herr Thirlwell är en gammal favorit, men det var länge sedan jag lyssnade på någon Foetus-skiva. Får se göra till att göra det idag. |
govinda |
Posted - 2012/06/01 : 11:32:33 Full steem ahead!
Outstanding!
Mitt första lp-köp!
Mvh Anders.S |
shaft |
Posted - 2012/06/01 : 09:00:34 Donald Fagen - The Nightfy Steely Dan - Aja Steely Dan - Gaucho
Här är vi hemma ;-)
|
knallis |
Posted - 2012/05/31 : 23:22:25 Deep Purple Machine Head
Var min första kontakt med klassisk hårdrock. Gav mig ett oförglömligt minne när min far kom inrusande till vardagsrummet, undrande om jag höll på att dräpa elorgeln? När John Lord spelade introt på Lazy. Pink Floyd The Wall.
Pink Floyd Wish you were here
Många plattor finns det, men nu skulle man välja tre, så de andra får ej vara med.
|
bbking |
Posted - 2012/05/31 : 19:27:12 1. Foetus Interruptus - Thaw (1988)
Kan det bli bättre? En Aussi kille möter den råa atmosfären i England. som mynnar ut i en ljud explosion av känslor och upplevelser. Ett finlir på tidigt stadium med ljudets olika former. Sitter fortfarande på öron hinna och spelas flitigt.
2. Refused - The Shape of Punk to Come (1998)
Här fick Rage Against the Machine med dito LP/CD stryk på foten. Ett svenskt "små"stads band sopar banan med energi,energi och finess. En hård, rak, tuff, känslomässig och sofistikerad musik dånar ut och skall spelas på mycket hög volym. Att ett typ 3 manna band, (fast 4 pers git,git,drum å sång liksom Rage fast då m bas) kan fylla ut så mycket är ett konst stycke i sig och bedrift få förunnat. Att interna konflikter splittrar och inget blir som förr är känt...
3. Infected Mushroom - Vicious Delicious (2007)
Härligt med en Israelisk duo som vågar ta ut dans svängarna och göra något riktigt medryckande och musikaliskt. Här får man gåshud i varje spår och vill bara upp å hoppa , stampa takten och dansa med. HMI-Human Machine Interface! Syntar,trummaskiner blandas så snyggt och härligt med akustiska gitarrer och finstämd sång. Kan det bli bättre än det här? Nåväl om det skall komma från IM får vi vänta till nästa CD.
10 år mellan varje. Orkar man vänta 5 år till ? Är det så att "gammal är bäst"? Eller är det helt enkelt så att plattorna sätter sig och tar din plats i hjärtat när de sjunkit in och fått några år på nacken? |
bbking |
Posted - 2012/05/31 : 17:47:58 quote: Nästan omöjligt att välja, men det får bli de tre första jag kommer på:
1. The Magnetic Fields - 69 Love Songs http://open.spotify.com/album/6mKU4mCwPxx6hxSnu6zeGo
2. The Microphones - The Glow Pt. 2 http://open.spotify.com/album/33q3xs0W6Q1ww9pr8Iiwfe
3. Aphex Twin - I Care Because You Do... http://open.spotify.com/album/0VG7XLJ8gSynEQDVnpHNNU
Härliga skivor! men BÄST: Aphex Twin hur kunde jag missat detta? Gjord 1995! Är gammalt bäst? Nåväl med spoty i fickan får jag njuta och återupptäcka. Tack för tipset FalloutBoy
|
llerk |
Posted - 2012/05/31 : 15:51:13 PINK FLOYD - The dark side of the moon AC/DC - Back in black PATRICIA BARBER - Café Blue |
Io |
Posted - 2012/05/29 : 15:56:44 En totalt omöjlig fråga att besvara, samtidigt som jag får massor med intressanta förslag på skivor.
Mina strån till stacken:
Frank Zappa and The Mothers of Invention "One Size Fits All" (1975) Public Image Ltd "Flowers if romance" (1981? Mike Oldfiled "Amarok" (1990)
|
Björn-Ola |
Posted - 2012/05/29 : 13:10:31 Som alltid när jag blir osäker så frågar jag min mamma. Det här är de tre ultimata klassikerna enligt mamma: James Last med orkester: Humba Humba A Gogo Gunnar Wiklund: Minnenas Melodier Herb Alpert: Tijuana Brass Featuring Herb Alpert, Vol. 2 Så nu vet ni det! Mamma har aldrig fel. |
Ryssen |
Posted - 2012/05/29 : 11:44:36 Judas priest Sad wings of destiny Van halens första skiva Rush första skiva
|
Bernt Jansson |
Posted - 2012/05/29 : 11:39:03 Jag tycker Paul Simon - Graceland platsar här. Sen tar jag Joni Mitchell - Blue David Lindley - El Rayo X |
Kaleid |
Posted - 2012/05/29 : 01:54:33 1. Depeche Mode - Songs of Faith and Devotion 2. Nick Cave - Let Love In 3. Einstürzende Neubauten - Alles Wieder Offen
Mycket svårt att välja eftersom det finns minst 50 viktiga plattor. |
DahlbergAudio |
Posted - 2012/05/28 : 19:26:35 Det mesta är ju redan sagt så jag slänger in några som jag tycker riktigt klassiska liveplattor
|
Zombie |
Posted - 2012/05/28 : 19:09:13 Tre dubbelalbum: 1. Electric Ladyland 2. Exile On Main Street 3. London Calling |
Leif B |
Posted - 2012/05/26 : 21:29:06 Finns många att välja bland. Mina 3 får bli dessa ;
Eagles - Hotel California Gary Moore - Still Got The Blues Prince & The Revolution - Purple Rain |
Goldfinger |
Posted - 2012/05/26 : 21:23:43 Tre klassiker bland fler är för mig:
Boney M, Oceans of fantasy Pink Floyd, Dark side of the moon Gilbert O Sullivan, Himself |
Bardis |
Posted - 2012/05/26 : 20:41:47 Det finns riktigt mycket att ösa ur. Men böejan av min musikkarriär innehöll dessa plattor:
Rainbow - Bent out of shape Joe Lynn Turners röst är fantastisk!
Accept - Restless and wild Udos röst är fantastisk på ett annat sätt
Bon Jovi - Slippery when wet
|
opethic |
Posted - 2012/05/26 : 19:50:16 Mycket svårt val, det finns så många bra plattor att välja på. Men just idag faller valet på dessa tre gamla godingar, det finns nyare plattor som kanske är bättre men gammal är ändå äldst:
Rainbow - Rising (1976)
Ozzy Osbourne - Blizzard Of Ozz (1980)
Iron Maiden - s/t (1980)
Tre megaklassiker som sitter präglade i min ryggrad och som lätt kan göra en riktigt jobbig dag till ett party.
Varje ton på dessa plattor ger mig ståpäls! |
jari |
Posted - 2012/05/26 : 18:54:42 Lätt val för mig:
Led Zeppelin - Led Zeppelin 2
Pink Floyd - Dark Side Of The Moon
Supertramp - Crime Of The Century |
FalloutBoy |
Posted - 2012/05/26 : 18:05:51 Nästan omöjligt att välja, men det får bli de tre första jag kommer på:
1. The Magnetic Fields - 69 Love Songs http://open.spotify.com/album/6mKU4mCwPxx6hxSnu6zeGo
2. The Microphones - The Glow Pt. 2 http://open.spotify.com/album/33q3xs0W6Q1ww9pr8Iiwfe
3. Aphex Twin - I Care Because You Do... http://open.spotify.com/album/0VG7XLJ8gSynEQDVnpHNNU |
bearwik |
Posted - 2012/05/26 : 17:43:33 Riktigt svårt, men: Van Halens första AC/DC - Highway To Hell Metallica - Black Album får det bli... |
Sundström |
Posted - 2012/05/26 : 17:16:29 Måste tänka lite på de andra två, men börjar med:
Dire Straits - Dire Straits (vilken debut!) Hall & Oates - H2O (Var det producenten eller var det att de tog sej mer tid? Måste ha hört den på julen första gången för jag tänker alltid på julen när jag hör toner från den.) Nina Simone - Here comes the sun (från 1970, Hög integritet, har även sjungit in Rich girl av Daryl Hall på senare skiva )
Ganska nöjd med mina val trots att jag inte tog med Larry Carlton, George Benson och Ry Cooder. Det finns ju så många bra sångare och musiker. Jag valde plattor som jag är extra glad över att de finns. |