HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Min broder vinden - svensk progg

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
soundbrigade Posted - 2012/01/19 : 17:48:56
Hörde ett inslag i gårdagens P4 Väst. Denna, och säkert alla andra P4 stationer, har en besynnerlig egenhet att spela ren skitmusik, allt från Lady Gegga till Amy Winehouse och svensk sm,örja från Elisas till Veronika Maggio. men igår slog kanalen mig med STOR häpnad genom att spela proggmusik - SVENSK DJÄVLA PROGGMUSIK!!!!!

Ett lokalt Åmålband benämnt My Brother The Wind fick spela lite låtar (klipp från) och vi fick höra en del om bandet.
Det HÄR lovar verkligen gott.
Här finns att lyssna: http://www.myspace.com/mybrotherthewind

Det här bandet får vi för fasen boka till Dalaborgsparken i sommar!
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
opethic Posted - 2012/01/22 : 19:09:25
quote:
Men det vet väl alla människor redan, eller ...
När ett lokalt band intervjuades i den lokala publikservice-radiokanalen så presenterade de sig som ett Progressivt Metalband, radiogubben harklade sig och frågade "jaha, så era texter är väldigt politiska?" och killarna fattade inget...

Back on topic: Det där lät bra, måste lyssna mera
soundbrigade Posted - 2012/01/22 : 14:06:50
Men det vet väl alla människor redan, eller ....

Jag tror Vindbröderna, vilka uppenbarligen spelar proggmusik (utländsk tradition) till viss del blandar ihop begreppen, då man hänvisar till svensk progg (Träd, Gräs och Stenar mm).

Man kan ju sedan om svenska proggband spelade progg eller prog. Kebnekaise är väl ett bra exempel på detta. Musiken var iofs inte politisk men tanken bakom, nationalismen kanske. Däremot kan jag tycka att man förde den musikaliska kvaliteten långt.
Björn-Ola Posted - 2012/01/22 : 12:52:08
Jag föreslår att vi skiljer på progg och prog.
Olyckligt att begreppet progg kom att omfatta all musik som kunde kopplas till den svenska politiskt vinklade musikrörelsen på 70-talet.
MBtW kommer förresten att spela på progmusikfestivalen i Göteborg i augusti.
Zombie Posted - 2012/01/22 : 11:38:07
Proggmusik i Sverige beskriver inte samma musik som på engelska: progressiv music.
Proggmusik är den musik med politiska texter som huvudsakligen framfördes mellan 1968-1979.
jonasz Posted - 2012/01/21 : 03:20:57
First Band From Outer Space - Gröna Händer
http://open.spotify.com/track/0MP26MEH7KfkrJJtOQXfrI
modernman Posted - 2012/01/20 : 19:12:03
Ojoj...det där låter verkligen spännande. Tack för tipset!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000