T O P I C R E V I E W |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/01/14 : 20:35:24
Japp! Vist de! Allas favorit; Melodifestivalen!
Julmaten har sjunkit ner. Nyåret har skålats in. Trettondagen monterade folk ner "storhelgernas" alla attribut.
Då är det dax att förbereda 2012:s riktigt stora begivenhet.
Litet schema:
Lö 4 febr; deltävling i Växjö. Lö 11 febr; deltävling i Göteborg. Lö 18 febr; deltävling i Leksand. Lö 25 febr; deltävling i Malmö. Lö 3 mars; andra chansen i Nyköping. Lö 10 mars; stora SM finalen i Stockholm.
Ti 22 maj; Eurovision Song Contest, första semifinalen. To 24 maj; Eurovision Song Contest, andra semifinalen. Lö 26 maj; Eurovision Song Contest, Grand Final.
Det är bara, ja bara tre veckor kvar. Och frågorna hopar sig: Ska vi hitta en ny Carola eller ABBA? Är det ballad, Dico-opera eller hårdrock som är årets vinnarkoncept? Eller ett gäng "dagisbarn" från Rosengård?
Har vi några nya "grepp" i tv soffan? Gissningstävling....förloraren får diska eller gå ut med vovven ett år framåt?
Chips eller popcorn......eller har vi kanske några ny spännande tilltugg?
Känner Ni hur spänningen bara stiger och stiger.
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
e-robban |
Posted - 2013/03/13 : 20:47:45 Kritisk eller positiv - vem kan förneka att mello är ett ypperligt samtalsämne.
Min tes är att när vi diskuterar ämnet så diskuterar vi samtidigt samhället i stort.
Fundera. |
ztenlund |
Posted - 2013/03/13 : 13:06:48 Jag måste hålla med PG här; det är ett evigt klagande på Melodifestivalen. Jag tycker inte heller att det är en särskilt bra tillställning, även om någon enstaka låt här och var kan vara av åtminstone något värde. Ibland har jag gjort en poäng av att gå och handla under finalen, eftersom butiken brukar vara helt övergiven. Det har jag också framfört vid något tillfälle, men det finns ingen anledning att hålla på och tjata om det hela tiden. Att sprida en massa negativ energi om nu några på forumet råkar gilla Melodifestivalen är bara onödigt. Låt bli att läsa om det är störande att några inte tycker att det är pest och kolera. TV:n går det förresten att byta kanal på eller stänga av...
Sedan tycker jag också att Gina ofta gör en rätt habil insats, särskilt med tanke på att hon ändå inte hållt på så fasligt länge. Så jäkla lätt är det inte att tampas med formatet och en direktsändning. Danny har jag mindre till övers för i detta sammanhang däremot. |
PG Jeppsson |
Posted - 2013/03/12 : 20:23:20 SB, vad gillar du egentligen?
Mello är lika med noll. av vad jag förstår.
Vad beror ditt engagemang på mello egentligen, du bara klagar på alla tillkortakommanden, och de finns, men så jävla dåligt är det inte.
Väx upp....... |
soundbrigade |
Posted - 2013/03/12 : 18:52:16 Gnäll och gnäll. Om man inte har en positiv uppfattning behöver man väl inte vara gnällig. Den (negativa) uppfattningen har väl samma värde som hyllningskörens uppfattning. Samhället skulle väl se väldigt besynnerligt ut om man bara släppte fram "positivisterna": "Vi stänger en skola till så vi kan bygga en hockeyarena!" "Jabba!!! Fy fan så bra beslut!".
Jag uppskattade varken musiken eller tyckte programledarna var speciellt märkvärdiga och kameraåkningarna gjorde mig sjösjuk. Lägg därtill att släpper in avdankade artister som ska förströ befolkningen. Och nej, jag har själv ingen musik som är sämre än det vi hörde. |
PG Jeppsson |
Posted - 2013/03/12 : 18:44:05 quote: Största behållningen är ändå Gina, denna fantastiskt självsäkra och avspända tös från Sundsvall. Mitt under tävligens mest spännande moment, när hon ska avslöja vem som vunnit, börjar hon skämta om att hennes snor rinner, inför 4.2 miljoner tittare. Respect.
Hon gör ett riktigt bra jobb .......
Jag förstår inte heller gnällandet över showen, för den är var det är, musik och låtar kan man alltid diskutera, men att såga allt som framförs är ju lite magstarkt.
Har låtar i min skivhylla........ som är sämre än det mesta som framförts i melodifestivalen . |
FForsman |
Posted - 2013/03/12 : 13:13:26 +1
/mvhff |
svanbo |
Posted - 2013/03/12 : 12:05:10 Herregud vad det gnälls i den här tråden! Man får ta det för vad det är - ett jättespektakel utan dess like, en väldigt välproducerad och -skriven tv-underhållning, som ska passa allt från 5 till 95 -åringar. Jag tycker det är trevligt att titta på! Musiken kan man ju tycka vad man vill om, men jag tycker det finns många stabila bidrag, Ralfs kanske det starkast lysande exemplet. Tycker inte vinnarlåten är alltför tokig den heller, men är det bara jag som tänker jojk när jag hör "you -io -iouiou"..??
Största behållningen är ändå Gina, denna fantastiskt självsäkra och avspända tös från Sundsvall. Mitt under tävligens mest spännande moment, när hon ska avslöja vem som vunnit, börjar hon skämta om att hennes snor rinner, inför 4.2 miljoner tittare. Respect. |
soundbrigade |
Posted - 2013/03/10 : 19:28:16 Det är så kul när man med metaforer försöker visa hur man tänker och känner. Människor har en rätt rolig men synnerligen besvärande för måga att haka upp sig på metaforen och struntar hög aktnings fullt i det man egentligen vill ha sagt. Grejen hade inte med gamla skrynkliga tanter att göra utan så som Anders Ek Borg en gång sade i en mono log om lapp djävlar och gamla kärringar: "Kärringarna i by an ordnade en skön hets tävling - ingen vann!" |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2013/03/10 : 17:36:13 OT. Fick ögonen på 'ålders diskusionen'.
Vi blir alla äldre och mer eller mindre handikappade. Men vi har alla en sak gemensamt; vi vill bli respekterade och värdigt bemötta. Därför förväntar jag mig att vi talar värdigt och med respekt om äldre människor.
Kanske finns det någon här på forumet som är aktiv i PRO och gör ett fint jobb. PRO är en bra organisation, med bra människor, som har ett bra perspektiv på livet.
|
Gubben i Kalmar |
Posted - 2013/03/10 : 16:39:39
Jag instämmer nog med Sopwith!
Dessutom var det en trevlig familjekväll med god mat och stämningen på topp.
Personligen har jag svårt att förstå kritiska kommentarer av showen. Tävlingen var ovanligt spännande i år. Carola och Loren gjorde en fin insatts, precis som programledarna.
Bidragen hade sina olika kvalitéer. Vilket i sin tur gjorde det svårförutsebart. Vist man gillar inte alla sorters musik, det köper jag. Men att misskreditera genren är nog att ta i. All musik har sina kreativa uttryck som man kan ta till sig av. Det handlar bara om att stanna upp och aktivt lyssna. Detta 'aktiva lyssnande' berikar oss musikaliskt.
Nä nu ser vi framåt mot den 14 maj då det blir 'ECS semi 1'. Det ska bli kul att få lyssna på dom andra ländernas olika bidrag.
|
sopwith |
Posted - 2013/03/10 : 10:49:08 Jag tycker det var en bra show, bra bild och ljud, flera låtar kommer jag säkert lyssna på igen, Hoffsten gör en bra show, Ralf oxå men den låten håller inte över tid. Rätt låt vann absolut, den var helt ok. |
byZan |
Posted - 2013/03/10 : 10:44:23 quote: Tillhör du en äldre generation kanske? Kanske 80-åringarna är läckra ändå...
Om det är mig du syftar på så är svaret, ja!
Jag tror att vi alla har något som attraherar (menar inte sexuellt nu) och det oavsett ålder eller kön.
Själv har jag alltid tyckt om att få ta del av äldre människors erfarenheter, livsöden, skrönor o s v, det har berikat mitt liv och jag skulle kunna skriva om massor av sådana möten som skulle få människor med empati att storskratta och gråta floder. Men än så länge så har dom historierna endast fått se dagens ljus inom familjen. De har uppskattats genom åren och barnen återkommer till en del av dem fortfarande trots att en del av dessa historier berättades för massor av år sedan.
Nog av OT
/byZan
|
Bernt Jansson |
Posted - 2013/03/10 : 09:50:37 Tillhör du en äldre generation kanske? Kanske 80-åringarna är läckra ändå... |
soundbrigade |
Posted - 2013/03/10 : 09:43:31 Det är ju lite som att passera en plats där något räligt hänt - man måste liksom bara få en glimt av blodstänk eller krossat glas eller vad det nu rör sig om. Den svenska uttagningen till eurovisionsschlagerfestivalen är ju också en "inälvshög på en brottsplats" och man måste ju bara få en liten skymt av tarmarna som ligger där och luktar illa.
Jag tyckte att OM man skulel tvingats till att välja mellan alla dessa låtar (låt oss kalla dem för låtar ändå), skulle det valet vara så oändligt svårt. Hade man plockat fram en CD med Kate Bush, en med King Crimson, en med Leonard Cohen, en med Banco för att välja vilken man skulle spela hade det valet varit svårt, men oavsett utfall hade tillfredsställelsen varit stor. Hade man tvingats välja mellan bidragen i melodifestivalsuttagningen hade man det valit varit svårare eftersom alla alternativ var maximalt ogynnsamma; lite som att välja sängkamrat mellan ett antal synnerligen fula och ofräscha människor (av med- eller motsatt kön, beroende på egen läggning). Eller suttit hos Syriens säkerhetspolis och fått välja om man skulle rycka ut naglarna med början på vänster eller höger fot eller hand ...
KORT: jag tycker den musik som spelades var så fruktansvärt dålig på alla sätt och vis och dessutom särdeles dåligt framförd. Att jag mot mina "heliga" principer kastar ett åga på spektaklet med jämna mellanrum gör ju inte musiken bättre. Eller hur?! |
FForsman |
Posted - 2013/03/10 : 09:35:43 Även om schlager är schlager och kommer så förbli är produktionen i mitt tycke ganska bra underhållning. Lättsmält, bred och i vissa avseenden grund men jag tittar. Inte utan att jag behöver en skämskudde när Danny stakar sig på orden och måste läsa innantill eller när Carolas stylist har haft en härdsmälta. Men jag sätter mig i soffan och jag har ganska trevligt.
Louise Hoffsten är en hjälte och i mitt tycke skrivit en låt som håller utanför Schlagergenren.
/mvhff |
byZan |
Posted - 2013/03/10 : 09:19:33 quote: Att uppleva den här smörjan är bara pinsamt. Det är som att åka Ålandsfärjan när PRO har medlemskryssning och välja ut den läckraste 80-åringen på dansgolvet ....
Ursäkta OT, men jag måste bara få uttrycka vad min svärmor 91 år skulle sagt om detta.
Bjud upp mig du - så ska du få se på andra bullar din fördomsfulla "gubbe"
Jag vet - för jag dansade med henne för inte så länge sedan och det var en ren fröjd, hon har dansat i hela sitt liv och det märktes, inte minst på hennes teknik och timing och på mitt flås efter bara två danser
/byZan
Edit: såg att det var frågan om 80-åring |
Improved Audio |
Posted - 2013/03/10 : 09:05:52 "Jaha .... det enda som värt något var väll Rackabajsarnas dävla schlager. Resten var bleka kopior på urusel dussinmusik som spelas i radion till förbannelse idag. Det var tragiskt att se/höra spejsade "artister" åma sig på scen och låtsas att de kunde sjunga fast det sällan kom en ren ton ur deras strupar. Tjottahejti kunde fan inte sjunga men han hade väl suttit 35 timmar hos någon överbetald sminkör.
Gina Dravel hade man sminkat upp så hon såg ut som en gammal kärring och den som stajlat Carola (Korova på ryska) måste antingen ha extrema fetischistiska böjelser eller vara misogyn av tredje graden.
Att uppleva den här smörjan är bara pinsamt. Det är som att åka Ålandsfärjan när PRO har medlemskryssning och välja ut den läckraste 80-åringen på dansgolvet ....
Och varför i helvete var man tvungen att lägga in reklam i Midsommermorden för att därvid av ren nyfikenhet se vad som försiggick på TV1. Magnus
Moderator på Faktiskt.se"
Det märkliga med melodifestivalen är att även de som inte tycker om vare sig tävlingen, artisterna eller ens låtarna trots allt tittar.
|
soundbrigade |
Posted - 2013/03/10 : 08:36:04 Jaha .... det enda som värt något var väll Rackabajsarnas dävla schlager. Resten var bleka kopior på urusel dussinmusik som spelas i radion till förbannelse idag. Det var tragiskt att se/höra spejsade "artister" åma sig på scen och låtsas att de kunde sjunga fast det sällan kom en ren ton ur deras strupar. Tjottahejti kunde fan inte sjunga men han hade väl suttit 35 timmar hos någon överbetald sminkör.
Gina Dravel hade man sminkat upp så hon såg ut som en gammal kärring och den som stajlat Carola (Korova på ryska) måste antingen ha extrema fetischistiska böjelser eller vara misogyn av tredje graden.
Att uppleva den här smörjan är bara pinsamt. Det är som att åka Ålandsfärjan när PRO har medlemskryssning och välja ut den läckraste 80-åringen på dansgolvet ....
Och varför i helvete var man tvungen att lägga in reklam i Midsommermorden för att därvid av ren nyfikenhet se vad som försiggick på TV1. |
Goldfinger |
Posted - 2013/03/09 : 22:40:33 Walk-over kan vara ett alternativ nu när det blev som det blev, tvivlar på att vi klarar topp 20 med den låten, dussinlåt i mitt tycke.
Gillade Ralfs bidrag däremot. |
Bardis |
Posted - 2013/03/09 : 22:35:47 Hade vi inte haft internationella jurygrupper utan enbart svenska folkets röster hade Yohio vunnit överlägset. |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2013/03/09 : 22:33:54 Ja ja, var det rätt låt som vann?
Från andra chansen och så vinna kallaste!
Själv är mina favoriter Hoffsten o Ralf.
|
byZan |
Posted - 2013/03/09 : 21:42:40 Louise Hoffsten berörde - övriga bidrag inget för mig! |
soundbrigade |
Posted - 2013/03/08 : 17:48:11 Gör det! Det går att få sidan på engelska och många av filmerna är textade på engelska och/eller tyska. Det finns massa korn - borde starta en länklista någonstans. |
opethic |
Posted - 2013/03/08 : 13:08:36 Tack Magnus
Men jag tror jag nöjer mig med att halvsova i soffan tillsammans med fru o barn. Tack för länken, ska undersökas. |
soundbrigade |
Posted - 2013/03/08 : 12:54:01 opethic: jag kan zippa ner någon bra film och skicka till dig. Eller gå in på http://www.cinema.mosfilm.ru/ och se en gammal BRA sovjetisk film. |