HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Hur lyssnar du på musik 2012?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Gabe Posted - 2012/01/09 : 10:27:33
Att musiklyssnandet förändrats radikalt de senaste åren är förstås ingen nyhet. Så även mitt. Men det intressanta är att vi tycks utvecklas både "framåt" och "bakåt". För samtidigt som digital musik ökar förefaller analog göra det samma. För att inte tala om live-musik!

Själv köper jag fortfarande skivor fysiskt, och mest på CD. Jag lyssnar inte på Spotify (tycker det låter för illa och att jag sällan hittar de artister jag vill lyssna på). Dessutom har jag börjat både spela och köpa musik på vinyl igen. Vinyl är en helt annan känsla, både ljudmässigt och emotionellt. Det är hela förpackningen som skickar varma vågor genom kroppen! Inte såpass att jag går tillbaka till vinyl till 100% - det är ju fortfarande betydligt meckigare att sätta på en vinylplatta än att slänga in en CD eller ta en promenad med Iphonen. Men som finlyssning är det grymt kul!

Jag bedömer att mitt musiklyssnande består till 25% av digitalt
nedladdad musik i hörlurar på väg till och från jobb.
15% radio i olika sammanhang. 45% cd-skivor hemma eller i bilen. och just nu 15% vinyl - av naturliga skäl hemma.

Hur lyssnar du?

hälsn
gabe
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mickel-mackel Posted - 2012/01/12 : 22:09:45
quote:
He he, Mikael, menade bara att cd:n rippas, den spelas aldrig...

edit: inser att denna formulering även den öppnar för ännu en invändning av samma slag, så be my guest...

Hehe, och jag tänkte då jag skrev ordet högtalare att även högtalare kan klassas som "endast ljudbärare",
om man nu vill vränga lite på saker och ting.
AlfaGTV Posted - 2012/01/11 : 21:42:09
Med glädje och entusiasm!

Finlyssning:
60-70% Vinyl
Resten AIFF-filer via Mac/Amarra

Lurlyssning:
85% CD
15% Via Airport Express (Samma AIFF-filer som ovan)

Lurar på jobbet:
2/3 Apple Lossless via J River
1/3 Spotify/Wimp/internetradio

Totalt lyssnar jag nog på musik i snitt 2 timmar om dagen, varav kanske hälften är aktiv lyssning.
För övrigt gör jag som Stefaeri2001 med finlyssningen, rippar och lägger CD'n åt sidan...
Med vänlig hälsning, Micke
DMGbg Posted - 2012/01/11 : 19:47:55
90% vinyl
10% från datorn

Anledningen till så mycket vinyl är att jag håller på att spela in alla vinyler till datorn. När det är klart lär det bli 100% från datorn eftersom det låter bäst ;-)
Stefaeri2001 Posted - 2012/01/11 : 17:48:51
He he, Mikael, menade bara att cd:n rippas, den spelas aldrig...

edit: inser att denna formulering även den öppnar för ännu en invändning av samma slag, så be my guest...
Hornta Posted - 2012/01/11 : 17:41:28
Just nu är det endast digitalt:
50% framför datorn, har en mikrostereo inkopplad för bättre ljud.
20% iPad - oftast på universitetet (i studion)
20% iPhone - från och till unversitetet eller ica eller liknande
10% iPod - under träning

Förhoppningsvis kommer det ändras när man flyttar hemåt igen och får börja använda sin stereo igen.
Mickel-mackel Posted - 2012/01/11 : 12:41:25
quote:
Aldrig mer cd. Det är en musikbärare, inget annat...

Isåfall ska jag svara på trådämnet:
"Via högtalare 40% sittande i soffan, 30& sittande vid datorn och resten på andra ställen".
Ty allt annat är väl bara en musikbärare ...?
FForsman Posted - 2012/01/10 : 22:40:48
Hemma: Så gott som bara streamat
Bilen: Så gott som bara radio. Fast ibland måste jag genomlida samma gamla CD med barvisor på ungarna envisas med att vilja lyssna på om och om igen. Barnens favoritlåt: spotify:track:0c74ZBuBLDM8EPeqKboz66

/mvhff
ahultin Posted - 2012/01/10 : 22:23:50
Hemma cirka 25% vinyl och 75% streamat.
Bilen 50 % CD och 50% radio.
Mobilen 100% Streamat (Spotify eller SR Play)
byZan Posted - 2012/01/10 : 22:19:51
Nu har det inte gått så många dagar än på 2012 men om jag får gissa så tror jag på följande under det kommande året:

2012 vs. 2011

I stugan:
Dator - 85% / - 5%
Radio - 15% / - 95% (P2 för det mesta + melodikrysset)

I hemmet:
Dator - 54% / - 40%
LP - 35% / - 35%
CD - 10% / - 24%
Radio - 1% / - 1%

Vart är jag på hän?
Men vinylen står sig tror jag
Stefaeri2001 Posted - 2012/01/10 : 21:29:23
70% FLAC
10% vinyl
10% Spotify
10% FM

Aldrig mer cd. Det är en musikbärare, inget annat...
soundbrigade Posted - 2012/01/10 : 17:27:31
100% CD. Jag är kanske för traditionell och konservativ för att gå över till andra medier. Dock har jag en iPod liggande någonstans och denna används vid tillfällen vi ger oss ut på bussresor.

På jobbet tuggar dock en radio med P4 Väst och senaste poplistan med dagens obotliga obotliga sk*tmusik.
Lord Posted - 2012/01/10 : 17:19:18
50% CD
40% streamat
10% Vinyl

Andelen streamat har ökat den senare tiden . sitter tyvärr mindre o mindre i sweetspot o lysnar ochså...
fysiska skivor kommer jag att köpa så länge de finns.
CC Posted - 2012/01/10 : 12:30:47
90% digitalt streamas hemma från min SB-server (FLAC & Wave)
5% som ovan fast till jobbdatorn.
4% Radion i bilen
1% Spotify via mobiltelefon

CD kommer fortsättas inhandlas vartefter jag hittar musik (oftast via nedladdning) som jag gillar och ekonomi tillåter.

(kanske Spotify & mp3 får lite mer utrymme under året beroende på kommande valt transportsätt till/från arbete...)

(ev kanske jag tar tag i vinylfrågan under året och då får den ta någon procent den med...)
Zombie Posted - 2012/01/10 : 10:32:36
34% FLAC
15% LP
50% radiostreamar
1% kassett
Mickel-mackel Posted - 2012/01/10 : 08:09:45
0% kasett
0% LP
1% CD
90% mp3
Flac 0%
8% radio
1% konsert/live

Skulle lyssningen anges i kostnad istället, skulle konsert stiga markant, men som andel i timmar räknat blir det försvinnande litet.

Jag var först nära att sätta andelen radio mycket högre, ty halva tiden jag lyssnar på något är det radion.
Men då mest P1, dvs inte mycket musik, så jag försökte uppskatta musikandelen.
Lite klassiskt på P2 är alltid trevligt.
Eref Posted - 2012/01/09 : 22:25:17
Lyssnar ungefär lika mycket på vinyl och CD. Hade en period nyligen när jag lyssnade på kassettband via finstereon. Jag kan verkligen gilla kassettbandljud när det är som bäst. Lyssnar även en del på Spotify och Youtube när jag letar efter skivor. Fantastiskt roligt! Men då blir det genom datorhögtalarna. Lyssnar även på musik genom en liten transistorradio. Men när jag hört nåt spännande vill jag gärna ha det på skiva. Jag lyssnar förresten en hel del på FMradio genom finstereon också. Finns en massa bra på framför allt P2!
Tomas.PEO Posted - 2012/01/09 : 15:13:45
Jag lyssnar bara hemma och fördelningen ser ut så här:

80% Vinyl
10% CD
10% Från datorn (MP3,FLAC)
(Jag använder inte Spotify.)

/
opethic Posted - 2012/01/09 : 13:22:26
Eftersom jag lyssnar 90% hemma och 10% i bilen/jobbet och inte har datorn kopplad till stereon så blir det ungefär såhär:

59% CD
39% Vinyl
2% Streamat/nerladdat
bearwik Posted - 2012/01/09 : 11:07:32
Jag lyssnar i princip bara hemma, då blir det 80-90% digitalt via SB och 10-20 % vinyl.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000