T O P I C R E V I E W |
Pac |
Posted - 2011/08/24 : 06:33:02 Eric Bibbs nya platta på Opus 3 har släppts!
http://www.opus3records.com/artists/blues/22111.html Det blir till att beställa omgående. |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
DahlbergAudio |
Posted - 2011/09/16 : 12:24:00 Skivan beställd
quote: Tycker jag också. Eric Bibb är en jättebra liveartist som även har en ung publik. Förra året var han dessutom sommarpratare på radio så det råder inget tvivel om att han är omtyckt. Att såga honom för att han en gång emellan råkar spelas in av något bolag med kvalitetsambitioner tyder på antingen avundsjuka, illvilja eller kanske ren dumhet?
Det sista känns inte helt orimligt. |
Bernt Jansson |
Posted - 2011/09/16 : 11:53:11 quote: Varför förutsätts det att folk lyssnar på artister och skivor endast för att dessa är bra inspelade? Är det inte en trevligare grundfilosofi att anta att folk lyssnar på artisterna för att de tycker om dem och mår bra av musiken? Att man själv inte gillar ex Eric Bibb är väl helt ok men att tillföra påståenden på andra är att gå lite långt tycker jag
Tycker jag också. Eric Bibb är en jättebra liveartist som även har en ung publik. Förra året var han dessutom sommarpratare på radio så det råder inget tvivel om att han är omtyckt. Att såga honom för att han en gång emellan råkar spelas in av något bolag med kvalitetsambitioner tyder på antingen avundsjuka, illvilja eller kanske ren dumhet? Här kan var och en lyssna på låtar på Eric Bibbs egen sida: http://www.myspace.com/ericbibb Är det där verkligen så illa att man känner sig tvungen att bete sig som en
Förresten, enda gången jag hörde Eric Bibb på hifimässan i helgen var när en av hans låtar spelades live av musikerna där. |
Marina Jansson |
Posted - 2011/09/16 : 08:16:12 quote:
Är det bara jag som ser läktarörnens sunda, om än lite tykna, sätt att påpeka att Bibb kanske är lite väl hyllad i hifi-kretsar?
@Fluffy: Det må vara både sunt och tyket, men det är off topic. Passar bättre i diskussionsforumet, imho. |
emanuelgbg |
Posted - 2011/09/16 : 08:00:40 Varför förutsätts det att folk lyssnar på artister och skivor endast för att dessa är bra inspelade? Är det inte en trevligare grundfilosofi att anta att folk lyssnar på artisterna för att de tycker om dem och mår bra av musiken? Att man själv inte gillar ex Eric Bibb är väl helt ok men att tillföra påståenden på andra är att gå lite långt tycker jag. Att hifitidnigar och resencenter använder bra inspelad musik är väl inte heller så konstigt, där vill man ha bra inspelningar snarare än bra musik.
Åter till topic. Vad är det för stil på nya skivan? Jag gillade Bookers Guitar men har inte riktigt gillat de albumen som gjordes innan det. |
Marina Jansson |
Posted - 2011/09/15 : 23:19:03 Jag måste erkänna att jag inte har köpt någon CD ännu...
Har någon annan lyssnat på skivan ännu? Jag får idén när jag läser om den att det ska vara mer som hans barndoms blues. |
Fluffy |
Posted - 2011/09/15 : 22:23:59 Är det bara jag som ser läktarörnens sunda, om än lite tykna, sätt att påpeka att Bibb kanske är lite väl hyllad i hifi-kretsar?
Hade Bibb haft en sådan stark roll i hans gengre överlag hade resten kunnats läggas i samma fack som elvisfantasterna lägger Eilert Pilarm i?
Nu ska jag inte spamma mer i en tråd om Bibbs förträfflighet (känner inte musikstilen nämnvärt) utan jag gillde bara grundtanken i ifrågasättandet... |
Freddie Boy |
Posted - 2011/09/05 : 15:21:59 kommer den på LP? |
Pac |
Posted - 2011/08/29 : 15:46:15 Äh läktarörnen, nu är du tillbaks till de gamla takterna.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82344&whichpage=7
Det är ingen idé att försöka diskutera eftersom alla försök till dialog kommer att torpederas och respekten för andra är precis lika med noll. Usch vad besviken och ledsen jag blir, jag trodde att vi skulle slippa upprepningar...
|
Tobbe_L |
Posted - 2011/08/29 : 15:15:36 Jag förstår inte....
Vad är problemet med att Eric Bibb har spelat in en skiva på Opus3? Står det någonstans att den är bättre än allt annat? |
läktarörnen |
Posted - 2011/08/29 : 14:28:04 Jag stödjer Opus3 går ju säkert att köpa 25 olika titlar
Ja Opus3 är verkligen inte till för skivsamlaren, utan endast för ljudentusiasten.
Mvh.. |
opethic |
Posted - 2011/08/29 : 13:13:54 quote: Konstigt att spela en opus3 skiva på en mässa som ska få folk att investera i hifi-system. Det enda det leder till är att folk tappar intresset när 99.9% av deras andra skivor låter skräp i detta system...
Intressant och bekant dilemma! Det är som när man kommer till en hifibutik och har med sig ett par egna skivor, när man lyssnat ett varv på butikens demoskiva och byter till sin egen musik så vill man ju bara åka hem och lyssna på den egna anläggningen - som låter så mycket bättre, för en bråkdel av priset |
ztenlund |
Posted - 2011/08/28 : 23:10:07 Ändras innehållet på andra skivor om man spelar sådana som det står Opus3 på? |
Fluffy |
Posted - 2011/08/28 : 22:37:49 Konstigt att spela en opus3 skiva på en mässa som ska få folk att investera i hifi-system. Det enda det leder till är att folk tappar intresset när 99.9% av deras andra skivor låter skräp i detta system...
Bara en tanke. |
läktarörnen |
Posted - 2011/08/28 : 13:32:26 Och vill man inte köpa skivan så kan man ju alltid lyssna på den under Highend-mässan i Gbg 1-2 oktober. För där kommer den med största sannolikhet att spelas vart och vartannat rum.
Mvh.. |
Pac |
Posted - 2011/08/28 : 07:23:47 Opus 3 verkar dyka upp på Göteborg Highend, den på Park Aveny den 1-2 Oktober. |
Pac |
Posted - 2011/08/27 : 14:38:11 quote: Tror tyvärr inte jag kan hjälpa dig Pac, då dom flesta ( riktiga blues artister ) inte har superljud. Och det är väl ett krav från dig misstänker jag.
Nej, nej, inga extra krav alls. "det finns säkert 1000 sångare/sångerskor som låter lika bra som han.", jag är uppriktigt intresserad av att få ta del av vilka det är.
Men som sagt inte i den här tråden, det vore juste om du startade nya trådar om dem så att den här tråden kan få handla om Eric Bibbs nya platta.
|
byZan |
Posted - 2011/08/27 : 10:44:02 Lyssnar själv på Eric Bibb både via vinyl och cd, gillar det mesta men inte allt. Jag köper nog den senaste också vid tillfälle och katalogiserar även den under Blues. Där det finns många artister som jag tycker är bluesartister, så jag är nyfiken på vad "riktiga bluesartister" är för några? Är det några man missat? Säkert! De jag nu eventuellt har missat vill jag lyssna in mig på och vid eventuellt köp ställa in de under kategorin Blues
Så ge mig namn på "riktiga blues artister", tack!
PS Tack för tipset Pac och Marina DS
Edit: PS |
läktarörnen |
Posted - 2011/08/27 : 09:24:10 Tror tyvärr inte jag kan hjälpa dig Pac, då dom flesta ( riktiga blues artister ) inte har superljud. Och det är väl ett krav från dig misstänker jag.
Mvh.. |
Pac |
Posted - 2011/08/27 : 08:40:43 Tja, smaken är ju som sagt väldigt personlig. Vissa hittar det magiska i det Eric Bibb gör, andra inte. Nu handlar inte den här tråden om huruvida man gillar Eric Bibb eller inte utan om att han släppt en ny platta på Opus 3 vilket jag tycker är riktigt bra!
Tack för tipset på att köpa på plugged istället för på CD-on Martina!
P.S: Läktarörnen, jag ser framemot alla de tusen trådarna om tips på bra blues artister. |
Vox |
Posted - 2011/08/26 : 07:40:05 quote: Konstigt vad man kan reta sig på att alla inte gillar Eric Bibb
Vem retar sig på det? Inte jag i alla fall. Jag accepterar att smaken är som baken. |
Marina Jansson |
Posted - 2011/08/25 : 21:20:26 Jag la märke till att CDon är 30 kr dyrare än Plugged på Bibbs skiva, för att nu återföra till topic. |
Gabe |
Posted - 2011/08/25 : 18:56:39 Jag kan nog hålla med om att Eric Bibb låter rätt... ordinär ibland. Bra men utan att brinna! men visst är ljudet helt fantastiskt bra. Talar vi bra ljud och bra musik rekommenderar jag gärna Joe Henry. Karl'n är förstås själv en välkänd producent vilket säkert spelar in i sammanhanget. Men musiken - den är alldeles egen! Lite grann i samma anda är även M Ward vars ljudlandskap är helt säregna. Skönt att det finns artister som inte sneglar på andra! tycker gabe |
läktarörnen |
Posted - 2011/08/25 : 16:25:45 Nä det har du rätt i Vox
Konstigt vad man kan reta sig på att alla inte gillar Eric Bibb
Nu David Lowery : The palace Guards. Hur bra som helst, trots dåligt ljud
Mvh..
|
Eref |
Posted - 2011/08/25 : 16:23:37 Verkligen roligt att Opus3 ger ut skivor med så fina artister som Eric Bibb! Jag känner inte till någon nu levande sångare/gitarrist i folkbluestraditionen som är riktigt jämförbar med Eric. |
Vox |
Posted - 2011/08/25 : 15:36:36 quote: Tycker det är intressant att just Eric Bibb är en så extraordinärt bra sångare/speleman när det finns säkert 1000 sångare/sångerskor som låter lika bra som han.
Finns väl ingen mer än du själv som hindrar dig att starta trådar om artister som släpper nya skivor? |