T O P I C R E V I E W |
coldcut |
Posted - 2011/08/01 : 22:11:11 Hej,
Skulle vilja höra med er vad det finns för erfarenheter av jämförelse tester mellan olika medier för uppspelning av klassisk musik och opera. Decca vinyl är ju erkänt bra, men hur står den sig jämfört med remastrad cd eller nedladdningsbara Hd filer?
Vi antar dessutom att förutsättningarna i anläggningen är någorlunda rättvisa. Nu pratat vi inte nödvändigtvis om skirheten och upplösningen av triangel nr 2 på tredje raden i orkesterdiket, utan snarare den totala upplevelsen.
Låter det naturtroget? Känns det som man är "där" , samtidigt som operasalens 13m i takhöjd gör sig påmind?
Om det finns någon inte som är helt förtjust i opera, skulle det ändå vara intressant med erfarenheter som inbegriper andra musikformer..
Mvh John |
13 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
coldcut |
Posted - 2011/08/04 : 20:54:40 quote: Freddie Boy Posted - 2011/08/04 : 15:56:46 vinylbutiken har en del klassiskt på LP, men svindyrt...
Antingen är det ospelade original skivor, eller så är det nypress med en mycket liten upplaga.. Håller med om att det var ganska dyrt - men obegagnat kostar! |
MartinN |
Posted - 2011/08/04 : 17:19:37 quote: Stod inte ut med knastret.
Tja, visst råkar man ut för extra ljud då och då, men med en väl tvättad skiva är det sällan så störande tycker jag, ifall man inte sätter örat bredvid högtalaren. Ju bättre spelare desto mindre blir extraljuden. Med all 2nd hand råkar man ut för nitlotter, men fynden blir desto trevligare. |
Freddie Boy |
Posted - 2011/08/04 : 15:56:46 vinylbutiken har en del klassiskt på LP, men svindyrt... |
Björn-Ola |
Posted - 2011/08/04 : 15:48:09 Var andra forumsmedlemmar är? Bristande erfarenhet i frågan, kanske? Jag lyssnar mycket på klassiskt men har ingen erfarenhet av annan media än cd. Jag övergav vinyl när jag började lyssna på klassisk musik och opera. Stod inte ut med knastret. |
MartinN |
Posted - 2011/08/04 : 09:23:01 Kollade HDTracks och visst finns det HiRes - men bara en liten del av utbudet klassiskt och främst nya inspelningar. DG var också representerat |
MartinN |
Posted - 2011/08/04 : 09:03:27 http://www.itfacts.biz/2007-us-music-sales-by-genre/9354 http://www.zdnet.com/blog/itfacts/music-consumption-statistics/14580 |
MartinN |
Posted - 2011/08/04 : 08:58:10 Och var är andra 'forummedlemmar' i denna tråd ?
Jag tar detta som indikation att klassisk musik är en nisch på kanske 10% av all musikkonsumtion och tyvärr leder inte det till stora pengar och villighet att arbeta för konsumenten. |
MartinN |
Posted - 2011/08/04 : 08:53:15 Att tänka på är att 'Digital Recording' från 80-90 talet antagligen gjordes direkt i 44.1kHz 16 bit dvs CD-kvalitet och att 'mastern' i princip är CD-skivan. Ändå tycker jag att jag föredrar LP med 'Digital Recording' från dessa 'förlorade' 20 år. Att sedan påstå 'remastered 20 bit' för en återutgivning är BullS*t för mastern på Sonys digital recorder var CD-kvalitet. Alltså summarum kan man vara nöjd eller missnöjd med det man har från denna tidsperiod, och man behöver inte förvänta sig något bättre (annat än egen bättre dac t.ex.). Att veta när någon övergick till 24bits digitalinspelning är svårt och vi får sällan någon annan information än ADD/DDD.
ADD är intressant för då finns det analogband att tillgå, men årtalen för dessa stereoinspelningar var bara 1958-ca. 1980.
Om man vill ha HiRes så finns väl ReferenceRecordings och LinnRecords på HDTracks.
Men var!!! är DeutscheGramophon, Decca, RCA och Philips med mera ? |
coldcut |
Posted - 2011/08/03 : 14:07:00 Ganska märkligt..
Vinyl kan jag väl förstå, marknaden är relativt begränsad. Men SACD eller hi res filer borde ju vara ett sätt för skivbolagen att tjäna ihop sitt uppehälle. Globalt sett är audiofil intresset rätt så stort, och fler jämte mig kan nog tänka sig att betala en del för att få en masterkopia på tex La Boheme eller Carmen, om än i digital form.
Synd att de som sitter på originalbanden inte insett det.
|
MartinN |
Posted - 2011/08/03 : 08:54:16 Tyvärr är klimatet för utgivning av klassiskt på vinyl torrt - snustorrt. Man får snoka upp 2nd hand skivor. Sedan är det nästan lika torrt med Hi-Res, inga återutgivnigar av berömda inspelningar på SACD - man får vänta på utgivning av äldre material på Hi-Res, om bolagen alls är villiga att ge ut sina inspelningar i 'nästan masterkvalitet'. |
coldcut |
Posted - 2011/08/02 : 21:36:35 Vet någon hur det är med utgivningsbeståndet på vinyl nuförtiden? Existerar det några nyutgivningar på gamla mastrar alls? Skulle gärna få tag i ett par av de kända puccini verken med de klassiska gardet, Pavarotti och Freni t.ex.
Eller finns det kanske på nerladdningsbart hd material? Vart brukar ni göra era inköp?
Mvh John
|
MartinN |
Posted - 2011/08/02 : 07:56:23 Min erfarenhet av Hi-res är begränsade till SACD, DVD-Audio och Blu-ray. Jag tycker att dessa bara är 'litet' bättre än CD och helst skulle jag vilja ha en enorm samling av klassiskt på vinyl - nya ospelade skivor med mina favoritinspelningar - men det är omöjligt i dagens läge. |
MartinN |
Posted - 2011/08/02 : 07:52:05 Vinyl LP med klassiskt kan låta verkligen bra - mera naturtroget än CD - men bara i enskilda fall beroende på inspelning. Andra inspelningar är ganska jämnbra - vissa små detaljer kan vara bättre på CD eller så är vinylen litet bättre. Jag har upplevt att ju mindre ensemble - tänk kammarmusik eller barockorkester så låter vinyl konstant bättre. På stor symfonisk musik - Mahler, Bruckner - så kan jag t.om. föredra CD pga dynamiken. Sedan är det svårt att hitta kvalitetsvinyl i Finland, man får nöja sig med det man hittar och inte det man egentligen vill ha. Dessutom får man på vinyl stå ut med klick och pop samt litet rasp osv. |