HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Opeth - Heritage, varning för Prog :)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
opethic Posted - 2011/07/27 : 00:32:51
Ny platta med mitt favvoband Opeth kommer i september, albumet heter Heritage och ska tydligen vara helt fritt från deathmetal, bara ren jäkla 70-talsinspirerad prog.

Smakprov:
http://stereogum.com/766792/opeth-the-devils-orchard-stereogum-premiere/franchises/haunting-the-chapel/

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Mikaelboy Posted - 2012/01/09 : 15:50:01
De är nominerade till årets Rock/Metal. Jag satsar mina pengar på att In Flames tar hem den titeln :p.
AlfaGTV Posted - 2011/12/17 : 10:00:50
Fick en ny lp från CDON igår och den låter betydligt bättre...
Vinylskivor höll jämnare kvalitet förr

Summa summarum, bra ljud, sjukt bra musik!
miaber Posted - 2011/12/06 : 13:40:41
Hörde just på radion att dom var nominerade i p3 guld. Uppfattade dock inte i vilken gengre, men jag utgår från att det inte handlade om årets hip-hop.
stegg Posted - 2011/12/06 : 10:30:19

Quote:

Prog eller Jazzrock?
Ungefär samma tycker jag, eller inte samma men det finns inga tydliga gränser. Genrerna flyter liksom ihop och jag tror att musikerna inte bryr sig utan snarare gör allt de kan för att inte fastna i någon färdig "mall".

Visst är det så. Det var viktigare att skilja på genrena för 30 år sedan.

AlfaGTV Posted - 2011/12/06 : 09:52:50
Jag har lyssnat till skivan på Spotify och den låter väldans trevligt uppfattar jag det som. Därav den stora förvåningen då jag spelade den på LP'n och det lät mycket besynnerligt. Ljudet är i stora delar mycket klart, men en beslöjad ljudbild och väldigt litet stereoperspektiv spökar till det. (Cymbalerna skulle kunna användas som agitationsmedel för att avliva digitaltekniken, och då menar jag givetvis innan överföringen till analog)

Det är ingen tvekan om att musiken är bra, gillar detta, men skivan spelar jag nog hellre via Spotify eller CD än på vinylen.

MVH /Micke
opethic Posted - 2011/12/06 : 08:46:08
Prog eller Jazzrock?
Ungefär samma tycker jag, eller inte samma men det finns inga tydliga gränser. Genrerna flyter liksom ihop och jag tror att musikerna inte bryr sig utan snarare gör allt de kan för att inte fastna i någon färdig "mall".
quote:
En av de märkligaste ljudbilder jag hört på länge... Hade de rökt holk då de mastrade denna eller?
Hmm, jag har inte sprättat plasten på min vinyl ännu, lyssnar bara på CDn än så länge - Och den låter superbra tycker jag, helt klart en kandidat till titeln "bäst ljud OCH musik"
quote:
Dessutom fick jag en defekt skiva med "kratrar" i vinylen...
Trist, ett alltför vanligt problem tyvärr.
AlfaGTV Posted - 2011/12/06 : 07:49:45
quote:
Oj så bra den var och vilket ljud på vinyl.

Edit: Jag dämpar kritiken litet... Denna vinyl får stryk av Spotify Premium

(Dessutom fick jag en defekt skiva med "kratrar" i vinylen...)

/Micke
stegg Posted - 2011/12/05 : 22:59:34
efter å ha lyssnat på skivan några gånger, tycker jag att den är riktigt riktigt bra.
Men jag tycker den lutar mera åt jazzrock än progg.
För mig är progg mera brittisk 70 tal med band som Genesis, Yes, king crimson och Pink floyd.
10 minutars låtar med långa instrumentala partier och flera tempobyten och olika taktarter.
Precis som på Heritage.
Men den brittiska 70-tals proggen lutade mera åt klassisk musik än jazz. Mera melodiösa fraseringar och ofta med flerstämmig sång.
Det finns inte ett enda körparti på Heritage.
Flera av instrumenten är doch dom samma: Hammond B3 orgel med Leslie kabinett, Mellotrone keyboard, och tvärflöjt.
Skillnaden på jazzrock och progg är hårfin, men i och med att hela skivan är hommage till Jan Johanson är det definitivt jazzrock.
dessutom är ju gamla jazzrockarna Björn j:son Linh och Alex Acuna (Weather Report) med på skivan.
Dessutom använder dom Fender Rhodes. Det ville aldrig Rick Wakeman ha gjort.

opethic Posted - 2011/12/04 : 22:12:17
Jag plöjde genom avdelningen "Prog" i min skivsamling nyligen.
Och det slog mig att bandet Gösta Berlings Saga låter väldigt nära de lite stillsammare partierna på "Heritage".
Banden är nog inte inspirerade av varandra (eller, det kan de ju vara - båda är ju från Sthlm) utan det är nog snarae så att de har gemensamma influenser inom old school Progen.
Jag har deras två första plattor "Tid är ljud" och "Detta har hänt", båda är vansinnigt bra!
Rekommenderas!
Jag måste snarast införskaffa "Glue Works" också

http://www.gostaberlingssaga.se
http://www.myspace.com/gostaberlingssaga
imaster Posted - 2011/10/31 : 02:43:10
Lustigt hur man kan ha så olika åsikter!

Jag tycker Heritage är en ganska medioker platta som visslar vidare på det där lite ointressanta som Watershed började på. Allt som Opeth gjort upp till och med Ghost Reveries är ju bland det bästa som spelats in i en svensk studio (Deliverance är ett litet undantag, har aldrig fastnat för den...) men Heritage saknar allt det där som gjorde de andra plattorna speciella och särskilt en sak: övergångar.

Massor med band har klockrena riff och passager som bara är skitbra; Opeth är definitivt inget undantag, tvärtom. Men det som gjorde Opeth så speciella var att de lyckades skriva de där små övergångarna mellan två långa passager som man bara sitter och väntar på varje gång man trycker 'play' och som man får gåshud av varje gång man hör. Två exempel: 1. 7.00 in i "In the Mist She was Standing" från Orchid, en alldeles klockren övergångspassage mellan ett aggressivt riff och ett akustiskt sådant som höjer låten enormt trots att båda riffen hade varit riktigt schyssta för sig; och 2. trumkompsbytet som signalerar ny passage 6:19 in i "The Grand Conjuration" från Ghost Reveries som både är grymt snyggt och på ett mycket vettigt sätt bygger upp förväntningar och intensitet inför det kommande (kanske snyggaste ...) riffet (... någonsin).

Så när Heritage egentligen saknar den här typen av övergångar låter det ogenomtänkt, slarvigt och nästan nonchalant. Det finns ett gäng bra passager och bra idéer men på det hela taget så känns det som att de börjar bli mätta, de har gjort vad de ska och jag är rätt glad att jag bara köpte en version av plattan (till skillnad mot de tidigare...). Trist och jag känner mig lite lurad på hela grejen som är Opeth. Som tur är släppte både Moonsorrow och Einherjer snuskigt bra plattor i år så det jämnade ut sig.

Klingan Posted - 2011/10/30 : 22:09:41
Oj så bra den var och vilket ljud på vinyl.
Sundström Posted - 2011/10/01 : 00:00:33
Jättekul. Mycket prog rinner bara iväg och blir ointressant, men det här kommer kanske till och med bli en ny älsklingsplatta!
Bhuset Posted - 2011/09/28 : 15:15:13
Nu har jag lyssnat igenom alla formart från boxen,tycker att alla tre format låter mycker bra.
Något som sticker ut är dvd 5:1 dts,både ljudet och mixen.
Mvh..
Bhuset Posted - 2011/09/23 : 14:05:43
Fick idag delux versionen med vinyl,mycket fin box,vinyl ljudet är super (har bara lyssnat på några låtar,och här finnes det inget att klaga på)
Kändes som att man köpte grisen i säcken,men det här kan vara årets köp (bara lite personliga tankar)
Mvh..
Johan4130 Posted - 2011/09/22 : 21:52:56
På något konstigt sätt känns det som att man visste hur plattan skulle låta .. som vanligt med Opeth.
Väldigt experimentellt men ändå hemtamt.

Det bästa på skivan är introt och outrot på piano. :)
miaber Posted - 2011/09/22 : 21:27:09
Har nu fått hem och lyssnat igenom en gång. Den var betydligt stillsammare än jag trott (och hoppats på), men tycker ändå att första intrycket är positivt. Den bästa Deth metal-plattan jag hört.
opethic Posted - 2011/09/16 : 07:08:18
Hela plattan streamad:
http://www.npr.org/player/v2/mediaPlayer.html?action=1&t=1&islist=false&id=140288664&m=140262406

Enligt min kontakt på The End Records (som distribuerar skivor från Roadrunner) så ska det tydligen släppas en vanlig vinyl-utgåva också, inte bara boxen.

Edit:
Som det verkar så är det alltså dessa olika utgåvor som snart finns tillgängliga:

CD
CD+DVD
2LP
Samlarbox med 2LP, CD, DVD & 7"

Och så kom ju den här, bonus-CD i senaste numret av tyska tidningen Rock Hard:

En låt från Heritage + lågra livelåtar.
Labbe Posted - 2011/09/03 : 15:41:02
Efter att ha hört stora delar av skivan, så kan jag ju lugnt säga att för mig är skivan den en stor besvikelse.

Jag kan förstå varför han har valt just den ljudbilden osv. Och jag vet att herr Åkerfeldt är ett stort progfan samt att det är han som styr och ställer i bandet. men tyvärr det här är inte Opeth för mig.

opethic Posted - 2011/08/24 : 21:25:34
Det här är "Deluxe" utgåvan:
http://www.theomegaorder.com/OPETH-Heritage-Deluxe-Box?sc=16&category=366161

För oss som vill ha skivan på vinyl så är det enda alternativet.
Det kanske kommer en annan "vanlig" vinylutgåva senare, men i nuläget är det som sagt boxen som gäller.
Men för samlarnördar som jag så kvittar det, jag måste ju ha alla olika utgåvor
modernman Posted - 2011/08/24 : 18:40:10
Skitbra!

Vad menas med Deluxversionen? Antar att det finns mer än en vinylutgåva?
miaber Posted - 2011/08/23 : 22:47:00
Bhuset Posted - 2011/08/23 : 14:30:52
Det vart en beställning av `Damnation`på vinyl förra veckan
Skall visst låta bra..
opethic Posted - 2011/08/23 : 12:36:43
Det verkar som att alla inte är lika förtjusta i den nya musikaliska inriktningen:
http://www.youtube.com/watch?v=paFSKfPaz30&feature=related
opethic Posted - 2011/08/10 : 17:37:55
quote:
Är det någon som har beställt Delux versionen med vinylen
Ja
Bhuset Posted - 2011/08/10 : 15:49:38
Är det någon som har beställt Delux versionen med vinylen.
Mvh

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000