T O P I C R E V I E W |
Wilderwein |
Posted - 2012/08/01 : 22:50:54 Måste skriva av mig lite efter att ha provat Diracs rumskorrigeringsprogram (långt ord). Vilket ska kompensera för rummets brister.
Började med att tanka ner trail versionen och lånade en XTZ mikrofon av en vän, mätte upp enligt instruktionerna vilket var väldigt enkelt till och med för mig som aldrig tidigare mätt upp ett rum. Lättanvänt är bara förnamnet.
Först ut provades ett par billiga datorhögtalare.
OJ!!!! Vad hände nu med ljudet? Burkigheten högtalarna dragits med försvann och fram kom ett mycket renare mer detaljrikt ljud. Dirac live fixar inte bara till rummet utan även högtalarnas brister! För att enkelt förklara skillnaden så kändes det som man hade ett par högtalare för runt 5000 kr framför sig istället för ett par för 1000 kr.
Ut med dessa datorhögtalare och mäta upp min "riktiga" stereo. Efter uppmätningen kan jag konstatera att jag har ett ganska snällt rum för att vara obehandlat med akustikfix. En baspuckel runt 60 hz som jag irriterat mig på. Lite förhöjt mellanregister men inget farligt alls och ganska mjuka kurvor. Jag bör även tillägga att jag är nöjd med mitt ljud här hemma.
Efter uppmätningen gjorde jag ett filter i Dirac. Laddade in det och provade spela upp lite live musik i form av Antonio Forcione. Skillnaderna är inte alls så stora som med mina datorhögtalare. Men stereobilden blev mer precis. Skarpare konturer i ljudbilden. Det ska man nog tacka korrigeringen av pulssvaret för. Baspuckeln försvann den med. Nu slipper jag sitta med huvudet framåtlutat i soffan (trevligt). Basgångar är nu enklare att följa och den känns trevligare. En annan positiv effekt är att ju mer man lyssnar desto mer uppskattar jag förändringen. Det kommer vara svårt att vara utan detta efter två veckor på prov.
487 euro kostar programmet just nu sedan behöver man en mikrofon såklart. Prisvärt enligt mig då jag har svårt att se hur jag skulle kunna få ut så mycket välljud per korna annars.
Sen att Dirac är trevliga och svarar på mina frågor jag skickade via mail gör ju inte saken sämre.
Kan inte annat än rekommendera alla som läser denna test att prova själva. |
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
RuneStone |
Posted - 2012/08/02 : 07:37:48 hade jag en given summa pengar hade jag spenderat det på akustikfix då jag tycker det ger mer. Hade jag begränsade möjligheter vore Dirac kanske ett alternativ.
Hoppas dom kommer med en hårdvaruvariant så man slipper bli begränsad till datorn. |
Wilderwein |
Posted - 2012/08/02 : 00:26:27 Kul med fler lyssningsintryck. Nej jag vill nog påstå att det egentligen är ett komplement till passiv akustikfix. För att få så bra resultat som möjligt bör man få till det så gott det går innan man går vidare. Men sitter man och lyssnar som jag i vårt vardagsrum så är det inte allt för roligt att möblera om där till en studio. Jag tycker detta program ger väldigt mycket välljud/kr. |
RuneStone |
Posted - 2012/08/01 : 23:23:02 själv är jag skeptisk till programmet. har lyssnat själv och hört hur bra det funkar men det fixar t.ex. inte efterklang. jag tror det är mera värt att köpa akustikfix för pengarna. det är också litet trisst att man blir begränsad till att bara lyssna via dator. |