HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Olive 03HD

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
mcp_snygg Posted - 2012/06/04 : 15:38:39
Hej

Ja har haft min Olive 03HD i över 1år o tänkte dela med mig av mina erfarenheter.

Ja både gillar o hatar denna maskin....som rippande nas fungerar den helt ok - in med skivan o ett par minuter senare är den lagrad på den 500GB stora hårddisken.
Metadata om skivan hämtas antingen från den inbyggda databasen eller från internet - metadata sökning fungerar bra o det är sällan den misslyckas hämta artist/låt info.

Hanteringen av maskinen sker antigen genom att ändvända den inbyggda tochscreenen, fjärr kontrollen eller allra helst via en iPhone/android app.
Det är i detta område ja verkligen börjar ogilla maskinen - telefon appen är ok....men hantera den via tochscreenen är lönt i helvete.
Maken till slött o buggigt gränssnitt får man leta efter...o det har inte blitt bättre efter otaliga uppdateringar.
Att ta backup på den är inte det lättaste, dels för att Olive envisas med att spara filerna i ett proprietärt format på disken.
Min vägrar oxå att känna igen externa USB hårddiskar.
Som tur är kan man kopiera filerna från den via XBMC till en hårddisk eller NAS

Ljudet den ger ifrån sig är mjukt o behagligt, men bas fattigt o saknar det sista i detalj skimmer .... min Oppo93 slår den med hästlängder här.

En sak som har mer eller mindre drivit mig tillvansinne är att oliven verkar tro att alla fjärrkontroller är dess fjärrkontroll - blev tvungen o tejpa över IR ögat för att kunna ha den bredvid min media spelare
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mcp_snygg Posted - 2012/06/04 : 21:19:37
den låter på inget sätt dåligt, ljudet är väldigt mjukt o lätt lyssnat, men jag har gått över mer o mer att använda oliven som server o låta Oppon spela upp ljudet.
Ja gillar den ökande basen ja får från oppon + mer detaljer (men detta visar nog mer att Oppo har lyckats väldigt bra med sina spelare).

Det är väl snarare så att de försökt kombinera high fidelity med dator lathet.....
Hela Olivens gränssnitt är webbsidor som visas på dess touchscreen - det går att browsa runt dess UI i datorn om man nu är lagd åt det hållet.

Dessutom har de för att få prestanda i ljudhanteringen satt prioriteten på processen som styr UI delarna väldigt lågt - så lågt att den knappt får processor tid.
Att de har tagit denna approach är sorgligt...ger inte den prestanda som oliven hade mått bra av.

//Lelle
AlfaGTV Posted - 2012/06/04 : 20:53:53
Jag menar inget illa, men jag skrattade gott åt din beskrivning!
Förstår din frustration, och det är väl det här som händer när man sammanför två så vitt skilda områden som high fidelity och datorkännedom...

Jag hade nog förväntat mig en högre skattning av ljudet dock? Jag har själv inte hört den.

Med vänlig hälsning, Micke

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000