HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 MiniWatt S1

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
soundbrigade Posted - 2009/12/22 : 19:14:35
Jag fick idag min MiniWattare, fast min heter APPJ PA0803A. Det är en väldigt liten enpetare med 6P1P (6AQ5 i novalvariant) och någon litet (7-pin) rör på ingången. En liten pentod tror jag.

Den säljs här, http://www.miniwatt.com.hk/products.html men jag fick min via en svensk kines som arrangerat ett megastort gruppköp. Därför heter min maskin något annat.

Jag ska nu vederbörligen plocka isär den för att utröna varför den fungerar, för det gör den. Har läst lite surt om den men med mina horn låter det inte helt fel.

Uteffekten är minimala 2,5W/kanal men jag har en del att utröna - alltså fixa min signalgenerator och hetta upp osloskåpet och titta lite på bandbredd och fyrkantvåg.

Nu är det dags för bilder:

:

Detta är inget test, eftersom jag bara lyssnar på hur det låter när den spelar. Det som slår en är att den är tyst. Troligen sitter det ett primärswitchat aggregat och ger nödvändiga spänningar, ety den är inte stor. När jag nu spelar lite Eagles (tack CarlssonH!!), Antony & The Jonsson och The Doves låter det inte alls illa. Nu har jag väldigt lättdrivna och transparenta högtalare varför mycket avslöjas direkt, men ... tja, det låter bra. För 229$ kunde det låta riktigt ruggit, men inte.
Eftersom stärkaren bara tur upp 100 x 130 mm på bordsytan är den perfekt som PC-stärkare eller som nav i ett minisystem. Det finns ju för 17 STORA förstärkare med ungefär samma uteffekt; en 2A3 eller EL84 eller en 6L6-trioded blåser inte bort tupén effektivare.

OCH det som förundrar mig lite, de går ju ner i bas lite, fast utgångstrafarna inte är större än en valnöt.

Nu ska jag lyssna och njuta lite och när jag får lust ska jag försöka mäta lite och skruva sönder dem, som någ skrivit i sin signatur - "Om något fungerar, ta sönder det och ta reda på varför".
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
soundbrigade Posted - 2009/12/25 : 18:26:50
Rött lim så klart eftersom rött är av en längre våglängd och därmed ...

.... Hur fan ska jag veta det!!!???
Jazzskägg Posted - 2009/12/25 : 17:39:06
God ide´ frågan e bara vilket lim som låter bäst
soundbrigade Posted - 2009/12/25 : 16:09:15
Det går ju att lägga en stor blaffa smältlim i hålet.
Jazzskägg Posted - 2009/12/25 : 15:35:30
quote:
Inga genomföringar till trafarna ... hmmmm

Skaver det igenom så blir det ju en riktig KinapuffEller en nyårsraket
soundbrigade Posted - 2009/12/25 : 13:20:45
Innanmätet så långt jag kom.

Inga genomföringar till trafarna ... hmmmm
soundbrigade Posted - 2009/12/25 : 11:35:59
Ska ta med den till Cerns nya superaccelerator och se om man får upp den till ljushastigheten och låta den krocka med en elektron eller nåt och se om man kan utröna något av splittermönstret.

Jazzskägg Posted - 2009/12/25 : 11:09:04
Behöver du låna storslägga ?
soundbrigade Posted - 2009/12/25 : 10:11:47
Idag tar jag fram vinkelslip och spett; är nyfiken på hur den ser ut under skalet.
Jag ska vara försiktig.

Jag var försiktig men noterade att allt är MYCKET kompakt byggt och jag har just inte lust att på mågå lossa varendra skruv jag ser för att sedan stå med något jag inte får ihop senare. Jag har i alla fotograferat det jag kunde skymta.
CarlssonH Posted - 2009/12/24 : 22:16:52
Tackar för inbjudan

Och Manfred Mann låter ju intressant, har förvisso alla deras skivor från 70-talet men det kan aldrig bli för mycket god musik
Jag kan dessutom ta med lite Eagles på 24 karat guld CD, och varför inte den skönsjungande Mary Black?

Men då vill jag än en gång få lyssna på den ryska rockmusiken du hade med dig till träffen i GBG senast.

quote:
Fast de som skriver ner den gör det nog för att enligt guldöron kan inte billiga prylar låta bra.

Förhoppningsvis är det inte många som har den inställningen längre, finns ju mängder med exempel på billiga prylar som låter bra...
Ta bara de små högeffektiva Tripath förstärkarna som kan köpas för ett par hundra kronor enligt en annan tråd på forumet.

Ska prata med huskorset om eventuell dagpermission för en resa upp till dig inom en snar framtid.

soundbrigade Posted - 2009/12/24 : 19:36:24
Du får gärna komma Carlsson, jag har lite nya plattor här som du inte hört: Eagles, Marillion, Manfred Mann ...

Ska kanske meddela att det inte är ett tekniskt underverk, bara en djäkligt liten och förvånansvärt välljudande liten rörmaskin. Fast de som skriver ner den gör det nog för att enligt guldöron kan inte billiga prylar låta bra.
CarlssonH Posted - 2009/12/24 : 19:32:48
Attans att helgen innebär arbete för mig, annars hade jag bjudit in mig själv i Jazzskäggs sällskap (sällskapsdam?).

Men eftersom det bara är ca 7 mil mellan oss så kanske det kan bli vid senare tillfälle?
Jag jobbar fortfarande bara 9 dygn i månaden så tid ska vi väl kunna hitta så det räcker till ett besök...
soundbrigade Posted - 2009/12/24 : 19:18:44
Nu kör jag ryska 6ZJ1P på ingången - hade sex stycken liggande i "händelse av ...".
Låter musik fortfarande, men fråga mig inte om det är "bättre", det kan ingen avgöra bara genom att byta en komponent och 5-10 minuter senare lyssna vidare. Tyvärr - inga subjektiva omdömen här.

Visst Skäggmannen, kom förbi och njut av svårmodiga ryska romanser!
Jazzskägg Posted - 2009/12/24 : 18:49:17
Vänta nu kines rysk amerikan å sodakabel? ,ah får nog bjuda in mig själv till bäverstugan för en förklaring med helgen
soundbrigade Posted - 2009/12/24 : 15:30:29
Nu ska jag plocka ur ingångsrören, 6J1, och stoppa i ett par 6AK5 .... fan, det funkar ju skitbra. Det har plötsligt blivit en kinesisk stärkare med ryska utgångsrör och amerikanska ingångsrör.
soundbrigade Posted - 2009/12/24 : 13:37:47
Ingen eld utan rök som ett gammalt tibetansk ordspråk lyder, varför låter denna lilla skit så skapligt, och kan den låta skapligare?

Jag är ingen tweak-nisse, grönmålade kopaktskivor och kabeltrxiande lämnade jag bakom mig för 20 år sedan (vill någon ha lite Isodakabel med strömriktningen markerad?? ). Men det här måste jag testa; slänga in ett par andra rör. Jag har faktiskt ett par Winged-S 6P1P som måste "testas" - jorå, det spelar fortfarande.
Ingångsröret är ett kinesiskt 6J1 vilket kan vara ett ryskt '6ZJ1P' och det är tveksamt om sådana finns i min samling, men ett ekvivalent 6AK5 kanske går att gräva upp. Men det får vara till en annan dag.

Här har ni rören som sitter/satt i: 6J1 (småsignalpentod), 6J1 och 6P1P:
Jazzskägg Posted - 2009/12/23 : 21:11:30
quote:
"Om något fungerar, ta sönder det och ta reda på varför".

2,5W är ju inte helt skit till effektiva horn så .Klar du måste ta isär den ,glöm inte att ta närbilder,rolig lösning med högtalarutgångarna .Kul grej Bävermannen
soundbrigade Posted - 2009/12/23 : 20:51:17
JAG kan spela högt, fast jag vill inte.
Kom över nån dag och studera undret om jag nu kan hitta den igen ... jag lade den någonstans och så försvann den ...... Hmm, nackdelen med miniatyriserat.

Ska se om det går att ruska tag i fler till attraktivt pris, men min importör är "överhettad" efter ett gruppköp med 160 pers, 60,000kr totalt varuvärde och en container från Kina ....
CarlssonH Posted - 2009/12/23 : 20:12:49
Magnus, otroligt läcker liten grej det där
2,5 watt per kanal, hmmm... då blir det väl knappast något disco hemma hos dig på lördag...

Bilderna ger ett visst "vill ha" begär...
soundbrigade Posted - 2009/12/23 : 14:53:23
Jag tror detta är gränsen. Visst finns det små förstärkare (med rör) men de är på helt andra effekter. En stärkare med subminiatyrrör kan ju rymmas i en tändsticksask men kanppt driva en billig hörlur.

Jag spelar vidare än så länge tills jag får ändan ur vagnen ... jag är klart nöjd. Om jag inte säljer den dyker den upp i Göteborg i vår.
johan.björklund Posted - 2009/12/23 : 12:22:05
Går den verkligen att göra mindre !?
Kör så det ryker :o)
soundbrigade Posted - 2009/12/23 : 12:12:53
Mer bilder.

baksidan visar upp en ganska sparsmakad kontaktering; en IEC-kontakt ingångskontakter och bananer direkt på trafo-burkarna. Allt funkar kanonfint.

Jag hade ett otal förger att välja mellan men bestämde mig för den här guldiga varianten.

Finishen är hög.

Undrar hur jag kommer åt innandömet. Misstänker att jag får lossa de fyra skruvarna på ovansidan först ...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000