HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 McIntosh MCD500

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
lennartj Posted - 2008/11/05 : 23:34:21
Med lite distans försöker jag summera intrycken av McIntosh MCD500 lånad över Allhelgonahelgen i jämförelse med min Marantz CD12+DA12.
Det skiljer 20 år mellan spelarna.
Båda har SPDIF och TOS-link in och ut, samt balanserade och obalanserade utgångar med fast utnivå.
Macen har dessutom ytterligare en uppsättning utgångar med variabel nivå.
När Hans och Leif var här började jag med att spela med de senare utgångarna direkt till mina slutsteg.
Vi spelade allt möjligt och som sig bör stack inget ut, det lät bara bra.
Sedan kopplade jag slutstegen till mitt McIntosh C2300 försteg.
Dit var redan den balanserade MCD500 utgången kopplad till CD och Marantz DA12 balanserade utgång ansluten till D/A ingången och jag hade kalibrerat nivåerna (-3,5 dB för Macen). Dessutom var MCD500 SPDIF ut ansluten till en ingång på DA12 med 75 ohms koax (RG59).
Vi kunde inte uppfatta någon beskrivbar skillnad att köra MCD500 via försteget, så nu började jämförelsen mellan DACarna.
På riktigt bra inspelningar kunde man tydligare höra inspelningslokalens bakre hörn och tydligare djupledsperspektiv, över huvud taget.
Skramliga 80-tals rock-CD lät betydligt öronvänligare via MCD500, men i det stora hela lät DA12 och MCD500 förvånansvärt lika varandra.
En överraskning var att mikrodynamiken i Marantz CD12 var helt överlägsen, speciellt om man lyssnar på en uttrycksfull röst eller instrumentalsolist.
För mig är den skillnaden så viktig att om jag skulle köpa nytt och de båda hade samma pris skulle jag välja Marantzen.
Nu har jag den redan och Macens nya listpris från den här veckan tror jag är 79.000 kr.
Tidigare hade jag provat att använda CD12 som drive till båda, men kunde inte konstatera någon skillnad.
Vi lyssnade på lite SACD från Opus3, Sony (ny Beethoveninspelning) och RCA Living Stereo återutgivningar, det lagret lät ännu softare än CD-lagret från Macen och vi tyckte inte SACD gav oss något mervärde via den spelaren i alla fall.
Macen är ett gediget bygge, som en bepansrad bil, men Marantzerna är som en stridsvagnar i jämförelse och hade idag säkert kostat minst lika mycket som MCD1000 + MDA1000 från Mac.
Jag kan leva med att den gamla DA12'an låter lite "styggt" på en del inspelningar eftersom jag kan dra ner diskanten efter behag direkt från fjärren till förförstärkaren.
Musik av värde -som berör - gör det i betydligt högre utsräckning via den.
Om CD12-driven dör före DACen nöjer jag mig nog med att leta upp någon annan användbar drive.

Fotnot: övrig utrustning
rörmonoblock klass-A med 2 x 6550 specialbyggda för mig av Erik Andersson
högtalare Carlsson OA52.2 tweakade av mig Isodakablage internt och externt, dämpfilt special mm.
lågnivåkablage IBM twinax med Suprakontakter
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Staffan Posted - 2009/06/27 : 11:35:25
Jag köpte en MCD500 för några dagar sedan så den har inte
spelats in ännu men jag kan redan säga att den är helt otrolig.
Mina cd-skivor låter som sacd-skivor.
Öppen med otrolig dynamik och anslagsenergi.
Jag kör den rakt in i mina MC501:or och behöver man inget
försteg pga att man vill lyssna på vinyl så finns det ingen
anledning att ha ett.
Kan verkligen rekomenderas!







lennartj Posted - 2008/11/06 : 19:42:28
Ja, jag har också läst det mesta om MCD500 på Audiokarma, men de flesta som skriver där är ju Mac-fanatiker som höjer praktiskt taget allt till skyarna bara det är större, dyrare och heter McIntosh.
Min sammanfattning på Audiokarma var "smooth", om moderator tillåter så kommer en länk här
http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=186338&page=7
Är du förtjust i din MCD301 uppskattar du säkert MCD500 än mer.
Den låter ju rent, öppet, luftigt och har bra perspektivåtergivning, men all denna "smoothness" slätar ut det musikaliska uttrycket. Jag har sett berömmande ordalag om 12 timmars spelning utan lyssningströtthet.
Då tycker jag något är fel, återgivningen är för mjäkig, så länge skulle jag inte orka lyssna live.
Därför föredrar jag mer "drag under galoscherna" så jag blir mer berörd och accepterar att drabbas av "sensory overload" och bli mätt/matt vid längre lyssningssessioner.
Ken Kessler, känd recensent i bland annat HiFi News, har fortfarande kvar sin Marantz CD12+DA12 bland sina referensspelare. I våras refererade han till den i testen av Nagras CD-spelare, och har kanske gjort det senare också. Jag prenumererar inte längre, så jag har inte full koll.
Marantz-kombin är givetvis inte världens bästa CD-spelare, men den har vissa unikt goda kvaliteter i just de egenskaper jag uppskattar mest.
Staffan Posted - 2008/11/06 : 14:23:32
Jag kör balanserat och samma kablar.
Slutstegen är MC501:or.
Jag tycker att ljudet med C2300 blir rundare och
mer fylligt.
Jag upplever ljudet direkt från MCD301 som öppnare
och klarare.
Har funderat på att prova MCD500 då den fått bra
kritik av användare på bla Audiokarma.


lennartj Posted - 2008/11/06 : 12:00:37
Ja, skillnaden var liten hos mig.
Kanske det beror på att mina slutsteg inte har balanserad ingång, även om kontakten är XLR?
Eller att det är 5m kabel till slutstegen oavsett om det är CD eller förförstärkare som matar dem?
Använder du konsekvent samma kabeltyp för all lågnivå liksom jag?

Kan du beskriva vad du upplever för skillnad i återgivningen med din CD-spelare ansluten direkt till slutsteg?
Staffan Posted - 2008/11/06 : 06:01:37
Hej lennartj,
menar du att det inte var någon större skillnad att köra
MCD500 rakt till slutstegen gentemot via C2300?
Jag kör själv med MCD301 och C2300 och tycker att skillnaderna
är mycket stora.

Mvh



HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000