HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Larsen 4

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
BluesBoy Posted - 2008/08/07 : 16:24:55
För att göra en lång historia kort så har jag flyttat till en ny lägenhet. Vi kan nöja oss med att säga att den på intet sätt är optimerad för HiFi. Eftersom absorbenter inte kunde komma på fråga (sambo) så blev det till att sätta pannan i djupa veck.
Mina tidigare högtalare var de eminenta Dynaudio Audience 72. En reslig golvare som kräver sitt rum.
Efter 6 månader insåg jag dock att det inte gick att ha dem kvar. Jag kunde inte placera dem på ett vettigt sätt och de presterade långt ifrån optimalt. Med sorg i hjärtat sålda jag dem.

Jag hade redan hört talas om Larsen och tänkte att de kanske kunde vara lösningen på mitt problem.
Sagt och gjort, i mitten av juni lånade jag hem ett par och de fick stanna. Nedan tänkte jag tala om varför.

Den kringutrustning som jag använder är:

Förstärkare: Primare i21
CD-spelare: Copland CDA 289
Signalkabel: Clou Cable, Active Light
Högtalarkabel: Supra, Ply 3.4
Bänk: Quadraspire
Tweaks: SD-fötter under högtalarna och vibrationsdämpande fötter från Audio Quest under CD-spelaren.

För det första är högtalarna en barnlek att placera. Upp mot väggen (jag har dock mina 6 cm ut) och någorlunda brett isär, sedan är det bara att tuta och köra.

Det första som slog mig är att basen är väldigt djup för att komma från en så pass liten tvåvägare. Jag blir lika imponerad varje gång av hur djupt högtalarna gräver i de nedre registren.
Det andra som imponerar redan från start är den stora ljudbilden. Ljudet släpper fint från högtalarna och som lyssnare bjuds du på ett sceneri med både bredd och djup.
Diskaten är kanske det som jag inte tycker utmärker sig. Å andra sidan så är den fin och detaljrik på bra inspelningar. På lite sämre inspelningar tenderar den att bli något avrullad. Observera att detta också kan ha att göra med inspelningen av själva högtalarna. Jag har trots allt bara haft dem i knappa 2 månader.

Detaljupplösningen generellt är även den fin, även om träden inte växer ända upp i himlen. För de 6000 kronor som högtalaren kostar så har jag inget att anmärka på när det gäller att urskilja detaljer. Speciellt inte i mellanregistret.

Sämre inspelningar går att lyssna på utan att du får ångest men högtalarna presterar bättre ju bättre inspelningen är. Lyssna t.ex. på Eric Bibb Roadworks . Här finns mycket rumsinformation och många detaljer vilka högtalarna återger med den äran.

Som helhet är detta en fin högtalare som bjuder på ett, för prislappen, mycket trevligt ljud. Den är också fantastiskt lätt att anpassa till rummet. Trots att mitt rum består av stora fönster och betong i både väggar och tak så spelar Larsen både fint och stort. Lyssningströtthet är inget som infaller i första taget och med ett bra rum så är jag säker på att denna parameter kan räknas bort helt.

EDIT: 2008-12-07

Nu har jag införskaffat ett slutsteg och tänkte ge min syn på hur det påverkar högtalarna.

Slutsteget är ett Harman/Kardon PA2200 Signatur. Ett slutsteg med närmare 10 år på nacken som ger 2*100 Watt i 8 ohm. Kabel mellan Primaren och slutsteget är Supra DAC-SL.

Blev det då någon skillnad på ljudet? Svaret är ja. Basen blir mycket fastare och tydligare. Hötalarna får verkligen sträcka ut sig neråt. Det går att spela betydligt högre än tidigare. Detaljerna är inte lika tydliga. Om det beror på slutsteget eller signalkabeln låter jag vara osagt tills jag har kunnat testa en annan kabel.
Allt som allt så måste jag säga att det blev ett lyft. Det hörs att Larsen vill ha effekt. Slutsteget får dock knappast jobba livet ur sig. Det blir knappt ljummet vid normal lyssning.

EDIT: 2009-02-01

Ny signalkabel inköpt. Det blev en Wyrewizard - Dreamcaster (tillverkas av Nordost). Kabeln sattes mellan försteg och slutsteg. Skillnaden blev ganska stor gentemot supran. Borta är nu den avrullade diskanten. Detaljerna blev tydligare och basen fastare. Det råder ingen tvivel om att dessa högtalare kan prestera på en oförskämt hög nivå kontra priset.
Jag måste också rosa kabeln då den för sina 1550 kronor få sägas vara något av ett kap. Det enda jag är lite besviken på är kontakterna som känns lite väl billiga i sammanhanget.
På vissa inspelningar kan dock det övre mellanregistret bli lite påträngande men det är det enda negativa som jag har att komma med i min nuvarande set-up.
1   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
lucifer Posted - 2009/07/01 : 12:02:10
"På vissa inspelningar kan dock det övre mellanregistret bli lite påträngande men det är det enda negativa som jag har att komma med i min nuvarande set-up."

Exakt!
Så påträngande att jag för första gången i mitt liv blev rejält lyssningstrött, fick årets skallebank och fick ta två alvedon, stänga anläggningen och gå ut och hämta luft.
L

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000