HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Ino audio Profundus Y-2

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Merkurius Posted - 2007/11/29 : 11:55:23
Jag har haft dessa basmoduler tillsammans med cr80s och pi60s ett ganska bra tag nu. Trots att mitt rum är allt annat än bra i lågfrekvensregistret så spelar dessa basmoduler mycket bra. Basen är djup och artikulerad men framförallt upplever jag att jag får ett bättre tryck i basen än i något annat system jag lyssnat på. Nu återstår bara en uppgradering till pY4
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Merkurius Posted - 2008/01/22 : 11:42:45
Ja, de är passiva. Så man behöver ett extra slutsteg och ett delningsfilter. Ofta köper man basmodulerna som byggsats, dvs. lådan är klar och sedan skruvar man ihop och löder dem själv. Då kostar pX2 cirka 8000 och pY2 16000 i mdf.
Zalve Posted - 2008/01/22 : 11:30:49
Det är passiva moduler va ?
Vad kostar pX och pY ?
Merkurius Posted - 2008/01/22 : 11:23:56
quote:
Ok, då förstår jag, Är inte så insatt i den Inoistiska benämningen.

Att 4 moduler är bättre än 2 är jag helt med på

Det är ju inte många som testat att köra 2, ännu mindre 4, stycken "subwoofers". Jag rekommenderar absolut att man testar att köra med 2 eller 4 st för att höra effekten av det. Jag tror att många kommer att bli glatt överraskad (fast kanske inte den eventuella andra hälften i förhållande tycker detsamma ). Man behöver ju inte heller testa dyra basmoduler för att höra effekten
Zalve Posted - 2008/01/22 : 11:09:25
Ok, då förstår jag, Är inte så insatt i den Inoistiska benämningen.

Att 4 moduler är bättre än 2 är jag helt med på
Merkurius Posted - 2008/01/22 : 10:59:22
quote:
Missade kanske lite i frågan.
Hur många av varje modell testade du ?

Siffran bakom modellnamnet är antalet basmoduler bs60 (som ju är ett basstöd) testade jag två av, det går för övrigt bara att köra två basstöd till huvudhögtalarna.
Zalve Posted - 2008/01/22 : 10:23:11
Missade kanske lite i frågan.
Hur många av varje modell testade du ?
Merkurius Posted - 2008/01/22 : 08:50:34
quote:
Intressant. Du funderade aldrig på z2 istället för 4st Y-basar?

Nja, dom är så ohyggligt stora så då innebär frakten ett problem.

quote:
Har du haft möjlighet att testa Signaturvarianten av y-basarna?

Nix, så stor skillnad är det ju inte. Med signaturversion kan man täcka för basarna och justera dem så de kan spela mindre djupt i frekvens men spela starkare.

quote:
Har du testat x-basarna, om du har det hur upplever du skillnaden till y?

Jo, jag har haft pX2 men inte haft möjlighet att jämföra dem sida vid sida tyvärr...

Zalve: Jag har testat bs60/pX2, pY2 och pY4.
Zalve Posted - 2008/01/22 : 08:45:33
Hur många moduler hade du av de modeller du har testat ?
Som jag fattade det så testade du 4st pY4.

Bs-60
pY2
U1 Posted - 2008/01/22 : 08:30:39
Intressant. Du funderade aldrig på z2 istället för 4st Y-basar? Har du haft möjlighet att testa Signaturvarianten av y-basarna? Har du testat x-basarna, om du har det hur upplever du skillnaden till y?
Merkurius Posted - 2008/01/21 : 14:41:18
Nu har jag äntligen fått chansen att testa pY4 hemma hos mig

Som ni kan se så har mina basmoduler två portar kontra en port på den äldre varianten, vilket ställde till det lite grann när jag skulle göra jämförelsen.

När Öhman var här och ställde in basmodulerna så kalibrerade han in dem med filtret (cr80s) inställt på plus 6 db. Därmed skulle det vara relativt enkelt att bara vippa ned denna på 0 db när jag väl skaffade två till basmoduler Nu låter det ju sig inte göras så enkelt med dessa basmoduler. Om man pluggar ena porten på vardera av mina moduler så ska det bli samma modul som den andra har. Om man pluggar en av de två portarna på mina moduler så spelar de mindre starkt och därmed funkar det inte med Öhmans inställning av filtret.

Hursomhelst, när jag väl löst inställningen något sånär så återstod lyssningen. Jag är i det stora hela positivt inställd till pY4 Jag känner dock igen intrycken lite från den tiden då jag hade basstöden bs60. Med bs60 så tyckte jag inte att det uteslutande blev bättre på alla skivor. Basstöden kanske var injusterade felaktigt men jag kom iaf fram till att de inte vara värda 10 000 kr såsom det lät hos mig. Att gå till basmoduler var en helt annan sak. Det var lättare att få dem att låta bra samt att ljudet generellt blev bättre jämfört med basstöd.

Åter till pY4. Basen blev jämnare och mer kontrollerad mer fyra moduler inkopplade. På vissa skivor tyckte jag att skillnaden var ganska stor. När jag skiftade tillbaka till pY2 blev jag dock lite besviken, för på en del skivor tyckte jag mig inte märka någon större skillnad. Jag spelade mycket varierande musik bl.a. elektronisk musik och några låtar med kontrabas som jag vet att jag haft problem med i mitt rum.

Egentligen skulle jag testat lite längre för att verkligen avgöra om det är värt att satsa på pY4. I det stora hela är jag dock glatt överraskad. Det lät bättre än jag trodde att det skulle göra. Så frågan kvarstår ju om jag ska satsa på två stycken till basmoduler. Just nu vet jag inte riktigt säkert. Förr eller senare kommer jag förmodligen att sitta med pY4. Som de var placerade på bilderna så ser det inte speciellt snyggt ut Ur akustisk synvinkel borde dom dock stå mitt emellan högtalarna och inte ovanpå varandra vilket jag hade föredragit. Det är möjligt att jag flyttar bänken med alla prylar och då kanske det blir snyggare. Den som lever får se...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000