T O P I C R E V I E W |
calle_jr |
Posted - 2007/09/10 : 19:53:21 Apparatkoner
Jag har lånat ett gäng koner av Audionet (medlemmen), som han själv tillverkat.
Det är tre typer av acetalkoner med något olika konstruktion. Ett helt gäng av dem har basen 30mm och höjden 25mm. Vissa av dessa är försedda med en infräst stålkula, vissa är au naturel. De finns i två olika kulörer, svart och vitt, men denna färgning är endast för ögat.
|
23 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
iroise |
Posted - 2007/11/11 : 18:49:10 Citat"Man måste inte vara expert i ämnet för att få skriva här tycker jag. Det finns de som lever på att sälja denna typ av produkter utan att veta hur de fungerar. Om vi funderar tillsammans kanske vi kommer nå'nvart."
Jag tillhör den grupp som inte kan reda ut om jag hör någon skillnad men som tycker det är kul att hålla på och som tycker att ett par fina apparatfötter skapar ett mervärde som kanske också gör upplevelsen av musik roligare/bättre!
|
calle_jr |
Posted - 2007/11/11 : 12:15:33 esl; Det gläder mig mycket att du engarerar dig i just denna tråd! Det betyder att man måste vara lite mer på alerten. Att konerna absorberar är fel uttryck. Ett annat ord borde använts; kanske avkoppla, transformera eller fokusera? Absorbtionen sker någon annanstans.
quote: Beroende på hur du flyttar fötterna kommer hyllplanen att bukta och fjädra
Precis detta vill jag åstadkomma.
Jag TROR: - om man placerar något som absorberar för mycket tar man död på systemet nära källan. Jag har själv haft några olika sådana system och jag tycker att musiken dör och dynamiken försvinner. - om man avkopplar med koner får man 3 (eller 4) distinkta rörelser som, rätt placerade på en träskiva, bromsas beroende på rörelsens storlek, hastighet o acc, skivans styvhet och geometri mm. - jag vill inte att systemet ska bete sig som en påse sand. Ett system för avisolering görs effektivt inom vissa frekvensområden, där förhållanden mellan påförda frekvenser och egenfrekvenser spelar in. I dessa områden vill vi inte ha så mycket dämpning.
Jag kan inte förklara varför och hur vi vill att systemet ska se ut, men esl med flera kanske kan hjälpa till på vägen?
Man kanske kan bortse från dämpning om man betraktar vibrationerna som pulser med snabb respons?
Anm.1 System = hifiutrustning inkl fötter, underlag och bänk sett som ett mekaniskt system av massor, styvheter och dämpning. Systemet vibrerar.
Anm.2 Man måste inte vara expert i ämnet för att få skriva här tycker jag. Det finns de som lever på att sälja denna typ av produkter utan att veta hur de fungerar. Om vi funderar tillsammans kanske vi kommer nå'nvart.
edit: förtydligande |
EuphoniC |
Posted - 2007/11/11 : 07:27:01 Är det inte snarare så att jakten handlar i fallet med den här typen av apparatfötter att hitta ett material som har en visst resonant frekvens och att denna kommer vid en frekvens som inte är besvärande?
Är ingen expert på ämnet, jag må hända ha fel |
esl |
Posted - 2007/11/10 : 23:27:48 Calle Jr: Jag måste fråga rakt på sak: -Hur menar du att en kon absorberar vibrationer? Du pratar om värme?? Jag ser inte att de konerna du visar har någon som helst egen inre dämpning.
För att omvandla vibrationer till värme krävs det friktion som du skriver! För att få inre friktion i ett material skall det ha den egenskap att de visar en tillräcklig plastisk/elastisk rörelse med inre friktion multiplicerat med den kraft som är anbringad på konen i fråga.
Du nämner två material, stål och acetalplast. Börjar med stål, det är hårt! Och till viss del elastisk men elasticitet i sig genererar ingen friktion och heller ingen värme. Plasticiteten kan vi säga är nära noll och därför stryker vi stålkulan samt keramkulan och alla kulor som är hårda då de faktiskt inte kommer at ta bort något av den energin vi vill ha bort.
Återstår acetalplasten. Acetal är ett handelsnamn på en plastsort samma som Delrin (Du Pont) eller andra lättsvarvade POM plaster som är slitstarka och till viss del självsmörjande och därför används till glidlager, och slitagedelar. En mycket slitstark plast men har den inre friktion?? Nej... tyvärr, polyoxymethylen är lite elastiskt men återgår till sin usprungliga form med liten inre friktion.
Ajj vad skall man ha då? En fjäder är bra i kombination av en dämpning annars står allt och gungar i evighet. Cykelslang med sirap i kan de flesta tänka sig hur den skulle kännas att komprimera. Svampigt och med stor rörelseväg tillsammans med hög friktion.
Sand hällt i en påse/strumpa och lagt på en apparat ger tyngd samt att miljoner små sandkorn faktiskt kan röra sig mot varandra och skapa värme.
Varför hör du skillnad tänker vi ju nu... Hyllplanen är ju gjorda av material med viss egendämpning och de utsätts för böjning. Beroende på hur du flyttar fötterna kommer hyllplanen att bukta och fjädra. Och den inre friktionen i träet (skiktlimmat?) står för dämpningen. Massa * "rörelseväg med friktion"= dämpningsenergin Så tyngd kan man alltid addera på den apparat/pryl som man vill tysta! Men ställ det på något mjukt med hög inre dämpning. Jag har haft Sylomerbitar i 19år och de är still going strong. Du kan alltid kasta ett mjukt material i ett hårt golv. om det studsar tillbaka funkar det inte då energin går tillbaka till rörelse energi och sedan potentiell energi då grunkan studsat upp.
Om grunkan istället ligger kvar på golvet utan rörelse så har den absorberat hela energin som gick in i den när den träffade golvet.
Släng nu stålkulorna och acetalplasten (i golvet) :-)
Släng en påse sand... skillnad?
/esl
Kommentera gärna! /esl |
Adagio |
Posted - 2007/10/14 : 22:11:16 Det låter logiskt, samtidigt vill man ju ha en minimal plan yta som faktiskt fungerar som ett membran (i mitt fall) dock har just detta glas en speciell "ton" vid knackningsprovet, det låter klonk utan efterklang, ingen ringning altså. Jag har dock funderat lite på en rejäl skärbräda i ihoplimmade kärnträkuber som jag såg sist på IKEA, kanske ett kommande projekt. |
PG Jeppsson |
Posted - 2007/10/14 : 22:09:01 De där konerna skulle jag vilja testa på mitt senaste DIY-försteg, med ingredienser som optokopplare, aluminium och akryl......... |
calle_jr |
Posted - 2007/10/14 : 21:38:37 Härligt att höra!
quote: Mina erfarenheter av koner och fjädrar mm är att inte all musikavspelningsutrustning reagerar likadant och resultatet är dessutom olika i olika miljöer
Exakt. Därför borde det vara intressant om man steglöst kunde justera förhållandet mellan massa, styvhet och dämpning. Om det låter dött och dynamikfattigt ökar man styvheten. Om det låter stressigt och okontrollerat sänker man. Variera tills man hittar sweet spot
Rent teoretiskt skulle det gå att räkna ut rätt egenskaper, även om det är väldigt svårt att beskriva kopplingarna (infästningarna).
Frågan är vad man vill åstadkomma? Först tycker man att man skulle se till att hyllan och dess infästning inte är i närheten av spelarens (drivverk, tonarm, cd-mekanik etc) egenfrekvenser. Men jag är inte helt säker på det...
|
Adagio |
Posted - 2007/10/14 : 16:15:01 Härligt att se någon som inte gett upp i sökandet. Jag har väl inte resingerat totalt, det dyker upp lite vilda funderingar om matrial och resonansbekämpning med jämna mellanrum, tyvärr stannar det därvid. Mina erfarenheter av koner och fjädrar mm är att inte all musikavspelningsutrustning reagerar likadant och resultatet är dessutom olika i olika miljöer. Ett riktigt ormbo att sticka in fingrarna i, många är belackarna och skeptikerna och deras dom är ofta hård och onyanserad. Min erfarenhet är att hårda kopplingars resultat till stor del beror på huskonstruktionen och dess svajbenägenhet. Skivspelare är extra kinkiga, därefter kommer CD-spelarna. Hos mig fungerar mjuka upphängningar inte så bra, i alla fall inte lager på lager, detta ger en känsla av självsvängning och avsaknad av tyngd och kraft. Jag har funderat i termer som att ju mer rörelseenergi som ska arbeta desto större vikt av massa och absolut stillhet i underlaget. En stor mjukt fjädrad massa har en tendens att bli seg i rörelserna, dessutom kan verkar det som en liten rörelse kan återskapa sig själv fast i ett lägre register och få massan i självsvängning som ökar för att sedan minska i stigande eller fallande hastighet. Momentet i skivspelarens "konstant" blir lidande med den ljudmässiga effekten att det blir tamt och dött. Jag har goda erfarenheter av BDRs puckar och koner, de har alltid fungerat homogent och harmoniskt i alla sammanhang. Till skivspelaren finns endast ett fjädrande lager, mellan rack och den 20mm tjocka glashyllan som utgör översta delen av racket, detta fjädrande lager består av små silikonkuddar. Skivspelaren står direktkopplad på glashyllan och tillsammans väger de ca ca 50kg vill jag minnas. Alla försök hittils att införa ytterligare lager har inte fallit ut possitivt här hemma.
|
rannagarden |
Posted - 2007/10/14 : 10:28:42 quote: Du är ute på områden som inte är helt kartlagda.
Då finns det också mycket spännande saker att utforska. Fötter, koner och rack är väldigt intressanta grejer. |
Pac |
Posted - 2007/10/14 : 09:53:25 Jovisst, sweet spot kan säkert ha många betydelser beroende på intresseområden.
"Variabel styvhet" är ett spännande koncept Calle. Det har jag inte hört om tidigare. Du är ute på områden som inte är helt kartlagda.
|
calle_jr |
Posted - 2007/10/14 : 09:11:50 Dristade mig att använda sweet spot för att det även används i andra sammanhang, t.ex inom racketsport och affärsverksamhet; ett bra uttryck för att beskriva den bästa punkten.
Det skulle vara intressant om man kunde kombinera ovanstående koner med ett hyllplan med variabel styvhet. Ett måttligt styvt hyllplan (exvis 18mm MDF) med justerbar styvhet i infästningen till benen. Vad tros om det?
Man påminns om den här tråden, men där handlar det om dämpning genom fjädring. Det är förstås ett sätt, men jag tänker på att förändra rotationsstyvheten i stället. Kanske återgivningen påverkas på ett positivt sätt om dämpning med fjädrar visar sig negativt?
|
Pac |
Posted - 2007/10/13 : 18:35:22 Kul definition på "sweet spot" du har Calle. "Sweet spot" brukar betyda den platsen i rummet där ljudet är bäst och har oftast med högtalare att göra.
|
calle_jr |
Posted - 2007/10/13 : 15:30:43 Jag har kompletterat konerna under skivspelarhyllan med puckar. Jag började med att placera endast 3st precis rakt under skivspelaren, så att det blev långt till benen på SolidTech-racket. Märkligt nog blev det inte alls bra. Basen blev odefinierad och nästan bumlig. När jag däremot placerade 4st och lite närmare stolparna i racket blev det bättre. Jag flyttade ut dem lite till - ännu bättre, lite till - kanon! lite till - sämre. Om man utgår från en placering och rör sig mot en annan så påverkas förhållandena mellan massor, styvheter och dämpning. Det gällar att hitta sweetspot. När man hittat sweetspot verkar pickupen helt opåverkad av allt annat än vinylspåren - racket försvinner.
|
calle_jr |
Posted - 2007/09/15 : 08:03:15 Jag är rätt säker på att de effekter jag fick vid testning inte är generella. Konerna kan ge helt andra resultat i någon annans system.
Precis som flera skriver här har även jag blandad erfarenhet av koner sedan tidigare, och när jag testat under andra förstärkare, cd- och vinylspelare har jag fått andra effekter eller inga alls.
Så, koner är väl värt att testa. Gärna i kombination med olika hyllor eller bänkar, som ger andra dynamiska system i fråga om massor, styvheter och dämpning.
|
OcA |
Posted - 2007/09/13 : 14:48:34 Ser spännande ut! Har blivit positivt överraskad av koner förut och nån skillnad gör de tydligen för hörbart, det är det... Har varit Solid Techs apdyra fötter iofs, men jag tror nog att det finns en hel del vetenskap bakom apparatfötter och inte en massa mumbo-jumbo eller hur man ska uttrycka det!
Dessa fötter var dessutom rätt snygga! Kan man få ett gäng tillverkade tro? Borde göra under i min rappliga IKEA-möbel... |
calle_jr |
Posted - 2007/09/12 : 20:05:54 Efter test under försteg kompletterade jag med koner under monoblocken.
De egenskaper jag hade med koner endast under försteg bibehölls. Utan stålkulorna rundades dock essighet av på en annars lite essig Diana Krall. Med stålkulorna kom essigheten tillbaka, men basen blev mer accentuerad och fick en bättre utsträckning.
Jag har inte testat konerna enbart under slutstegen eftersom jag trivs med det de gjorde under försteget
|
Nykmark |
Posted - 2007/09/11 : 20:49:36 Tackar för svaret |
UnBeliever |
Posted - 2007/09/11 : 19:50:01 Ska bli spännande att läsa vad du tycker. Har testat en tidigare version med varierande och stundtals väldigt bra resultat! |
calle_jr |
Posted - 2007/09/11 : 19:45:54 Ja, acetal är en plast. Den påminner om delrin, men känns lite fetare. http://sv.wikipedia.org/wiki/Acetal
Ja, han har svarvat dem själv.
Tack |
Nykmark |
Posted - 2007/09/11 : 19:35:35 Så acetal är alltså en plast eller? Har han svarvat dom till den formen dom har?
Stilig rigg calle |
calle_jr |
Posted - 2007/09/11 : 19:09:32 Utöver konerna under skivspelarplattan börjar jag med att placera tre koner under mitt försteg. Det blev en tydlig förändring, med en uppstramande och lugnande påverkan på presentationen. Jag fick också en bredare ljudbild vilket i min nuvarande setup är positivt.
När jag byter standardkonerna mot de med infrästa stålkulor blev ovanstående egenskaper desamma, men presentationen flyttades bakåt och blev lite tamare.
|
calle_jr |
Posted - 2007/09/10 : 21:40:43 Jag har också en större variant (40mm i basen och 40mm hög) som används under vinylspelaren, och här har jag kompromissat för att inte få minskad stabilitet i horisontalled. Dessa är därför gängade invändigt och fastskruvade i hyllan med spetsen neråt. Jag har dessutom använt fyra koner i stället för tre, så att tyngden går rakt ner i benen på SolidTech-racket. Rätt eller fel? Vi får se...
|
calle_jr |
Posted - 2007/09/10 : 21:33:23 Apparatkoner bör normalt placeras med spetsen uppåt under elektronik, och neråt under högtalare. Mer generellt uttryckt alltså så att spetsen placeras bort från det som vibrerar. Fysikaliskt absorberar de vibrationer och avleder vibrationsenergin som värme.
Man bör använda endast tre stycken under en apparat, och placera en av dem en bit bortom den tyngsta delen av apparaten (normalt sett trafon). Därefter placeras de andra en bit hitom så att apparaten får god stabilitet.
|