HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Supernova CD från Simaudio Moon

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
linkan Posted - 2007/08/13 : 23:36:47
Så äntligen har jag uppdaterat min anläggning med en ny CD efter rätt många års funderande och velande.

Den CD som jag kört på fram tills nu är en Sony XA 30 ES modifierad av Harmony Design som jag varit nöjd med. Moddningen i sig var ett bra lyft för denna spelare men lusten att uppdatera har alltid funnits där. Sonyn har jag jämfört med en Marantz 17 mkII KI Sig får några år sen och jag tyckte att de var i paritet ljudmässigt.

Jag har haft ett antal olika #8221;most wanted#8221;-spelare (AA Capitole, Electrocompaniet, Moon Eclipse + några till) men prislappen har i mitt tycke legat väl högt, som alternativ ville jag även utvärdera en separat DAC innan jag beslöt vad jag skulle göra.
Sagt och gjort så lånade jag således en Nakamichi DAC och det lät inte speciellt mycket bättre med denna DAC så jag valde att köpa en ny CD även om det skulle bli dyrare än vad en DAC skulle kosta.

En vecka före midsommar så hittar jag med lite hjälp en annons på en CD-spelare som intresserade mig direkt.
Dagen före midsommarafton så åkte jag till Oslo och köpte en 7 månader gammal CD-spelare. Det blev en sån här:

Dvs en Supernova från Simaudio Moon som tillverkar riktigt bra grejer, har en I-5:a (integrerad förstärkare) från dem sen tidigare som jag är riktigt nöjd med.

Det tog några dagar innan jag kopplade in den men när jag väl började så uppenbarade sig det första kruxet: montera spikesen utan att göra djupa märken på bänken CD:n skulle stå på eftersom den är tung. Det var inte helt lätt att lyckas balansera en kloss på 18 kg med en hand och placera ut spikes-underläggen på rätt ställe men skam den som ger sig, ingen har dött av lite svett vad jag vet. Övrig installation var hur enkel som helst, in med ström kabel och signalkablar, slå på strömbrytaren på baksidan och på framsidan. Ska sätta in en CD och blr förvånad över hur plastig och #8221;billig#8221; släden kändes. Sonyn är ju byggd som en stridsvagn när det gäller mekaniken och släden i sig är ju en ordentlig klump med en CD-puck som ytterligare förstärker intrycket av gediget mekaniskt bygge.

CD:n fick nu snurra i 4 dagar innan jag lyssnade på den lite mer seriöst och då var det en euforisk upplevelse. Maken till fylligt och skönt ljud med ordentlig pondus i basen har jag aldrig upplevt från mina CD-skivor tidigare. Kändes lite chockartat att lyssna på en CD med sånt klipp eller driv i ljudet. Ivrig för att höra vad som skiljer sig så måste jag ju testa hur Sonyn låter i jämförelse och det var inte kul, ordet #8221;digitalt ljud#8221; får en tydlig innebörd eftersom Supernovan är väldigt befriad från detta. Jag har aldrig tyckt att Sonyn låter #8221;digitalt#8221; men det kanske är fel ord att använda när det gäller CD-spelare. Om jag istället uttrycker mig s om att Supernovan låter extremt #8221;analogt#8221; i jämförelse med Sonyn så känns det bättre. En #8221;besvärande#8221; nackdel med Supernovan är just att det går att spela så in i vassen högt utan att det känns onaturligt.
När den värsta euforin lagt sig så kan jag väl konstatera att denna CD är riktigt, riktigt bra, vet ej om jag har hört en CD som har samma #8221;analoga#8221; ljud förut. Detaljupplösning, dynamik samt baspondus är extremt bra. En djup ljudbild som ger mycket bra 3-D känsla och ett grymt klipp när det gäller.

En finess som är värd att nämna: den har en digital ingång så att den kan användas som separat DAC!

Det finns dock 3 aber med denna CD-spelare som alla är överkomliga: den plastiga släden, nypriset som är rätt högt men det gäller ju alla CD-spelare i denna kategori samt att jag nog måste köpa en kraftigare förstärkare/slutsteg för att kunna spela ännu högre!
5   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
linkan Posted - 2007/08/16 : 11:31:23
Hej OcA

Spikesunderlägg följer med så det var inte ett problem.
Nypris tror jag ligger runt 57', gratis med andra ord. Jag köpte ju min lite begagnad så jag fick den till ett väldigt bra pris.
OcA Posted - 2007/08/16 : 09:53:43
Vad kostar besten då? Snygg var den iaf!

Jag brukar köra med enkronor under spikes för att inte skada möbler eller parkett. Funkar utmärkt och är billigt...
pak Posted - 2007/08/15 : 00:43:30
hmm.-verkar va just den spelaren som jag också va tänkt att köpa:)fick aldrig nåt svar-så jag köpte en wadia i stället.
och fick just den upplevelsen du beskriver.fantastiskt vad en BRA spelare kan göra i en anläggning som liksom saknar nånting man inte riktigt kan sätta fingret på.
grattis till en fin maskin.
linkan Posted - 2007/08/14 : 22:08:54
Hej

Såg inte detta då jag klippte över texten från Word medn det ska vara en ".
Revoxarn Posted - 2007/08/14 : 17:04:32
Mycket tjusig spelare. Men vad betyder # 8221 för något ?
MVH Revoxarn.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000