HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Quad 12L mkII

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
The Leafs Posted - 2007/01/04 : 15:09:02
Jag är sedan några veckor ägare till ett par Quad 12L mkII, den nya uppgraderade versionen av den tidigare så populära högtalaren. Quad´s officiella information hävdar att det är en nästan helt ny högtalare med nya element och delningsfilter, och visst, jag tycker att det finns klara skillnader. Mer om detta lite längre ned.

Mina exemplar har nu spelats cirka 50 timmar, säkerligen inte tillräckligt för att de ska kunna kallas inspelade, men de kan ej heller klassas som helt ”råa”

CD-spelare: Rega Planet 2000
Förstärkare: NAD C352
Kablage: Supra EFF-IX samt Supra PLY 3.4

Mitt lyssningsrum är av den gamla goda(?) betongbunkertypen, 20 kvm. Dock har jag helt nyligen lyckats råda bot på de värsta problemen medelst tre st ”basabsorbentrör” som attackerar mina problemfrekvenser, främst vid 46 Hz och området 90-100 Hz. Problemen är inte helt lösta, men läget har förbättrats.

Om man börjar med basen så är det ganska svårt att vara objektiv, lite beroende på att rummet inte ännu är helt optimalt. Men man kan konstatera att denna högtalare har ganska mkt energi i basen för att vara en stativare. Den bas som finns är hyfsat ren och ”snärten” är ganska bra. Inga problem att hänga med i vad basisten spelar. Basen får godkänt enligt mig, men jag tycker likväl att den är högtalarens svagaste punkt. Jag saknar främst ännu mer snabbhet. Som det är nu så känns det liksom att basen mest bara ”finns där”. Den har absolut inga problem att integreras med övriga register, men den förmår inte riktigt att engagera. Kanske kommer det med ytterligare inspelning, kanske inte. Kanske beror det lite på rummet, kanske inte.

Mellanregistret så...Jag är inte en lyssnare som har snöat in på perspektiv, ultraexakta utplaceringar av instrument o.s.v. Dock tycker jag att dessa högtalare hanterar även dessa saker på ett bra sätt. Ljudbilden är ganska stor och ”innehåller” en hel del luft. Röståtergivningen är ett av Quad:arnas absolut starkaste kort. Det finns en mycket bra närvaro och värme. Jag lyssnar väldigt mycket på Pink Floyd och Mr Gilmour framstår precis som den äldre, lätt korpulente medelålders man som han är. Jag har lite svårt att sätta mina intryck i ord, men ordet jag söker är väl helt enkelt ”naturligt” Jag har hört högtalare (även dyrare) som har framsällt Mr Gilmour med en streckgubbes röstkaraktär helt utan fyllighet. Detaljåtergivningen här får också överbetyg. Jag har hört nya detaljer på vissa skivor som jag inte har hört tidigare, ej heller med klart dyrare högtalare. Akustiska gitarrer är en sann njutning, återigen är nyckelordet ”naturligt”.

Diskanten upplever jag är den största skillnaden i jämförelse med den ursprungliga 12L. Jag tycker att det finns lite mer ”energi” i mk II:s diskant. Luftigheten är också ett snäpp bättre. Man ska dock ha i åtanke att varierande invinkling gör rätt så stor skillnad precis som med de flesta andra högtalare. Det är belönande att lägga ned mycket tid på att finna exakt rätt placering och invinkling. Med min elektronik upplever jag en fantastiskt bra diskant, som har all den luft och alla detaljer som jag vill ha utan att vara i närheten av att bli jobbig att lyssna på. Med tanke på priset blir det 10 poäng av 10 möjliga.

Om jag ska försöka mig på en delvis subjektiv sammanfattning så ställer jag mig oundvikligen frågan: Finns det en bättre högtalare för dessa pengar? (5.700 kr) Jag har ännu inte lyssnat till någon sådan i alla fall. (Ino- och HFLS-anhängare tycker kanske annorlunda) Jag tycker även att de ”gamla” 12L spöade det mesta, jag jämförde dem bl.a. med Dynaudios 42:or som är enormt hyllade av många HiFi-jornalister. I mina öron är det klasskillnad mellan dessa båda...Jag väljer Quad:arna utan den minsta tvekan.

12L mkII är på papperet relativt tungdrivna, det är även gamla 12L. Mina subjektiva jämförelser med två andra ej namngivna förstärkare, tycker jag visar att man inte ska ge sig på att driva dessa högtalare med en alltför klen förstärkare, i synnerhet inte om man ibland lyssnar på lite högre ljudnivåer.

Slutligen. Dessa högtalare har en helt fantastisk finish. Kanske finns det de som tycker att sju lager klarlack är lite overkill, men i mina ögon är de fantastiskt vackra.

Jag kommer att vara väldigt nöjd väldigt länge med dessa burkar. Prisvärt är liksom bara förnamnet.

14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Zombie Posted - 2007/03/23 : 08:26:23
Hur låter dom/aktiva 12L jämfört med Quad ESL-63 t ex?
Funderar på att nedgradera till aktiva 12L...
RotelPower Posted - 2007/02/20 : 21:13:21
Ja det kan man lungt påstå. Jag körde med hela Musical Fidelity X-serien till dom. X-Ray, Nu-Vista och 4st X-A50 monoblock.

Bästa stereon jag haft!

Den kombon kommer nog att bli svår att slå. Helt sjukt bra lät det.

The Leafs Posted - 2007/02/17 : 19:52:02
Jo det blev kärlek vid första öronkastet för min del också

Nu har mina 12L mkII spelats i cirka 200 timmar och de har blommat ut ännu mer. Sanslöst prisvärda högtalare.

Bara ett problem, nu suger det i uppgraderingstarmen för elektroninken. Man blir onekligen sugen på att koppla lite extremare elektronik till dem, är övertygad om att de "hänger med" en bra bit upp i prisnivå.
RotelPower Posted - 2007/02/15 : 21:46:15
Ååååå vad jag saknar mina gamla 12:or!

Jag kände igen mig direkt och fick ett jättesmajl när du skrev om röster och sånt var Quadarnas trumfkort.

Quad 12l är kärlek..

Vore spännande och höra mkII.
The Leafs Posted - 2007/01/29 : 21:44:58
Funkar ej heller med CuteFTP. Access-problem även nu. Har även provat med att stänga av Windows-brandväggen. Inget funkar. Känns som man vill ge upp eftersom det fungerade att lägga upp bilderna för några veckor sedan, och ingen inställning på datorn har ändrats.....
The Leafs Posted - 2007/01/29 : 21:16:22
Tyvärr verkar det vara omöjligt mig att flytta filer till knaakservern. Tydligen något access-problem...

"Kontrollera att du har rätt att flytta filer till denna server"....
The Leafs Posted - 2007/01/26 : 13:03:59
Yepp ska banta bilderna något...
Mc Square Posted - 2007/01/25 : 21:09:54
Lust att hiva ner bilderna till max 800x600...?
Det är lite jobbigt samt att 800x600 är högsta tillåtna,av samma skäl...

Gott att se de nya Quadarna förresten!
=)
The Leafs Posted - 2007/01/25 : 20:52:19
Stativen är ett par Arcus, 58 cm, inköpta på Fyndbörsen. Pris 700 kr. Tog en chansning, hade ändå tänkt modda dem något. Har fyllt dem med sand och lagt bitumen på topplattan. Nu är de tämligen tunga och stabila....

Jag är helt nöjd med tanke på priset, jag tillhör iofs dem som tror att ett billigt sandfyllt stativ är lika bra som ett dyrare stativ.

Högtalarna köptes på RC Ljud & Bild här i Umeå
snaggvovve Posted - 2007/01/24 : 14:27:16
Även jag undrar vad det är för stativ du använder.

Var köpte du högtalarna / stativen?

Kan vi få se ngn bild på baksidan också?
daja Posted - 2007/01/21 : 22:14:18
Vad har du för stativ till dom?
The Leafs Posted - 2007/01/08 : 21:17:09
Ok, jag hade ju lovat lite bilder....Ok, här kommer några. Jag tar dock inget som helst ansvar för bildernas kvalitet och uteblivna retuschering.

Ljuset var dåligt, kameran usel, molnigt ute, vinden från fel håll....Det finns massvis med bortförklaringar.

Edit: Notera dock spegelreflexerna på den sista bilden. Det säger väl en del om ytfinishen. Klarlack, det stavas klarlack

The Leafs Posted - 2007/01/04 : 19:46:58
Luuuuuugn.

Bilder kommer inom kort
MullBenkt Posted - 2007/01/04 : 15:42:34
B-I-L-D-E-R-!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000