HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Nad C525BEE

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
levande Posted - 2006/12/03 : 15:29:29
Hade möjligheten tidigare under veckan att låna hem från en polare en Nad C525BEE och jag kopplade in den och lyssnade i två dagar.
Ljudmässigt var det en besvikelse för mig, hade trott att den skulle vara bättre.
Den hade bra gummifötter/tassar som den stog på men vad hjälpte de när den lät så pass högt från läsaren och nätdelen att det blev störande vid lugnare passager i musiken, och är det så hörbara ljud från apparaten så sprids det ju lätt till kännsliga komponenter som inte gillar microfoni.
När man inte körde någon skiva så hörde man ett surrande från nätdelen, dålig nättrafo eller? ja den satt ju inte direkt upphängd på gummi, men den hade nog behövat det.
Plåt lådan var inte så stabil som den borde vara tyckte jag, lite bitumengummi här och var hade gjort susen mot all microfoni.
Att man drar in oskärmade nätkablar så nära läsaren ser lite farligt ut tycker jag.
Det satt heller ingen nätbrunn på apparaten utan man fick surt använda den som satt monterad.
Vissa kondingar som skall sitta dickt emot kortet satt flera mm upp och mictofoni var nog ett faktum, och vissa kondingar påminde om lutande tornet i pisa
Fjärren funkade bra och gjorde sitt jobb bra.
Priset då? för nästan 3000kr så fick man inte valuta för de slantarna tyckte jag, farsans gamla Pioneer PD-S904 föredrog jag hellre.
OBS läs även texten i inlägget som jag skrivit längre ner.













11   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
levande Posted - 2006/12/14 : 23:46:12
Mina är vita
Jag fattar hur du menar jos, man får väll ta det som en erfarnhet.
jos Posted - 2006/12/14 : 23:15:25
"nästan oavsett vad du tänkte spendera.." haha jo ok... Det var fasiken att ta i..

Men vad jag menar här är att det är reklam. Man får ju inte tro på det.. Säger sig självt att den inte låter bättre än "allt".

Det är lite som du går och köper en Red Bull på pressbyrån och slänger upp en recension där du e sur över att du inte fick några vingar... (Ok, nu tog jag i liiiite ;) )

Men inte fan blir mina tänder kritvita av Aquafresh Super Whitener heller..
levande Posted - 2006/12/14 : 01:16:43
Jos/
quote:
Ps. jag såg ditt inlägg om vad Hifi-Klubben skrivit om spelaren. Men det är klart de skriver att den låter bra. De skriver även att Clasés bästa cd också är bra. Allt är relativt, man får ju inte vara så blåögd så att man tror att allt de skriver som reklam för produkten stämmer helt och fullt.


I detta fall med Nad spelaren var det ju inte bara frågan om ljudet, men vad tycker du om detta påstående låter det det trovärdigt eller har man tagit i lite väl här också??///

"Här får du välljudande prestanda på en nivå som inte gick att uppbåda för några år sedan – nästan oavsett hur mycket du var villig att spendera på en CD-spelare"

Det verkar som de tror att bara för att man stoppar dit lite modärnare fina komponenter med bättre spec på det digitala delarna så är det ljusår bättre ljud, men de glömmer nog då hur viktigt allt runtomkring också är.
Hur som haver så är detta mina åsikter och upplevelser och jag respekterar andras åsikter på mina resensioner och tar gärna neg kretik som kan leda till något possetivt.
men tyvärr så kan inte alla som tillverkar för att kärna pengar ta negativ kretik som en utveklande möjlighet.

jos Posted - 2006/12/12 : 12:15:26
Levande:
Kollade lite här och hittade ett helt gäng med recensioner som du gjort. Och du har sågat allt. Hur kommer det sig tror du? Blev lite nyfiken bara. Kan det vara så att du inte jämför med rätt grejer? Fick känslan av att det bara är budget-prylar du recenserar (Nästan allt har legat under 4-5000) men att du förväntar dig att det ska låta high-end...?

Jag tänkte bara att du själv kanske funderat på varför du sågat det mesta?

Ps. jag såg ditt inlägg om vad Hifi-Klubben skrivit om spelaren. Men det är klart de skriver att den låter bra. De skriver även att Clasés bästa cd också är bra. Allt är relativt, man får ju inte vara så blåögd så att man tror att allt de skriver som reklam för produkten stämmer helt och fullt.
ztenlund Posted - 2006/12/03 : 23:22:28
quote:
ett ex på detta är den de skulle har separata strömförsörjningar för de digitala och analoga

Mja, det är ju HiFiKlubben som uttrycker sig lite klantigt, så går det lätt när den som (direkt)översätter inte riktigt vet vad det är han/hon skriver om.

Det är separat strömreglering för analog och digitaldelen det är frågan om:
quote:
Separate power regulators for the digital and analog sections isolate the two electrically, reducing interference effects.

http://nadelectronics.com/products/cd-players/C525BEE-CD-Player/details
guldfisk Posted - 2006/12/03 : 22:36:42
Det verkar inte vara någon nämnvärd skillnad mot C521BEE som baserar sig på C521i som baserar sig på C521. Ärligt talat så tror jag cd-formatet nu är så moget att det inte går att klämma ut mycket mer av det genom D/A-optimering, utan det är klassisk analogelektronik som avgör ljudet och i det avseendet är C525BEE trots allt en instegsmodell.
levande Posted - 2006/12/03 : 21:18:43
quote:
Har C525BEE samma ickeförmåga som C542 att visa återstående tid per spår?

Svar: ja, den har inte denna förmåga.

Jag har rättat mitt misstag vad gäller priset C525BEE kostar nästan 3000kr.
Anledningen till att jag är lite besviken på denna spelare har inte med priset att göra och heller inte något att göra med någon annan spelare.
Jag läste mig till lite info om denna på Hifiklubbens hemsida och därav verkade den väldigt interssant, men tyvärr verkar texten ha för goda tankar om denna spelare och därav levde den inte upp till förväntningarna som texten gav mig, ett ex på detta är den de skulle har separata strömförsörjningar för de digitala och analoga, men jag kan då bara se en transformator så långt ögat kan se, och den ljudmässigt possetiva överväldigande som texten lockade med går vi inte in på.....
Kanske var det lite fel av mig att lägga in att jag hellre föredrog farsans gamla PD-s904, men jag trodde nog att kvaliten och tekniken hade gått mycket mera framåt på de gångna cirka 10 åren som gått och speciellt efter att ha bekantat mig med texten om denna cdspelare
guldfisk Posted - 2006/12/03 : 19:00:39
Insidan på C541i inkl moddning:
http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=82152
guldfisk Posted - 2006/12/03 : 18:54:57
Jag förstår inte att de höjde priset och lät C542 ligga kvar på 3998 kr. Den senare känns mer prisvärd med 24-bitars DAC, dubbla digitalutgångar, HDCD, klarare teckenfönster och enligt uppgift mer påkostade komponenter. Å andra sidan har de identiska mätvärden enligt NAD.

Har C525BEE samma ickeförmåga som C542 att visa återstående tid per spår?

Hur klarar den repiga eller brända skivor? C542 är ganska känslig, tycker jag.

Lättviktig recension:
http://www.canadahifi.com/review54.php

jerico Posted - 2006/12/03 : 15:44:09
Jag ska lägga en Nad på operations bordet snart. Får se om man kan få till nått med den.

Jag kan hålla med om att Nad inte är den bästa spelaren som finns men tycker att den gör sitt jobb bra itanke på vad den kostar. Att trafon låter är nog ett undantag för den spelaren du har. HAr lyssnat på en del olika Nad men de har inte haft något nät brum eller liknade alls.

Men visst kan man tycka att de borde ha kollat det på den spelaren du lånat hem. Trist när man kan hitta samma CD men de låter olika. Hur ska man då kunna veta vilken man vill ha?
ztenlund Posted - 2006/12/03 : 15:40:59
Stora motorsågen framme som vanligt ser jag...

Den kostar inte "nästan 4000:-" utan 3000:- (2998:-).

Edit:
Jag får en känsla av att dina förväntingar inte alls står i paritet med vad man kan förvänta sig av saker i budgetsegmentet. Tycker det verkar som om du vill få valuta på samma sätt som om du tagit och byggt själv med komponenter för vad apparaten kostade. Blir knappast en rättvis jämförelse.

En PD-S904 kostade för övrigt mer än 3000:-, vet inte exakt vad men vet att en PD-S802 kostade 5000:- typ -93/-94 och 904 är något år nyare samt ett steg upp i modellprogrammet. Mekaniskt sett inte heller det en rättvis jämförelse, det som däremot bör vara bättre på NAD'en är själva DAC'en.

(Notera att jag inte hört spelaren men jag reagerar på att nästan allt du lånar hem får fogsvansbehandlingen. Den kanske är så pass undermålig som du skriver, jag vet inte.)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000