HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Proson sätts på prov! Fler intryck och fler bilder

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
MullBenkt Posted - 2006/11/07 : 22:30:48
Jag har länge känt att mina QUAD 11L saknat något. Lite mer i det allra översta och det allra nedersta registret.

Jag fick för mig att prova golvare. Student som jag är hindrar det mig däremot från att byta upp mig. Golvare kostar ju som bekant generellt mer pengar. Så vad göra?

Jo, låna hem ett par golvare som kostar mindre än de du har nu och kolla hur stort glappet egentligen är!

Ett par Proson Reality 62 mk2 lånas hem. OBS, på Prosons hemsida heter de Reality 66 mk2.

En bild kanske?




Mycket snygga måste jag säga. Fin finish för priset de betingar. De står stadigt pga ett ganska djupt och förhållandevis brett kabinett samt en bra vikt. Nu håller det naturligtvis inte samma finish som mina Quad, men nu var det ju ljudet jag var ute efter


OBS! Visst är det orättvist som fasen att jämföra en stor golvare mot en liten stativare med helt annorlunda bestyckning, men det var just den här skillnaden jag ville ta reda på!


Ljud

Första intrycket: Naturligtvis är det mer bas, djupare bas. Däremot tycker jag INTE att den är slö och eller boomig. Att det kan upplevas lite bumligt skyller jag direkt på rummet. Skillnaden mellan vad som är rummet och vad som är högtalaren hörs väldigt tydligt. Mellanregistret är däremot lite mer återhållsamt. Väldefinerat ja, men inte lika framträdande som hos QUAD 11L.

Diskanten är ett intressant kapitel. Som ni ser (och vet) sitter det en banddiskant på dessa Proson. Med tanke på att golvaren är 107cm hög i strumplästen så hamnar diskanten ganska precis ovanför öronen.
Vid A/B-jämförelse så visar Proson upp en diskant som sträcker sig längre upp i frekvens (stämmer ju enligt spec iaf) och därför(?) målar upp fler detaljer. I fallet JAWS Theme (40 Years of Film Music - John Williams, The City Of Prauge Philharmonic Orchestra) upptäcker man några stråkar som slamrar i vänster falang, samt lite släpande fötter här och där.

Jag är beredd att säga, att detaljerna kommer fram mer hos Proson. Det är inte lika mjukt och mysigt som hos QUAD, men jag har upptäckt att det är nog det lite mer kalla jag är ute efter, när det gäller det högre diskantområdet.

Dynamiken då?

På samma spår som nämnts förut ser den dynamiska kurvan formligen ut som en berg-och-dalbana. QUAD visar sig vara lite vassare här i mellanregistret, men faller i diskanten och basen.

Vad gäller rumsinformationen upplever jag ingen försämring när jag kopplar in Proson.


Basen vill jag återkomma till. Jag har minst sagt en del stående vågor i mitt "lyssnings"-rum. Proson har två bakåtriktade portar, avrundade.
Vi spelade ett spår från Arch Enemys platta Doomsday Machine, My Apocalypse.
Ett härligt tryck i basen, men aningen boomigt. Jag provade att dämpa den övre porten med varsin raggsocka. Då försvann all boomighet men samtidigt trycket i den lägsta botten. När jag istället dämpade den nedre porten (som för övrigt sitter i princip i golvnivå) så försvann det boomiga, men tyngden från elbas och baskagge fanns kvar!


För att avrunda det hela så skall Proson få några plus och minus


På Plussidan:
+ Utseende, ett välvt kabinett är något som alltid fallit mig i smaken
+ Bas, efter justering visar de upp en härlig tyngd utan tendens till släpande bas
+ Diskant, detaljerna som avslöjas, vilka av en del jag inte hört förut

På Minussidan:
- Storleken, hade de varit dryga decimetern kortare hade jag inte funderat länge
- 3D-känsla, man tappar aningen i mellanregistret när det kommer till 3D-perspektiv och hur de målar upp ljudbilden.
- Polskruvarna, de rackarna tar inte spadarna på mina Xindakkablar!


Om någon, mot förmodan skulle vara nyfiken på något jag missat att skriva ner eller nåt annat så fråga gärna! Här i tråden eller via PM går fint!

Kringutrustning:
Källor, Sony DVD-spelare, Slim Devices Squeezebox v3
Förstärkare, Xindak A100
Kablage, Xindak SC-01 hgt, Xindak AC-01 (SB) & AC-02 (Sony)

Tack för mig!


EDIT: Kringutrustning
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
MullBenkt Posted - 2006/12/19 : 09:29:32
jos>> Det är säkerligen dammkåpor, men jag det var mest det estetiska jag menade.
Andreas A Posted - 2006/12/19 : 00:41:24
Dessa högtalare som tråden rör så kostar ju bara 2495kr just nu också!
Mikaell Posted - 2006/12/19 : 00:33:41
är det någon som har jämfört proson med Audio Pro i samma prisklass?
jos Posted - 2006/12/15 : 09:45:09
quote:
Jag är en sucker för kevlarkoner och spetsiga faspluggar



Är det verkligen faspluggar? I så fall blir man ju lite imponerad. Brukar var designade dammkåpor i den prisklassen.
Audiovector Posted - 2006/11/21 : 00:08:03
Ska köpa sådana, tack för tipset. Sockorna behövs när det är kallt ute...
Stickan Posted - 2006/11/18 : 11:25:21
Har för mig att det finns "proppar" att köpa på Fynda.se, om man tycker det känns bättre än strumpor alltså.
Audiovector Posted - 2006/11/17 : 22:29:34
Jag har exakt dessa högtalare i sekundäranläggningen (tillsammans med en H/K 3480 stereoreciever), och det låter väldigt trevligt på alla sätt utom ett; de bumlar en del när man drar på. Ska testa raggsocketweaket så fort jag får tillfälle. Återkommer!

PS) Gillar verkligen designen, mellanregistret och diskanten. Ett av de bästa köp jag gjort någonsin (gav futtiga 2600:- inkl frakt från Fyndbörsen). Man skulle köpt tre par och haft i en 7.1-uppsättning...

DS
Stickan Posted - 2006/11/13 : 19:28:36
Detta är lite OT men här är en sub från Proson som tydligen gör bra ifrån sig, och enligt Prosonmanèr till väldigt bra pris:

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=764
martinsson Posted - 2006/11/13 : 17:36:39
Intressant, klart kul att bra ljud inte behöver kosta två bilar och sommarstugan, någon borde ta sig en ordentlig titt i djungeln och gräva fram de billiga guldkornen, sånt här imponerar.

exvis - en billig (men ordentligt bra) integrerad förstärkare, likaså cd/dvd och högtalare, det är sånt det borde tävlas om lite mer, schysst hifi för under 5000kr cd-först. och högtalare, det vore något, sådär 1500kr per komponent och den sista femhundringen på sladdar och liknande.

Det kanske inte alls blir vad man tror, detta knaske också vore ett sätt att slita loss svensson ur "allt i ett 5000w hemmabiosystem med silverglänsande plast finnish" -träsket.
B-200 Posted - 2006/11/11 : 09:50:28
förresten jag hade ett par supermoddade Proson Twin 5.10
MullBenkt Posted - 2006/11/11 : 03:21:54
Mayro, jag är beredd att hålla med dig! Jag har ägt ett par Proson förut. Ett par som var en kopia på QRS med d'appolito-konfiguration och tiotums bas sidomonterad. Lät väl sådär. Dessa låter däremot jättebra, enligt mina mått mätt. Och det är naturligtvis mina mått som gäller för mig, och ingen annan
mayro Posted - 2006/11/10 : 20:39:23


Jag hade föregångaren till den här provade burken. Modellen INNAN band diskant.. och det var absolut inte kattskit..

Jag gissar just namnet "proson" gör mer skada för intrycken än ev lyssning på dom.. Så folk med prestigen borta kan nog finna sig en billig bra presterande golvare genom köpa Proson..

Stickan Posted - 2006/11/10 : 09:42:18
Strategon är väl mer partyhögtalare än Realityn.
Har själv haft Proson Twin 2010 SAH, med dubbla tior en femtums mellan och samma horndiskant som strategon och de är inte i närheten av Realityn.
Ups..missade att du hittat Prosons hemsida.
Buggsson Posted - 2006/11/10 : 00:10:08
Intressant läsning, man blir ju klart intresserad.

Enligt Hi-Fi Kit skall dessa vara Prosons nya värstingar: Proson Stratego Top 10 SAH V.2 för 2995:- paret.

(Vad gäller priset på Mk II, så är Hi-Fi Kit nästan 1000 SEK dyrare)

Har Proson någon egen URL? (Har hittat)
Stickan Posted - 2006/11/09 : 22:37:03
Lite läsning om Proson Reality 63mk2:

Testrapport från Bild & Ljud Hemma (Nr. 2, 2004)
Test! 5 Golvhögtalare testas!
Proson Reality 63 MK2


- Den stora överaskningen

"Proson är mest kända för sina stora högtalare med mycket ljud för lite pengar, men de fick vara med eftersom de hävdade att detta var en högtalare med hifi-ambitioner. Vi var kritiska, men lät oss övertygas till slut.

Maken till positiv överaskning var det länge sedan vi fick! Vi är de första att medge att vi var en smula skeptiska till att släppa lös en Proson-högtalare i det här startfältet. Proson har nämligen länge innebutir stora lådhögtalare där kvantiteten varit viktigare än kvaliteten - ett i våra öron litet försök att tillverka billiga Cerwin-Vega-inspirerade högtalare till pojkrummet. Men något måste alltså ha hänt! Det är tydligt att Proson har velat ta en helt annan riktning med sin nya R63 mk2. Det är fortfarande en stor högtalare, men de böjda sidorna och den förstärkta frontbaffeln vittnar om att man tagit kabinett- resonanser på allvar. Här finns det en bra tonal balans, tempo och upplösning. Banddiskanten blir aldrig så hård och ensam som vi trodde innan vi slog på strömmen. Den spelar oförskämt öppet och detaljerat."

"Hur är det då med djupbasen, har den försvunnit i jakten på en äldre publik? Inte alls! Det är bara det att basen har blivit mer civiliserad och tempostark. Den går djupt och även om kontrabasens djupaste toner inte är perfekta så är det ingen tvekan om att det är en kontrabas och ingen elbas vi hör."

"Fungerar på det mesta Proson har hittat ett recept och en kompromiss som fugerar på mesta i musikväg. Den som tycker mestom stråkkvartetter bör kanska hellre prova Yamaha eller Dynaudio, men Prosons högtalare gör inte alls ett dåligt jobb ens på kammarmusik. När supertrumpetaren Håkan Hardenberger briljerar är Proson med på varenda ton, och blåsinstrument klingar genomgående mycket fint."

Betyg(1-10)
Diskant: 9
Mellanregister: 8
Bas: 8
Djupbas: 8
Sammanhållning: 8
Dynamik: 8+
Upplösning: 9
Ljud totalt: 9
Användning: 9
Kvalitetsintryck: 8+
Totalt: 9+

Sammanfattning:
"Chockerande bra - Vi hade aldrig trott att en banddiskant och tre baselement i ett stort kabinett och en prislapp på drygt 5000 kronor kunde fungera så bra. Den gör helt enkelt allt den ska och fungerar lika bra med Peter Gabriel på skivtallriken som med full fart i hemmabion. En trevlig högtalare för den som vill ha djupbas och allroundegenskaper utan att betala för mycket."

Utmärkelse:
Bästa Köp!"



Stickan Posted - 2006/11/09 : 22:27:27
Om de kommer i ek vet jag inte. Du kan ringa JWS och fråga:0346-14995.
MullBenkt Posted - 2006/11/09 : 20:19:31
Kommer dom i ek också? Det vore det absolut ultimata.
Stickan Posted - 2006/11/09 : 18:32:47
Pratade med JWS(Proson) i dag, Reality 63mk2 är inte utgående.
Calvados-finishen är förmodligen bara slut hos Fynda.se eftersom de bara verkar ha svarta för tillfället.

Reality 63mk2 är på väg hit i flera olika finishar bl.a körsbär och valnöt.
Med tanke på att "Reality" bara kostar 300kr mer än "Definition" är den ju rena kapet!
Har för mig att den är bara tre cm högre än ditt hemlån dessutom.


MullBenkt Posted - 2006/11/09 : 17:38:08
Jag vet inte ännu! Jag hade gärna provat Dynavoice's nya golvare Definition innan jag slår till. Men att få lyssna i hemmiljö verkar vara omöjligt. Bara Fynda.se som har dem.
Stickan Posted - 2006/11/09 : 17:20:27
Skall du behålla dem Mullbenkt Proson-burkarna alltså.
MullBenkt Posted - 2006/11/09 : 16:11:15
Det var nog närmare den placeringen jag hade tidigare, skulle jag vilja påstå.
guldfisk Posted - 2006/11/09 : 08:37:45
Har du provat den likbenta triangeln? Avstånd 1,18 till bredd 1, som ger en vinkel på 46 grader mellan de invinklade högtalarna.
MullBenkt Posted - 2006/11/09 : 03:02:04
Jag vill även tillägga att jag testa den perfekta triangeln innan de lämnades tillbaka tidigt ikväll (onsdag). Vanligtvis brukar jag ha mina QUAD ståendes i en perfekt triangel i proportion till soffan, men höger kanal hamnar farligt nära sängen. Likaså med Proson som med sitt djupa och höga kabinett ser tokknasigt ut när man ska sova.

Men för ljudets skull kunde jag inte låta bli. Och tur var väl det! Det perspektivet och djupet som den lilla förflyttningen bar med sig var av tidigare ej hörda upplevelser! Visst är placeringen viktig, men SÅ viktig trodde inte ens jag på! Mina vänner som inte delar mitt intresse brukar ofta tycka att jag "schwammlar" fram tills de får sitta i mitten av min soffa och lyssna på en bra inspelning. Då brukar nån säga "men alltså, har det alltid varit en tredje gitarr i sticket på den här låten?!". Då blir man lite mallig, må jag säga.

Samtidigt har jag inte spenderat så mycket mer än dem, på min anläggning. Jag har bara använt lite mer omsorg.

Hifi är roligt ibland också
MullBenkt Posted - 2006/11/09 : 02:56:46
Hittade lite fler bilder, i stil med Pac's berömda "vi går väl lite närmare"-jargång

Jag är en sucker för kevlarkoner och spetsiga faspluggar


Close...


...closer...


...Disco!


MullBenkt Posted - 2006/11/08 : 21:00:35
Som ni kan läsa spelar jag även med en Kina-förstärkare och Kina-kablage. Jag är även mycket nöjd med hur de presterar! Speciellt i samspel med Proson.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000