HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 McGyvers NOS-DAC vs Benchmark DAC-1 (vs min gamla)

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
BosseBula Posted - 2006/10/05 : 00:03:56
Hej gott folk!

Efter den totala hysterin i helgen angående McGyvers NOS-DAC bygge så var jag tvungen att jämföra med mina två DAC'ar för att se om det låg något i all uppståndelse. För att sammanfatta det kort redan nu, det låg något i hysterin.

För er som inte läst om hans dac-bygge innan så ligger det fina i att han stackat 18st TDA1543 chip (sändarchip, dvs omvandling av I2S signal till analog signal) för att få mer kraft och linjäritet ur dom. Det är egentligen ett rätt alldagligt chip med linjäritet som skiftar imellan olika chip i relativt hög grad, men när man stackar så pass många så jämnar man ut dessa olikheter och får en linjärare gång. Dessutom behöver man ingen buffer efter detta chip när det är stackat på detta sätt. (för annars behöver man va, McGyver?)

Vi började med ett tidigare bygge med bara 6st chip stackade. Det var nån Toto skiva i som inte imponerade på mig. Nåja, tänkte jag. Detta blir kanske en lätt match för mina dac'ar.
Efter ett byte till DAC-1'an och Nils Lofgren - Acoustic Live (spår 1 = You) så började vi snacka musik. Det lät rätt bra. Sen bytade vi till NOS-DAC'n med 18chip stackade... Det var skillnad. Största skillnaden jag hört på dac'ar hittills tror jag. (har inte jämfört mina egna två än, tror skillnaden där imellan är något liknande, fast på ett annat sätt).

Sicken dynamik det blev! Gitarrerna blev ljuvliga. Trummor fick en snärt. Tack vare denna dynamik så blev det mer musikaliskt. Det framkom detaljer på ett sätt som jag knappt hört innan. Det var inte detaljer för att instrumenten var separerade i sidled utan för att dom blev betonade av all dynamik. Röster framkom tydligt, hade sångaren förkylning eller läspade minsta lilla så hördes de. (Nu vet jag inte om nån sångare läspade, men små läppljud å sånt då.)

Vet inte om McGyver höll med om min lilla kritik mot den i början. Men jag tror att han höll med lite mer fram över kvällen. Jag tyckte nämligen att röster fick lite mindre kropp med hans dac. Däremot så märkte man på Diana Krall att mer detaljer i rösten kom fram.

NOS-DAC: Dynamik / attack! Medryckande! Imponerande! Lite mindre kropp på röster.

Benchmark DAC-1: Känns neutral, lite tråkig i jämförelse. Kanske att alla register hänger ihop lite mer, men tror man kan bli lurad där eftersom NOS-DAC'n släpper fram attackerna mycket bättre.

Music Labs DP-102 MKII: Har inte nämnts innan mer än som min gamla dac i topic. Den lät väl nästan bäst eller iaf behagligast på röster. Kanske för att man (jag?) tycker om lite mildare röst, lite mer värme. Däremot så hade den lite konstiga missljud för sig på s-ljud. Något som jag aldrig hört innan hemma. Ska prova imorron och se om det låter så här hemma nu oxå...

Förklaring: Med dynamik menar jag väl mest attack. Att den uppåtgående rampen innan ljudet når sin rätta nivå är kort.

Nu orkar jag inte skriva mer.. Trött..

Ni andra som hört NOS-DAC'n får gärna skriva av er lite här oxå. Och McGyver får gärna rätta mig om jag skrivit nått galet angående det tekniska. Nog för att jag borde lärt mig på min utbildning, men jag läste mest programmering där tyvärr...

Edit: Givetvis får McGyver (och ByggareAndy) även bidra med sina åsikter från kvällen.

Edit2: Ändrade IC2 till I2S...
6   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
BosseBula Posted - 2009/01/30 : 12:21:02
Snoop: Givetvis har arcam en chans. Men det är nog till stor del en fråga om smak oxå.

Kilgore: Jo, men att den distar över 10kHz är inte dess enda egenskap. Du vet ju att jag ogillar hårt diskant och jag har ändå lyssnat på den rätt mycket och gillar dess anslag på instrument tex.
Kilgore Posted - 2009/01/30 : 11:04:01
Hej,

Min kollega skulle göra jittermätningar på NOS DAC:en. Gjorde först lite andra mätningar och den distar ganska bra över 10kHz. Så visst den har en egen ljudsignatur, jämfört med Benchmark, Lavry o andra DAC:ar

Det kan ju upplevas som ett bättre o trevligare ljud i olika anläggningar.

Jag kommer att presentera mätningar i en separat tråd så småningom.
Där kommer även jittermätningar på andra DAC:ar o CD-spelare.
Snoop Posted - 2009/01/30 : 10:36:49
Tja! Tänkte slänga in en fråga till er som testat och kör med nos dacen, har en själv också men har för tillfället inte kablar till att använda den.

Har införskaffat mig 1st Arcam AVR 350 Receiver med samma dacar som sitter i cambridge dac magic och en fråga då som jag ställer mig tror ni att arcams inbyggda dacar har någon chans?

Kommer givetvis att testa när tillfälle ges.
McGyver Posted - 2006/10/05 : 07:02:56
Får infoga ett litet tekniskt förtydligande.

NOS-DACen betstår av ett mottagarchip CS8412, vars uppgift är att göra om SPDIF-signalen från CDn till en I2S-signal som D/A-omvandlaren "förstår".

D/A-omvandlaren är, i detta här fallet, 18st stackade TDA1543 chip.

Att denna D/A valts ursprungligen (47Labs NOS-DAC) skall bero på bl.a., pris och att chippet klarar av att driva efterförljande elektronik utan buffertsteg.

Bosses beskrivning av skillnaderna mellan DACarna, tycker jag är målande och stämmer bra överens med mina egna iaktagelser.


/R



Bernt Jansson Posted - 2006/10/05 : 01:38:32
Precis vad jag misstänkte att ni skulle komma fram till angående Benchmark vs NOS-dac. Intressant.
Snoop Posted - 2006/10/05 : 00:20:18
Mycket intressant läsning, framförallt då jag nån gån gska investera i en dac till squeezen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000