HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 NAD S500I samt Nordost Heimdal - himmelriket!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
OcA Posted - 2006/08/01 : 13:31:48
Då var det dags att prova ny CD igen efter det lilla misslyckandet med Naim CD5i och Marantz CD 15. Hade väl inga jättehöga förhoppningar denna gången heller med tanke på hur lite skillnad jag upplevde förra gången jag testade nya CD-spelare.

Lånade hem en NAD S500i av en kopmis för att se hur den funkade ihop med min NAD S300 samt mina PMC GB1.

Kom hem, drog igång spelaren (som stått under en säng i fyra veckor) och tappade nästan hakan. Redan via RCA med min Supra upplevde jag att det var skillnad - mot det bättre! Högre detaljering, renare och djupare bas samt ett lugn i ljudet som jag inte upplevt tidigare. Det kändes som CD'n hade full kontroll och inget register blev vare sig ansträngt eller överdrivet. Körde CD'n i två-tre dagar och gick igenom hela skivsamlingen. Det var i sanning en rejäl skillnad mot min Denon och även mot Naim och Marantz som inte alls lirade skivor på samma lustfyllda sätt som NAD. I och med att NAD'en har XLR kontakter gick jag ner till Lefflers och lånade hem en Nordost Heimdal som är Nordost senaste XLR kabel och kostar ca 7000:-. Hoppades väl inte heller här på en herrejösses skillnad, men vänta bara...

In med kabeln och på med skivorna. Jag tappade hakan. Helt plötsligt har ljudbilden både vuxit på bredd, höjd och djup. 3D känslan var helt enorm och alla register kändes som om de sträckte ut på ett helt annat sätt jämfört med RCA-kabeln. Basen blev extremt detaljerad och fast, saker som jag aldrig tidigare hört spelas kom fram och separationen mellan de olika instrumenten var helt sagolik! Plötsligt kan jag peka ut var i ljudbilden musikerna står! Mellanregistret var nog det som påverkades mest. Även här snackar vi sjukt hög detaljering utan att det blir rörigt. De här grejerna lirar så otroligt bra ihop så det är nästan otäckt! Har kört med kabeln och CD'n i drygt en vecka och måste säga att bättre ljud har jag aldrig tidigare hört i hela mitt liv. Hela systemet har fått en nytändning, och så även jag! Helt plötsligt kan man sitta förlorad i soffan i två dagar och bara njuta. Inget irriterar, inget stör - bara ljuv musik, driv, pondus, detaljer och LUFT!! Enorm ljudbild, starkt basfundament, detaljerat och stooooort mellanregister samt den behagligaste, mest detaljerade och luftiga diskant jag hört - någonsin! Detta är i sanning en religös upplevelse!

Många superlativ blev det, men detta är grejer som jag absolut tänker behålla! Kabeln är värd varenda krona och kombinationen av Silverline stärk och CD verkar vara svårslagen då grejerna verkligen har örnkolla på precis alla parametrar. Helt plötsligt sitter man och bara njuter istället för att reta sig på något i ljudet. Det är så det ska vara! Det blir heller inte en falrigt dyr uppgradering. CD'n får jag loss för max 4000:- och kabeln för runt 7000:-. Denna uppgradering smiskar de andra två CD-spelarna jag haft hemma på lån utan att ens konkurera på någon parameter. Det är knock-out i första ronden.

Är sjukt nöjd och helt plötsligt har jag ny tro på min/vår hobby som hi-fi smurfar!
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
OcA Posted - 2006/10/02 : 20:07:54
Visst är det snygga grejer och ruskans välljudande också!

Investerade dock i en REL sub först innan jag byter kabel. Blev rätt rejäl skillnad det också!

Skulle gärna utöka samlingen. Består välk idag av runt 350 skivor, men jag vill ju självklart ha fler! Brukar väl bli ett par nya varje månad...

Kanske var en liten överdrift att jag gick igenom hela samlingen, men bra många var det iaf. Lyssnade ju heller inte på alla låtar på alla skivor, men du har en poäng... Mot musikforumet...
LeoArietis Posted - 2006/09/28 : 09:00:09
NAD-silverline är en trevlig och bra serie som både låter bra och ser snygg ut. Frågan är om inte förstärkaren S300 är NAD's snyggaste apparat genom tiderna? Har själv hört s500 och har bara positivt att säga om den.

quote:
Körde CD'n i två-tre dagar och gick igenom hela skivsamlingen.

Dags att köpa lite fler skivor kanske? Tre dagar låter inte som mer än 24*3 skivor. Kolla musikforumet och veckans skiva samt de lokala begagnataffärerna eller ebay.
Blue Posted - 2006/09/27 : 16:33:55
Som någon sa, att dom båda NADarna blir en bra matchning låter väl ganska rimligt. Så behåll självklart NAD-spelaren! Om inte annat så är det ju det optimala alternativet när det gäller den rent utseendemässiga matchningen.

Överhuvudtaget är ju de gamla silverline-NADarna rätt snygga pjäser i mitt tycke. Fast förstärkaren är kanske lite för stor för min smak.

Sedan gissar jag också att det är bytet från RCA till XLR som ger en betydande skillnad, snarare än att det måste vara en dyr Nordost-kabel. I alla fall för en tredjedel eller halva det priset är jag övertygad om att du kan hitta en subjektivt lika bra XLR-kabel.

: )
Stickan Posted - 2006/09/27 : 16:16:29
Det kanske bara är det faktum att det var balanserat kablage du körde med?
Prova en billig balanserad kabel för några hundralappar, tror det finns i alla fall, om inte annat så för plånbokens skull.
OcA Posted - 2006/08/17 : 14:25:13
Håller helt med! Alla andra kablar låter trötta och slöa jämfört med Nordost...

Dynamik och detaljer är helt suveränt samtidigt som inget sticker ut och blir otrevligt...
Adagio Posted - 2006/08/13 : 19:20:02
Jag har mycket positiva erfarenheter av heimdal, både signalen och högtalarkabeln. Den har den unika egenskapen att den både är luftig, detaljerad, snabb samtidigt silkeslen. Något som monofilament-kablarna från Nordost kan mycket bra. Det finns många vägar till hifinirvana, Nordost är för mig en given genväg.
Audiovector Posted - 2006/08/02 : 13:04:43
Jag har själv haft en NAD Silverline S500 men den byttes ut mot en H/K HD 970 som byttes ut mot en Advance Acoustic MCD-203 som jag sålde i helgen. NAD:en lät väldigt bra måste jag säga, men den saknade HDCD och en massa användbara funktioner. Nästa spelare blir en Onkyo DX-7555 som skall vara riktigt bra, 95 av 100p i tidningen Audio.

http://www.testberichte.de/preisvergleich/level4_audio_40196.html
http://www.gspr.com/onkyo/dx7555.html
matte76 Posted - 2006/08/02 : 11:56:46
Ja, du kanske trodde på förhand att den dyrare kabeln skulle höja ljudet mycket och då "hör" du det också. Så resonerar åtminstone blindtest-förespråkare, själv litar jag också på mina öron i första hand.
OcA Posted - 2006/08/02 : 11:51:57
Nej, jag har inte blindtestat och det kommer jag nog heller inte göra. Hade gott om fördomar mot kablar redan innan jag började prova, men de har kommit på skam. Det ÄR stooooor skillnad på ljudet mellan de olika kablarna jag provat och skillnaderna är såpass uppenbara att blindtest inte behövs. Dyrast var bäst helt enkelt och mellan de billigare kablarna var det mer en fråga om smak och rätt matchning.

Men jag förstår din poöng att man lätt påverkas av visuella och känslomässiga intryck om man inte blindtestar. Jag litar på mina öron helt enkelt.
matte76 Posted - 2006/08/02 : 11:20:21
OcA: Har du blindtestat? Det kan ju handla om det omtalade placebo...
ulfsan Posted - 2006/08/02 : 08:54:45
Droplet CD ihop med Nordost Frey (RCA interconnect) låter inte heller kattskit kan jag tipsa om..

/ Ulf
OcA Posted - 2006/08/02 : 00:22:26
Vore skitkul, men då åker jag väl ppå att köpa den istället... Hehe!

Har provat Naim CD5i, Marantz CD 15 (den nyaste för runt 15k...) min Denon DCD 1550AR, datorn med Audigy 2 kort i, NAD 512, någon gammal Pioneer och Technics har ramlat igenom med, men ingen har funkat lika bra som S500i. Har du fler tips på vettiga spelare att prova tar jag gärna emot dem, Audiovector!
Audiovector Posted - 2006/08/02 : 00:09:17
Vilka andra CD-spelare hade du testat?
Hinken74 Posted - 2006/08/01 : 19:19:53
Skall du inte testa tyr?
:).....
OcA Posted - 2006/08/01 : 16:33:01
Har provat King Cobra med min gamla CD samt med Naim CD5i och Marantz CD 15 och upplevde den som hård i diskanten samt med på tok för mycket bas, så den var ingen höjdare. Nordost Red Dawn passade mycket bättre med de spelarna, men med Hemdalen och CD500i så blev det faktiskt nära nog religiöst. Som att köra systemet på kemtvätt och få tillbaka utan fläckar, smuts och skit ungefär. Testade även hem Red Dawn XLR, men den lirade inte ens i samma liga som Heimdal. Stor skillnad i kabeldjungeln således. Bör tilläggas att jag har tillhört anti-kabel eliten, men jag får nog ta och omvärdera detta efter veckans test.

Gud Fader själv bor i Nordost Heimdal och hans son, Jesus Kristus bor i CD'n...

Får ta och låna hem Nordost Heimdal högtalarkabel med och testa... Då blir det nog åka av...

Edit:

Största problemet är att jag nu måste köra RCA via min Suprakabel innan jag har råd att köpa Heimdalen och nu låter det minst sagt tråkigt om ljudet. Pytteliten ljudbild, färgat ljud, bumlig bas, stickig diskant... Jösses sådan skillnad en meter kabel kan göra. Helt otroligt! Inget hokus-pokus, bara ren sanning.
StefanL Posted - 2006/08/01 : 14:50:45
Att din Nad S330 skulle trivas med en Nad S500i var väl ingen högoddsare, men alltid kul att få sådana upplevelser du upplevt!

Grattis och själv väntar jag också på en likadan upplevelse
Audiovector Posted - 2006/08/01 : 14:37:05
Har du provat med en lite billigare kabel, exempelvis Audioquest King Cobra? Jag tror inte att den stora religiösa upplevelsen hänger på en kabel för 7000:-, däremot på dina Silverline-grejor...
MartinH Posted - 2006/08/01 : 14:22:41
Undrar vad anti-kabel ligan tycker om det där !!

Själv har jag oxå gång på gång blivit chockad över hur stora förbättringar en bra matchning och bra kablar gör för ett system...

SÅ SKAFFA BÄTTRE KABLAR GUBBS !!!

/Martin
Vox Posted - 2006/08/01 : 13:55:51
"Den som söker han letar"........

mayro Posted - 2006/08/01 : 13:48:05

Känner igen mig på nåt sätt...

men det är förbaskat kul att söka o söka och sedan finna då man håller på att ge upp till o med ibland...
Vox Posted - 2006/08/01 : 13:38:06
Kul att höra att även du har hittat en välfungerande set-up........

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000