T O P I C R E V I E W |
jeppe72 |
Posted - 2006/07/19 : 13:40:59 Så där ja! Nu har jag köpt lite nya sladdar från SignalCable. Som många här på forumet redan vet så har jag blivit lite småkär i deras Silverresolution-serie. Men nu rör det sig alltså om kabel ur deras billigare serie, Magic Power.
Mitt system består idag av en Opera CD2.2MkII, försteg från Carver, slutsteg från Jungson och högtalare från Infinity, närmare bestämt Reference Standard 2.5 (från 1979). De här prylarna har jag kopplat ihop med Silverresolution (SR) signalkablar. Mellan cd och försteg sitter SR med koppar Bulletplugs och mellan försteg och slutsteg sitter det SR med silver Bulletplugs i ena änden och silver XLR i den andra. Till högtalarna löper 2.7m SR terminerade med silverspadar.
Nätkabeln till cd-spelaren är en SR och till slutsteget använder jag alltså numer Magic Power. Innan jag fick hem de nya kablarna testade och använde jag lakrits och Analog two som signalkabel mellan cd och försteg medan signalkabeln mellan försteg och slutsteg hela tiden varit en SR. Nätkabeln i cd:n har hela tiden varit SR medan slutsteget fått sin ström genom standardkabel eller oftast genom en ölflex om 3x2.5mm². Jag ansåg att Ölflexen gjorde ett bättre jobb än standardkabeln.
Nu har kablarna inte suttit i mer än kanske 10h men skillnaden var tydlig redan då jag kopplade in dem första gången.
Fortsättning följer... |
24 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
jeppe72 |
Posted - 2006/09/11 : 20:43:06 Ja, den är ju inte så himla dyr så det kan vara värt att testa. |
lindvall |
Posted - 2006/09/07 : 18:04:25 Min Leben har ju faktiskt också en erfarenhet av Magic Power, då den hälsade på Unbeliever med Avantgarde. Den verkade inte må illa av Magic Power iallafall! |
lindvall |
Posted - 2006/09/07 : 18:02:38 Jeppe, jag har också en del ölflexliknande strömkablar, och jag håller med om att dom inte är helt bra, jag hade besök av en kompis (das Boot på euphonia) som hade med sig en gammal Clou och en Harmonic Tech strömkabel. Till min Supranätlist körde jag med ölflexvarianten. När man kopplade bort ölflexen bå bägge håll (alltså både ur förstärkaren och ur Supralisten) och ersatte den med någon av de andra blev det bättre ljud i skällan! Tidigare på dagen hade Ranefjord haft med sig Zu Cables "Mother" och den var ju bättre (och dyrare) men då körde vi bara en kabel in i stärkarn och hade således kvar en ölflex innan i strömkedjan.
Jag går verkligen i strömkabelfunderingar, och har inte möjlighet att lägga så mycket pengar, så Magic Power skulle kanske vara en möjlighet för min del oxå. Tack för din recension! (Till cdn har jag en Clou Silvervoice, och det är en hyfsad match till den tror jag.) |
jeppe72 |
Posted - 2006/08/22 : 19:55:49 Det har jag aldrig jämfört faktiskt så jag vet inte. Anledningen till att det blev en magic var att det kändes bättre med en fetkabel till slutsteget. Som tur var fungerade det. Silver resolution har jag däremot, men den fungerar i min setup klart bäst inkopplad i cd-spelaren. Nu har jag visserligen inte testat med magic i cd och silver i slutsteg. Måste testa snart, spännande!
Jag har också testat med ölflex i både cd, försteg och slutsteg i olika kombinationer med origianlkabel och finkablar från Signalcable och var den än hamnar så fungerar den nu sämre än originalkablarna som följer med. Den ger ett större ljud på något sätt med mer kraft men också mer hårdhet och stickighet. Inte helt lysande strömsladd enligt mina erfarenheter hittills. |
McEnroe |
Posted - 2006/08/22 : 10:41:51 quote: Mayro hade en digital med furutech guld på som jag testade
Hej Jeppe! Vilka ljudmässiga skillnader upplever du mellan magic och digital?Lite OT kanske |
jeppe72 |
Posted - 2006/08/21 : 19:59:19 Finns det någon billigare kontakt än furutech som är bra! kontakten som sitter på min kabel känns inte särskilt bra!? Samtidigt låter det bra med kabeln som den är idag men det skulle vara kul att finna billiga uppgraderingsalternativ. Jag tänker mig en kontakt under 200kr.
Förövrigt låter min setup ännu bättre nu sedan komponenterna fått spela x antal timmar. Magic power verkar vara en finfin kabel. |
mace |
Posted - 2006/08/21 : 15:34:52 quote: Tilverkarens namn är utåt är "Frank". Detta för att inte ett Kinesiskt namn kan "sälja" nationellt samt internationellt..(
OT, Tänk på Japanerna på 50-talet, dåligt rykte på grejorna på den tiden. Lägg snabbt en filial i den Japanska stden usa och innan du kan säga Itch***** så kan grejorna säljas med följande tryckt på "Made in USA"
M |
mayro |
Posted - 2006/08/21 : 13:12:22
Tilverkarens namn är utåt är "Frank". Detta för att inte ett Kinesiskt namn kan "sälja" nationellt samt internationellt..(kanske gällde då han flyttade till USA men troligen inte numera iofs, Nu är väst vana med kinesiska tillverkare på helt annat sätt globalt sett.).Hans riktiga namn är Ying Dai och är en inflyttad från Kina till USA.. Detta fick jag reda på en gång då jag skulle sända betalning snabbt via western U och vårt kontokort inte gällde internationellt...
men men. Frank var seriös som tur va..
|
Vox |
Posted - 2006/08/21 : 12:51:47 Vem är Frank?
|
mayro |
Posted - 2006/08/21 : 12:46:11
Man kan beställa med furutech direkt och det är klart billigare än att köpa en här och eftermontera |
rannagarden |
Posted - 2006/08/21 : 08:16:09 Så brukar jag också beställa. Utan kontakt dvs. Välj kontakt själv, terminera själv. Förutsatt att man vet vad man pysslar med, är väl bäst att tillägga.
/M |
Örjan |
Posted - 2006/08/21 : 03:43:55 Ett tips när man beställer nätkabel från Frank är att beställa den utan stickpropp men med apparatkontakten. Då slipper man betala tillägget för Europautförande och så kan man dessutom få ett mindre avdrag för Amerikapluggen. Kabeln får man då snyggt avskalad och krympt. Sen har man lite pengar att lägga på en Furutech. Så gjorde jag när jag köpte min senaste Digital Reference. Tilläggas kan att Supras babyblåa kontakt för 195 kr inte är värd pengarna. Kabeln skruvas i bleck som är nitade mot kontaktstiften, en onödig övergång. Örjan |
jeppe72 |
Posted - 2006/08/08 : 20:52:07 Jag tycker också kontakten ser smäckig ut men det blev ett ljudlyft även med den kontakten monterad. Kul om det finns utrymme för framtida uppgradering genom ny kontakt. Synd bara att det är så fasligt svårt att finna kontakter som kan ge ljudmässiga fördelar och som inte kostar skjortan (Furutech t.ex.) |
calle_jr |
Posted - 2006/08/02 : 11:32:38 quote: testa SR och mixa med varierande nätkablar. Resultatet kan bli bra.
Huvudet på spiken Jeppe!
Tyvärr tycker jag SignalCable har börjat sätta på för dåliga proppar som standard till sina nätkablar. En Magic Power som beställs nu kommer i standardutförande med Clas Olssons billigaste stickpropp - stor på utsidan, smäck på insidan. Den bör bytas oavsett vad man ska ha kabeln till.
|
mayro |
Posted - 2006/07/20 : 01:02:03
Mina grejor GÅR bara inte att lyssna på nu ens här. Det är helt enkelt FÖR varmt här..stereon står helt avstängd.
Idag pallade man knappt ens gå ut mer än för att sätta igång spridaren lite vid äpplena. Dom börjar ramla av pga torkan här nu. 3 veckor med full sol varenda dag börjar skörda frukterna nu inte bara bildligt sagt utan med faktisk ordamening..
|
jeppe72 |
Posted - 2006/07/19 : 23:26:14 jepp! |
mayro |
Posted - 2006/07/19 : 21:10:30
för varmt med klass a eller jeppemannen? |
jeppe72 |
Posted - 2006/07/19 : 16:53:53 Jag vet Hinken, Mayro hade en digital med furutech guld på som jag testade i mitt dåvarande system. Det systemet var dock inte värdigt dessa kablarTrevlig kabel men väldigt styv, som en pinne! Hade jag haft ekonomin tror jag att jag skulle satsat på finare kontakter jag också. Jag har ju hört att det ger gott resultat.
Tack Rannagarden!
Såg på kvittot att Frank rekommenderar minst 50h inbränning. Spännande ska det bli att höra resultatet någon gång i December Det blir inte så många timmar om dagen här hemma. |
Hinken74 |
Posted - 2006/07/19 : 16:18:25 Jag har en special som Per100 beställde från början. Köpte kabeln av honom. |
rannagarden |
Posted - 2006/07/19 : 16:07:06 Trevlig recension! /M |
jeppe72 |
Posted - 2006/07/19 : 15:39:37 ok! Nu kör vi. Mira ska sova middag och ligger i sin säng nästan 20 sekunder i sträck innan hon mycket resolut klättrar över kanten och kommer gående över vardagsrumsgolvet. Inte en uns av respekt för sin stränge fader. Men det får vara. Ingen idé att hetsa upp sig över en sådan sak. Dessutom somnar hon tidigare i kväll. Det är bra och ryggen orkar liksom inte lyfta henne ner i sängen några fler gånger idag. Den värker redan efter måndagens pass på vindsurfingbrädan. Det blåste faktiskt riktigt bra, trots att jag seglade insjön Mälaren. 5.7 och fullt tryck. Träningsvärk över allt och blåsor i händerna. Underbart! Det är så livet ska vara.
Magic Power cord var det ja! Just det... höll på att glömma vad jag egentligen givit mig ut för att skriva om. Silverkablarna var redan på plats och det skrek lite även om det totalt sett blivit ett lyft. Men det var faktiskt det resultat jag väntat mig och hoppats på. Dessutom har jag ett minne av att dessa kablar faktiskt låter annorlunda och enligt mig bättre efter ett antal dagars spelande. Nu har de spelat ungefär 10h ge och ta någon eller några timmar hit eller dit och det sammantagna resultatet är nu officiellt godkänt av undertecknad.
Varför väntade jag mig då att det skulle skrika om ljudet? Jo, därför att ölflex skriker och SR släpper igenom. Summa blir skrikigt. Har man några problem i ljudet i kedjan före SR så får man problem i slutänden.
Så jag kopplar in min nyinköpta Magic Power som är jättetjock och luktar starkt av något gummi eller någon plast. Ganska charmigt faktiskt! Lång är den också. En och en halv meter och den står som en båge mellan försteget och slutsteget eftersom de är placerade precis bredvid varandra och nästan dikt väggen bakom.
Direkt när jag hör de första tonerna är jag skeptisk, inte för att det låter dåligt utan för att jag är skeptisk av naturen eller är det min farsas fel!? Ljudet är nu förändrat och det är större skillnad än vad jag upplevde bytet av signalkabel gjorde. Samtidigt är min teori att signalkabelns byte givit förutsättningarna för att jag skulle kunna uppleva skillnaden så markant. Alltså har jag, i mitt tycke, gjort sakerna i rätt ordning.
Min skepsis lägger sig inte under den första dagen, trots att jag tycker att det låter bra och dessutom lovande. Ljudet är större, närmare, mer precist och med en tyngd och pondus som tidigare saknats. Kanske ingen revolution men en klar förbättring och en mycket prisvärd sådan. Det tunna och något skrikiga ljudet som gavs med ölflexen har nu blivit fylligare nerifrån och upp och toppen skriker inte längre. Fördelarna med SR signalkabeln finns kvar medan nackdelarna i den tidigare setupen är minskade så pass att de inte längre kan noteras i blocket som svagheter. Djupet i ljudbilden är sannolikt den samma men eftersom allt nu är tydligare markerat, med bättre följsamhet och tydligare utklingning av tonerna så upplevs djupet tydligare. Det resulterar i en mer avslappnad och rumslig klang. Det kanske kan liknas vid att man rensat bort lite skit mellan tonerna som tidigare grumlat ljudbilden!?
Fler instrument och i synnerhet en stor cymbal (någon referensskiva från en hifitidning) låter nu mer som jag tror att det ska låta. Allt från märkliga elektroniska inslag i EST till Marias flygel i hörnet av studion på P3 i Sundsvall klingar ut mer realistiskt och får sitt tillhörande rum mer trovärdigt beskrivet (misstänker jag). Mikrofonerna i den studion är ganska bra och Marias röst låter ganska mycket som den gör i verkliga livet. Nu är det visserligen lite skillnad på uppmickat och bränt på cd direkt i studion jämfört med omickat med en gura på övervåningen men ändå, ni hajjar vad jag menar!?
Förresten lyssnade jag mycket i går kväll när lite mer tid gått och det är sjukt häftigt att lyssna på den cd Maria fick med sig från studion. Lite "raka rör" känsla och då menar jag inte rör utan rör. I går kväll hade kablarna fått sitta i ett tag och dessutom blivit spelade på några timmar och även om de inte är inspelade än så presterar de mer som jag önskar, än det mitt skeptiska jag hörde dagen innan. Nåja, jag har hopp om dessa stumpar och kan inte annat än rekommendera er som har råd, tid och lust att testa SR och mixa med varierande nätkablar. Resultatet kan bli bra. Analog two från samma firma räcker inte till för mig i min nuvarande anläggning. Den är ett klart lyft från lakrits och hur den står sig mot andra likvärdigt prissatta signalkablar vet jag inget om. Den kostar väl runt 500kr för en meter och att den är en kabel jag inte nöjer mig med säger egentligen inte så mycket om kabeln i sig utan mer om konkurrensen den är utsatt för och om mina preferenser.
Nu är det slut! |
jeppe72 |
Posted - 2006/07/19 : 13:52:51 Hinken: kontakterna i den här kabeln ser inte ut att kosta många cent! |
jeppe72 |
Posted - 2006/07/19 : 13:49:53 ...nu!
När jag kopplade in signalkabeln öppnades ljudet upp och konturerna på tonerna blev tydligare. Ljudet flöt på bättre, eller som det uttrycktes av Lindvall i en annan tråd, det blev "halt". Transientstarter blev tydligare markerade och allt som allt blev ljudet mer nyanserat och rikt på mikrodetaljer som i sin tur skapar tydlighet i efterklanger och övertoner jämfört med Analog Two. Jag upplevde också ljudet som "ljusare" och skrikigare i toppen men med tydligare basgångar (lättare att följa).
Mer om det senare... |
Hinken74 |
Posted - 2006/07/19 : 13:44:28 Jag har ju testat digital ref med mycket bra resultat. Iofs kostar kontakten i den mer än kabeln.... |