HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 NAD C372 och B&W 803D testas

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
global Posted - 2006/05/23 : 00:06:50
En regnig morgon var jag inne på Hifi klubben för att undvika att bli blöt. Vad kund väl vara bättre än att passa på att göra ett lyssningstest?
Uppkopplat blev NAD C372 förstärkare ca 6500kr och B&W 803D högtalare á 76 000 kr . Nyfiken som jag var vad man kunde få för ljud om jag skulle vinna på lotto. Jag minns inte försteg eller CD spelare men det var NAD.

Visserligen var inte lyssningsupställningen speciellt optimalt faktiskt ganska dåligt eftersom jag ändå inte var en seriös spekulant och jag hade ganska brottom i andra ärenden.
I med en skiva av Eva Cassaday. Efter att ha lyssnat några minuter kunde jag bara beskriva ljudet som artificiellt. Inte speciellt behagligt eller lyssningsbart. Musiken kändes faktiskt bara ointressant.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Björn N Posted - 2006/06/25 : 13:17:20

B&W 800 serien kräver MYCKET effekt och förstärkare av högsta kvalitet för att prestera. C372 har tillräckligt med effekt men är inte i närheten tillräckligt bra..

Jag är mkt välbekant med B&W (gissa varför...) och har testat dem i flera olika kombinationer och vet att B&W överlag aldrig kan ha en för bra förstärkare, räkna med att lägga minst lika mkt på förstärkeri som på högtalarna..

Mvh Björn
KennethS Posted - 2006/06/08 : 10:23:06
Smackman: Ah hehe!Sorry då
jerico Posted - 2006/06/06 : 15:42:18
Tackar för klargöranxet.

Hade för mig att man dubblade ljudet på 3 db men att det går åt 6 db för att man ska tycka att det är dubbelt så högt. Diverse fysik lagar säger ju det att dubbelt ut ger 4 gånger mer in.
ztenlund Posted - 2006/06/06 : 13:19:21
Om jag minns rätt så är det:

90 1W
93 2W
96 4W
99 8W
osv...

Min Pioneer SX-980 har wattmätare och det är bra högt om man låter den ligga runt 1W med toppar på 10W...
Förvisso är högtalarna lite känsligare 92 dB/W om jag minns rätt.

Att C372'an inte skulle klara att driva 803'orna ställer jag mig tveksam till men sedan är det såklart en annan femma om den har en ljudkvalitet som gör dem rättvisa.
Jag har själv en C372 kopplad till ett par Energy Connoisseur C-4 med en känslighet på 88 dB/W och någon brist på effekt lider jag inte av.

Edit: Blue hann före eftersom jag satt och drömde om bättre tider, eller nåt åt det hållet...
Blue Posted - 2006/06/06 : 13:13:50
jerico: Nja... inte riktigt så. En fördubbling av antalet watt ger +3 db, vilket är en hörbar skillnad. Men för att ge det som subjektivt uppfattas som "dubbelt så hög volym" brukar man sägas att det krävs en tiodubbling av effekten.
jerico Posted - 2006/06/06 : 12:58:08
Men om en B&W ger 90 db 1 W.

Så är det väll 93 db 4 W, 96db 16W, 99db 64W? Det går väll åt 4 gånger mer kraft för att dubbla effekten? Eller är jag helt fel ute här?

Nu fiskar jag inte efter hur det låter utan är bara nyfiken på om jag har fel...
Smackman Posted - 2006/06/06 : 11:40:03
Kenneths jag syftade inte på just ditt inlägg utan mer hela tråden och i allmenhet :D
Mvh
KennethS Posted - 2006/06/06 : 11:00:34
Smackman: Vad jag menade är ju att effekten inte är så viktigt, utan kvalitén på förstärkaren. Om farbron knappt tyckte en integrerad pjäs för 74000kr gjorde dessa skapelser rättvisa, hur ska då en Nad för 6500kr i oftast undermåliga ljudrum göra det bättre? Förstår du mej bättre nu?
Niclas Posted - 2006/06/06 : 10:35:01
När jag skulle sälja mina 804or frågade köparen om han kunde ta med sin rigg hem till mig & koppla upp den mot mina högtalare. Och hem kom en glad kille med en cd under ena armen & förstärkaren under andra.
Typiska loppisfynd ( det visade sig vara det &så ) a´la 80-tals NAD ur budget/mid-sortimentet.

Och faktiskt lät det inte heltokigt. Efter en sisådär en halvtimme spelade det faktiskt riktigt bra, måhända inte med samma pondus & renhet som med min Audionet-rigg, men absolut njutbart för en begränsad peng.

Så, att om nå´n enstaka produkt i riggen sticker ut prismässigt, behöver inte alls vara bortkastade pengar. Kanske är det ytterligheter att lyssna på NYA 70k högtalare med ovanstående NAD, men efter min försäljning av 804orna har jag reviderat min åsikt om benhård symetri i anläggningen. Med lite ork och tålamod kan man med ansträngd ekonomi få till ljudet ändå, även om vissa produkter verkar malplacerade tills men har råd att uppgradera.

Mvh

Fotnot: 804orna såldes under 20k tillsammans med kablage & fötter, medans loppisfynden kostade runt femhundringen stycket om jag inte missminner mig.
Smackman Posted - 2006/06/06 : 08:48:11
Men det är rätt sjukt att det inte ska gå att lira med en NAd på 150 watt ? När högtalaren ligger på 90db känslighet och inte har alltför svår last så används kanske 50watt max för lyssning på hög volym förutsatt att de inte står i ett väldigt stort rum förstås...
700watt tex så använder man kanske 10% av effekten vad ska man med resten till ? för fest?
Förklara gärna om jag har fel :D
Sen att man kanske inte gillar Nads ljukaraktär är en sak.
Mvh
KennethS Posted - 2006/05/24 : 04:07:21
Hehe jo, liknelsen kanske inte var hundra, det kan jag hålla med om *hehehe*. Men om vi säger så här istället: Om jag inte tycker att min Denon PMA1500R Mk2 som är i klass både prismässigt och ljudmässigt med NAD C372, inte räcker till att kunna driva mina B&W 704:or ljudmässigt, så kan du ju tänka dej hur svårt Nad C372 lär ha ljudmässigt att kunna driva Nautilus 803D bra, 803D kostar "bara" ju som nästan 4 par B&W 704:or. Effekt är inte allt anser iaf jag. Farbrorn var t.ex inte helt nöjd när han drev sina B&W 802:or med en Mark Levinson No.383 för 74000kr, och den är ju ändå ljusår över en Nad C372. Man ska aldrig underskatta en förstärkares betydelse för dessa skapelser.
Creative Audio Posted - 2006/05/24 : 01:33:31
Borde ju räcka mer än väl ( enl. hifi-klubbens spec )

quote:
Mäter du i 4 eller 2 ohm så får du mer, faktiskt hela 340 respektive 460 watt dynamiskt.

Eller W
f95toli Posted - 2006/05/24 : 01:31:07
Mina 803or (inte D, utan "orginalet) går att driva ganska bra från min Denon 3803 reciever (som iofs är specad till 7x110W men det ska man nog ta med en nypa salt). Dock låter de betydligt bättre med mitt Advantage S150 slutsteg, särskilt om man vill höja volymen en smula.

En sak som jag råkat ut för när jag lyssnat på B&W i butik är att högtalarna inte varit ordentligt inspelade, diskanten tar lång tid på sig innan den är inspelad och under tiden kan ljudet vara ganska hårt (vilket jag avskyr). Jag lyssnade en gång på ett par nästan nyuppackade 703or i butik och det var direkt obehagligt (dock var jag förvarnad så det var inte direkt överaskande).

Ett tips är att om möjligt lyssna på 803or drivna från Classés nya förstärkare. Det låter ruskigt bra
guldfisk Posted - 2006/05/24 : 01:19:26
Inte så träffsäker liknelse i mina ögon.

C372 med sina 150W vore att likna vid en rejäl V6:a snarare än en Trabantmotor och borde räcka rätt långt i en lätt och kapabel F1-bil. Så länge man inte vill nå pressa bilen till max är det väl vibrationer eller kanske effektkurva som man får gnälla på.

V6:an borde dessutom ge bättre prestanda i en F1-bil än en Volvo.

---

I verkligheten dippar 803D till 3,65 ohm (mätningar), vilket jag inte vet om C372 trivs med i längden på hög volym. Å andra sidan anges 90 dB känslighet och vi vet ju att vid sansad lyssningsvolym behövs inte många watt.
Creative Audio Posted - 2006/05/24 : 00:59:19
Kanske lite fel å testa den "konstiga" kombin ?? Hur var det med proportioner ??

//W
KennethS Posted - 2006/05/24 : 00:49:20
Som att stoppa en trabant motor i en Ferrari F1 och sen kritisera ferrarin för att den inte går nåt. Kan man väl kanske säga?
LeoArietis Posted - 2006/05/24 : 00:12:07
global, förstår du vad ryst och jag har reagerat på i ditt test?

Har du någon förståelse för att ett test som genomförs på följande sätt blir ifrågasatt?

Jag går ut och testar högtalare X med förstärkare Y och resten har jag inte nån koll på och förövrigt var lyssningsupställningen faktiskt ganska dålig och jag hade inte tid. Här kommer mitt omdöme om högtalare Y:

Vi reagerar inte på ditt betyg, utan på att du tycker att det går att ge ett betyg efter den här testsituationen.
global Posted - 2006/05/23 : 23:47:24
Kanske jag skulle ha skrivit. "Varning till alla nybörjare koppla inte in B&W till Nad. Det blir inget bra ljud" eller något..
"Jag slänger denna stereo i soptunnan." Sverker Olofsson
LeoArietis Posted - 2006/05/23 : 23:35:57
quote:
Tja hur jag gör testet är helt upp till mig. Även om det är naivt och korkat. Men vad jag har lärt mig är att aldrig besudla de heliga B&W högtalarna. Åtminstånde på detta forum.

Nu verkar den här tråden ha blivit alldeles för infekterad för att jag skall känna mig bekväm och jag tycker det är tråkigt att du upplever dig oförtjänt påhoppad. Du får nog "tåla" att det blir reaktioner när du gör ett "test" under de förutsättningar som du har beskrivit.

Tycker du själv att du har använt en vettig testmetod?

Det går alldeles utmärkt för min del att göra en sågning i en recension, men då bör den vara lite mer underbyggd. När du själv konstaterar att det var
quote:
Visserligen var inte lyssningsupställningen speciellt optimalt faktiskt ganska dåligt eftersom jag ändå inte var en seriös spekulant och jag hade ganska brottom i andra ärenden.
så devalverar du ju hela situationen som du bygger ditt omdöme på.

Jag öppnade tråden med förhoppning om att få en lite fylligare recension och inte ett snabbt omdöme, där skribenten förvisso ärligt själv säger att det inte är något bra test då "...förhållandena var ganska dåliga..." under en blixtvisit i butiken.

-Klart jag blir lite besviken och känner mig lurad på konfekten när du ger dig ut för att skriva om en intressant produkt och sedan bjuder på detta grunda test.

Jag tror inte nödvändigtvis att det var förstärkarens "fel" även om just NAD kanske inte är ett under av transparans... var högtalarna inspelade, hur var akustiken?

Det är förövrigt inte första gången som hifiklubben demar högtalare på ett taffligt vis för hifi-forums medlemmar. Kanske finns någon baktanke med detta, alternativt så är vissa försäljare bara ointresserade eller okunniga.
global Posted - 2006/05/23 : 23:29:04
Jag kan inte påstå att jag hatar några högtalare. Snarare var de så att jag var nyfiken på vad man kund få om man satser på kvalitet. Jag hade faktiskt inte lyssnat på så dyra B&W högtalare förut. Men hur det än är. Det var mitt lyssningsintryck. Om jag hade tid skulle jag gärna låta högtalarna komma till sin rätt, uppställning och kringutrustning och så. Jag har definitivt inget mot en upplevelse. Men jag är inte speciellt "inne" i det hela. Jag tar inte det på så stort allvar.
ryst Posted - 2006/05/23 : 23:13:30
Självklart får du ha din åsikt.

Jag kan dock inte ta en "recension" på allvar när en s.k "B&W-hatare" glider in lite slentrianmässig i en butik, lyssnar med en förstärkare som inte har potential att driva dessa högtalare med "kvalitet" och sen tar fram sågen.

Känns som sagt lite konstigt bara, du lyckads iaf skapa en debatt .
mayro Posted - 2006/05/23 : 22:57:41

lite ironi med vänlig stämpel bara guldfisk.. Så inget illa ment alls..
Så behövs inte mer om det sägas...

Global.
Jag är inte heller nåt fan av B&W. Fast jag vet då folk förstärker dom med rejäla prylar så händer det saker.. jag har hört nån av dom större modellerna tex med krell och det lät fasiken inte dåligt eller stickigt... långt ifrån faktiskt..inte mitt ideal. Men heller inte dåligt...absolut inte..

Ryst lirar väl "rätt feta" prylar för att få rejäl fart på driften han med.. 700 w monoblock ifrån Classe....
Så hur man än ser saken är nog en rätt liten nad den svagare i kedjan.. Men men. Lämnar här.. Visste ju inte du startade med att ogilla burkarna innan du lyssnade iofs...så felmatch eller ej är ju då ej intresant ....

OCH!!Sorry för ev aningen "diskution" i tråden...NU lämnar jag i varje fall...
MVH
Tobbe
guldfisk Posted - 2006/05/23 : 22:46:52
mayro: Ajabaja. Först skriver du ett omdöme om min uppfattning genom att sätta citationstecken kring "färgande", skriva "jaja" och sätta dit en smiley. Sedan försöker du smita genom att säga att du skippar diskussion.

Så lätt kommer du inte undan :-) Du får allt motivera din uppfattning om vad matchning innebär.
global Posted - 2006/05/23 : 22:32:25
Jag är fullt medveten att B&W gör alldeles utmärkta högtalare. Och jag har egentligen ingen åsikt om andras lyssningssmak. Var och en blir väl salig på sitt eget vis. Men för min smak har de alltid låtit för vasst. Men det är jag det.
mayro Posted - 2006/05/23 : 22:32:23

kan inte grejor låta illa tillsammans utan att dom är "färgade" jaja.. Skippar den diskutionen..

76 lapp B&W burkar med en 6500 kr nad behöver väl inte direkt anses som bra matchning kanske...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000