T O P I C R E V I E W |
OcA |
Posted - 2006/05/17 : 23:01:17 Har två dagar ledigt från jobbet och har lånat hem en Naim CD5i ocn en Marantz SA 15 S1 för att utvärdera. Drog även med ett par kablar hem för att testa. Skivor som används under detta test är:
Toy Matinee Iron Maiden Dance of Death Vanden Plas Christ - O Nils Lofgren Accoustic Live Poets of the falla Carnival of Rust Scream One Down Lite blandad R&B samt techno Mängder av proggmetal såsom Dream Theater, Kamelot, Freak Kitchen och annat.
Nuvarande setupen är som följer:
Denon DCD 1550AR -> Supra EFF-ISL -> NAD S300 -> Straight Wire av nån model typ brandslang -> PMC GB1
Är egentligen rätt nöjd med systemet, men ville se hur pass min CD står sig mot nyare förmågor iom att min CD är ca 6-7 år gammal!!
Kablarna jag lånade hem är ett par Audioquest King Cobra samt en Nordost Blue Heaven.
Började med Naimen och min Supra. Det lät rent utsagt åt helsike illa. Maken till skramligt ljud och avsaknad av djupbas var länge sedan jag hörde i mitt system. Lät Naimen gå nån timme för att bli varm och testade en del olika gamla referensskivor, men det blev inte riktigt bra ändå. Blev snabbt lyssningstrött och tyckte att ljudet kastades ut rätt i ansiktet på ett rätt brutalt och påfrestande sätt. Den berömda stampa takten feeling var väldigt långt borta kan jag säga. Testade med att byta kabel. Körde på Nordosten och samma skivor en gång till. Nordosten sägs vara en ganska dynamisk kabel som hamrar på rätt bra, men kanske inte går djupast i basen, vilket stämmer. Låter dock mer välbalanserad än min Supra och den plockade faktiskt fram lite mer detaljer i botten samtidigt som detaljeringsgraden i övrigt steg och ljudbilden hamnade mer bakom snarare än framför högtalarna. Tyvärr var ljudet fortfarande för påfrestande för att det skulle bli njutbart. Lite granna naglar mot griffeltavla... Började bli grymt besviken på spelaren som jag ändå trott skulle passa mitt system och min musik, så jag bytte kabel igen. Klämde på Audioquesten. Det första jag noterade var att basen framträdde på ett helt annat sätt. Nu började det faktiskt skotta på lite i botten samtidigt som den värsta skramligheten och gåpåigheten slätades ut. Audioquesten och Naimen verkade alltså funka bäst ihop. Ljudet blev betydligt lugnare samtidigt som detaljeringen inte blev sämre och ej heller dynamiken. Spelaren kändes med ens mer balanserad i alla register. Rent subjektivt spelar min Denon något varmare och mörkare, med mer skjuts i botten samt att den inte kastar ljudet rätt i ansiktet. Men vänta bara...
Dags då för lite fusk A/B testning. Klämde in min Denon i racket och satte dit Nordosten på vinst och förlust. Körde Vanden Plas Christ o som jag har dublett av i båda spelarna och kunde medelst ett tryck på fjärren till stärkaren byta spelare. Drog igenom hela skivan och bytte ungefär fyra ggr per låt. Döm av min förvåning när jag inte kan höra någon som helst skilland mellan de två spelarna!! Efter ett tag hade jag faktiskt glömt vilken av spelarna som satt på vilken ingång, för någon ljudskillnad var där inte. Nu är det iofs med reservation för att en mer hi-fi betonad skiva skulle kunna särskilja de två, men då får man dra fram lupp och förstoringsglas och sätta på sig guldöronen. Jag satt med öppen mun. Hur fasen kan en gammal Denon låte exakt likadant som en ny Naim? Den enda förklaringen jag har är att Denon byggde en jäkligt bra spelare, men också att Nordost-kabeln är en guldmatchning till den! Med kombinationen Denon/Nordost och Naim/Audioquest kunde jag inte höra någon mer skillnad än att Naimen kanske var något ljusare och essigare i toppen där Denon var något snällare. Dock var detaljering och dynamik på exakt samma nivå och då är det inte ens nivåkalibrerat.
Nåväl, ut åkte Naimen (varför lägga 13k på en CD som låter likadant som den jag har?) och in med Marantz SA 15 S1. Körde på Nordostkabeln då jag misstänkte att det blir väl fett och varmt med Audioquesten till den i övrigt varma tonen från spelaren.
Ljuv musik uppstår! Snacka om skillnad, nu börjar det hända grejer! Det speciellt trevliga jag först noterade var detaljeringen och skjutsen i basen. Det skottar på så in i bomben och det är ingen fet och blöt bas, nej torr och snabb, men hyffsat varm ton (som passar bra med mina rätt skramliga metal-plattor). Den andra trevliga saken är diskanten som sträcker ut bra mycket mer än tidigare. Känns mycket delikat och krispig och dessutom väldetaljerad utan att bli påträngande och essig. Mellanregistret likaså är detaljerat, något varmt och gör underverk med röster. Glöm vassa "S" ljud med denna spelaren...
Dynamiken är ok, men inte alls lika explosiv som Naim eller Denon, utan något mer återhållen. Å andra sidan tilltalar grundljudet i Marantz mer än de två andra och då kan jag ta att lite av den mest explosiva (och då är jag petig) dynamiken går förlorad till förmån för större ljudbild, högre detaljering och behagligare klang.
Har ej haft möjlighet att köra Audioquest eller Supra på Marantz ännu, men jag har morgondagen på mig. Som det ser ut är detta en förkrossande seger till Marantz sett till mitt system och ljudideal. Dock kostar Marantz ca 2000:- mer än Naim, men å andra sidan tyckte jag att Naimen var rätt oduglig på det mesta utom kanske explosiv dynamik. Om jag får välja en av dessa spelare blir det självklart Marantz. Dock skulle jag hellre behålla min Denon än ta Naimen, dock med Nordost-kabel till Denon, Supran åker i papperskorgen på fredag...
Mer intryck kommer under morgondagen då Marantzen och Denon ska A/B testas!
Uppdatering:
Har kört Marantzen ett antal timmar nu och börjar väl bilda mig en uppfattning. Testade först med lite olika kabelvarianter och kom fram till att Nordosten funkade bäst även här. Med Audioquest kändes basen och diskanten hissad och mellanregistret sänkt, lite loudnessfeeling... Var kul i fem m inuter ungefär...
Med Nordost känns alla register väldigt öppna och detaljerade, utan att för den delen sticka ut eller tränga på.
Den största invändningen mot Marantzen är dynamiken som jag tycker är betydligt sämre än Naims, men också sämre än Denons. Skillnaden melan stort och smått i musiken är mindre i Marantz än i de andra spelarna. Däremot är detaljeringen sjukt bra. Speciellt i basen märks det att detta är en genomtänkt konstruktion. På en av mina skivor finns en låt där det smälls på med pukor, baskagge och elbas i refärngen. I den låten grötar både Naim och Denon till basen och detaljerna blir svåra att skilja ut. Med Marantzen händer inte det utan allt presenteras på ett nyanserat, men kanske lite försiktigt sätt. Skramliga metal och pop/rock-skivor går utmärkt att spela på Marantzen, men det blir aldrig riktigt medryckande, utan snarare en tendens till försiktighet i presentation som faktiskt blir rätt tröttsam efter ett tag. Musiken saknar lite driv helt enkelt.
I en A/B jämförelse mot Denon känns Marantz mer detaljerad och nyanserad, speciellt i basen. Däremot tappar den i dynamik och spelglädje pga sin försiktighet och maklighet.
Mer intryck kommer under kvällen... Håll till godo!
Konklusion:
Naimen går helt bort. Passade inte alls in i övriga signalkedjan utan blev för kall och skramlig även med snälla och varma kablar.
Marantzen skulle jag kunna leva länge med, men att lägga 15k för en spelare som låter marginellt bättre (mer detaljerad och nyanserad, men också mer återhållsam och tråkig/korrekt, stryk det som inte passar) än vad min Denon gör är enligt mig vansinne. Däremot kommer jag förmodligen att förpassa min Supra EFF ISL till soptunnan och ersätta med en Nordost Blue Heaven som jag tyckte passade utmärkt till min Denon och andandes nytt liv i den gamle häcken. Ljudet blev påtaglgigt mer närvarande och detaljerat, samtidigt som registren blommade ut och lite av grynighet i diskanten och rumlet i basen städades upp.
The bottom line är i detta test att jag är ytterst förvånad över hur väl Denon stod upp i konkurrensen. Med samma signalkablar var det verkligen så att man var tvungen att ha guldöronen på sig för att uppfatta de få skillnader som fanns. Hade någon bara bytt spelare utan min vetskap och jag fått en bindel för ögonen skulle jag nog gissat på att inget var bytt, utan att de bara ville luras. Den direkta jämförelsen mellan Naim och Denon på en av mina skivor gav också intrycket att det var ytterst liten, om någon skillnad i ljudet (på just den skivan bör tilläggas!). Ska konferera med herrarna på Lefflers imorrn och se vad de säger om saken. Signalkällan verkar iaf inte vara det som påverkar ljudet särskillt mycket i mitt system, förutsatt att källan är av hyffsad kvalisort från början.
|
19 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
OcA |
Posted - 2006/08/29 : 23:05:10 Kul att Denonsläden hänger med fortfarande! :)
Tycker att kvaliteten är imponernade. Min har hängt med bra länge och den har inte ens hickat en enda gång.
Ljudet hänger med rätt bra fortfarande, men den får se sig slagen av NAD CD S500i som jag har nu. Tycker dock att den fungerar bättre i mitt system än de två ovan testade spelarna. Naimen var för framåt och kantig och Marantzen för avslappnad och soft...
För att vara en gammal konstruktion tycker jag att den är väldigt bra fortfarande och som sagt så är det mest en fråga om systemmatchning. I ett mörkare system kanske din Denon DVD hade blivit just för mörk... |
KennethS |
Posted - 2006/08/29 : 14:22:53 Hehe fick faktiskt hem min gamla Denon DCD1550AR här nu förra veckan OcA, och jag kunde ju inte givetvis låta bli att jämnföra min gamla hjälte med min nuvarande Denon DVD2900. Blev dock ganska snopen då min DVD-spelare avfärdade 1550AR:en ganska lätt, inte alls kul att se sin gamla kult CD-spelare få på tafsen av en multimaskin...
Men,men..Man insåg ju då att åren går även för en sån fin CD-spelare som DCD1550AR..DVD2900 mejslade ut artisten ur bakgrunden på ett helt annat sätt och allt fick mycket mera luft och substans. Diskanten är och luftigare och mera detaljerad på DVD2900.
DCD1550AR lät vassare och plattare i jämnförelse, och hade inte samma djup i ljudbilden som DVD2900. Basen får också mera pondus och djup med DVD2900 och det är lättare att följa basgångarna med DVD-spelaren. Dock måste jag säga att DVD2900 har en klart mörkare klang jämnfört med DCD1550AR, som är mera neutral. Så tyvärr måste jag säga att DCD1550Ar gick ordentligt på bet jämnfört med DVD2900. Dock får man ju också se till priset, då DVD2900 gick lös på 10-12k 2003, medans DCD1550Ar gick på 4000kr, inköpt hos Lefflers 1997, som då var Hifiklubben. Dock är jag grymt imponerad att min DCD1550AR fortfarande knallar på utan några som helst problem, med tanke på att den är snart 9 år gammal....Usch va tiden går fort!
Kommer nu ha min DCD1550AR i sovrummet där kommer bli utmärkt, då tjejen vill ha en stereo i sovrummet..
Mitt system:
Nad S300 Silverline
B&W 704 högtalare
Audioquest Bedrock hgt-kabel och Audioquest Jaguar signalkabel. |
Poe |
Posted - 2006/08/29 : 10:12:15 Trevligt jämförelse OcA. Jag har liknande erfarenheter av Naim (har lyssnat mycket på CD5x och CD5i). Mycket fokus på bas och tempo, men alldeles för kallt och onaturligt i de övre registrena. |
staffann |
Posted - 2006/06/22 : 21:26:55 Ja där ser man, jag tyckte att Naim CD5i lät bra när jag testade den (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46661). Vet du om spelaren var ordentligt (riktigt ordentligt) inspelad?
Jag funderade själv på en C5i, men det blev en begagnad CD5x istället. |
Per G |
Posted - 2006/06/22 : 19:55:24 De naim handlare jag har handlat hos har sina demo ex "powered up at all times!". Jag kan garantera att 2 dagar uppvärmning gör STOR skillnad! Spela ett par cd och sedan ska den vara ok!
/Per |
OcA |
Posted - 2006/06/21 : 10:37:59 Kan ju aldrig skada att prova. Har min Denon CD på alltid, dels för jag är för lat för att stänga av och dels för att den låter bättre när den är varm. Helt fel kan det ju inte vara att ha den på, men att det skulle ta två dagar för den att "släppa" håller jag ändå som rätt osannolikt, men jag får som sagt prova.
Problemet är att jag måste låna CD'n en halv vecka för att kunna genomföra testet enligt dessa premisser.
Undrar hur Lefflers gör med sina Naim iom att de bryter strömmen på natten? Då kan de ju inte sälja några iom att de låter kass om de inte får stå på... |
Peter J |
Posted - 2006/06/20 : 23:59:24 Jag vet inte hur erfarna Lefflers är av naim produkter, det är väl rätt nyligen dem började sälja dem. Jag håller fullständigt med Per G, ge naim cd ca 2dagar, du behöver inte lyssna på den, låten ström vara på bara och sedan gör du testet igen. Det blir nog mera rättvist mot produkterna då. |
Per G |
Posted - 2006/06/20 : 18:43:20 Håller med dig, både att det låter konstigt att det behövs flera dagar att värma upp apparaten, och att säljaren inte upplyste om detta. Tyvärr verkar det hända hos flera handlare vilket får en att undra om dom inte kan sina produkter eller om det är bättre marginaler på vissa märken som man då hellre säljer! Jag har haft en hel del olika Naim apparater och uppvärmningstiden är alltid lång. Efter ett par timmar låter det garanterat inte bra! Själv stänger jag bara av mina Naim vid längre semesterresor dvs kanske en gång per år.
Hälsningar, Per
|
OcA |
Posted - 2006/06/20 : 16:05:02 Ok, det låter ju rätt otroligt att en CD som är baserad på transistorteknik behöver 6 dagar för att nå arbetstemp och ladda upp kondensatorerna? Var inget jag blev informerad om på Lefflers heller, vilket de borde ha rätt bra koll på...
|
Per G |
Posted - 2006/06/14 : 17:50:36 Hejsan! Vad jag kan förstå så gav du Naim cd5i en timme att värma upp vilket är minst 2 dagar mindre än vad som krävs! Alla Naim cd låter riktigt illa när dom är kalla, värmen i ljudet kommer efter ett par dagar och bästa ljudet kommer efter cirka 5-6 dagar och sedan ska den aldrig stängas av!
Hälsningar, Per |
Smackman |
Posted - 2006/05/20 : 16:45:18 Jag testade marantzen till sammans med Rega Apollo samt hegel spelaren för 14k och tyckte att regan va bättre än marantz på det mesta förutom djupbasen och Hegel va bäst på allt då regan kostar vad 7k så är den mkt prisvärd . Hegeln spela med bra upplösning och driv. Men jag fastna för en Opera ... Mvh |
OcA |
Posted - 2006/05/18 : 17:29:00 Helt rätt Mc Square. De ingår i samlingen, men jag tog inte upp dem i listan bara... ANledningen till att jag har med Dance of Death är för att den är så ohyggligt grötig och rörig i produktionen samt saknar dynamik. Kan man väcka liv i den har man nog hittat en ytterst yster spelare.
Ska köra lite mer gammal hårdrock under dagen då jag tycker att de skivorna faktiskt låter bättre än dagens smetiga och triggade produktioner. |
Mc Square |
Posted - 2006/05/18 : 16:52:07 Rekommenderar antingen Powerslave eller Somewhere in time med Maiden istället,pga dess dynamiska karaktärer och fyllighet. (Enligt min åsikt) |
OcA |
Posted - 2006/05/18 : 15:20:07 Toy Matinee är faktiskt en extremt underskattad skiva! Både musik och produktion är i referensklass! Bör finnas i var mans skivsamling tycker jag. |
Henrik A |
Posted - 2006/05/18 : 14:42:35 Kul att du haft Toy Matinée som referensmusik. Grymt underskattat! Kevin Gilbert rockade så länge han levde!
//H |
Vox |
Posted - 2006/05/18 : 13:06:37 Jag har haft en Denon 1550-AR och testade den på liknande sätt mot betydligt dyrare spelare och den lilla lilla ljudskillnad som fanns var inte på något sätt värt dom extra tusenlappar det handlade om. Helt klart är att Denonspelaren är mycket bra för de pengarna.
Men när jag bytte till Opera Droplet hände det saker. Då blev det helt plötsligt spel i helt skilda divisioner.
|
OcA |
Posted - 2006/05/18 : 11:34:03 Du satte nog huvudet på spiken matte76. Naimen upplever jag som rytmisk och dynamisk, men väldigt kylig i ljudet. PMC är ju extremt neutrala och dynamiska/rytmiska, så det kanske blir för mycket av det goda med Naim i signalkedjan... Testet fortsätter under dagen med Marantz! Har tyvärr inga SACD hemma... |
matte76 |
Posted - 2006/05/18 : 09:08:22 Marantzen verkar trevlig...har du någon SACD så glöm inte att testa den med denna isåfall! Naim CD5i tyckte jag bra om när jag lyssnade på den med AE Evo1, men jämförde å andra sidan inte med något. Bra dynamik och rytm hade den men en del värme saknades kanske. Naim passar kanske inte karaktärsmässigt med dina PMC, kanske blir för ljust/kyligt ljud om än med fin dynamik? |
rannagarden |
Posted - 2006/05/18 : 09:04:57 Trevligt... Skrammel-metal kräver sina upp offringar och prioriteringar. Nyfiken på hur resterande test går..
M |