HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Klass T-amp och Super T-amp

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
levande Posted - 2006/02/17 : 16:32:58
Här kommer det att växa fram en recension på en Klass T-amp.
Men den skall få spelas in ordentligt först.
Vi börjar med att visa vad som skall recenseras.
Sedan skall det provas med batteridrift i original och sedan skall den moddas friskt

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
levande Posted - 2006/07/26 : 02:28:12
Jag får nog förklara lite till, NLE heter prylarna Nils Larsen i Danmark säljer eller rättare sagt sålde.
De säls nu mer av en anna Dansk firma som heter Dackt tror jag.
Nils har däremot kvar sin servce och under håll kvar på sina NLE moduler, han har lagrat lite reservdelar för att kunna bibehålla denna service några år framöver.
Men Nils Larsen säljer några nya högtalar kablar och signalkablar av silver och guld som han utvecklat under några år.
Nils är mycket nogrann och serigös, man kan nog inte hitta en serigösare kille inom denna branch.
Bara för kul så kan jag berätta att han har cycklat från Danmark till nordligaste Sverige (Trerigsröset)
Han jobbar just nu på att få ihop ett slutsteg som säkert också blir nått häfftigt
ohmega Posted - 2006/07/25 : 04:40:54
cave:
Tillverkarens sida...vet ej om de säljer själva...
levande Posted - 2006/07/24 : 18:25:19
Det finns en Dansk firma som säljer färdiga kort för de olika NLE modulerna, jag kommer inte ihåg namnet just nu.
I övrigt så kan jag raportera att Super T-amp adaptern för batteridriften glappar och är oduglig, sätt dit något annat ex:XLR don.
Polarens Super T-amp är nu moddad och det blev stor skillnad till det bättre (Ingångs kondin och NLE försteg)
cave Posted - 2006/07/19 : 22:45:01
vad är ett NLE försteg? köper man eller byger man det?
kme Posted - 2006/07/17 : 16:45:42
Kmj, ett par riktiga kondingar Mc cap-supreme silver/oil samt en konding på strömingången.(Super T-Amp)
Mvh kme
Kmj Posted - 2006/07/16 : 06:48:35
Ni som moddar den här lilla saken.
Om man nu bortser från att det är rikigt kul, hur mkt känner ni att det är värt att lägga på den vid moddning? Nånstans måste man ju säga "nu är det nog".
levande Posted - 2006/07/15 : 22:20:01
För info om Super T-amp se länken nedan (Medlemmarnassystem)
levande Posted - 2006/07/14 : 16:08:50
I helgen får jag tillfället att testa en Super T-amp och se vad den går för.
Den skall sedan moddas av ägaren med bättre ingångs kondingar, men jag får även testa den sedan också nått tag.
Ev skall även han slänga dit ett NLE försteg i stället för orginal volympott.
Men som sagt den kommer nu i första skedet att testas helt orginal med mitt 50 Am ala Biltema.
levande Posted - 2006/07/11 : 00:11:11
Det underhållsfia Biltema Blyakumulatorbatteriet jag använder nu kan lämna 3000/2000 Amp i 15 sek och 1500/1000 Amp 30sekunder har jag för mig.
Denna blyacka är tänkt som reservbatteri till bilen i fall det skulle strejka, men eftersom batteriet mår bra av att användas så fick bli till T-ampen
Lite overkill men varför köpa ett till i onödan
kme Posted - 2006/07/10 : 15:12:31
Nicklas, satsa på ett gelebatteri finns att köpa på Biltema samt en electronisk pulsladdare men det kostar runt 1000kr men det är det värt, batteriet håller i många år. Och laddaren kan vara inkopplad hela tiden. Återgivningen blir betydligt bättre med batteri, kör själv med detta koncept (12v 18amp) på min modifierade Super T Amp.
Mvh kme
NiclasLundberg Posted - 2006/07/10 : 13:04:01
Jag har en T-amp i orginalutförande och funderar på att modda lite.. Kan du (Levande) eller någon annan tipsa om en lämplig Blyakumulator? Och vad kan man räkna med för livslängd innan man måste byta?
levande Posted - 2006/07/10 : 12:20:57
Bort med volym potten in med battridrivet NLE försteget i stället.
Byt ut ingånskondingarna mot större/bättre 3,3 uf, Ex mkp 250volt de svart röda som finns på Elfa eller bättre.
Ny strömförsörjning Blyakumulator batteri i stället för nätdels skräp.
Dra alla kablar med massiv koppartåd/silver och få in det hela i ett alu skassi.
Och vipps så har du ett slutsteg/försteg utan störningar och varierande ström från elnätet.
Det enda som sitter i vägguttaget är då ev cdspelare som enkelt kan avsöras med en liten skiljetransformator.
Alternativ två som signalkälla är ett batteridrivet NLE Riia, och då kan man snacka om Störnings fritt och välljudande system.
Men det gäller att man har bra kablar och högtalare mm också, samt att man placerar högtalarna på rätt ställe, (Gyllene snittet räknat)
Jag har tyvärr sålt mitt NLE riia
Men jag skall nog köpa en liten trafo till CDn, så länge man har en klåfingrig yngling vill jag inte köra med vinyl.

Slutsatts T-amp mm:
Med batteridrift slipper en massa dyra nätkablar,
dyra nätfilter, Slipper få trasiga apparater vid åska, dyra elräkningar, hög värmeutveckling,
och som bonus även bättre ljudåtergivning.
Fortsätt gärna med fler fördelar som dessa typer av system har.
jeppe72 Posted - 2006/07/09 : 14:03:57
Hur modda rätt?
levande Posted - 2006/07/09 : 10:12:14
En bra rätt moddad T-amp låter faktiskt bra har jag nu fått erfara, så att förkasta denna förstärkare som jag gjort tidigare gäller inte längre
Snoop Posted - 2006/04/02 : 09:33:14
Nej den ligger kvar i garderoben
Manga X Posted - 2006/04/02 : 08:52:09
Snoop försöker du sälja din T-amp???
Det verkar nästan som så.

Mvh Magnus Eriksson
Snoop Posted - 2006/04/02 : 01:41:21
Jag har sagt det förut, och säger det igen, denna t-amp är makalös till priset. Det finns absolut inget och då menar jag inget som spöar den för priset och några tusingar upp.

Detta är då min åsikt, vad andra tycker är ju upp till dom
jeppe72 Posted - 2006/04/02 : 00:13:26
Nu har jag, mot rekommendation, testat min t-amp med mina Infinity RS 2.5. De ska tydligen vara trögdrivna. Nåväl, så här gjorde jag: Letade fram en gammal variabel trafo med fler olika sorters kontakter. Monterade en som passade. Ställde in 12V (300mA, 3,6VA) inga kraftiga grejjer precis. Kopplade in Kjell & Co signalkabel med RCA i ena änden i min (mayros) Denver och miniplugg i den andra, passar bra i t-amp. Skruvade ur spadarna på SR högtalarkablarna ur brorsan dåliga Pioneer A-616 och tvingade in dem i t-ampens små klämlister, sitter fint. T-ampen lyfter från underlaget eftersom den är lättare än kablarna, kul.

Så här blev resultatet: Ljud! Vilken trevlig liten förstärkare. Man kan visserligen inte spela högre än lite högljudd samtalsnivå utan att det blir knas med ljudbilden men det kanske var väntat. Ljudet är följsamt och har fint djup och härlig ton. Det finns luft och tonerna klingar ut fint. I toppen är det dock lite väl opolerat för min smak men det är otroligt fränt att det blev så fint resultat som det blev. Den är rejält mycket trevligare att lyssna med än Pioneerförstärkaren. Det låter inte så mycket "stereo" när t-ampen är inkopplad. Även om jag inte har min SAM eller min forna Accuphase här, kan jag dock enkelt konstatera att t-amp inte kan mäta sig med varken den ena eller andra på någon av de parametrar jag värdesätter.

Imponerande!

Nej, jag har inte blindtestat. Jag tror att den kommer bli en finfin liten förstärkare att ha i vardagsrummet med några små, lättdrivna högisar, kanske XTZ 80 nånting, verkar ganska trovärdiga på pappret och kostar bara 590kr/paret = lagom för mig.
kme Posted - 2006/03/20 : 07:08:11
Förmodligen är det skillnad på de batterierna ni körde med och ett 18 AH batteri. Här hördes det en stor skillnad på Super T-amp på nätström och 18AH batteriet. .Mvh kme
niklasmagnus Posted - 2006/03/19 : 18:10:52
Tänkte jag kunde dela med mig av en liten rapport som jag varit med att göra. Det handlar om ett 1poängs proket i en kurs som heter Teknisk akustik.
http://bildarkiv.hififorum.nu/Niklasmagnus/T-amp_pdf.pdf

Jag har för övring en 6 timmars tenta imorron i just denna kurs. Måste nog lyssna på lite musk så man mentalt förbereder sig
jeppe72 Posted - 2006/03/10 : 12:23:55
quote:
Jag vet inte om jag vågar testa den på mina RS 2.5?

quote:
JAG SKULLE ALDRIG I MITT LIV KOPPLA IN EN STÄRKARE SOM DENNA PÅ DINA HÖGTALARE!!!!!
Nu vet jag!
Snoop Posted - 2006/03/09 : 19:37:03
När vi kopplade den till metals mirage högtalare så lät det inte så roligt, så nej jag skulle inte heller rekomendera att koppla in den på dina infinity.

mayro Posted - 2006/03/09 : 19:31:59

Jeppe72

Jag skulle ALDRIG någonsin koppla in en sådan på dina högtalare.. och jag menar absolut ALDRIG!!!!!!!!

Jag säger igen här tydligt så detta verkligen är noga markerat...

JAG SKULLE ALDRIG I MITT LIV KOPPLA IN EN STÄRKARE SOM DENNA PÅ DINA HÖGTALARE!!!!!

Säg inte jag inte varnat dig....
jeppe72 Posted - 2006/03/09 : 13:40:33
Jag har faktiskt beställt en och borde få den nästa vecka. Jag har dock ganska låga förväntningar och den är till en liten anläggning, liten, liten, liten som är; under construction. Bärbar cd-spelare + t-amp + billiga (några hundralappar), bra, små högtalare (vilka?)

Jag vet inte om jag vågar testa den på mina RS 2.5? Jag är rädd för att banden går sönder om jag råkar vara lite oförsiktig med volymknoppen!
mayro Posted - 2006/03/08 : 23:16:42

Ja.. Man får helt enkelt försöka låna en själv till slut och prova.... Det verkar vara olika åsikter som vanligt mellan alla

Calle_jr hade sin med hit förut.. Men då trasslade den.. batterierna va slut... Så där missade man chansen...

Men jag får lura hit grabbarna igen sedan så man får testa en själv

Har ju inte råd med massa pengar nu för test o lek tyvärr...

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000