T O P I C R E V I E W |
kme |
Posted - 2006/02/11 : 21:35:41 Lite tankar om Audion Silver Night Mk2, Super T-Amp.Tänk vad livet kan bjuda på angenäma överraskningar. Jag tänker då på det som jag nämnde i min inledning,det är lite svårsmält men det är bara att inse,att allt kan förändras på en sekund. Det var när Super T-amp dök upp och en ny milstolpe blev till.Efter att jag lyssnat och jämfört med Audion Silver Night Mk2 med Super T-Amp så är det en riktig rysare, Super T-Amp går en jämn kamp,men den är mer kontrollerad i basen, klangbalansen är lite mörkare men inte till någon nackdel.Den har allt som en ej motkopplad single end triod har, hög upplösning, närvaro, dynamik och får du då den kopplad till batteridrift,då är det förmodligen som att lägga i en ytterligare växel . För er som aldrig lyssnat på single end ljud,här har ni tillfälle och ett är helt säkert, att man brukar inte vara riktigt densamme efter lyssningen. Det är riktigt roligt att lyssna till Super T-Amp och delge en ny era när det gäller ljud och prisprestanda. kme
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fyhr |
Posted - 2007/08/18 : 21:37:28 http://www.41hz.com/main.aspx?pageID=105 samma chip, varför inte bygga en egen om ni ändå ska bygga batteridrift och liknande? :) |
kme |
Posted - 2006/03/12 : 12:46:37 Lite ytterligare tankar kring single end triod (Mk2) och super t-amp. En vän till mig köpte också en super t-amp men där lät den vasst på hans dvd spelare, då bytte han till en vanlig cd då lät det något bättre. Visserligen var den inte inspelad men tiden får utvisa resultatet. Hos mig upplevde vi inte detta fenomen och det beror nog på kringutrustningen. Nu i helgen var han hos mig och då jämförde vi min super t-amp med trioden.Och i det stora hela har trioden större pondus, men med batteridrft på super t-amp blir klangen naturligare det är vad vi upplevde efter lyssningen. Och så gjorde vi en moddning på trioden som det står var och en fritt att göra. Vi satte in 4st ru-z shi zuki polypropylen kondensatorer i nätdelen och kopplade ur elektrolyterna. Sedan bytte vi ut 2 kondensatorer till 2 mcap-supreme silver gold kondensatorer i ljuddelen. Utvärderingen kommer att ske senare när vi har smält intrycken! mvh kme |
kme |
Posted - 2006/03/10 : 19:32:03 Audiovector: Ztek laddaren finns att köpa hos biltillbehörsdelar. Batteriet är köpt på en bilelektrisk affär även laddaren finns där.Biltema har gelebatterier också. Mvh kme |
Audiovector |
Posted - 2006/03/07 : 15:44:16 Har du någon länk till var du köpte batteri och laddare? |
kme |
Posted - 2006/03/05 : 14:45:15 Lite information om strömkällan till Super T-Amp: (Helslutet gelebatteri 12volt 18 ah, 595kr, Ctek elektronisk batteriladdare 12volt 1,2-120ah 695kr) Obs laddaren kan vara igång standby även när du har Super t-amp igång. kme
|
Audiovector |
Posted - 2006/03/01 : 09:43:39 Finns det något billigt men bra försteg som passar Super T-ampen? Jag hade tänkt mig max en tusenlapp... |
lindvall |
Posted - 2006/02/27 : 20:45:42 Det var där jag köpte min. |
n1o_0 |
Posted - 2006/02/27 : 13:45:02 Mr. Triatic
www.t-amp.se säljer den :) |
mr. Triatic |
Posted - 2006/02/27 : 13:34:16 nån som sett den att köpa i Sverige än? lillebror T-amp finns ju redan på fynda.se om jag inte minns fel.. |
kme |
Posted - 2006/02/25 : 22:12:49 Idag kopplade jag upp super t-amp med batteridrift och då ska vi ha i tanke att anläggningen var kopplad på egen propp samt egen ledning förut. Men nu var det som man tog bort London dimman i ljudet.Det där med egen propp är inte mycket att komma med, om man nu har möjlighet till batteridrift. Summan av kardemumman är: större klarhet i allt, du hör inspelningsrummets efterklanger samt instrumentets karaktär som det igentligen ska låta, levande med andra ord. Sätter man då ditt 2st Mcaps - supreme silver/oil 2,2uf 1200 volt på Super t-amp, samt en polyester konding 2,2uf 50 volt på strömingången vilket jag ännu inte har gjort men som jag förmodligen kommer att göra, då är detta mycket svårslaget koncept. Det är möjligt att riktigt dyra anlängningar kan ha något större pondus men till vilket pris, är det värt pengarna? Inte om du jämför vad du får för pengarna, det är inte relevant! Tänk att det kan vara så trevligt att få en så enkel oansenlig produkt att låta så bra utan behöva ha en förmögenhet för att unna sig lite av high end, riktigt kryddstarkt med andra ord. Tänk om man kunde köra batteridrift på dvd:n eller cd:n, det hade varit riktigt intressant, eller hur? Kanske blir det nästa steg vem vet!
För vidare modifiering, se länken. http://www.michael.mardis.com/sonic/super.htm |
lindvall |
Posted - 2006/02/24 : 15:11:33 Här är Super T-ampen testad i 6moons: http://www.6moons.com/audioreviews/sonicimpact2/t2.html Här säger testaren också att, quote: The sound quality is similar to the original T-Amp although the battery- powered original might be a little smoother overall.
Jag kan nog tänka mig att den trivs bäst med lite förlåtande utrustning. Jag kör själv med Supra Sword (eller Lill-Valhalla som jag föredrar att kalla dom ;-)) som högtalarkablar, och Naqrefs Dark Serpentine som signalkablar. Dom är inte så förlåtande. Mina högtalare är också ganska griniga (SAP Quartette).
Men som sagt, med tid kommer mer nyanser, och vi får se hur det hela utvecklar sig. En ny referens är det som sagt. |
Zalve |
Posted - 2006/02/23 : 14:34:47 En sån där ihop med ett par Lancetta,,, Borde bli en RIKTIGT bra budget anläggning. |
Snoop |
Posted - 2006/02/23 : 14:32:02 Det är så roligt att fler upptäcker desas undervärk till förstärkare, helt makalöst vad de presterar om man tänker på vad de kostar. Den lilla t-ampen, ansåg jag spela behagligare än t.ex accuphase e-305 på Swan M1,synd jag aldrig han jämföra sida vid sida.
Det hade blivit en rysare utan dess like
sorry för ot. |
lindvall |
Posted - 2006/02/23 : 14:26:36 Visst är det en ny referens*! Jag är van vid EL34 och har haft både Spark 734 och sen Audion Sterling.
Det jag upptäckte när jag låtit Super T-amp gå över natten i ful-anläggningen och sen kopplade in cdn direkt på T-ampen var ett myller av detaljer och en tystnad jag inte är van vid. Jag hörde detaljer på Boards of Canada och på Jean Michel Jarres "Waiting for Costeau" som jag inte hört i mitt system förut. När jag gör "idiot-testet", dvs, kör volymen i botten med källan inkopplad, så brusar det inget mer än det gör när volymen står på noll.
Det jag har funderingar på är rösterna och musikalitet/emotionaliteten. Än så länge ligger det inte i klass med Sterlingen men jag undrar vad en annan nätdel kan göra. T-ampen är lite strävare, lite som en transistorförstärkare som man tänker sig bilden av en sån. Dessutom har dom satt dit den blåaste och starkaste lysdiod jag sett. Jag gillar orange bättre. Mycket bättre.
Jag hade tänkt få lite mer tid på mig i mina funderingar, men i och med att Ranefjord skvallrade så kände jag mig tvungen att dela med mig av mina första intryck. Egentligen tycker jag att man ska spela några veckor för att lära känna prylen innan man går ut med sina intryck till en större grupp. Mycket kan hända under resans gång, man upptäcker styrkor och svagheter, inspelning kan ta tid mm, dagsformen kan vara olika osv.
Det är en fin aluminiumlåda på Super T-amp.
Ordentliga kontaktdon verkar det vara.
"Att ha en T-amp, eller inte ha en T-amp, det är frågan."
------------------------------- *Referens är i detta fall hur saker förhåller sig till varandra. Detta är en ny referens i förstärkarvärlden. Lätt att ta med, mycket hifimässig, och billig till råga på allt. |
Ranefjord |
Posted - 2006/02/23 : 10:07:22 Det finns en förstärkare jag bara måste ha. Den kommer att köpas först. Ledtråd: "coolast i branchen, by ease". Men det måste bli ett mindre system också... ett sommarsystem med T-amp'ar och lättdrivet... 6moons.com har ju en del alternativ i min smak. Frågan är vad som kommer att låta bäst? lindvall verkar ju helt såld på T-amp (eller?) och vår smak överensstämmer mycket väl. Som lindvall säger: "den nya referensen". |
Big Pete |
Posted - 2006/02/22 : 17:19:24 Ranefjord- Du kan få testa mitt AudioLive Rör buffertsteg med dubbla utblås. Har fungerat fint med Silver Night 2 rörmonoblock. |
kme |
Posted - 2006/02/22 : 12:04:26 Lindvall Silver Resolution mvh kme |
Ranefjord |
Posted - 2006/02/22 : 10:49:36 Det här är bara så intressant. Just nu tänker jag på HiFi 24h/d. Undrar hur två T-amp'ar och ett par R3A mm decapo i kan prestera? Hmm... Inga strömkostnader samt singelendljud. Verkar ju för bra för att vara sant. Jag spekulerar vidare... Någon som har ett försteg att rekommendera? Dubbla utgångar för biamping är ett måste. |
lindvall |
Posted - 2006/02/22 : 10:38:40 Vad kör du med för kablage kme? |
Cliffan |
Posted - 2006/02/20 : 15:40:05 Här är ännu en dinosaurie som faktiskt blir riktigt nyfiken på vad en liten "datorljudsförstärkare" i 500kr klassen kan prestera! ¨ Bara kul om den rör om ordentligt hos andra tillverkare. Hoppas man får chansen att lyssna på den inom kort! |
Manga X |
Posted - 2006/02/20 : 12:15:21
Mvh Magnus Eriksson |
mayro |
Posted - 2006/02/19 : 23:17:54
ok... man är väl en redan då.... |
Manga X |
Posted - 2006/02/18 : 18:10:16 Vad´å "snart" Mayro!
Mvh Magnus Eriksson |
mayro |
Posted - 2006/02/18 : 16:36:57
Så du vart tvungen att uppgradera din ordinarie stärkare Mot en liten mojäng... ja herregudars... Snart är man en stereodinousarie som gillar feta kylflänsar..... |
kme |
Posted - 2006/02/18 : 16:24:21 Mayro Ja tills jag har modifierat Audion silver night mk2 med vissa komponenter.Väntar bara på en viss person här på nätet skall ge klartecken till mig angående komponenterna. Sedan skall jag jämföra igen. kme |