HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 JMR HP216A högtalarkabel

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
calle_jr Posted - 2005/11/29 : 21:02:34

Jag har en högtalarkabel tillverkad av Jean Marie Reynaud hemma, och tänkte dela med mig av mina intryck här.

Den heter "HP216A", vilket jag hoppas är ett arbetsnamn. Mitt exemplar är 2x2.5m och är terminerat med Eichmann bajonett kopparbananer.

Det är en silverpläterad kopparkabel. Varje ledare är flätad av 19 pläterade linor (dia 0.30) för att få tillräcklig silveryta. Ledarna är isolerade med kapton och hela kabeln är isolerad med teflon och utanpå detta en svart pvc-slang.


Jag har endast testat i följande system:
Consonance cd 2.2/II
Nordost Red Dawn rca
Cayin SC-6L
Shengya SP-T300 till basarna och Silver Resolution därifrån
Cayin 860 till topparna och det är härifrån jag testar kablarna
Compact XZ-5
Nätkablage Xindak PC-03 samt Elfa
8   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
calle_jr Posted - 2005/12/01 : 22:11:20

Det stämmer bra. Ett par 2.5m terminerade med Eichman bajonett kostar 3.350:-.

Jag skiftade idag och satte HP216A till basarna i stället.

In i cd-spelaren åkte Britney Spears - In the zone. Det är en käck fjälla med skinn på näsan
Ärligt talat tycker jag rätt illa om henne, speciellt som hon framställs i media. Men hon har fått ohyggligt proffsig hjälp med denna produktion. Vissa låtar är riktigt spännande att lyssna på och ljudkvaliten är mycket bra. Jag lyssnade även på "hyper-ballad" med Björk och min egen referens Peter Ratzenbeck - Peter's Fancy, mm. Lägger in en bild på fjällan:




Hursomhelst, jag är inte så bra på att isolera vad som är basområdet och när det egentligen är SR som "tar vid", men rena bastoner återges väldigt distinkt. Jag upplevde även samma fenomen som till topparna att även svaga toner blir tydliga i en komplex ljudbild.

Än så länge vill jag påstå att HP216A sammantaget har ett "+" jämfört med SR i mitt system, främst pga sin distinkta och tydliga återgivning.

matte76 Posted - 2005/12/01 : 10:38:17
Ca 450 kr/meter har en fågel viskat i mitt öra...oterminerat då alltså.
jeppe72 Posted - 2005/12/01 : 09:40:01
Låter som en trevlig kabel. Intressant att både du och matte upplever den som mer högupplöst än Silver resolution. Jag håller med om att upplösningen är mycket bra på SR. Det ska bli spännande att följa dess utveckling och se hur den står sig i konkurrensen med andra tillverkare och vilken prisbilden blir. Har du någon indikation på prisbilden?
calle_jr Posted - 2005/11/30 : 17:58:57

Kul att andra som provat dem kompletterar här!

Observera att jag endast testat dem till topparna, så jag vet inget om vad denna kabel presterar i basområdet. Jag återkommer här när jag har gjort det.


De kan också fås färdiga med Eichmanns silverbajonetter eller dito spadar.

Det är tydligen samma kabel som sitter internt i JMR´s högtalare.

En extra fiffig sak är att dessa också kan användas som rca signalkablar!!

matte76 Posted - 2005/11/30 : 08:18:51
Har också haft denna kabel hemma och kan instämma i Calles intryck. Tyckte också de påminde en del om SR, men kanske något rappare bas och bättre upplösning. De blir nog prisvärda! Tyckte liksom Calle mindre bra om bajonetterna, men de kan ju beställas med gafflar annars tex.

Kabeln drar väl lite mot det ljusa hållet, men inte jättemycket. Passar nog som sagt inte så bra med tex JM Lab om man har en förstärkare som också drar mot det ljusa hållet. Men med rör är de nog bra som sagt.
calle_jr Posted - 2005/11/29 : 22:15:31

Egenskaper hos HP216A i mitt system jämfört med Signal Cable Silver Resolution
Jag måste börja med att säga att de är väldigt lika SR i karaktären. Jag skulle kanske inte klara välja rätt i ett blindtest. Det var inga som helst problem ljudmässigt att kombinera denna kabel med SR i en biwire-setup heller då förstås. Man kan säkert experimentera sig fram till ännu mer spännande kombinationer än mina ganska lika SR.


+
Uttalat mellanregister på så sätt att även svaga toner blir tydliga i ljudbilden. Detta är en viktig och tydlig punkt.
Möjligen aningens mer upplöst (vilket jag annars tycker är en stark egenskap hos SR).

-
Jag har aldrig haft bajonettbananer. När de väl sitter där är det väl inga problem, men kopparplåten som delvis omgärdar stiftet åker lätt in när man kopplar. Det kanske är ett montagefel, men man vill inte ha sådant strul - det känns lite osäkert med kontaktyta.


Prisvärdhet
Jag tycker kabeln är likvärdig med Signal Cable Silver Resolution, men har en något högre detaljåtergivning i mellanregistret i mitt system, och om de hamnar på samma pris som SR håller jag dem därför som prisvärda. Ännu mer så om de blir tillgängliga i butik här i Sverige. Jag kan tänka mig att det blir viktigt att de får en tuff eller snygg design. Jag kan också tänka mig att JMR i sig är säljande som namn.
calle_jr Posted - 2005/11/29 : 21:48:58

Allmänt omdöme om HP216A i mitt system

Min elektronik ger normalt en ljudbild klart åt det mörka hållet, men mina högtalare med den provade kabeln kompenserar detta i viss mån och framhäver framförallt mellanregistret.

Det är en i mitt tycke mycket behaglig ljudbild med luftigt ljud och lite avrundat i topparna utan att bli dovt eller platt. Jag har några stycken skrikiga inspelningar på cd, men det funkar att lyssna på dem med dessa kablar.

Jag tror att HP216A lämpar sig särskilt väl med rörbaserad elektronik, där de ger en detaljerad men ändå harmonisk och lättlyssnad ljudbild som man inte tröttnar på. Jag kan också tänka mig att de kan bidra negativt i redan analytiska och ljusa system, med motsatt effekt.
calle_jr Posted - 2005/11/29 : 21:24:17

Ett par bilder:





Detta ex är förstås inte färdigställt som produkt, så man ska inte hänga upp sig på utseendet.


En konstruktionsbild:




HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000