HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 SuperCables Cookbook

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Buggsson Posted - 2005/11/23 : 21:32:26
Ja, efter att just ha köpt och läst nämnda bok vet jag inte om jag skall skratta eller gråta. När det gäller kablar är det ganska vanligt att man mellan varven ser uttrycket "snake oil", och just detta uttryck passar utmärkt på boken som sådan, alltså den fysiska produkten.

Boken som bok betraktat är ett skämt och det enda som kan tänkas få godkänt är pärmarna och spiralen som håller ihop alla sidorna. Texten är en blandning ar tryckt text och en massa oläsliga kommentarer i handskrift. Inte allt för sällan har delar av texten försvunnit vid tryck av sidan.

När man sedan kommer till vad som skulle varit grafiken, ja då blir man riktigt ledsen i ögat. De flesta, om inte snudd på alla "bilder" som skulle varit, även inkluderat bilder som var tänkta att vara illustrationer behjälpliga för att förtydliga i själva "kabel recept samlingen" längst bak i boken kan inte annat än beskrivas som otjänliga. Bilderna ser ut som fotostatkopior i 10:e generationen.

Det går säkert att säga mer, men jag ids inte. Och detta alster betalade jag 40€ för. Jag känner mig blåst. Hade med lätthet för en mkt mindre peng kunnat producera en mkt bättre produkt själv.

Nu blir det svårare, för innethållet i boken är jag inte särskilt kapabel till att bedöma. I stort så menar författaren att det är bättre med smala/tunna kablar för signal och högtalar kablar. Strömkablarna verkar vara som strömkablar mest, vad gäller tjocklek ialla fall.

Vad är det som säger att farbror Wright har rätt i detta att skinn effekten är det som påverkar ljudet mest, och att det motverkas bäst med tunna/platta kablar? Det finns ju andra "gubbar" som hävdar att moststånd och induktans är de värsta bovarna för högtalar kabel, och det botas lättast med grövre kabel. Dessa farbröder har minst lika imponerande formel samlingar som Wright, tänker då i första hand på de som skriver på audioholics.com. Så vem skall man lita på?

Finns det någon som har testat några av kabelrecepten i kokboken och jämfört med vanligare komponerade kablar? Personligen är jag inte alls övertygad teoretiskt sett.

Silverfolien han säljer var ju inte direkt billig heller, 70 €/m om jag inte missminner mig, för att inte tala om instrument hartzet, eller vad det nu var man skulle stryka på?

7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
johan.björklund Posted - 2005/11/24 : 21:06:20
vemsom Posted - 2005/11/24 : 20:52:33
Snart under säljes:

quote:
SuperCables Cookbook

Nypris: 40€
Nu: 200kr plus frakt

Recension finns på: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=45503
Pac Posted - 2005/11/24 : 12:38:01
quote:
Vad är det som säger att farbror Wright har rätt i detta att skinn effekten är det som påverkar ljudet mest, och att det motverkas bäst med tunna/platta kablar? Det finns ju andra "gubbar" som hävdar att moststånd och induktans är de värsta bovarna för högtalar kabel, och det botas lättast med grövre kabel. Dessa farbröder har minst lika imponerande formel samlingar som Wright, tänker då i första hand på de som skriver på audioholics.com. Så vem skall man lita på?



Skinneffekt är ett fysikalisktbegrepp som påverkar den ekvivalenta geometrin, strömmens inträngningsdjup i en ledare beror på frekvensen. Induktans, Kapacitans och resistans beror bland annat på geometrierna i kabeln...

He, he, he, det finns ju ingen konflikt, så varför välja???

Micke Y Posted - 2005/11/24 : 09:37:40
Teorierna verkar inte komma från Allen utan från Professor Hawksfords arbeten (länk i kokboken). Vissa tror på Hawksford andra säger att har inte ger en komplett bild.

Micke
Bernt Jansson Posted - 2005/11/24 : 01:35:40
Allen Wright
Zalve Posted - 2005/11/23 : 23:27:14
Buggsson: Ven har skrivit boken ?
freann Posted - 2005/11/23 : 22:35:54
Med inspiration av Allen och Svalander gjorde jag en fyrfläta av emaljerad 0,5mm 4N silver. Chockerande bra (till dessa att emaljeringen började släppa).
Jag tror helt klart på hans teorier om tunna kablar. Planen blir nog att köpa två uppsättningar av Allens byggsats-interconnects.

Vad gäller broschyren har jag inte sett den men har tänkt köpa. Träffade så sent som idag en AD som gjorde skisser med klipp & klistra (papper alltså, inte snabbkommando).

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000