HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test av Denon DVD-2910

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
levande Posted - 2005/10/08 : 02:44:49

Hej på er
Jag fick ett besök av "Lord" och han hade med sig en Denon DVD-2910.
Och vi testad vad den kunde prestera som Hifi maskin, då i försa hand SuperAudioCD formatet.
Ingen av oss hadde lysnat med detta format, så vi hade en hel del förvätningar..
Innan några lyssnings tester gjordes så fick spelaren gå och bli riktigt uppvärmd ,sedan tidigare har den gått några månader så den är väl inspelad.
För testet plockad vi fram några skivor som vi båda hadde lysat på tidigae och som var sk. hybrid skivor med "vanlig" CD och just SACD.
Efter de första skivoran var ingen av oss särskillt imponerade ,
den kanske behöver mer tid på att värmas upp, så vi lät den gå några timmar till .
Men det blev inte mycket bättre
Det som forfarande saknades i musiken var detalj skärpa och utklingning.
Med andra ord en allmänt oengagerad och livlös och tråkig ljudbild.
Vi hadde trott att Denon skulle spela SACD skivorna minst lika bra eller bättre är vad Pioneer PDS06 spelar vanlig CD, men icke
Så vi tröttnad på den och ställde tillbaka den moddade Pioneer PD S06:an (LC-audio klocka+analogdel)istället.
Med samma skivor som tidigare, men nu förstårs avspelade i vanigt CD format.
Vi behövde inte lyssna länge, Vilken skillnad !!!!! vi bara gapade och tittade på varan, var de så här det skulle låta !! Nu kom detaljerna, "timeingen" och framför allt "rummet" tillbaks . Detta trotas att 06:an var kall.
Och självklart var kringutrustningen såsom kablar m.m exakt den samma.
Vi kan bara konstatera att Denos inte en var i närheten av 06:an,
detta trota att förutsättningara (formatett SACD +8 års åldersskillnad) låg på Denons sida.
Detta var helt klart ingen HIFI maskin och absolut inte värd sina 6998:-

M.V.H LORD och LEVANDE
20   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
KennethS Posted - 2005/12/22 : 20:58:51
Bah, måste ju ha nåt att gnälla på när man är hemma under dagarna!
levande Posted - 2005/12/22 : 15:33:43
Skall man kunna bedömma någonting så läre man ha någon slags referense. Thats it
Sluta bråka sig va
ulfsan Posted - 2005/12/22 : 13:13:43
Varför håller ni på och lyfter den här tråden? Vad är det som är nytt och intressant IDAG..

Undrar / Ulf

(om inget vettigt svar finns, så svara inte... annars "uppas" ju tråden igen...)
KennethS Posted - 2005/12/22 : 12:46:20
Var ju just det jag kommenterade!Du jämnför ju ändå den i din text med den renoldade CD-Spelaren Pioneer PD-06.

Quote:"Det som forfarande saknades i musiken var detalj skärpa och utklingning.
Med andra ord en allmänt oengagerad och livlös och tråkig ljudbild.
Vi hadde trott att Denon skulle spela SACD skivorna minst lika bra eller bättre är vad Pioneer PDS06 spelar vanlig CD, men icke
Så vi tröttnad på den och ställde tillbaka den moddade Pioneer PD S06:an (LC-audio klocka+analogdel)istället.
Med samma skivor som tidigare, men nu förstårs avspelade i vanigt CD format.
Vi behövde inte lyssna länge, Vilken skillnad !!!!! vi bara gapade och tittade på varan, var de så här det skulle låta !! Nu kom detaljerna, "timeingen" och framför allt "rummet" tillbaks . Detta trotas att 06:an var kall.
Och självklart var kringutrustningen såsom kablar m.m exakt den samma.
Vi kan bara konstatera att Denos inte en var i närheten av 06:an,
detta trota att förutsättningara (formatett SACD +8 års åldersskillnad) låg på Denons sida.
Detta var helt klart ingen HIFI maskin och absolut inte värd sina 6998:-"
levande Posted - 2005/12/15 : 13:37:50
Ännu än gång, det var ingen jämförelse utan det var för att se vad Denon maskinen kunde prestera i HIFI väg.
För sista gången så påpekar vi detta nu för er som har för bråttom när ni läser
KennethS Posted - 2005/12/06 : 06:53:13
Tja, försök köra DVD-film via Pioneeren en gång. Ajdå?Fungerade det inte? Är ju lite elakt att jämnföra en renodlad CD-Spelare med en DVD/CD/SACD/DVD-Audio maskin. Den ska ju ändå klara så mycket. Men å andra sidan har jag hört att gamla Denon DVD2900 ska spöa DVD2910 i just CD-läget. Så det verkar ju inte vara så hög-prioriterat på denna modell.
fatpipe Posted - 2005/10/11 : 19:07:20
Testade ni den som bildmaskin?
Det är där denna maskin briljerar.
EmilH Posted - 2005/10/10 : 14:12:09
OK, tack för ett intressant test. Skaplig sågning också! :-)

MullBenkt Posted - 2005/10/08 : 18:21:43
Skicka den till mig! Jag kan ta den för en hundralapp!
levande Posted - 2005/10/08 : 16:42:34
Givetvis lysnade vi på vanliga cd skivor , men på den pungten kunde den inte prestera mycket till HIFI.
Vi gjorde även en test med att gämföra CD och SACD formatet på samma skiva, där var skillnaden uppenbar SACD lät avsevärt mycket bätter!

Jag måste än en gång påpeka att detta inte var någon gämförelse mellan två apparater !!! och inte häller mellan två olika format .
Utan en test för att se vad en mulimaskin i mellan klassen kunde prestera som HIFI maskin !!!
mayro Posted - 2005/10/08 : 15:14:26

detta är urmodellen för en sk "snedemning" detta...

Edit.
Såg texten min framstod som elak.. Så menade jag inte.. Utan menade skoj .. moddad mot omoddad osv... Så tillför edit här och låter texten vara så förstår man HUR jag menar även om det kunde uppfattas som elakt. Så VAR inte meningen alls...
sampix Posted - 2005/10/08 : 14:47:33
Håller med tidigare talare.
Ni har egentligen bara testet inspelningarna på de skivor som användes som testobjekt. Möjligheten finns att alla SACD/hybrid-skivorna ni hade tillgång till, är just dåliga mixar på just Sacd..
Så att ge tummen ner för Denon-maskinen på detta sätt är kanske att gå händelserna i förväg.
Sedan gissar jag på att nivå-skillnaderna mellan spelarna är till Pioneer-modellens fördel.

Lyssnade ni något på Denon med det vanliga cd-formatet?

Observera att jag inte är något fan av SACD. Det är inte så att jag slåss med näbbar och klor för formatens skull. Testet var/är bara konstigt upplagt.
Pac Posted - 2005/10/08 : 14:24:03

Ja, det var ord och inga visor det...

Jag flyttar denna testen till Hårdvara recensioner där den passar bättre.
Terminator Posted - 2005/10/08 : 13:33:01
Problemet är att ni som gör jämförelsen förutsätter att SACD-lagren i de aktuella fallen ska låta bättre än cd-spåren och därför ska ge Denon-spelaren någon form av fördel (som den inte lever upp till utan tvärtom). Att såga spelaren på de premisserna tycker jag är helt felaktigt.

Det skulle dock inte förvåna mig om den får stryk av Pioneer-spelaren även vid en cd-jämförelse men det återstår att se.

Var ni aldrig nyfikna på att jämföra cd-spåren?

/Gnällspiken
teflon Posted - 2005/10/08 : 12:46:53
Iaf med Denon 2900 och definitivt 3910 (antagligen lillebror 2910 också) så konverteras DSD-strömmen alltid till PCM när man knäpper på bass management och sådant, om den inte är aktiverad by default vill säga. Nån med 2910 kanske vet?
StefanL Posted - 2005/10/08 : 12:44:04
Oj, jag läste fel, jag trodde det var en test med samma media. Håller med Terminator då
levande Posted - 2005/10/08 : 12:01:25
Det bör väl sägas att detta på inget vis var någon A-B gemförelse !
utan en test för att se om en multimaskin kunde spela HIFi.
Terminator Posted - 2005/10/08 : 10:26:47
Jag har svårt att se poängen att jämföra två apparater genom att spela upp två olika format, för det är väl så ni har gjort

Vore det inte bättre (mer rättvist) att jämföra cd-mediet på bägge maskinerna?

I all vänlighet,
Hans
StefanL Posted - 2005/10/08 : 09:43:07
Håll i hatten sicken kapning!

Jämförde ni vanlig 2 kanals med bildfiltret avstängt?

Jag har själv 2910 och fann den mycket bättre på alla punkter än min gamla Sony 7700, iofs en äldre spelare.
rannagarden Posted - 2005/10/08 : 08:10:54
Ord och inga visor. Sicken sågning!

M

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000