HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Audiovector S6 vs. Si6 + lite annat!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Merkurius Posted - 2005/10/01 : 18:21:39
En kort recension bara. Jag var hos Ågrens hifi i Göteborg idag. Annledningen var att jag funderade på att uppgradera mina högtalare:



Det rör sig alltså om ett par Audiovector S6 Avantgarde Tidigare i veckan ringde de från Ågrens och sa att de fått tillbaka ett par högtalare från Si6-serien som varit på utlånning. De hade lånats ut till en kund som redan skickat iväg sina högtalare på uppgradering. Ågrens föreslog att vi skulle jämföra den nya serien mot den gamla för att försöka lyckas luska ut om det var värt pengarna för att uppgradera högtalarna.

Testobjekten bestod av ett par S6 Avantgarde Arreté och ett par Si6 Ngoma (den nya). Den äldre är förvisso dyrare i nypris men enligt utsago (från Ågrens) ska den nyare vara bättre på i princip allt . Nypriset på den gamla låg på 117 000:- och den nya Ngoma:n kostar 99 000:- En hel del pengar för ett par högtalare, så visst kan man förvänta sig en del

När man uppgraderar högtalare så byter de ut alla element, filtret och högtalarkontakterna. Uppgraderingen från min högtalare, dvs. S6 Avantgarde (nypris: 90 000:-) till denna omtalade Ngoma skulle kosta mig 40 000:- och då får man som sagt nya element (10 st) och annat smått och gott.

Som kuriosa kan jag säga att jag gillar tänket med att uppgradera högtalarna, precis som IÖ:s alster Har man väl funnit en konstruktion som är bra, varför uppfinna hjulet igen (dvs. designa en helt ny högtalare)

Så, skillnaderna mellan högtalarna? Båda två är riktigt bra, den ena var bättre som det skulle visa sig... Ngoma:n Jag hade med mig tre skivor, Bruce "the boss" Springsteen (låten Thunder Road), Dave Matthews Band (låten Say Goodbye) och Chris Jones (låten Roadhouses and automobiles). Det första man la märke till var ett fylligare mellanregister Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad här men här låg den största skillnaden. Något som var intressant, var att jag frågade en kille på Ågrens (jag tror han är aktiv här... StefanB vet nog vem det är ) och han tyckte också att skillnaden här gjorde sig gällande. Då hade jag inte sagt något alls om hur jag upplevde skillnaden Speciellt på saxofon blev det ett lyft och det känns inte bara fylligare, mellanregistret blev mer detaljerat.

Basen fick mer punch... jag upplevde ingen stor förrändring alls men jag tror inte det blev sämre. Diskantåtergivningen blev ett snäpp bättre, större lugn och lite mer luft. Separationen mellan musikerna blev tydligare och fokus på röster blev riktigt bra (har nog mycket att göra med den förbättrade mellanregisteråtergivning).

Jaha, är det dags att uppgradera då... Nix! Nähä, varför då då? Visst det blir bättre men ljudförbättringen motiveras inte av de pengar man måste lägga ut, för min del. Även om jag har en högtalare som är billigare än den Arreté modell som vi jämförde med, tror jag man kan få större ljudlyft om man lägger maken till och fixar akustiken
13   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Merkurius Posted - 2005/10/04 : 17:17:37
Okej
Peter J Posted - 2005/10/04 : 02:03:27
Intressant det du skriver om naim allae, samma åsikt om dessa har även jag när dessa står så nära väggen och helt rakt ut som dem gör. Jag äger ett par själv och jag får då bäst resultat ungefär 25cm från väggen samt en aning vinklade. Jag har även ett par linn Skeet fötter som spikarna står på. Alla dessa åtgärder gjorde att basen blev rappare och mindre punchig (mera linjär) samt bra fokus. Sen om man tycker om designen eller inte så skiljer det sig en del antar jag.
Merkurius Posted - 2005/10/03 : 19:58:39
Så till det sista inlägget i denna recensionstråd.

I slutet hann jag med att lyssna på ett par Naimhögtalare, nämligen:



Högtalarna heter Allae och ja, dom är ännu fulare i verkligheten... horribelt asså I princip första gången en högtalare har blivit tio potens snyggare med frontskyddet på

Hur lät de då? Jo, bättre än de såg ut Nää, skämt åsido, de lät bra. Det underlättar ju om man kan ha högtalarna nära bakväggen, som i det här fallet. I jämförelse med Si6 Ngoma så tappade man lite i fokus på enskilda musiker men helheten förbättrades Basen blev kraftigare men tappade fokus även här... man kan säga att basen inte blev lika utmejsladd. Luften försvann lite och detaljerna var sämre än på Ngoma. Orättvis jämförelse för Ngoma:n är drygt 3 gånger så dyr som Allae:n. Naim högtalarna kostar 31 400:- För prisklassen lät de homogena och trevliga... den lilla stunden jag lyssnade.

Tack för mig
Merkurius Posted - 2005/10/02 : 15:19:44
Vi prövade även att byta ut den "billiga" elektroniken från Marantz till Naim. Nu ska vi se om jag lyckas få ihop beteckningarna och nypriserna här

Som CD användes CDS3, bara den går lös på 75 100:- Givetvis måste man ju ha en separat strömförsörjning till den, dvs. en XPS Power Supply. Den kostar 36 900:-, så CD plus strömförsörjning kostar alltså över 110 000:-

Vidare gick signalen till ett försteg, NAC282. Självklart måste ju denna, som med de flesta andra av Naims produkter, ha en separat strömförsörjning. Strömförsörjningen här var en liten nätt och behändig pryl som lystrar till namnet Hi-Cap Power Supply. Denna kostar inte lika mycket som föregående strömförsörjare men med ett pris på 14 600:- kostar den ändock en del. Försteget kostar förresten 43 800:-

Till sist kommer vi till slutstegen som jag var mest intresserade av... tyvärr är jag lite osäker på modellbeteckningen Jag tror det rörde sig om en NAP250 som kostar 35 900:-

Hela elektroniken bestod alltså av fem prytlar som tillsammans betingar ett värde på exakt 206 300:-

Jag gjorde ingen noggrann jämförelse men bättre blev det. Om det är värt 140 000:- mer än Marantz grejorna får stå för var och en Jag tyckte att återgivningen lät mer homogen och så infann sig den där klassiska, Naim-stampa-takten-känslan

Här är all Naim elektronik:


Fotnot: De högtalare som står bredvid racket, lyssnade jag och StefanB på för ett tag sedan. Lyssningen blev kortvarig men iaf jag tyckte att de lät bra med tanke på att de "bara" kostar 19 000:- Som StefanB sa, så la man märke till den "punchiga" basen. Frågan är om detta skulle låta så trevligt i längden eller om man skulle bli lyssningstrött efter ett tag.
Merkurius Posted - 2005/10/02 : 12:11:54
Ngoma i full flärd. Mycket snyggt träslag/fanér om du frågar mig Frågan är dock om det hade blivit för mycket "ljust" med de nya elementen på min låda. Jämför exempelvis Ngomas silverfärgade diskant med min svarta dito (på första bilden)

Merkurius Posted - 2005/10/02 : 12:03:36
En bild utan blixt, från sidan, i dämpad belysning Myspys

Merkurius Posted - 2005/10/02 : 10:03:58
Okej, det är DaaD4. Jag vet inte vad de kostar men hör med Mårten Design... jag tror de säljer sådana
Snoop Posted - 2005/10/02 : 09:46:12
Hmm såg inte dina tq45 först, jag menar den främre
Merkurius Posted - 2005/10/02 : 09:43:56
Vilken av dom syftar du på? Båda absorberar bas men jag antar att du menar de i hörnet??
Snoop Posted - 2005/10/02 : 09:34:44
Vad kostar den där bas absorbenten på första bilden och hur pass effektiv är den?

Riktigt roligt test.

sorry för OT
Merkurius Posted - 2005/10/02 : 09:28:01
Ja, man får vad man betalar tycker jag
matte76 Posted - 2005/10/02 : 09:26:44
ahhhh....ursnygga högtalare... men tyvärr alldeles för dyra...
Merkurius Posted - 2005/10/01 : 18:34:38
Elektroniken vi körde med var en CD och en integrerad förstärkare från Marantz. Beteckningen är jag inte säker på men tror det rör sig om en SA-11 (Sacd) för 30 000:- och en PM-11S1 (förstärkare) för 35 000:- Här tillsammans med Audiovector Si6 Ngoma ihopsnörad med kablage från Nordost och elektroniken uppradad på ett ställ som heter Radius från Solid Tech.


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000