HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Denver vs. X-Ray

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
RotelPower Posted - 2005/07/05 : 12:47:51
Jag har läst trådarna om Denverspelarna och kom på att tjejens gamla dvd låg i garderoben och skräpade så det blev ett lite minitest idag.

Om du är less på Denver så behöver du inte läsa mer...

Nåväl så här gick detta enkla minitest till.

Elekroniken är följande:

Musical Fidelity Nu-Vista, X-Ray och X-A50 monoblock med Elac 103.2 högtalare
+ Denver DVD-402



Ja, vad döljer det för spännande i denna låda då?

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
ohmega Posted - 2005/07/13 : 14:11:03
Jag gissar på att om man byter OP i Denvern, så har du om inte passerat MF:en så nästan...kostar typ 50-100 kr så får man en avsevärd ljudförbättring....dom op-amparna som sitter i ger jag inte mycket för...
mayro Posted - 2005/07/13 : 10:59:39
hittade på Ebay......... Titta så ser du

EDIT.
Tyska Ebay...
RotelPower Posted - 2005/07/12 : 13:10:20
Den är såld..
mayro Posted - 2005/07/10 : 10:02:32
det är nog samma spelare......... Ser lika dan ut.... tror efter jag kollade den kan nåt mer än 141... men det är även den en 24/96 spelare som 141 i audiodelen...

KÖP....
rannagarden Posted - 2005/07/10 : 01:54:35
Ser ut att vara densamma, fast displayen är/verkar större.

M
RotelPower Posted - 2005/07/09 : 23:44:31


Bilden är från Denvers hemsida. Manualen på PDF fanns bara på italienska.
mayro Posted - 2005/07/09 : 19:57:18


BILD på 142 skulle vara kul att se...
RotelPower Posted - 2005/07/09 : 11:08:57
mayro Posted - 2005/07/09 : 10:37:11



Är 142 en "lyxvariant tro? Eller är den ytterligare siffran upp en massa mer saker att bortmontera enbart tro...
RotelPower Posted - 2005/07/08 : 11:27:39
Jorå den är beg..
mayro Posted - 2005/07/08 : 10:47:11
quote:
Jag har kikat runt lite. Det finns en lirare runt i krokarna som har en Denver 142 för 300kr.



142 Är detta en beg eller vad? 141 är ju ålderstigen modell med en tre år på nacken...
RotelPower Posted - 2005/07/07 : 22:04:10


Jag har kikat runt lite. Det finns en lirare runt i krokarna som har en Denver 142 för 300kr.

Vad är det för skillnad på den och 141?


Sen liten annan grej med Denvern var att den fungerar lite annorlunda med knapptryckningar med att byta låtar, det var både lite konstig och framförallt lite seg. Det gick t.ex. inte stega fram snabbt. Men det är kanske saker man lär sig leva med. Displayen var ju inte direkt upphetsande heller, dålig belysning men mest att det var svårt att se för dom två siffrorna längst till vänster var röda och resten turkos.
mayro Posted - 2005/07/07 : 12:19:09
Bubben.

Grejen är att den "plattare" osv ljdet "försvinner" och blir öppen trevlig mellanrg efter modd på en Denver..

Men skit samma. Skoj att topicägaren här ska gå in i moddträsket....

Du blir aldrig densamme igen då du får höra VAD dessa små sjuka DVDspelare kan göra med musiken...
Bubben Posted - 2005/07/07 : 12:07:05
Om X-ray är bättre, är det väl bättre att modda den för att få mer välljud..?
Misstänker att du inte tänker så mycket på den lite plattare och dimmigare ljudbilden i sovrummet som Denver har iaf.
mayro Posted - 2005/07/07 : 11:17:45

Och då ska du veta att denvers 141á är klart bättre anser jag än dom andra jag provat numera.... Och med SMÅ medel men med en bättre silver res nätkabel som INGÅR i modden så slår jag snudd vad om at Musical F stått som sovrumscd....

Man är väl inte partiskt för man säger sanningen väl va grabbar...?
RotelPower Posted - 2005/07/07 : 00:36:07
quote:
Har också försökt förklara - men här gick hennes vänster in.





Jag spelade också Magicvilla på Denvern och X-Rayen samtidigt och bytte från CD till Aux1 medan det spelades.

Här märktes det tydligt med att Denvern har en lite lägre ljudnivå och också att det där mattare ljudet som Denvern har hörs tydligare nu när man kör båda samtidigt.

Så summan av det här lilla minitestet blev att X-Rayen lät bättre men det var väl ingen överrasking direkt.



Men det roliga är att Denvern lät ändå så pass bra att det där med moddning verkar vara en ganska bra grej till att det skulle låta bättre. Med dom moddningerna som verkar vara ganska populära kostar ju inte så mycket heller. Jämför det med priset för en ny X-Ray när det begav sig så gick den väl lös på 13000kr+?

Jag skulle vilja haft kvar min Denon DCD-1550AR för att jämföra lite. Den hade ett nypris på 4000kr och jag skulle inte bli förvånad om det skulle bli ett dött lopp.

Jag tror nog att jag ska köpa mig en Denver och modda lite. Mest nog för att det är en kul grej men den skulle absolut duga till att ha till "sovrumstereon".

Fortsättning följer..........
rannagarden Posted - 2005/07/06 : 23:12:51
quote:
Jag har försökt att förklara för frun men på nått vänster går det liksom inte in..

Har också försökt förklara - men här gick hennes vänster in.

Ljudet är nog av förklarliga skäl bättre i X-Ray. Men det går som sagt att minska försprånget lite, med en gnutta hjälp.

M
RotelPower Posted - 2005/07/06 : 21:59:32
Nu kör vi lite Diana K och jag måste nog säga att det låter faktiskt bra . Allt finns där, sköna basgångar, slå på strängar och hennes sköna röst.

Testar med X-Ray igen..

Nu låter det bättre men inte så mycket som man vill att det ska göra för den prisskillnaden men så är det väl med dom flesta grejerna.

Nu låter det lite mer som man tagit bort en matta från högtalarna, inte en tjock och inte en tunn, lite mer därimellan ungefär. Det låter lite plattare och tunnare med Denvern och lite mer fylligare och mer upplöst med X-Rayen. Basen känns att det är lite mer go i också. Tonerna klingar liksom ut med mer känsla.
RotelPower Posted - 2005/07/06 : 21:49:45


Jag har försökt att förklara för frun men på nått vänster går det liksom inte in..

rannagarden Posted - 2005/07/06 : 21:46:55
quote:
Var tvungen att fixa med lite hemma grejer typ fru o barn.



Vi snackar viktiga grejer här, hörru! Det gäller att prioritera!

M
RotelPower Posted - 2005/07/06 : 21:45:56
Första intrycket:

Sätter på första låten som var Cecilia Vennersten - Det Vackraste (skäms nästan), men ok det här låter faktiskt ganska bra må jag säga men inte som det brukar riktigt.
Byter till X-Ray och det låter som vanligt igen, så där bra som det brukar men det lät också helt ok med Denvern?
På med den igen.. Jo, det låter faktiskt helt ok.

Första jag la märke till var att Denvern spelar med lite lägre volym så jag fick försöka höja och sänka volymen så det stämde ungefär.
RotelPower Posted - 2005/07/06 : 21:40:05
He he he, det var faktiskt inte meningen att det skulle dra ut så mycket på tiden. Var tvungen att fixa med lite hemma grejer typ fru o barn.

Sorry..
Creative Audio Posted - 2005/07/06 : 21:29:45
Men KARL HUR LÅTER DET nu då!!! Nått första intryck Bara lite....

W
rannagarden Posted - 2005/07/06 : 20:51:23
- Hököga!

MF VS Denver - ja!
Låtar - ja!
Elaka högtalare - ja!

Men sen då!!! Släpp sargen och kom in i matchen!

Ljudet???

M
RotelPower Posted - 2005/07/06 : 19:23:46
Högtalare som användes var ett par elakingar.



Elac 103.2

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000