T O P I C R E V I E W |
Straub |
Posted - 2005/06/24 : 14:48:02 Hej allihopa För ett par dagar sedan inhandlade jag en komplementstereo att användas vid sidan om min dyra B&W-stero i vardagsrummet. Tänkte här komma med en liten recension. Kraven var att anläggningen skulle vara portabel, välljudande, snygg och kunna fylla små till medelstora rum. jag valde mellan Tivoli Audio Model plus Model subwoofer och Bose Sounddock. Tanken var att jag skulle använda en iPod Photo 60Gb som muskkälla, den är beställd sedan två veckor men har ännu ej kommit. Innan jag bestämde mig lyssnade jag på Både T A och Bose i butik i någon timma. Lyckligtvis var detta möjligt att göra parallellt då Telehå i Göteborg hade båda.
Första intrycket var att båda anläggningarna lät mkt bra för sin storlek (t o m för en hifiräv som jag). Bosen lät faktiskt förvånansvärt bra på normal lyssningsvolym och spelade faktiskt förvånansvärt mkt bas (ingen lågbas dock) men att lyckas få bas ur en så liten högtalare måste ändå anses vara en bedrift. Bose kunde spela mkt högt (faktiskt!) men musiken komprimerades kraftigt på ljudvolymer över normal lyssningsnivå. Ljuset höjdes men inte basen. Upplösningen försämrades oxå märkbart i mellanregistret vid högre volymer. Anläggningen var inte heller speciellt dynamisk (pga av komprimeringskretsarna). På normala nivåer lät det dock relativt bra och att man sen kan spela högt ibland gjorde att jag nog skulle kunna leva med Bosen. (trots avsaknad av allt vad stereoperspektiv heter)
I jämförelse med Tivoli Audio Model Two och Model Subwoofer hade dock Bosen inte mkt att säga till om...
Model Two är t o m utan subben osannolikt bra för sin storlek. Basen är avsevärt djupare än Bosen och mkt väldefinierad. Ingen lågbas här heller men otroligt djupt för att komma från två 3-tumselement... Med Model Sub inkopplad händer det grejer... Basen sträcker sig en rejäl bit neråt. Det här är så långt ifrån en billig datorsub man kan komma. Fortfarande ingen lågbas men skulle gissa att det lilla 5,25-tumselemetet sträcker sig ner mot 50-60 hertz. Den gör det bra oxå. Väldefinierat. Något som imponerade direkt var hur väl sub och satelliter integrerades, något jag tyckt har varit svårt t o m med stora golvare och dyra subbar, på ngt sätt lyckas jag väldigt ofta lokalisera subben och/eller få ett glapp eller överlapp (i frekvens) som försämrara ljudbilden och frekvenslinjäriteten. Med Tivolin var detta inget problem, mystiskt (då det borde vara tvärtom) men fantastiskt trevligt! Model sub är ingen hemmabiosub och kommer inte att sätta din soffa i gungning men till musik fungerar den utmärkt. Den är rapp och det den gör gör den bra. Allvarligt talat är den osannolikt bra och jag förstår inte hur ett 5,25-tumselement och två 3-tummare kan ge en så massiv och väldefinierad botten.
Det bästa med Tivolin är dock mellanregistret vilket jag tycker är mkt bra, helt i klass med en bra monitor. Jag trodde att jag skulle störas av avsaknaden av diskanter men det är inget man tänker på. Ljudet drar åt det mörka hållet såklart men man störs inte. Det hela skulle oxå kunna indikera att jag kanske tyvärr inte hör så långt upp i frekvens längre... Anläggningen är rejält dynamisk för sin storlek vilket indikerar att kraftresusrerna relativ sett är ordentligt tilltagna. I jämförelse med Bosen var dynamiken i en helt annan klass. Som ni förstår blev jag fast direkt och inhandlade Tivolin. Hemma har jag matat den med en massa olika skivor (i väntan på iPoden kopplade jag in en CD-spelare) i ett rum på ca 12 kvadratmeter. Tivoli Audio rekommenderar nivån på subben attt stå på kl 12 men då blev faktiskt anläggningen allftför basig i mitt lilla rum...otroligt(!) och jag tvingade att sänka den rejält. Model Two måste flyttas ganska långt ifrån bakväggen, gärna >2 dm, för att inte bli för basig. En bra låt för att testa kvaliten är låten Elegi av Lars Vinnerbäck. Lars sjunger långsamt och mkt djupt. Lådresonanser avslöjas ganska lätt och dåliga anläggningar skorrar. När jag spelade Elegi märktes det tydligt att högtalarna måste stå en bit från väggen. Inget skorr men rösten blev helt enkelt för basrik och fyllig. När jag flyttade ut högtalarna lät det mkt bättre och det märktes tydligt hur välbyggda lådorna är. Inga resonanser här! Anläggningen är väldigt lättlyssnad och har en härlig värme (inte helt olikt rör faktiskt). Allt är inte perfekt men det är inget man störs av, samma känsla man kan få av rörförstärkare (speciellt gamla), återgivningen är inte perfekt linjär men det finns en musikglädje som gör att man inte tröttnar ens efter långt lyssnande och man vill bara forsätta att mata anläggningen med musik. Helt enkelt en anläggning man (jag) kan leva med länge.
När jag jämför tivolin med min tio ggr dyrare anläggning är jag aningen ambivalent. Ok, den har några år på nacken och är bättre på alla punkter men ändå, kablarna kostar för sjutton mer är Tivolin! Jag hade kunnat ha en Tivoli-anläggning i varje rum och ändå haft pengar över till ett par 100 cd extra eller ett stort antal konserter inklsive resor och hotellövernattningar... Ok, Tivolin är inget ljudmonster men på de ljudnivåer jag oftast spelar fungerar det mkt bra.
Nackdelar då?
Ingen riktig lågbas (uppskattas av grannar)
Kan inte spela mkt högt, inget partymonster även om det fungerar till lugnare tillställningar.
Basen "ploppar" ibland när jag sätter på/stänger av anläggningen. Störande! Eventuellt skulle det här kunna vara ett fel som kan reklameras.
Vid (mkt) låg lyssningsvolym räcker inte utsignalen till subben till för att hålla subben konstant påslagen vilket medför att den slår av till och från. Aningen störande. Vid normala nivåer är detta inget problem.
Kan anläggningen då rekommenderas?
Som ni nog förstår av recensionen har jag fallit pladdask för denna lilla, snygga, underbara anläggning och jag kan inte annat än att rekommendera den.
|
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
ohmega |
Posted - 2006/03/01 : 03:15:33 Straub: Tack för denna välskrivna recension. |
Straub |
Posted - 2006/03/01 : 01:51:19 Tycker fortfarande att Tivolin är helt underbar men måste påpeka att mellanbasen är rejält höjd, har ibland tyckt att ljudet nästan blir lite för fylligt. Dessutom surrar det en del om nätaggregatet men det är dock inget som stör när man spelar. |
Mickhe |
Posted - 2005/06/26 : 21:41:27 Tack för denna recension...precis vad jag behöver då jag var på jakt efter detta till min iPod Photo...
/Micke |
|
|