T O P I C R E V I E W |
Pac |
Posted - 2005/06/15 : 13:32:04 Finbesök i stugan!
För några veckor sedan hade jag/vi på HiFiForum.nu möjligheten att som första publikation någonstans() hårdtesta Bladelius nya "superförstärkare" Beowulf.
Förbered dig på en tråd i gammalt vanligt, sävligt Pac-tempo.
De där Bladelius, de döper sin apparater till lite roliga namn. De har ofta fornnordisk anknytning och nu senast är det Beowulf.
Första gången jag hörde namnet trodde jag att det var någon typ av fornnordisk varg. Men inte då! Man får söka sig långt tillbaks i tiden och bort från de fornnordiska sagorna för att finna Beowulf. De Nordiska anspelningarna finns där, men Beowulf är en hjältesaga skriven på Engelska om de gamla fornnordiska innevånarna.
Beowulf är hjälten i det äldsta bevarade poetiska verket som finns på Engelska. Berättelsen om Beowulf innehåller även en annan referens som kan kännas bekant för de som följer Bladelius, jätten Grendel...
Fortsättning följer |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
mayro |
Posted - 2005/09/27 : 15:55:20
fegis
hade du rört lite där hade skorstenarna möjligen ju visat VAD dom är till för ju...
|
Pac |
Posted - 2005/09/27 : 10:47:21
Tyvärr får vi sväva i ovisshet vad det gäller den "magiska"-knappen, jag rörde den inte. |
IcedEarth |
Posted - 2005/09/26 : 23:04:51 Pac, Har du fått reda på vad knappen gjorde? *nyfiken*
/rillo |
Niklas Nord |
Posted - 2005/06/29 : 22:39:24
okej, Hi Fi Consult ! |
Hi Fi Consult |
Posted - 2005/06/29 : 11:12:15 Niklas Nord:
Det enda som skenar iväg är dina kommentarer om "opåverkat" ljud. Verkar öka varje månad.
En journalist sa en gång i en annan bransch:
Denna bil är krocksäker, förnuftig byggd, drar lite bränsle, lastar mest i mellanklassen, trevlig att köra, 2:a handsvärdet förväntar vi bli bra och den är dessutom snygg att se på. En riktig fullträff!
Men VARFÖR, sa han indignerat, måste den kosta MER än de andra....
mvh
. |
Pac |
Posted - 2005/06/27 : 18:25:38
Ja det där med hur man prioriterar sina surt förvärvad slantar är ju olika och högst personligt. Vissa prioriterar på ett sätt och andra på ett annat.
Tänk om vi alla skulle prioritera likadant, vad tråkigt det skulle bli, inte mycket till mångfald kvar då...
|
Niklas Nord |
Posted - 2005/06/27 : 17:46:01 Säkert jättefina slutsteg, men varför ska dom vara så dyra för? Man kan ju lätt gå och köpa sig ett slutsteg på stan för 25 000 och typ ha mer effekt tillhands, och ett opåverkat ljud.
Det skenar iväg lite.. Även i den svenska myllan. |
Cyber |
Posted - 2005/06/26 : 08:04:53 quote: Det var med ett visst vemod som jag körde tillbaks beowulf till HiFiconsult.
Kan tänka mig det
Undrar just ifall dessa skapelser finns att lyssna på i Stockholmsområdet
/Cyber |
Pac |
Posted - 2005/06/25 : 23:02:04 Nej Emil, inga rykande skorstenar denna gången *ASG*
Jo, nog kändes det illa i musiknerverna att inte få ha kvar dem, men plånboken andades ut...
Tack för berömmet! |
EmilH |
Posted - 2005/06/25 : 21:05:18 Inga rykande skorstenar då alltså..
Närå, grattis till ett fint reportage... Snygga bilder och välskrivet, fick verkligen lite "känslor" för de båda bestarna...
Kan tänka mig att det var svårt att lämna tillbaka dessa, nästan lite plågsamt va? |
Pac |
Posted - 2005/06/25 : 17:47:27
Jag hade en riktigt trevlig tid med Beowulf och nog visades hjältetagen upp ordentligt när jag började spela högt. Den där vanliga "skrikande" känslan som signalerar att det är för högt infann sig aldrig med Beowulf i anläggningen. Det bara spelade på med samma ljudbild, djup och finess som på lägre volymer bara mycket högre.
Att lägga på ett klassiskt stycke var en fröjd. Bergakungens sal av Grieg var ett ännu större nöje än vanligt eller när djävulen kommer och tar Don Giovanni Det gav snudd på avgrundskänsla på de ljudvolymerna jag spelade...
Det var med ett visst vemod som jag körde tillbaks beowulf till HiFiconsult. Det är bara till att konstatera att det var ett ...
...finbesök i stugan...
/Per |
Pac |
Posted - 2005/06/23 : 20:14:52
Äh, "Bladelius" är det ju!
|
Pac |
Posted - 2005/06/23 : 19:43:37
Ja, nu tar sig Bladelius upp i en ny "klass" för slutsteg...
|
EmilH |
Posted - 2005/06/23 : 15:44:36 Helt otroligt bygge det där.. kan bara drömma om hur de låter... |
Pac |
Posted - 2005/06/22 : 12:58:17
Lite fler vinklar kanske?
Byggkvaliten är verkligen hög på dessa 55kilos aluminium monoliter...
Jag jagade runt med min magnet för att hitta en enda liten vanlig järnbit, men magneten trillade av var jag än lade den...Inte ens skruvarna är magnetiska, de är nämligen rostfria...
|
johan.björklund |
Posted - 2005/06/21 : 23:10:27 Emil jag är med dig , ring Sladd |
Pac |
Posted - 2005/06/21 : 22:48:48 Nja Emil, det kanske inte är den första tanken som slår mig... |
EmilH |
Posted - 2005/06/21 : 17:40:59 Är det bara jag, eller är vi fler?, som nästan får tvångstankar kring att hälla ner en lagom mängd kolsyre-is i kylflänsarna/rören och se hur det likt skorstenar ryker mystiskt ur Beowulf? ...
Förlåt OT, men jag kunde inte hålla mig längre... |
Jorma |
Posted - 2005/06/21 : 16:24:13 quote: Jorma: Gör du kablar med C19-kontakter på beställning, eller är det något som finns i ditt ordinarie sortiment?
Jag har C19-kontakter hemma och gör kablar med den kontakten på beställning. Kabelpriset blir 100 kr extra med denna kontakt. Det gäller både JPC2.5 och Super Power.
|
ILLY |
Posted - 2005/06/21 : 16:02:54 Okej Pac, det är inte precis så att jag tror att man BEHÖVER mer kraft, funderade mer på om det var tekniskt genomförbart eller inte...
Håller med om att de ser ut som datorchassien, fast isåfall de snyggaste datorchassiena jag någonsin sett!
Jorma: Gör du kablar med C19-kontakter på beställning, eller är det något som finns i ditt ordinarie sortiment? |
Pac |
Posted - 2005/06/21 : 12:06:56 ... "riktigt anständigt"...
Vilket erkännande! |
Bernt Jansson |
Posted - 2005/06/21 : 09:47:50 Snyggt och prydligt spelade det, med mycket kraft. Jag skymtar min dotter i bakgrunden, både hon och sonen var med den (grill)-kvällen. De är rätt kräsna på ljud de där barnen, men de tyckte nog allt att det spelade på riktigt anständigt. |
Pac |
Posted - 2005/06/20 : 22:44:31
Det var inte svårt att hitta läckra vinklar att plåta iaf...
och så liiite närmare...
|
Pac |
Posted - 2005/06/20 : 11:46:16
De tar den "Nordiska stilen" som Advantage/Bladelius/"X"-fix kört ett tag till en ny nivå. Vissa faller det i smaken andra inte. Tur är väl att smaken är olika I mina ögon är de riktigt ordentligt snygga. Jag sällar mig till samma skara som Haakan
|
Haakan |
Posted - 2005/06/20 : 11:30:55 fick jag dom gratis hade ja tatt dom |