HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
matte76 Posted - 2005/05/24 : 14:05:46
Jag har haft Voles högtalare VA Concert Grand (nya serien) hemma i två veckor dels för att utvärdera om jag skulle köpa samma modell, och sedan efter mitt beslut för att ha något att lyssna på i väntan på mina nya högtalare, lillebror Baby Grand. Tänkte skriva en kort recension av dessa mycket vackra och välbyggda (tunga!) skapelser:

Diskanten från Scan Speak låter mycket behagligt och ger en hel del detaljer. Ljudkaraktären från dessa högtalare är ganska varm men är ändå rapp i basen. Basens främsta attribut är dock tyngd och djup! Den bästa basen jag hört från en högtalare, kräver dock en del utrymme och eftersom högtalaren är ganska stor och djup var de tvungna att hamna för nära bakvägg i mitt rum. Detta gjorde att basen blev lite bumlig. Flyttade jag ut dem få det blev ca 50 cm till bakvägg blev basen klart rappare och med bättre kontur. Men då tog de för mycket plats i rummet så det funkade inte tyvärr.

Mellanregistret är varmt, kanske lite tillbakahållet jämfört med mina tidigare högtalare Audiovector Mi3 Avantgarde som slängde ljudet och framförallt röster i ansiktet på en. Viennas röster lät mer naturligt i jämförelse. De fungerade bra till all musik, både akustiskt och tyngre rock klarade dem bra, mycket tack vare att både fyllighet och rapphet finns i ljudet.

Sammanfattningsvis en mycket bra högtalare som jag kan rekommendera, framförallt om man har ett lite större rum så de får spela ut ordentligt. Detta är en vinnare och kan bli en stor succé för Vienna, provlyssning rekommenderas!



2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
matte76 Posted - 2005/05/29 : 21:46:55
Den nya Concert Grand upplevde jag inte som för snäll, och då var mina öron ändå vana vid Audiovector Mi3 Avantgarde, vars ljud är ganska "skarpskuret".
Björn-Ola Posted - 2005/05/29 : 19:22:41
När jag satt på operan och lyssnade och funderade på hur det faktiskt lät, så var det just denna högtalare jag tänkte på, mjukt, varmt detaljerat ljud med rapp bas.
Många högtalare har ljud som påminner mig om överexponerade foton, eller foton med kraftigt blixtbelysta motiv.
Men när vi satt och lyssnade på den hos Balance, så dissades den för att den var för snäll, många föredrar ett mer skarpskuret ljud tydligen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000