HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Philips DVP520

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
bassman Posted - 2005/05/23 : 19:29:35
Det hela började med att jag skaffade en Denverspelare, eftersom jag ville skaffa en Dvd-spelare för att se film med, men också lockades av de till synes fantastiska möjligheterna att få ett fint CD-ljud, för en billig peng. Men, tyvärr så stod jag inte ut med Denvern (DVD808)eftersom den tonade början av varje låt.
Så jag bytte den mot en Philips DVP520, 790 kr.


Som referens har jag min gamla trotjänare Arcam Alpha 7.
Högtalare Proac-kloner.
Förstärkeri: Hitachi försteg och Nikko Alpha II slutsteg.
Kablage: signalkabel: Cat5 installationskabel; högtalarkabel: flätad EKK.

Arcamen har i min anläggning och i mina öron, ett välbalanserat ljud, med bra driv och fin närvaro.
Denvern lät mörkare än Arcam, lite dämpad och med lite sammetsaktigt ljud.
Philipsen låter en aning ljusare än Arcam, ett mer lättflytande ljud.
Men, den har bättre utsträckning uppåt och bättre upplösning. Jag har en skiva med ljud från regnskogen och där hör man verkligen tydligt, att det är insekter som ljuder, inte bara ett allmänt surrande, som med Arcamen.
Annars låter Philipsen och Arcamen ganska lika varandra, dock har Arcam en aning mer "massivitet" och tyngd i de nedre regionerna, vilket ger en bättre "kropp" åt instrument och röster.
Det man kunde önska mer av hos Philipsen är lite mer tyngd i basen och bättre djupperspektiv, annars är det en förvånansvärt bra CD-avspelare. Ljudet är detaljerat och naturligt, inga hårdheter. Den klarar av repor bättre än min Arcam. Dessutom visar den DVD-film med mycket bra bild och ljud.
Polaritet på strömkabeln påverkar ljudet. Ena läget ger en tamare återgivning, det andra rättar till det och ger mer liv.
Jag har nu lyssnat en vecka, på all slags musik och kan konstatera att utvecklingen har gått framåt på spelarfronten och att man idag kan köpa en "Svensson-dvd" och få ett riktigt fint ljud.





HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000