HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Alessandro Ms-Pro

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
thli Posted - 2005/04/11 : 17:45:38
Lovade för alldeles för länge sedan i Alessandro tråden att jag skulle lägga upp en recension på mina Ms-Pro, så här kommer den!!

Vad som skall testas är följande:



Alessandro Ms-Pro med min gamla referens HD-600.

Testsystemet ser ut så här:









Cd-spelare:Accuphase Dp-67
Förstärkare:Accuphase E-530
Högtalare:Burmester 022/023
Sub:REL Quake (används bara ibland)
Lurstärkare:EAR 90
Kablar:Transparent nivå "super"

Kommer också att testa olika "pads" till lurarna:



Från vänster till höger: Bowls(orginal),Flats,Soft



Testet följer ikväll (eller imorgon)

Thomas

edit:tog med högtalarna
3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
thli Posted - 2005/04/11 : 20:11:07
Tänkte börja lite lätt med varför jag valde Ms-pro.
Har länge kört med Sennheiser, först HD-580 som byttes till HD-600.
När HD-650 dök upp så kändes det lockande att byta igen men samtidigt är det lite tråkigt att lägga massa pengar för att få en lur som ser(nästan)likadan ut och även har liknande ljudkaraktär.

Beslutade att behålla HD-600 och kompletera med något helt annorlunda, ganska snart hittade jag Grados RS-1 men efter lite letande på nätet fastnade jag för MS-pron som skulle vara lite "snällare" i toppen mot RS-1.

Så över till testen, vill bara säga att detta är min första recension på forumet så om jag flummar iväg lite så kan jag skylla på att jag är nybörjare.

Utförande:

Blev väldigt förvånad första gången jag såg ett par RS-1/MS-pro över hur små och lätta lurarna faktiskt är, HD-600 är klart mycket större och tyngre.
Litenheten gör tyvärr också att lurarna vilar mer på öronen än runt som dom gör på HD-600.Till en början var detta REJÄLT irriterande men har nu (nästan) vant mig, lika sköna som Sennheiserna blir dom nog aldrig men dom är i alla fall svalare.
Komforten blir också bättre om man byter "pads" men mer om det senare.

Diskant

Innan jag skriver något om ljudet vill jag påpeka att luren lät ganska hårt och vasst de första 200timmarna, men eftersom jag köpte ny cd samtidigt med lurarna så kan jag inte veta säkert hur mycket som var inspelning av lurarna och hur mycket som var cd:n.

Diskanten är riktigt bra på dessa lurar men kan på vissa sämre inspelade skivor dra lite åt det ljusa, detaljer kommer fram som man aldrig tidigare hört!! Är tex sanslöst bra på att skilja ut de olika anslagen på tex cymbaler och höga pianotoner.
HD-600 låter lite som att lägga en kudde mellan lurarna om man jämför(lite överdrivet men ändå).

Mellanregister:

Här är lurens största fördel, mellanregistret är helt otroligt bra!!!.Rösterna får en klarhet som jag inte förut har hört från ett par lurar och bara vid ett fåtal tillfällen från högtalare men då har priserna varit på fel sida 100000:-stecket.
Vet inte riktigt vad det är som gör mellanregistret så här bra men helt klart har det något att göra med snabbhet, toner startar och stannar mycket snabbt vilket gör att tonerna låter väldigt rent och klart.

Man får ett djup i ljudbilden som få andra lurar klarar att återge, detta är den lur jag hört som kommer närmast att kunna återge just djupet i en inspelning och hur musikerna är placerade i rummet hörs här ganska tydligt.

Bas:

Finns inte så mycket att säga här förutom att basen är väldigt "snabb" och "torr". Hur man gillar det är väldigt olika.
Med "snabb" menar jag att det är lätt att höra de olika anslagen på en bastrumma men andra lurar ger dig "mer" bas. Tolka nu inte detta som den är basfattig för så är inte fallet och vill man ha mer kan man byta till "flat" padsen.

Kort sammanfattning:

Om man jämför HD-600 med MS-pro skulle jag säga att HD-600 är skönare att bära samt är mer lättlyssnad,den passar till allt.

MS-pro därimot är mer ett lyssnarinstrument, du hör allt som finns på skivan på gott och ont, är skivan bra inspelad får du en enorm upplevelse och är skivan lite sämre kommer du snabbt att får veta det.

Olika "pads":

Med till lurarna kommer "bowls" padsen, men många väljer att köpa de äldre "flat" padsen till sina Grado/Alessandro vad är då skillnaden?

Detta är en EXTREM smakfråga!!!! Ljudet blir HELT olika beroende på vilka "pads" du väljer!!!.
Lite enkelt kan man säga så här:

Bowls:Klart ljud med lite ljus topp och mindre bas men med ett mycket fint djup på ljudet.

Flats:Lite "snällare" diskant och (mycket) mer bas!! men du tappar lite av den fina ljudbilden och även om du får mer bas så är den inte lika informations rik, dvs basen blir lite grötigare.

Får se om jag skriver lite mer imorgon.

Tack för mig.

Thomas
thli Posted - 2005/04/11 : 18:53:16
Mayro:

Har lagt till högtalarna nu
mayro Posted - 2005/04/11 : 18:21:02


Härlig anläggning..

Men lite "små högtalare" du testar ju till denna kombo!

Kul att läsa lite "öronhögtalare" som omväxling..

MVH
Tobbe

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000