HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Velodyne DD-12

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
mats Posted - 2005/03/29 : 07:27:33
Hej..

Jag tänkte lufta mina åsikter om denna fina Subwoofer. Jag har inte stor erfarenhet av subwoofers, Har bara testat 2 st innan denna best.

Jag har inte heller skrivit många reviews innan och har inte lingon som vissa har :) så denna review kommer inte att vara bevandrad med en massa hifi uttryck :)

Jag har sneglat på DD serien ett tag men kom aldrig till skott delvis pga kostnaden. Men sen så dök en upp på begagnadmarknaden och jag slog till utan att ha lyssnat på den.

Det tar ett tag att sätta sig in i hur man ska ställa in en DD om man inte kan det här med Phase,crossover etc vilket jag inte kunde.
Jag hittade dock mycket bra information på www.avtalk.co.uk (gå in på forum och sen på Velodyne forumet). Där finns det 2 st trådar som har allt man behöver i stort sätt. Jag kunde inte länka in dessa då siten inte funkade då detta skrevs.

Till lyssningsintrycken:

Det började inte bra!! Jag kopplade in DD-12:an med LFE kabel och rester av komposit kablarna till Surroundprocessorn och slog sedan på DD-12:an. Det vart svart i lägenheten ! Säkringen gick :(. Jag kunde inte hålla på mera den dagen och var inte glad!!!. Det visade senare efter lite efterforskning att det är en konding som laddas upp i DD-12an och ger en strömpeak som inte mina säkringar klarade av (automatsäkringar). Slår man dock på säkringen efter en liten stund är det inga problem. Har hört att gamla säkringar klarar sånt här bättre så de flesta får nog inte problemet.

Denna subwoofer är en liten best! Jag satt och lyssnade på lite Dance/techno igår och det var mycket bra tryck med fin definitin på basen. Det var inga problem med integrationen med mina ögtalare (dynaudio Contour 3.0) som är satta till Small :)heller. Då ska man tänka på att mitt rum (mitt vardagsrum,kök samt hall är helt öppet så DD-12 spelar på c:a 40 kvadratmeter!). jag har en peak vid c:a 40hz samt dipp vid c:a 50hz som är svår att få bukt på. Resultatet efter lite EQ är tajt kraftfull bas som låter realistiskt.

Hur är det med film då?

Såg lite från POD racet i Starwars och kan säga det att jag satt och flinade inombords :). Trycket är mycket bra och var tvungen att sänk volymen 2-3 gånger då det nästan vart lite för mycket bas :)(på ett bra sätt dock). Om jag jämför lite med REL Strata III och REL Storm III som jag har testat hemma innan så vinner Velon utan problem. Det var lätt att få REL att integreras med Frontarna men jag saknade trycket i basen som jag får med Velon!

Är den då värd sitt pris? Jag tycker det. Du får med en förstaklassig mick som bara den nog kostar en slant. Men det som är
bäst är alla tweak möjligheter som man kan göra i realtime (i stort sätt) med fjärrkontrollen från soffan! oslagbart..

Mvh Mats

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
EmilH Posted - 2005/07/04 : 10:20:21
Ha ha, man behöver inte kunna förstå Danska för att förstå den sista bilden
Rene Posted - 2005/07/02 : 14:48:52
Snoop Posted - 2005/06/28 : 22:44:49
om man ändå kunde förstå Danska
johan.björklund Posted - 2005/06/28 : 22:43:02
Rene Posted - 2005/06/28 : 21:46:56
Ja er jeg men vi har det sjovt , der kommer 2 DD15 på også i næste uge :o)

Og helt danske er jeg ikke , jeg er også svensker min farfar kom fra sevrige småland
johan.björklund Posted - 2005/06/27 : 23:36:47
Du är galen René , fast du är ju Dansk
Rene Posted - 2005/06/24 : 15:03:39
Rene Posted - 2005/05/29 : 22:06:38
hej

det virker godt nok her , har prøvet auto og manaul alt virker

hm mail til ham her så får du hurtigt svar dwhiteman@earthlink.net bare hils fra mig jensen

husk på eng :o)

LydMekk Posted - 2005/05/29 : 01:20:14
Har lagt inn 2.0 idag, driver og forsker litt...

Når jeg kjører 3-2-1 og lar systemet sette seg selv opp funker alt fint og sub'en spiller bass selv.

MEN, når jeg kjører manuell setup ala tidligere, logger den kurven på skjermen og suben sender bass-signal ut på line-out utgangene, men spiller ikke selv bass, dvs. elementet rører seg ikke. Bugs i den nye softwaren ?
Rene Posted - 2005/05/28 : 20:37:32
Velodyne har nettopp lagt ut versjon 2.0 av software for nedlastning via deres hjemmesider. Gratis

Ja har lige prøvet det af , ders auto lyder til at virke godt .
LydMekk Posted - 2005/05/28 : 03:12:55
DD-18 er snadder! Har denne selv som en ren kinosub, har en JMLab Utopia BE SUB for kun frontene. Spiller bra bass sammenlagt ja! :)

Velodyne har nettopp lagt ut versjon 2.0 av software for nedlastning via deres hjemmesider. Gratis.
Rene Posted - 2005/05/24 : 23:16:48
Nå man først har fået instillet den rigtig så er der bund med kontrol og smæk så man næsten bliver bange .

Jeg har prøvet med dette 2xDD15" 2xDD12" 2xDD10" og det var sjovt , det tog lidt tid at få dem til at køre sammen men det kom , og jeg skal love for det flytter luft .

Det næste bliver at prøve ders 1812

Men det bedste køb er ders DD15 , den er god ,men jeg skal til at lege med DD18 nu og den er stor .

mayro Posted - 2005/04/15 : 19:52:11
quote:
mayro, måhända du blir avprogrammerad under lyssningsträffen
hemma hos dig med fadel art mfl.

Du anar inte vilka fina små hörselskydd som kommer användas

Det får man ju inte riskera ju...Inte då man är en seriös sektmedlem ju...
Per100 Posted - 2005/04/15 : 15:18:15
mayro, måhända du blir avprogrammerad under lyssningsträffen
hemma hos dig med fadel art mfl.
mayro Posted - 2005/04/15 : 15:04:20

SILVER RESOLUTION..

Och angående nätisar.. Ja inte hade dom suttit såsom orginal på en sub för 15000 us dollar om dom var kassa .. det kan man vara stensäker på som sagt... SÅ korkade är inte tillverkaren av dessa otroliga subbar...

Och förlåt mitt OT. Kunde inte bara låta bli då märket stämmer "in" på nåt sätt i min sekt jag är medlem i ju...
mats Posted - 2005/04/15 : 14:46:28
TBA det har du rätt i.

Mayro jag vet ..Är sugen på dessa Signal efter allt surr :)..Dock införskaffade jag mig en audioquest kabel till subben redan men det hindrar mig inte för att testa högtalar kablar :)..Vilken kabel var deras "bästa" högtalar kabel?..

DD 1812..Ja vad ska man säga..Man får skaffa hjälm om man ska ha en sådan och råna en bank hehe..
mayro Posted - 2005/04/15 : 00:37:11
quote:
The Magic Power Cord is the standard power cord accompanying Velodyne's new Signature 1812 Subwoofer ($15,000 retail, 415 lb.)

Tänkte bara så ni vet vad som blir bäst till subben ifråga om nätis... Hämtade denna text ifrån Signal cables hemsida...

Magic power cord är ifrån Signal Cable som gör mina silver res kablar...
Coool sub...
TBA Posted - 2005/04/14 : 17:55:58
Nu har jag ett Rotel RC 1090 med ett RB 1090 slutsteg. Men det är dags att ta steget över till flre kanaler.
Priset för ett hembioförsteg ska väl helst hamna under 60' och då ligger Krellen bra till. Dessutom så har jag redan en Krell SACD Standard som signalkälla. Högtalarna är ett par Von Schweikert VR-4JR

Själv avvaktar jag med DVD och TV köp. HDTV är på gång. Förmodligen kommer efterföljarna till DVD, Bluray och HD-DVD börja säljas till julhandeln i år. Enda riktiga HDTV'n jag kan komma på som kör den högre upplösningen (1920x1080)är en Sharp och den kostar 65'. Det vill jag inte lägga på en TV som kostar 30' om två år. När detta klarnat så blir det ny TV och DVD.
Men vi kanske skulle börja en ny tråd då detta börjar bli lite väl off topic?
mats Posted - 2005/04/14 : 12:20:09
Ah nytt försteg sneglar jag på också..Kör idag Tag avr32 som funkar bra men man sneglar alltid hehe..Har du kollat in Meridian något? Tror att dom kan vara kanon.Vet dock inte vilken prislapp du vill sluta på. Även iden om att köpa nån integrerad förstärkar med theater passthruu eller vad det heter har man klurat på ..

Men närmast för mig är nog köp av Plasma samt ny DVD spelare
Vad kör du nu förresten?
TBA Posted - 2005/04/11 : 19:03:57
Förlåt missade svaret. AVtalks forum har jag inte kollat in. Har knappt tid att läsa här. Har 2 små barn hemma.
Nästa steg är att försöka bestämma mig för vilket försteg jag ska ha. Lutar lite åt Krell Showcase. Men har gott om tid på mig
att fundera.
mats Posted - 2005/04/08 : 11:07:11
TBA..

Det är nog ingen dum ide.. Det kan bara bli bättre med större Bas..
Den ska inte vara "långsammare" heller utan du får 1Hz djupare bas samt mera luft flyttas . Lycka till.

Har du kollat in AVtalks forum förresten? Man får fin inspiration på Velo där
TBA Posted - 2005/04/07 : 18:05:46
Jag får väl ta det säkra före det osäkra och köpa en 15 istället för en 12 så jag kan plasera den var jag vill :).
Men det är nog till nästa sommar som det köpet blir, Velodyne kanske har släppt något nytt tills dess.
mats Posted - 2005/04/05 : 16:10:17
Hej EA..

Den hamnade i högra hörnet. Som jag sa i reviewen så satte jag Dynaudiona till "small" och sen lät jag subben ta allt under 80Hz.

Jag tycker att det vart bra .Kanske inte perfekt då jag misstänker att Crossover filtret i Tagen inte är av högsta kvalitet (det blir inte riktigt "platt" vid den frekvensen om man tittar på vågresultatet)(Då jämför jag med bilder från AVtalk forumet).

Men jag är som sagt inte expert på detta överhuvudtaget så jag har lite att lära mig om det hela och kan förhoppningsvis i framtiden integrera subben bättre men det är ju bara att equlisa igen :).

Jag har testat lite olika placeringar och tyckte det vart bäst i hörnet. En intressant grej med DD-12 är att om man placerar Subben i lyssningspositionen så behöver man inte krypa runt och lyssna efter bäst bas utan man kan ställa in micen och kolla kurvan (så rak som möjligt vill man komma åt). Detta tipset fick jag igen från Avtalk (en kille hade testat både med subb och mic och postat bilderna med kurvorna som är i stort sätt identiska).

/Mats
EngelholmAudio Posted - 2005/04/05 : 15:51:07
Var och hur hamnade du med placeringen av subben då? Hur lyckades du integrera den med ett par stora högtalare som 3.0?

mats Posted - 2005/04/05 : 14:48:09
Kul med ett svar :)..
Litet problem med DD-12:an är att det kan det bli problem att placera allt för nära tv:en då den inte är avmagnetiserad (hoppas jag sa detta rätt). Iallafall så märker du det på tv-bilden. DD-15 samt DD18 är det inga problem med..

Du har mycket kul att se fram emot :)

Mvh Mats

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000