HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Ett cd-tweak som fungerar - men låter det bättre?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
freann Posted - 2005/01/04 : 14:31:41
"Herbie's Grungebuster CD Mat" är en tunn (0.4 mm) siliconmatta som sätts fast på ovansidan av cd-skivan. Den är självhäftande, utan att använda någon form av klister. Enligt uppgift ska den minska vibrationer i själva skivan, och på så sätt förbättra avläsningen och därmed ljudet.

Om den fungerar? Ja.
Om det låter bättre? Ja, både och... Vissa gillar den, andra inte.

För mina öron är mattan guld värd. Den tar bort en hinna av digitalt "glare". Fram kommer perspektiv och rytmik - det blir lättare att föja musiken. Basen tappar bumlighet och upplevs fastare. Tenderser till vasshet och sibianser tonas ner betydligt. Anslag och vibraton kommer fram på ett annat sätt ur en tystare bakrund.

Men - vissa personer utbrister efter bara ett par toner:
-"Hallå - var är all luft?! Och vad hände med attacken?! Ta bort den där mattan!"

Delade meningar alltså. Jag håller med om att egenskaperna ovan ändras med mattan - men jag vidhåller att det faktiskt är till det bättre. Upplevelsen av rymd kanske underblåses på ett onaturligt sätt av ett "digitalt brus" som mattan tar bort? Den snärtiga attacken i anslagen är kanske accentuerade av samma "brus"?

Jag har testat mattan på ett antal spelare, bla. Sim Audio Moon Nova (31500 kr), Naim CDS3 (107000 kr) samt några äldre modeller fråm Micromega, Cyrus och Marantz. På den toppmatade CD3:an var skillnaden tydligast.

Som vanligt är det upp till den personliga smaken - vad är bra ljud för dig? Vad är viktigt respektive mindre viktigt?

"Herbie's grungebuster CD Mat" köp via hemsidan och kostar 25 dollar.
http://herbiesaudiolab.home.att.net/ttmat.htm

Tillägg: Mattan + svarta CDR + cd-brännare = bra!

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
snare2 Posted - 2005/02/03 : 16:25:28
Quote edison

"Har jag missat nåt - eller har TDK förutom sina vanliga "för PC" plattor och "för CD-R Audiospelare-plattor" en ytterligare CD-R/RW-modell avsedd för PC-brännare men som också kallas "---Audio---"?
Känns allt som nåt är lurt här ;-) ?"

Nej, det tror jag inte, men jag har tex en lite äldre intern brännare som sitter i en gammal dator till pc från Sony, & den klarar att bränna "äkta" cd-r Audio skivor med "CD-R Audio" standarden som de stationära brännarna från tex Philips & sony hade.
edison Posted - 2005/01/31 : 21:22:33
Wolfgang (16/1-05):

"TDK CD-R/RW Audio" går väl bara i sk Audiobrännare, dvs separata "HiFi"-brännare typ dom i "CD-spelarutförande" tex Philips/Pioneer mfl som kom i mitten av 90-talet och vilka INTE kan bränna på vanliga CD-R/RW-skivor.
Och vanliga CD-R/RW passar bara i "PC-varianten" av brännare, intern eller extern.

Har jag missat nåt - eller har TDK förutom sina vanliga "för PC" plattor och "för CD-R Audiospelare-plattor" en ytterligare CD-R/RW-modell avsedd för PC-brännare men som också kallas "---Audio---"?
Känns allt som nåt är lurt här ;-) ?
CC Posted - 2005/01/17 : 22:58:44
Absolut!
Jag tror verkligen inte att hastigheten säger allt...
Lite är väl som så, att förr var inte brännare lika effektiva/bra som idag, o med den erfarenheten så känns det tryggare att bränna långsamt...
Men eftersom jag naturligtvis även jämfört med att bränna både snabbt o långsamt och alltid kommit fram till att det låtit bäst med långsam bränning så...
PaleRider Posted - 2005/01/17 : 19:55:52

CC; nu er jag ingen expert på PC-brennare, her kan andra gje ett mer utfyllande svar. Men som du sejer, din brennare fungerar inte på før låg hastighet. Øppenbarligen er det flera saker enn just brennhastigheten som måste reknas inn.

Mvh. RS
CC Posted - 2005/01/17 : 18:34:02
Tack för erbjudandet Wolfgang, men nej tack... Jag orkar nog inte dra igång något SCSI-kort o böka med... Å jag har både separat DVD resp CD brännare i den stationära samt en CD-brännare i den bärbara samt så har min fru en i sin dator........
Men tack ändå
Creative Audio Posted - 2005/01/17 : 17:54:34
CC > Har en Plextor SCSI kvar som kan bränna 1X ?? Vill Ha ??
CC Posted - 2005/01/17 : 17:11:48
Jag skaffade ytterligare en brännare för ett tag sedan, en DVD brännare från NEC, ska testa o bränna en svart CD-R på den o en på min vanliga (TDK nåt) o jämföra... Kanske kan våra olika resultat som vi får freann, härbärga pga. olika brännare? Kanske ingen omöjlig teori? Fast som vanligt så brukar livet (o hifi) vara med komplext än så

PaleRider, mina brännare kan tyvärr inte bränna långsammare än 4x, men varför tror/anser du att det skulle vara bättre?
PaleRider Posted - 2005/01/17 : 16:04:47

freann; du behøver absolut inte brenna vid 1x hastighet, 4-8x fungerar faktisk bedre.

Gemini; så lenge det brennes via PC-drev blir ljuden definitivt renare. Det gjelder ocså nya referense-skivor, det er primært dom jag brinner.

Varfør blir dom bettre? Sekert flera årsaker, men jag holder på det der med at dom brenda inte har nåt reflekterande skyddsfilm++

Mvh. RS
freann Posted - 2005/01/17 : 15:14:23
Det beror på - som vanligt. För mig är skillnaden svarta cdr viktig. Samtidigt kommer jag inte att bränna av hela mig skivsamling i 1x hastihget...

Intressant att höra hur olika man uppfattar skillnader mellan cdr-skivor (brända på olika sätt av olika personer...) Mina intryck kring svarta cdr går nästan stick i stäv mot CC:s :-) Vi kan enas om att det är skillnad!
Gemeni Posted - 2005/01/17 : 14:19:22
quote:
De svarta (typ RazorSound o de läckra vinyl-liknande LP) tycker jag dämpar dynamiken för mycket (kan ju ibland vara bra?) medans många silvervarianter blir lite tunna i basen men kan framhäva mellanregistret (inte heller alltid fel)...


Är det verkligen så att typen av CD-R skivor påverkar de olika registren och dynamiken, att det kan höras tydligt. De tester jag har gjort så är det mycket små skillnader i öppenhet, bredd och djup i ljudbilden. Men inte så att det har låtit mera eller mindre bas.
CC Posted - 2005/01/17 : 12:22:43
Måste ge dig medhåll där Gemeni, ibland så kan faktiskt kopian låta bättre... Detta då, som du poängterar, om orginalet inte är riktigt i bra skick. Jag har ibland stött på skivor, nya som gamla (läs repiga) som min Teac inte tyckt om. Men efter en noga genomförd kopiering till en ny brännskiva så

Det som jag tyvärr ännu inte lyckats med är att få en kopia att låta identiskt med orginalet! Om man sedan tycker kopian låter bättre eller sämre än orginalet kan ju diskuteras... Å för den delen, hur många "orginal" låter som musiker o tekniker tänkt sig när e jobbat sig blå med mastern för att sedan skeppas till pressning? Inte många

PaleRider, min CD-R favo är Kodaks Ultima Guld. Klart bäst av de jag prövat! Både i kvalité o den ljudmässiga balansen. Tyvärr så är mitt lager slut o de verkar inte gå att få tag på längre...
De svarta (typ RazorSound o de läckra vinyl-liknande LP) tycker jag dämpar dynamiken för mycket (kan ju ibland vara bra?) medans många silvervarianter blir lite tunna i basen men kan framhäva mellanregistret (inte heller alltid fel)...
freann Posted - 2005/01/17 : 12:13:27
Påminner om att vanliga cd-skivor och cdr-skivor bygger på olika principer - hål i aluminuimfolie resp. mörka fläckar på ett lager av... ehh... cyan-någonting.

---> Nytt tips: transparanta etiketter för cdr-skivor:
http://www.avery.se/se1/main.jsp?action=product.Product&bct=5&bcn=J8570A&pid=J8570A

Dessa etiketter är gjorda av en överraskade styv plastfolie. Ett snabbt test visar att de har lite samma effekt som Herbies matta. Det man ska ha klart för sig är att de är *permanenta* - de går inte att ta av...
Ett 20-pack inköpa på Svanströms kostar ca. 180 kr.

Dessa etiketter är principiellt lika Harmonix RF-11 CD Tuning Sheet: http://www.combak.net/otherproducts/OTHERPRODUCTS.htm som säljs av Ljudmakarn i Stockholm. Dessa är dock avtagbara...

Gemeni Posted - 2005/01/17 : 11:43:20
PaleRider, det är riktigt det du beskriver. Men det som vi diskuterar i tråden är om det låter bättre om man spelar en "bränd" skiva i förhållande till orginalet.
Orsakerna till att det kan vara så (under förusättning att kopieringen har skett så förlustfritt som möjligt) att det kan vara lättare för en CD-spelare att läsa en helt ny bränd CD, mindr repor och smuts, och själva lagret som skall läsas är enligt vissa lättare att läsa från "vissa" CD-R skivor.

Så om dessa kriterier och teorier är uppfylda så kan det låta bättre.

När jag tänker på förlustfri och "exakt" kopiering så menar jag att kopieringen har sköts av ett program typ Exact Audio Copy. http://www.exactaudiocopy.org
Creative Audio Posted - 2005/01/16 : 15:43:05
PaleRider > prova TDK CD-R Audio !!
PaleRider Posted - 2005/01/16 : 15:30:00

Hallå?? Hvad i hels.. håller ni på med? "PC-brenning", hvad er nu det? Man stoppar inn en musik-Cd i CD/DVD-drevet på sin dator ock kopierar det til en dertil selekterad mappe på sin harddisk. Derifrån brenns det til en CDR-skiva. Inget CD-drev involverat, inget kabel.
Alternativt; har man två CD-drev(på sin dator)kan man kopiera direkt utenom harddisk, det fungerar såmenn bra det også.

CC; vet du av nån CDR-skiva som låter bettre enn andra? Fortell!

Mvh. RS

mayro Posted - 2005/01/14 : 21:58:47
Jag vart bara tvungen att göra ett test idag. Efter att läst alla inlägg här fick jag spendera dagen med att försöka lära mig bränna in. Vilket inte var det lättaste då jag aldrig gjort det. Allt började med att försöka få musiken in i min dator. OBS!! Jag vet detta är en mycket låg nivå. Så tro inte jag inte fattar detta nu bara. Efter hundra svåra minuter så fattade jag man skulle spara det på datorn först samt sedan starta bränningen. Hur som helst så kan som jag fattade saken min dator bara bränna med som lägst 4X hastigheten. Sedan så fattar jag inte ännu vad alla olika typer av inbränning betyder. Men jag sparade såsom något som hette typ "waf" eller liknade. minns inte riktigt. Sedan så laddade jag en vanlig Philips skiva för att bränna in på. Musiken jag valde för att göra mitt lilla oavanserade men för mig svåra expriment med vart en skiva som gick hårt igår kväll vid utvärdering av ruffiga inspelningar. Skorpions "Live bites". en rätt kasst inspelad live platta. Den är också rätt skränig i typen. Vilket skulle va skoj om det skulle bli en förbättring. Man söker ju alla små saker om det blir bättre.
Men jag jag vara ärlig tro? eller ljuga lite?. Jag väljer att vara ärlig. Om jag inte visste det var en bränd så skulle jag nog aldrig med bästa vilja kunna skilja dom åt. Så sämre blev det inte i alla fall. Men. Vid snabba byten så kan man förnimma lite mer "Lugnare" återgivning kanske. Men som avslut så kan jag bara konstatera att jag har fått en ny fin skiva som kan spelas i min bilstereo utan att det gör något om den pajar osv. Så exprimentet är med andra avslutat med att denna typ av inbränning inte blev sämmre. Och viljan att det skulle bli bättre gör jag tror mig hittat lite mer "lugn" i den brända skivan. Men som sagt. Det bästa är nog att jag till min gamla 57a chrysler kommer ut i sommar har lärt mig hur jag bränner av musik så jag slipper ha en bunt skivor med ut o cruoisa i sommarens träffar. Så nu väntar jag med spänning på att läsa om andra som har bättre saker och kunskaper kan göra mer tunga prov. EV som man kunde få provspela o se själv också.. Skulle vara skoj... Om någon som har en samma skiva som jag kunde göra en superbränning av sin och sända till mig. Naturligtvis mot betalning av brännskivan o frakt.. det skulle vara kanonkul..sänd ett PM om det finns någon som nappar på detta.För som läsaren redan förstår så är mitt expriment rena nyset.. LER. men skoj va det ju..
MVH
Tobbe
JD Posted - 2005/01/14 : 20:49:05
Hmmmmm.......Skall testa vidare. Vem vet?????
freann Posted - 2005/01/14 : 14:12:18

Håller helt med Gemini. Nu är vi vissterligen påväg OT, men det är ok.

Intressant länk (extremt pratig text...):
http://www.positive-feedback.com/Issue16/RealityCheck.htm

Har George Louis kommit på något, eller är det äkta snake oil? Inte helt olika vad Yamaha-brännaren åstakommer...
Gemeni Posted - 2005/01/14 : 11:54:09
Intressant diskusion. Orsaken till att man många gånger har så olika uppfattningar om hur det låter är att förutsätningarna inte beskrivs i detalj. Det finns en hel del faktorer som påverkar resultatet. Det är svårt att generalisera så som att ”brända skivor låter alltid bättre”, vissa kanske gör det under de speciella förutsättningarna som rådde då.
Då tänker jag på vilken (orginal) skiva som är utgångspunkten, typ av brännskiva (Svart blå, guld, märke), hastighet på bränningen, märke på brännare, brännarprogram osv.
Även CD spelaren som skall läsa av den brända skivan påverkar , och självklart övrig utrustning.

Det finns ju CD-brännare som har ett läge (Audio Master Quality Recording )för att bränna Musik, tex (Yamaha CRW3200E), där markeringarna på skivan görs lite längre änn normalt. En nackdel med metoden är dock att en normal CD-skiva rymmer 63 minuters ljud istället för 74.

Orsaken till att vissa av oss (Hi-Fi Freaks) som lyssnar på musik inte kan avgöra om kopian låter bättre eller sämre beror på vilka förutsättningar som lyssningen utförsdes under.

Vissa grundförutsättningarna bör gälla:
- Brännarprogram som gör en exakt kopia av orginalet, typ: EAC (Exact Audio Copy)
(läsfel korrigeras inte när man kör ett vanligt kopieringsprogram)
- Brännaren bör ha stöd för C2-korrigering för att underlätta för program typ EAC att läsa felfritt.
- CD-Media som är ”lätt” att läsa i ”Vanliga” Audio CD-spelare. (Svarta CD-R skivor)
-Audio CD-spelare som är gjorda för att läsa CD-R skivor.
CC Posted - 2005/01/14 : 01:39:10
Min förra DAC (Cambrige Dacmagic 3) hade endast BNC o min dåvarande digitalkabel (en AQ Diamond) fick sig ett brutalt lyft när adaptern (guldvarianten) avlägsnats o RCA kontakten på kabeln bytt mot BNC! Kontakter gör minst lika stor skillnad som kablaget.
Ingen länk e starkare än osv , Ni vet?

Att nätkablar e viktiga ställer jag mig längst fram i kön på! Å dess kontakter osv.. Men att jobba sig med sin PC så... Man e ju glad så länge den fungerar Brännskivor e ju ändå bara ett surrogat i väntan på skottkärran med stålar för att sedan kunna avyttra i skivbutiken
När nu den dagen kommer
mayro Posted - 2005/01/14 : 00:59:30
RCA till BNC adapter var det. Hans dac tog inte RCA. Glömde skriva det.. sorry.. Så ingen tror jag menade adaptern gjorde dominus bättre bara. Såmenade jag inte. Utan den i guld lät så mycket bättre.Och bäst hade nog en omterminering till BNC låtit.
mayro Posted - 2005/01/14 : 00:54:35
Men det är ju just kablarnas "Mystik" jag undrar över!- En kille som spelar med en Dominus digitalkabel som han köpt beg som är bestyckad med RCA köpte en adapter som var i vanligt cromat utförande. Han sända jag en guld adapter till som låg här och han sa att det vart som att spela med en "ny kabel". Så kan en adapter göra detta i förändring så borde det ju göra detsamma om man byter en HEL kabel oavsett om man bränner via sin dator eller med proffsbrännare ifrån en super cd/Dvd. Så om det kan göra skillnad så kan ju "nyckeln till alla så diffande resultat ligga där?
Inte med om man har olika stereo sedan att spela upp sakerna på... Det skulle vara skoj att höra någon som bränner av med "skitkabel" och sedan med "superkabel" och berättar om resultatet. Om det då diffar mellan dom inbränningarna så kan ju detta lösa gåtan med alla dom olika resultaten.
Men vad rolig tråd detta var och är!! Kablar är verkligen en "mystik" som man inte blir klok på. Man kan med endast en enda nätsladd förändra en hel återgivning. Jag tror jag måste lära mig detta mera så jag kan prova ut detta själv om det nu inte sitter någon som också blir nyfiken och har grejorna redan för att göra denna lilla "test". Det räcker ju med en enda låt för att avgöra detta..För tänk om det GÅR att få till bättre ljud genom att bränna om sina favoriskivor!!!!!! Vilket gratislyft!! Och om det skulle gå redan med sin mediokra "chatt-dator" Wow. Det vore årets hifinyhet utan jämförelse.
MVH
Tobbe
CC Posted - 2005/01/13 : 22:50:47
Men JD! Jag sade ju att du har för sunkiga prylar för att kunna höra skillnader på brännskivor! Bytt ut dina B&W N802 till något vettigt från Siba å sedan tycker jag du ger din pojk din S1:a från Blädelius o köper en Pioneer 668 eller nåt! Använd sedan ditt Dynamic steg för 170.000kr som bokstöd o köp en reciver från Saba eller nåt!

Lycka te
CC Posted - 2005/01/13 : 22:45:07
Måste bara få påpeka för PaleRider att skillnaden mellan olika brännskivor o brännarprogram är vanligtvis mycket lätt hörbar på en seriös anläggning... Att jag sedan aldrig har hört en brännkopia som låter likadant eller bättre en orginalskivan... Kanske e tur de Hade ju inte skivbolagen kännat så mycket på annars

Mayro - din fråga är inte dum, däremot kan du få många dumma svar! Själv har faktist inte testat Har fullt upp med kablarnas mystik till min stereo utan att börja med datorn åsso Fast jag har faktiskt en nätkabel från Jorma till min stationära PC! Om det gör någon större skillnad vågar jag inte yttra mig om ... Har inte engagerat mig så väldsamt faktiskt
mayro Posted - 2005/01/13 : 21:14:47
Jag bara måste lägga in en fråga i denna tråd. Och den kommer då jag vet absolut inte ett smack om detta med att bränna fast jag har en i min dator. Då man bränner av andvänder man ju en sladd emellan sakerna. Cd och den tilltänkta brännaren. Hur påverkar den sladden ljudet????????? Kanske en superkorkad fråga. Men frågar man inte får man inget veta. Om någon kan besvara denna fråga kan det gärna göras per PM så ev svar inte stör denna intresanta läsning. Fast ev kanske även svaret finns många läsare mer än jag som undrar.. Vore skoj med svar hur som helst.
MVH
Tobbe

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000