HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 En kort lyssningssession på Rogers LS3/5A

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
LJN Posted - 2004/12/18 : 20:28:02
Köpte här på Hifi-Forum av en trevlig medlem ett par Rogers LS3/5A i veckan.

Första gången jag kom i kontakt med dessa högtalare var på "Dala Ljud" om jag nu inte minns fel. Det var i början av 80-talet och då var också stackade Quad,ar populärt. Men åter till LS3/5A, återgivningen upplevdes då som mycket tilltalande trots den naturliga begränsningen i basen. Man trodde helt enkelt inte att det var dom man lyssnade på...

Dom begagnade jag köpte är av årsmodell 1977-1978 och är i 15 ohms versionen som tillverkades då och ersattes 1988 av en 11 ohm version. 15 ohms version har "hypestatus" bland samlare i Asien.

Nu är mina utseendemässigt inte i "mint condition" men dom ska få sig en duvning under vintern.

Så idag lördag så ställs dom in mitt "andra" hifirum för funktionskontroll. Där finns tidigare ett par Carlsson OA51.3 som borde bli en svår eller omöjlig uppgift att "bräcka" eller...

Jag hade själv ställt in mig på en något trött men relaxad återgivning, dom är ju ändå cirka 27-28 år gamla!

Men jag bedrog mig, dom har än idag en "stor" återgivning med god skärpa, och med detaljrikedom i dom högre registerna. Basen är kort sagt fantastisk i förhållande till storleken, även vid hyggligt höga ljudnivåer så hörs inga missljud. Kort sagt, dom har en mycket "homogen" återgivning.

Är dom "bättre" än OA51.3: Det går inte att ge ett enkelt svar på denna fråga - dom har olika framtoning helt enkelt. Att leva med ett par LS3/5A? No problems!

Tips! Hittar ni ett par Spendor BC1:or så kan ni väl tipsa mig eller köp dom själva på direkten. (till rimligt pris förståss)

3   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
LJN Posted - 2004/12/20 : 15:57:00
Tack för tips Freann!

Ska påbörja en "mindre" renovering dom närmaste veckorna!

freann Posted - 2004/12/20 : 10:45:32
Lite mer tips & trix:
Som på alla äldre högtalare: spänn (försiktigt) element- och baffelskruvarna.
Sedan är det en mycket god idé att mjuka upp gummit i upphämgningen av baselementet (det finns en tråd på forum om det här...) Effekten var mycket stor på mina exemplar.

BTW: du vet att du kan köpa helt nya lådor? Kolla in www.stirlingbroadcast.net
Sterling har dessutom börjat nytilltillverka dem enligt originalspecifikationerna...


freann Posted - 2004/12/18 : 21:08:05
Så det var du som knep dem..!
Jag äger ett par Harbeth LS3/5a sedan 2 år. Det är högst "personliga" högtalare - om allt stämmer är det slagbara. Fråga bara Ken Kessler på tidningen Hifi News...

De är väldigt känsliga för placering och stativ. Vad har du för stativ? Jag har minsta storlekens SD-kuddar (delade på hälften!) mellan högtalare och stativ. Häftmassa kan gå bra - beror på golv etc.

Placering då... De är från början framtagna som närfältsmonitorer, och de är så de skall placeras tycker jag. Framkanten på högtalarna är i linje med mittlinjen (!) i rummet. (bakvägg = kortvägg). Jag har ca. 1,95m mellan diskanterna vilket i mitt rum innebär en liksidig triangel. Närfält var det!

I denna uppställning förmår de måla upp en ljudbild vars storlek och djup jag inte hört sedan mötet med en Apogee Scrintilla. Helt makalöst.

Högtalaren starka sida är mellanregistret och förmågan att återge röster, främst kvinnliga. Närvarokänslan, i rätt system, är helt enkelt hårresande.

Basen är "överraskande bra" för dess storlek. Diskanten är bra, men inget under av transparens... Man måste komma ihåg att elementen kostruerade på 60-talet...

Som monitorhögtalare kan den låta förfärligt med enklare transistorförstärkare. De är inga "snälla" högtalare - de trivs bäst med rör i klass A :-)

www.ls35a.com finns mycket nyttigt att hämta. Grattis till köpet!

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.08 sekunder. Snitz Forums 2000